Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

Bank Alert! Πώς το «buy now pay later» καταργεί δάνεια και πιστωτικές κάρτες

Μια νέα μέθοδος πληρωμών που καλύπτει το σύνολο της καταναλωτικής αγοράς, ετοιμάζεται να προκαλέσει μια ριζική αλλαγή τόσο στο χώρο των καταναλωτικών δανείων, όσο και στο χώρο των πιστωτικών καρτών.

Η νέα μέθοδος πληρωμών με το αρκτικόλεξο BNPL, έχει ήδη αρχίσει να εισβάλει με εκθετικούς ρυθμούς στο χώρο του λιανικού εμπορίου.

O όρος BNPL προέρχεται από τα αρχικά του «Buy Now Pay Later» που σημαίνει «αγόρασε τώρα, πλήρωσε μετά». Ποια είναι η φιλοσοφία πίσω από αυτήν την υπηρεσία; H υπηρεσία αυτή φέρνει πιο κοντά τα καταστήματα λιανικών πωλήσεων με τους καταναλωτές.

Η μέθοδος BNPL, υιοθετείται κυρίως από καταστήματα που πωλούν είτε είδη υψηλής αξίας όπως είναι τα είδη πολυτελείας, είτε είδη χαμηλού κόστους και ευρείας κατανάλωσης, με σκοπό να αυξηθεί ο όγκος των πωλήσεων και να γεμίσει ευκολότερα το λεγόμενο καρότσι της νοικοκυράς. Η μέθοδος «Buy now pay later», βοηθά κυρίως τις αγορές σε φυσικά καταστήματα, στα οποία η παρορμητικότητα των καταναλωτών είναι μεγαλύτερη. Ωστόσο, μέσα στο 2020, λόγω της πανδημίας, έχει αυξηθεί σημαντικά η χρήση της και στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Η μεθοδολογία είναι απλή. Ο καταναλωτής όταν φτάνει στο ταμείο για να πληρώσει το προϊόν που έχει επιλέξει να αγοράσει, δηλώνει ότι θέλει να πληρώσει με δόσεις. Δημιουργεί αυτομάτως μέσω ενός app, λογαριασμό με τις εταιρείες BNPL που συνεργάζονται με το κατάστημα. Του παρουσιάζονται αμέσως στο κινητό του, τα εναλλακτικά σενάρια των διακανονισμών και των δανείων που είναι συνδεδεμένα μα το συγκεκριμένο προϊόν και αυτός αποφασίζει ποιο απ’ όλα θα δεχθεί. Ακολούθως ο πελάτης επιστρέφει στο περιβάλλον του καταστήματος και προβαίνει στην πληρωμή του προϊόντος που έχει επιλέξει.

Τα έσοδα των εταιρειών που προσφέρουν τα BNPL apps, προέρχονται από δυο πηγές. Η πρώτη και βασική πηγή εσόδων, είναι αυτή των προμηθειών που καταβάλλουν οι επιχειρήσεις που επιλέγουν να εντάξουν το «Buy now pay later», στις μεθόδους πληρωμής των πελατών τους. Η δεύτερη πηγή εσόδων, προέρχεται από τις καθυστερήσεις στην πληρωμή των δόσεων από την πλευρά των καταναλωτών.

Η αναλογία των εσόδων των BNPL Apps, είναι 5:1 υπέρ των προμηθειών από τα καταστήματα. Γεγονός που καταδεικνύει την ορθότητα του επιχειρηματικού στρατηγικού σχεδιασμού. Η διαχείριση του risk management των δόσεων και η επιλογή των εταιρειών να «δανείζουν πολλούς, από λίγο», εκ του αποτελέσματος έχουν αποδειχθεί επιτυχείς.

Οι μεγαλύτεροι παίκτες στο χώρο των  BNPL Apps είναι η Afterpay, η Seezle, η Affirm και η Klarna. Οι δυο πρώτες είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο της Αυστραλίας, η Affirm μόλις εισήχθη στο Χρηματιστήριο του  Nasdaq, ενώ η σουηδική Klarna βρίσκεται σε μια pre IPO διαδικασία, έχοντας συγκεντρώσει ήδη σημαντικούς μετόχους όπως είναι η  Blackrock, η Ant Financials, η Sequoia Capital, η Institutional Ventire Partners κλπ.

Σήμερα υπάρχουν περισσότερα από δέκα startups, που αναπτύσσουν παρόμοιας φιλοσοφίας εφαρμογές, όπως είναι η Tabby, η Cashew, η Postpay, η Rise, η Spotii και άλλες.

Τα «Buy now pay later» apps, δεν λειτουργούν με τον συμβατικό τρόπο που λειτουργούν οι κλασικές τραπεζικές πιστωτικές κάρτες, που βασίζουν τα έσοδα τους,  πάνω στην αποτυχία των καταναλωτών να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους και στην κουλτούρα «κακοπληρωμής» που κερδίζει καθημερινά έδαφος.

Το πελατολόγιο των BNPL Apps, κατά 80% βρίσκεται ηλικιακά ανάμεσα στα 19 και στα 34 έτηκατά 70% αποτελείται από γυναίκες και κατά 65% τοποθετείται εισοδηματικά κάτω από τα $50.000 ετησίως.

Η καταναλωτική συμπεριφορά του πελατολογίου, σε συνδυασμό με το πιστωτικό του προφίλ, αποδεικνύει ότι αυτή η ηλικιακή ομάδα, κινείται με μεγαλύτερη επιφυλακτικότητα απέναντι στην έννοια του χρέους, με αποτέλεσμα να κάνει μια ορθότερη και συνεπέστερη χρήση των πληρωμών μέσω δόσεων.

Από την πλευρά των καταστημάτων λιανικού εμπορίου, η πώληση μέσω των BNPL Apps, αποδεικνύεται ότι είναι ένα αποτελεσματικότερο εργαλείο, ακόμα και από τη έκπτωση πάνω στην τιμή. Η δυνατότητα χρήσης των BNPL Apps, αποτελεί και μέρος των εργαλείων, που υιοθετούν στην πολιτική του  μάρκετινγκ, αρκετές αλυσίδες λιανικού εμπορίου.

Τα έσοδα από τα καταναλωτικά δάνεια και από τη χρήση των πιστωτικών καρτών, αποτελούν σημαντικό τμήμα των τραπεζικών δραστηριοτήτων. Η ανάπτυξη των εφαρμογών  «buy now pay later, έρχεται να διαταράξει σε σημαντικό βαθμό την υπάρχουσα κατάσταση, προσφέροντας μια διαφορετική καταναλωτική συμπεριφορά και ένα νέο πλαίσιο αποπληρωμών.

Οι τράπεζες βρίσκονται μπροστά σε ένα νέο κόσμο, σε ένα νέο καταναλωτικό σύστημα, στο οποίο θα πρέπει να προσαρμοστούν ταχύτατα, για να μην χάσουν το μερίδιο της αγοράς τους. 

By