Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου, 2022

Black Friday: Το Μουντιάλ και οι κινήσεις για «ξεστοκάρισμα»

Με στοίχημα να μπορέσουν να φέρουν στα ταμεία τους ένα μέρος από τις χαμένες πωλήσεις του 2022, σε αντίθεση με τη θετική πορεία που είχε η αγορά το 2021, κινούνται όλες οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κατά τη διάρκεια των ημερών της «Black Friday», η οποία έχει πλέον εξελιχθεί σε δεκαπενθήμερο προωθητικών ενεργειών.

Φέτος η εκπτωτική περίοδος για τα προϊόντα που εντάσσονται στην Black Friday ξεκίνησε δύο εβδομάδες πριν από την επίσημη ημερομηνία, που είναι η 25η Νοεμβρίου. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, στόχος μέσα από την έναρξη των πρόωρων εκπτώσεων ήταν να πουληθούν τηλεοράσεις πριν από την έναρξη του φετινού Μουντιάλ την Κυριακή 20 Νοεμβρίου, που θα λάβει χώρα στα γήπεδα του Κατάρ, με το ποδοσφαιρικό γεγονός να είναι σε θέση να ευνοήσει τις πωλήσεις της κατηγορίας. Σημειώνεται, μάλιστα, ότι η κατηγορία των τηλεοράσεων είναι από εκείνες που έχουν πληγεί αρκετά έντονα φέτος, δεδομένου ότι μια μεγάλη μερίδα του κοινού αγόρασε συσκευές στη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων που προηγήθηκαν λόγω πανδημίας, με αποτέλεσμα ένα μέρος της καταναλωτικής ζήτησης για τα συγκεκριμένα προϊόντα να έχει καταλαγιάσει αισθητά.

Σύμφωνα με στοιχεία της GFK που έχουμε στη διάθεσή μας, οι πωλήσεις προϊόντων της κατηγορίας Consumer Electronics, στην οποία υπάγονται οι τηλεοράσεις, στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2022 ήταν πτωτικές σε τεμάχια κατά -8,7%. Συγκεκριμένα, από τις 581.061 τηλεοράσεις που πουλήθηκαν στο εννεάμηνο του 2021, φέτος πουλήθηκαν σχεδόν 50.000 λιγότερες, δηλαδή 530.330. Ταυτόχρονα, όμως, και ο τζίρος τους, παρά τις ανατιμήσεις που έχουν περάσει στο σύνολο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, ήταν πτωτικός κατά -7,2% στο ίδιο χρονικό διάστημα και πάντα σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο.

Πτωτικά η αγορά σε πωλούμενα τεμάχια στο εννεάμηνο – Ανοδικά με 2,8% ο τζίρος
Για να αντιληφθούμε την εικόνα που παρουσιάζει αυτήν τη στιγμή η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών προϊόντων στο σύνολό της, αρκεί να δούμε ότι οι πωλήσεις σε τεμάχια με βάση τα τελευταία στοιχεία για το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, τα οποία έχει παρουσιάσει η GFK στις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, είναι πτωτικές με -8,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2021. Ωστόσο, σε ό,τι αφορά τον τζίρο της, η αγορά εμφανίζει ανοδική πορεία κατά 2,8%, γεγονός που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις των προϊόντων το τελευταίο διάστημα.

Ξεστοκάρισμα παλαιότερων μοντέλων κινητών τηλεφώνων

Σε ό,τι αφορά τα κινητά τηλέφωνα, το σύνολο των επιχειρήσεων κινείται αυτήν τη στιγμή προκειμένου να ξεστοκάρει προϊόντα παλαιότερων γενεών στο πλαίσιο της Black Friday, όπου οι εκπτώσεις ανέρχονται σε πολλές των περιπτώσεων σε υψηλό διψήφιο ποσοστό. Στη διάρκεια του εννεαμήνου που προηγήθηκε έως και το τέλος Σεπτεμβρίου, οι πωλήσεις κινητών σε τεμάχια, σύμφωνα με την καταμέτρηση της GFK, ήταν μειωμένες στις 2.818.028 συσκευές, από 3.003.578 πέρυσι. Ωστόσο ο τζίρος ήταν ανοδικός, από τα 503,92 εκατομμύρια ευρώ την προηγούμενη χρονιά, στα 568,95 εκατομμύρια ευρώ φέτος στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου.

Συγκρατημένη είναι αυτήν τη στιγμή και η κίνηση στην κατηγορία των λευκών συσκευών, διότι υπάρχουν ελλείψεις προϊόντων στην αγορά, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη και το πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή». Επομένως, κάποιοι καταναλωτές που θα προβούν σε αγορά μεγάλων λευκών συσκευών θα προτιμήσουν να το κάνουν μέσω του προγράμματος, επικεντρώνοντας εκ των πραγμάτων το ενδιαφέρον τους σε ψυγεία, ψυγειοκαταψύκτες και κλιματιστικά, τα οποία καλύπτει η επιδότηση. Ήδη έχουν εκδοθεί τα νέα vouchers που προκύπτουν από την ένταξη επιπλέον δικαιούχων. Θυμίζουμε ότι μόλις πριν από λίγες ημέρες, και συγκεκριμένα στην πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου, το υπουργείο Περιβάλλοντος ανακοίνωσε την ένταξη επιπλέον 61.429 ωφελούμενων στο πρόγραμμα. Οι πόροι για τους επιπλέον αυτούς δικαιούχους προήλθαν από τον αρχικό προϋπολογισμό του «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή», συνολικού ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ, ποσό από το οποίο καλύφθηκε μόνο ένα μέρος το προηγούμενο διάστημα, με την εξαργύρωση των vouchers να κινείται σε πολύ αργούς ρυθμούς από πλευράς των δικαιούχων. Μάλιστα, κατά το προσεχές διάστημα αναμένεται η ένταξη επιπλέον 140.000 δικαιούχων στο πρόγραμμα, σύμφωνα με τα όσα έχει ανακοινώσει ήδη τόσο ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, όσο και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας.

Ως προς τις ελλείψεις που καταγράφονται στην κατηγορία των μεγάλων λευκών συσκευών, αποδίδονται από πηγές της αγοράς αφενός στην έλλειψη ανταλλακτικών, αφετέρου στο παγκόσμιο ενεργειακό ζήτημα. Γι’ αυτό και πολλές βιομηχανίες στις χώρες παραγωγής έχουν προχωρήσει σε μείωση των βαρδιών του προσωπικού, με στόχο να περιορίσουν το ενεργειακό τους κόστος.

Συνδυασμός της Black Friday με το κουπόνι του «Aνακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή»

Ένα σημείο στο οποίο ποντάρει η αγορά ηλεκτρικών συσκευών είναι οι θεωρητικές εκπτωτικές τιμές της Black Friday σε συνδυασμό με το κουπόνι του προγράμματος, με στόχο να θέλξουν όσο το δυνατόν περισσότερους καταναλωτές. Nα σημειωθεί ότι σε επίπεδο εννεαμήνου οι πωλήσεις των κλιματιστικών εμφανίζονται ανοδικές σε τεμάχια σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2021, καθώς κινήθηκαν με θετικό ποσοστό 5,9%. Το γεγονός αυτό οφείλεται πιθανότατα στην επιστροφή του κόσμου μετά τις διακοπές και στην αξιοποίηση των κουπονιών που είχαν λάβει οι καταναλωτές μέσω του «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή». Θυμίζουμε ότι το πρόγραμμα είχα καθυστερήσει σημαντικά να ξεκινήσει, κάτι που τελικά συνέβη στο τέλος Ιουλίου. Η συγκεκριμένη καθυστέρηση κατακρήμνισε τις πωλήσεις κλιματιστικών στη διάρκεια της περιόδου αιχμής των τριών καλοκαιρινών μηνών, Ιουνίου, Ιουλίου και Αυγούστου, όπου το σύνολο της αγοράς είχε εκ διαμέτρου αντίθετες προσδοκίες.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By