Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Bolt: Η start up ανταγωνίστρια της Uber «ξανασυστήνεται» ως super app

Η Bolt, μετά την είσοδο της στην αναπτυσσόμενη αγορά ταχυμεταφοράς τροφίμων το 2021, θα επεκτείνει την ηλεκτρονική δραστηριότητά της στις Σουηδία, Πολωνία και Τσεχία μέχρι τον προσεχή Ιανουάριο. 

Ο συνιδρυτής της Bolt, Markus Villig, συγκέντρωσε 600 εκατ. δολάρια από επενδυτές τον Αύγουστο σε μια προσπάθεια να «επανατοποθετήσει» τη start-up εταιρεία ride-hailing ως μια super-app που καλύπτει υπηρεσίες μεταφοράς με ταξί και σκούτερ, βραχυχρόνιας μίσθωσης αυτοκινήτων, παράδοσης φαγητού και –πλέον– «γρήγορου” εμπορίου. Η εσθονική start-up, με έδρα το Ταλίν, ήδη αποστέλλει τρόφιμα μέσω delivery σε επτά ευρωπαϊκές χώρες, και μέσα στο 2022 θα επεκταθεί σε Ανατολική Ευρώπη και Σκανδιναβία.

Η Bolt θα έχει να ανταγωνιστεί εγχώριες εταιρείες, όπως τη Rohlik στην Τσεχία, τη ραγδαία αναπτυσσόμενη Getir, καθώς και τις Gorillas και Wolt, με την τελευταία να δραστηριοποιείται σε όλη την Ευρώπη ενώ τον Νοέμβριο εξαγοράστηκε από την DoorDash έναντι 8,1 δισ. δολαρίων. Ο Villig επισημαίνει ότι η Bolt θα μπορεί να αναπτύξει το δίκτυο παράδοσης ειδών σούπερ-μάρκετ ταχύτερα και πιο αποτελεσματικά, χάρη στην υποδομή που έχει δημιουργήσει για τις υπηρεσίες ride-hailing και ενοικίασης ηλεκτρικών σκούτερ.

«Μας είναι πολύ πιο εύκολο να προσθέσουμε νέα προϊόντα στην υφιστάμενη πλατφόρμα παρά να τα φτιάξουμε όλα από την αρχή», σημειώνει ο Villig, CEO και συνιδρυτής της Bolt. «Απέξω φαίνεται ότι επεκτεινόμαστε σε τόσες πολλές χώρες με εξαιρετικά γρήγορο ρυθμό – χωρίς τη βάση που έχουμε δεν θα μπορούσαμε να το πετύχουμε αυτό».

Ο Villig σχεδιάζει επίσης να επεκτείνει την πιλοτική υπηρεσία κοινής χρήσης αυτοκινήτων τύπου Zipcar από το Ταλίν σε επτά άλλες ευρωπαϊκές χώρες μέσα στο 2022. Το Bolt Drive επιτρέπει στους χρήστες του να «ξεκλειδώνουν” αυτοκίνητα χρησιμοποιώντας την εφαρμογή της Bolt και να τα ενοικιάζουν με το λεπτό. Αυτή, ωστόσο, είναι μια υπηρεσία που ο 27χρονος CEO δεν θα δοκιμάσει. «Δεν έχω καν άδεια οδήγησης», λέει χαρακτηριστικά.

Η super-app που σχεδιάζει ο Villig, με παρουσία στη λίστα του Forbes «30 Under 30”, προσφέροντας μια σειρά από υπηρεσίες και προϊόντα στους χρήστες της, θα αυξήσει τον ανταγωνισμό με την Uber, η οποία παρέχει επίσης υπηρεσίες διανομής φαγητού και ειδών σούπερ-μάρκετ στην Ευρώπη και παγκοσμίως. Ο Villig λέει ότι η Bolt δεν σχεδιάζει να επεκταθεί στις ΗΠΑ. Σήμερα δραστηριοποιείται σε 45 χώρες με τη βάση της στην Αφρική να αναπτύσσεται ταχύτατα, ενώ η Uber δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 70 χώρες. «H Uber λάνσαρε τις υπηρεσίες της στις περισσότερες από αυτές τις χώρες μερικά χρόνια πριν από εμάς, ωστόσο στην πορεία παραμέλησε την πλειονότητά τους, επειδή δεν αποτελούσαν βασικές αγορές. Το γεγονός αυτό άφησε ανοιχτό πεδίο σε εμάς», λέει ο Villig.

Η έννοια της «super-app” έγινε δημοφιλής από το WeChat της Κίνας, αλλά πλέον την έχει αγκαλιάσει ένα ετερόκλητο φάσμα start-up επιχειρήσεων που ελπίζουν να παρακάμψουν την κούρσα του ψηφιακού μάρκετινγκ για την απόκτηση νέων και τη διατήρηση υφιστάμενων πελατών, παρέχοντας επιπλέον προϊόντα και υπηρεσίες στους χρήστες. «Είναι ακόμη νωρίς, αλλά αυτό που έχουμε δει στις πόλεις όπου έχει αναπτυχθεί είναι ότι οι σχετικοί αριθμοί αρχίζουν να εκτινάσσονται και οι άνθρωποι μπορούν όντως να αρχίσουν να εγκαταλείπουν τα ιδιωτικά τους αυτοκίνητα και να χρησιμοποιούν αυτές τις υπηρεσίες σε καθημερινή βάση», λέει ο Villig.

Οι φιλοδοξίες του Villig θα μπορούσαν επίσης να δημιουργήσουν πρόβλημα στο «σμήνος” των ευρωπαϊκών start-up ενοικίασης σκούτερ, όπως η Tier, η Voi και η Bird με έδρα τη Σάντα Μόνικα. Η Bolt Scooter ξεκίνησε το 2018 και τώρα λειτουργεί σε περισσότερες από 100 πόλεις, με το δίκτυο να επιδοτείται σε μεγάλο βαθμό από τις επιχειρήσεις ride-hailing. «Θέλουμε να αντικαταστήσουμε το ιδιωτικό αυτοκίνητο, αλλά δεν μπορείς να το κάνεις αυτό όταν οι διαδρομές με σκούτερ κοστίζουν 4 ευρώ η κάθε μία», σημειώνει ο Villig. «Αν το εξετάσετε ανά χιλιόμετρο, αυτές οι εταιρείες σάς χρεώνουν περισσότερο από ό,τι θα κόστιζε ένα αυτοκίνητο».

Η Bolt ιδρύθηκε το 2013 από τον τότε 19χρονο Villig, εγγράφοντας μεμονωμένα τους οδηγούς ταξί στο Ταλίν σε μια αρχική εκδοχή της εφαρμογής ride-hailing που είχε αναπτύξει. Τότε ο Markus και ο συνιδρυτής αδελφός του –Martin Villig– έδωσαν μάχη για να βρουν χρηματοδότηση από επιχειρηματικά κεφάλαια. Τα τελευταία χρόνια, όμως, οι υπηρεσίες ενοικίασης ηλεκτρικών σκούτερ και ταχυμεταφοράς ειδών σούπερ-μάρκετ έχουν προσελκύσει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια επενδύσεων σε όλο τον κόσμο. «Υπάρχουν άλλοι «παίχτες» στην αγορά που συγκέντρωσαν μεγαλύτερη χρηματοδότηση –μόνο για τα σκούτερ– από όση έχουμε συγκεντρώσει εμείς για όλες τις δραστηριότητες της Bolt. Κι όμως, το δικό μας κομμάτι στις μισθώσεις σκούτερ είναι μεγαλύτερο. Δραστηριοποιούμαστε σε περισσότερες πόλεις, με μεγαλύτερο αριθμό σκούτερ και φέτος θα κάνουμε ακόμα πιο πολλές βόλτες», καταλήγει χαρακτηριστικά ο Villig.

By