Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

Χρ. Σπιρτζής: Να μην κινδυνεύσει καμία ζωή

«Υπάρχει ανάγκη για απλοποίηση των δύσκαμπτων νομοθετικών πλαισίων»

evros-plimmires

Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης, τονίζει την σημασία προστασίας ων ανθρώπινων ζωών από την κακοκαιρία που πλήττει τις τελευταίες μέρες την χώρα, ειδικά στις περιοχές της Ηπείρου, της Δυτικής Ελλάδας και του Έβρου, που έχει τεθεί σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης.

Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, υπάρχει ανάγκη για απλοποίηση των «δύσκαμπτων νομοθετικών πλαισίων που με τις συναρμοδιότητες των υπουργείων, στην ουσία παρεμποδίζουν την άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος» και σημειώνει ότι, αυτή τη στιγμή, ότι όλες οι αρμοδιότητες για την αντιμετώπιση από τις φυσικές καταστροφές βρίσκονται στις περιφέρειες και στους δήμους.

Εμείς, ως υπουργείο «συνδράμουμε με στελέχη και κλιμάκια ώστε να μην μπει καμία ανθρώπινη ζωή σε κίνδυνο» αναφέρει ο αναπληρωτής υπουργός: «Μέχρι στιγμής αυτό έγινε κατορθωτό, παρόλο που δεν ήταν καθόλου εύκολο λόγω της υπερβολική έντασης των φαινομένων. Καταβλήθηκαν τεράστιες προσπάθειες για να διασωθούν και να απεγκλωβιστούν οι άνθρωποι. Από τις κεντρικές υπηρεσίες του υπουργείου διαθέσαμε στελέχη όπου υπήρχε ανάγκη και γενικότερα η κυβέρνηση συντόνισε κάποιες ενέργειες όπου υπήρχε αδυναμία στην Περιφέρεια και στους δήμους» αναφέρει ο κ. Σπίρτζης και προσθέτει: «Ενεργοποιήθηκαν άμεσα όχι μόνο τοπικές υπηρεσίες αλλά και από κεντρικά στάλθηκαν κλιμάκια σε όλη σχεδόν την Ελλάδα τόσο από το υπουργείο αλλά όσο και από άλλους συναρμόδιους φορείς. Αυτή τη στιγμή γίνεται η καταγραφή και είναι σε εξέλιξη μια συντονιστική προσπάθεια γιατί σύμφωνα με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο εμπλέκονται τέσσερα – πέντε υπουργεία, προκειμένου να στηρίξουμε άμεσα τους συμπολίτες μας και να μην σημειωθούν οι καθυστερήσεις που είχαμε στο παρελθόν.»

Σε ότι αφορά την επάρκεια ή μη των διαθέσιμων κονδυλίων για τις αποζημιώσεις αλλά και για την ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δημ. Παπαδημούλη προς την ΕΕ για την δυνατότητα ενεργοποίησης του Ταμείου Αλληλεγγύης, ο κ. Σπίρτζης αναφέρει: «Μακάρι να είχαμε τη δυνατότητα να αποζημιώσουμε τους συμπολίτες μας πολύ περισσότερο, ακόμη και στο 100%«. Αρχικά, θα κινηθούμε στο υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο και από εκεί και πέρα θα εξετάσουμε τις επιπλέον δυνατότητες» λέει ο κ. Σπίρτζης.

Ειδικότερα για το γεφύρι της Πλάκας, τονίζει ότι το μνημείο αυτό πρέπει να αποκατασταθεί και θα αποκατασταθεί οπωσδήποτε «στην αρχική του μορφή, πανομοιότυπο και ίσως με καλύτερα χαρακτηριστικά«. Με την απόσυρση των νερών, επισημαίνει ο κ. Σπίρτζης, αποκαλύφθηκαν πολύ μεγάλα τμήματα του γεφυριού και εκφράζει την ελπίδα ότι συν τω χρόνω θα βρεθούν και άλλα τμήματά του: Υπάρχει η τεχνογνωσία και η εμπειρία στους φορείς που προσέτρεξαν αλλά και στο κλιμάκιο του υπουργείου Πολιτισμού που απέστειλε αμέσως ο υπουργός κ. Ξυδάκης «οπότε δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ως προς την αποκατάστασή του«.

Για την Άρτα, ο κ. Σπίρτζης σημειώνει ότι δεν υπάρχει σύστημα παροχέτευσης των υδάτων αλλά ούτε και ένα μόνιμο συντονιστικό όργανο διαχείρισης αυτών των καταστάσεων με πιο ορθολογικό τρόπο: Θα μπορούσε να προετοιμάζεται ενόψει έντονων καιρικών φαινομένων και να λειτουργεί σε συντονισμό με τη ΔΕΗ και τα φράγματα της περιοχής. Επίσης στην περιοχή δεν υπάρχουν έργα αλλά ούτε και ακριβής οριοθέτηση του ποταμού, υπάρχουν παράκτιες δραστηριότητες, παράνομες ή νόμιμες που δεν έχουν καμία σχέση με τον ανύπαρκτο χωροταξικό ή πολεοδομικό σχεδιασμό. Αυτές είναι χρόνιες παθογένειες, υπογραμμίζει, και «φυσικά δεν μπορούμε να ολοκληρώσουμε αυτόν τον σχεδιασμό σε μια εβδομάδα αλλά είμαι βέβαιος ότι θα υπάρχουν κινήσεις προς αυτήν την κατεύθυνση«. Το θέμα, είναι να γίνουν οι αναγκαίες αλλαγές που έχει ανάγκη η χώρα και η ελληνική κοινωνία για να προχωρήσουμε, να αποκτήσουμε παραγωγική δομή και να μην επαναληφθούν αυτές οι συνέπειες των ακραίων καιρικών φαινομένων. Γιατί αυτά θα συνεχίσουν να υπάρχουν και προφανώς θα δημιουργούνται προβλήματα αλλά, δεν επιτρέπεται να συνεχίζονται πάγιες καταστάσεις που θα ταλαιπωρούν τον πολίτη και θα θέτουν σε κίνδυνο την ζωή και την περιουσία του. Για παράδειγμα, κατά τη γνώμη μου, είναι ανεπίτρεπτο να φύγει στέγη από σχολικό συγκρότημα όπως και τα φαινόμενα που παρατηρήθηκαν σε ένα νέο δρόμο όπως την Εγνατία (έκλεισε σε δύο σημεία). Εκεί θα ερευνήσουμε για να διαπιστώσουμε τι ακριβώς έγινε και αν υπάρχει ευθύνη να καταλογιστεί, γιατί δεν είναι μια κατολίσθηση αλλά ένα σχολείο με μικρά παιδιά, αναφέρει ο κ. Σπίρτζης.

By