Τρίτη, 16 Απριλίου, 2024

Delivery: Όλο το παρασκήνιο μια αγοράς δισεκατομμυρίων

Στο προσκήνιο βρέθηκε, μετά τις εξελίξεις με τους διανομείς της e–food, ένας κλάδος ραγδαία αναπτυσσόμενος – και λόγω της πανδημίας – αυτός της παράδοσης φαγητού στον χώρο του πελάτη, το γνωστό μας delivery.

Το πέρασμα από τους παραδοσιακούς ντελιβεράδες του μικρού μαγαζιού της γειτονιάς στις πολυεθνικές ψηφιακές πλατφόρμες κατέστη αναπόφευκτο εξαιτίας των ιδιότυπων συνθηκών του κορωνοϊού.

Πλέον, οι εφαρμογές έχουν καταλάβει ένα κομμάτι περίπου 500 εκατομμυρίων ευρώ από την εν λόγω αγορά, με ρυθμούς ανάπτυξης πάνω από 10-12%, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό. Βεβαίως, η πρότερη υστέρηση της Ελλάδας σε αυτό το πεδίο έχει ως αποτέλεσμα, οι εταιρείες του κλάδου να καταγράφουν πλέον κορυφαία άνοδο των παραγγελιών και του τζίρου τους, με ποσοστά που μπορεί και να υπερβαίνουν το 250%.

Ιδιαίτερα μέσα στο 2020 και τις καραντίνες που ακολούθησαν, μετά το ξέσπασμα της πανδημίας. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι η Eurostat δίνει ένα μέγεθος αγοράς ύψους 1,2 δισ. ευρώ, μιλάμε δηλαδή για ένα μέρος της αγοράς του delivery, που χάνουν οι παραδοσιακοί ντελιβεράδες και τα μικρά μαγαζιά, το οποίο πλέον συγκεντρώνεται στις πλατφόρμες και στις επιλογές που αυτές δίνουν.

Με τους σημερινούς ρυθμούς, σε 5-7 χρόνια, φαίνεται πως θα έχουν κυριαρχήσει στην Ελλάδα οι πλατφόρμες με τις εφαρμογές τους και θα κατέχουν το μεγάλο ποσοστό 70-80% και όχι το αντίστροφο που ίσχυσε την περασμένη δεκαετία. Έτσι, η αγορά δεν θα μεγαλώνει απλώς 10-11% ετησίως, αλλά εκτιμάται ότι θα φθάσει να καλύπτει μερίδιο σημαντικό και από λιανική, σούπερ μάρκετ, φαρμακεία (με νομοθετική ρύθμιση) και ταχυδρομικές και άλλες υπηρεσίες τύπου last mile. Σε αυτή την περίπτωση, όπως συνέβη σε άλλες χώρες, οι σημερινές εταιρείες, όπως η e-food, εκτιμούν αναλυτές, θα κατέχουν μερίδιο με ηγετική θέση σε μια νέα ενοποιημένη αγορά άνω των 20 δισ. ευρώ.

Στοιχεία από το ReportLinker καταδεικνύουν ότι η παγκόσμια αγορά delivery φαγητού προβλέπεται να ανέλθει φέτος στα 127 δισ. δολάρια, μιλάμε για μια αύξηση της τάξεως του 10,3% σε σχέση με το 2020. Η σχετική πρόβλεψη αναφέρει ότι μέχρι και το 2025 η συγκεκριμένη κατηγορία θα αυξάνεται με ρυθμούς άνω του 11% ετησίως πλησιάζοντας τα 200 δισ. δολάρια. Μάλιστα, είναι εύλογο κατά την περίοδο κορυφαίων διεθνών διοργανώσεων ποδοσφαίρου, χτυπάει «κόκκινο» η ζήτηση.

Στην Ελλάδα, το delivery φαγητού

Με την ελληνική κοινωνία να μεταλλάσσεται, ακολουθώντας τους ρυθμούς της οικονομίας και τη γυναίκα να έχει βγει πια για τα καλά στην αγορά εργασίας, λείποντας από το σπίτι, η παράδοση στο σπίτι έτοιμου φαγητού άρχισε να αποκτά πιο μαζική υπόσταση, στα τέλη της δεκαετίας του ’70, αλλά το φαινόμενο εξελίχθηκε και εντάθηκε μέσα στη δεκαετία του ’90, ενώ απογειώθηκε τη δεκαετία του 2000.
Τα «έξυπνα» τηλέφωνα και το διαδίκτυο οδήγησαν σε κορύφωση τον κλάδο που ξεκίνησε πρωτόλεια, με πλατφόρμες τύπου foititelia.gr το 2007 και fagi.gr.

Οι ανάγκες του φοιτητόκοσμου βρέθηκαν στο στόχαστρο. Bεβαίως, φτάσαμε σε ένα πολύ διαφορετικό τοπίο με την ανάπτυξη των πλατφορμών όπως e–food.gr, το clickdelivery.gr και το deliveras.gr. Για να περάσουμε στο σημερινό σκηνικό με το delivery.gr, την φινλανδική wolt.com, την box.gr του ομίλου ΟΤΕ και την ουκρανική rocket.com. Να σημειωθεί ότι στο μέλλον υπάρχει το ενδεχόμενο οι ψηφιακές πλατφόρμες να εισέλθουν και στον κοντινό τους κλάδο, αυτών των courier, περνώντας σε μία σειρά από μη τρόφιμα, όπως είδη φαρμακείου, βιβλία, λουλούδια, gadgets. Η μοναδική εταιρεία που έχει διαφοροποιηθεί από όλες τις υπόλοιπες είναι η Κυπριακή Mr. Pengu.

Το θέμα των εργασιακών σχέσεων άνοιξε, όταν η «μαύρη» και ανασφάλιστη εργασία των περασμένων ετών, χρειάστηκε να αλλάξει και να οριστεί σχετικό πλαίσιο, ενώ αναδείχθηκε και το ζήτημα της ασφάλειας και σωματικής ακεραιότητας των εργαζομένων.

By