Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Economist: Από το WhatsApp «κλείνουν» οι μεταγραφές

Με αφορμή την μεταγραφή Νεϊμάρ, ο Economist εξηγεί βήμα προς βήμα, πως ολοκληρώνονται οι μεταγραφές των ποδοσφαιριστών από τον ένα σύλλογο στον άλλο.

«Στον κόσμο του ποδοσφαίρου, ο Ιούλιος και ο Αύγουστος είναι η περίοδος των μεταγραφών.

Το καλοκαίρι οι επίσημοι αγώνες είναι ελάχιστοι, οπότε το μεταγραφικό παζάρι είναι εκείνο που συγκεντρώνει τα φώτα της δημοσιότητας. Φήμες κυκλοφορούν ολόκληρο το δίμηνο, για εντυπωσιακές αφίξεις και ανεπιθύμητες αποχωρήσεις.

Η περίπτωση του Νεϊμάρ, πιάνει και τα δύο. Η Παρί Σεν Ζερμαίν προσπαθούσε μήνες τώρα να πείσει τον Βραζιλιάνο. Η ιστορία της εν λόγω μεταγραφής πέρασε από πολλά κύματα, ενώ μια εβδομάδα πριν την ολοκλήρωση της μεταγραφής, επιστρατεύτηκαν ως και οι συμπαίκτες του που μέσω των social media ισχυρίζονταν πως ο Νεϊμάρ έχει επιλέξει την παραμονή του στην Καταλονία, την ίδια ώρα που τα ΜΜΕ εμφανίζονταν βέβαια για την αποχώρηση του.

Η Μπαρτσελόνα αντέδρασε ισχυριζόμενη πως οι ιδιοκτήτες της Παρί από το Κατάρ χρηματοδότησαν τη μεταγραφή, χωρίς να χρησιμοποιούν χρήματα από τα έσοδα του συλλόγου, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τους ισχύοντες κανονισμούς: οι ομάδες επιτρέπεται να ξοδεύουν ανάλογα με τα έσοδά τους. Όμως όσο τα τηλεοπτικά συμβόλαια και οι εμπορικές συμφωνίες μεγαλώνουν, τα ποσά για μεταγραφές ανεβαίνουν κι εκείνα. Οι περισσότερες ομάδες της ελίτ είναι διατεθειμένες να ξοδέψουν δεκάδες εκατ. ευρώ για έναν και μόνο ταλαντούχο ποδοσφαιριστή.

Πως όμως γίνονται αυτές οι συμφωνίες;

Πριν φτάσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, η ενδιαφερόμενη ομάδα έχει ξοδέψει χρόνια για να εντοπίσει τους στόχους της. Οι σύλλογοι χρησιμοποιούν γι αυτή τη δουλειά «κυνηγούς ταλέντων», αλλά και την πρόσβασή τους σε βάσεις δεδομένων με στατιστικά και βίντεο ποδοσφαιριστών.

Ο προπονητής του συλλόγου συνήθως λαμβάνει μέρος στην επιλογή του στόχου, όμως οι διαπραγματεύσεις γίνονται συνήθως είτε από κάποιον τεχνικό διευθυντή, είτε από κάποιο στέλεχος της διοίκησης.

Αν ο ποδοσφαιριστής δεσμεύεται με συμβόλαιο από άλλη ομάδα, ο άνθρωπος που αναλαμβάνει τις διαπραγματεύσεις πρέπει να προσεγγίσει επίσημα την ομάδα στην οποία ανήκει ο παίκτης. Οι κανονισμοί απαγορεύουν από τον αγοραστή να προσεγγίσει απευθείας τον ίδιο τον παίκτη ή τον ατζέντη του χωρίς να έχει την σύμφωνη γνώμη του συλλόγου στον οποίο ανήκει. Παρόλα αυτά, οι φήμες για το ενδιαφέρον κάποιας ομάδας για έναν ποδοσφαιριστή, συνήθως φτάνουν στα ΜΜΕ.

Οι διαπραγματεύσεις που ακολουθούν γίνονται κυρίως μέσω WhatsApp, μια υπηρεσία μηνυμάτων, σύμφωνα με τον Τζέικ Κοέν, έναν δικηγόρο που ασχολείται με τον χώρο των συμβολαίων στον αθλητισμό: Η δυνατότητα συνομιλίας σε γκρουπ, η αμεσότητα και η ασφάλεια, το κάνουν ιδιαίτερα αξιόπιστο. Για να ολοκληρωθεί μια συμφωνία, χρειάζονται πολλές επιμέρους συμφωνίες.

Η πρώτη συμφωνία που πρέπει να γίνει είναι εκείνη για το αντίτιμο της μεταγραφής. Πόσα χρήματα δηλαδή θα χρειαστεί να δαπανήσει η ομάδα που αγοράζει για να πάρει τον παίκτη από την ομάδα που ανήκει. Κάποιοι παίκτες, όπως ο Νεϊμάρ (και όλοι όσοι αγωνίζονται στην Ισπανία), έχουν στα συμβόλαιά τους ρήτρα αποδέσμευσης – ένα ποσό δηλαδή που ο πωλητής, δεσμεύεται να δεχθεί, στην συγκεκριμένη περίπτωση το ποσό αυτό ήταν τα 222 εκατ. ευρώ.

Από την στιγμή που η ομάδα που πουλά, αισθάνεται ότι η τιμή είναι σωστή, το δεύτερο στάδιο ξεκινά. Η ομάδα που αγοράζει, προσφέρει μέσω του ατζέντη του παίκτη, ένα συμβόλαιο στον ίδιο. Στην περίπτωση του Νεϊμάρ αυτό σημαίνει ένα πακέτο 30 εκατ. ευρώ μετά τους φόρους.

Η τρίτη συμφωνία, έχει να κάνει με την αμοιβή του ατζέντη, που συνήθως κινείται στο 5%-10% του ποσού της μεταγραφής. Η ομάδα των εκπροσώπων του Νεϊμάρ, στην οποία συγκαταλέγεται και ο πατέρας του, θα μοιραστεί το γεναιόδωρο ποσό των 38 εκατ. ευρώ. Αφού περάσει τον παίκτη από εξονυχιστικό ιατρικό έλεγχο και συμπληρώσει όσα έγγραφα χρειάζονται προς τις αρμόδιες αρχές, η ομάδα που αγοράζει, ανακοινώνει τη συμφωνία.

Αν αυτό σας φαίνεται… μπέρδεμα, μπορεί να γίνει ακόμα περισσότερο αν συνυπολογίσουμε και άλλους όρους που μπορεί να συμπεριληφθούν στη συμφωνία. Ο σύλλογος πωλητής, ίσως απαιτήσει ποσά αν ο παίκτης κατακτήσει κάποιον τίτλο με το νέο του σύλλογο ή αν κάνει μια νέα μετραγραφή. Ο αγοραστής προσφέρει στον παίκτη, μπόνους συμμετοχών, αλλά και μια αποζημίωση για την εμπορική χρήση της εικόνας του, ιδιαίτερα αν πρόκειται για κάποιον από τους διασημότερους ποδοσφαιριστές.

Όταν το συμβόλαιο του ποδοσφαιριστή λήξει, μπορεί να επιλέξει την επόμενη ομάδα στην οποία θα συνεχίσει την καριέρα του, χωρίς η τελευταία να χρειαστεί να πληρώσει τον προηγούμενο σύλλογο»

By