Σάββατο, 4 Μαΐου, 2024

«Εύθραυστη» ανάκαμψη για τα είδη πολυτελείας

Άνοδο σημειώνουν οι δαπάνες για τα είδη πολυτελείας καθώς οι εύποροι καταναλωτές στρέφονται εκ νέου στις τσάντες Hermes, στις μπλούζες Gucci και στα δαχτυλίδια Cartier. Aλλά τα πράγματα δεν έχουν φθάσει ακόμη στο σημείο που ήταν παλαιότερα παρά την πρόσφατη «φρενίτιδα» που επικρατεί στους επενδυτικούς κύκλους.

Αρκεί κανείς να κοιτάξει στην πρόσφατη έκθεση των συμβουλευτικών εταιρειών Bain & Co και Fondazione Altagamma, από τον ιταλικό σύνδεσμο ειδών πολυτελείας. Όπως εκτιμούν, οι πωλήσεις στα προσωπικά είδη πολυτελείας θα σημειώσουν άνοδο μεταξύ 2% και 4% φέτος, εξαιρουμένων των συναλλαγματικών διακυμάνσεων, επιδόσεις σαφώς καλύτερες από το 2016 που ήταν μια χρονιά στασιμότητας.

Ωστόσο, η ανάκαμψη αυτή τίποτα δεν θυμίζει από την προ κρίσης εποχή όπου οι Κινέζοι καταναλωτές «ξόδευαν αβέρτα». Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Bain, η μέση ετήσια ανάπτυξη του κλάδου αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 3% και 4% μέχρι το 2020 σε σύγκριση με το 6% που είχε καταγραφεί μεταξύ 1996 και 2016.

Οι επενδυτές δείχνουν να προδιαγράφουν μια αύξηση στην κατανάλωση σε ό,τι έχει να κάνει με ελβετικά ρολόγια και μεταξωτά μαντήλια. Ο δείκτης πολυτελείας του Bloomberg (Bloomberg Intelligence luxury index) σημείωσε άνοδο 23% την προηγούμενη χρονιά. Τα κέρδη των εταιρειών που περιλαμβάνει ο δείκτης αναμένεται να πολλαπλασιαστούν και να φθάσουν στα υψηλότερα επίπεδα σε διάστημα έξι ετών.

Παράλληλα, παρατηρούνται αρκετές διαφοροποιήσεις μεταξύ των περιοχών. Ενώ η Bain αναμένει ότι θα έρθουν καλύτερες ημέρες για την Ευρώπη και την Κίνα, δεν υπάρχουν οι ίδιες προσδοκίες για τις ΗΠΑ. Το ισχυρό δολάρια δεν βοηθάει, ούτε η αβεβαιότητα που προκύπτει από την προεδρία του Τραμπ. Στο μεταξύ, οι «καλές εποχές» των πολυκαταστημάτων στην Αμερική δείχνουν να αποτελούν παρελθόν.

Τα πράγματα μπορεί να χειροτερέψουν και για τους ευρωπαϊκούς οίκους. Η Moet Hennessy Louis Vuitton προειδοποίησε τον Απρίλιο ότι οι καλές επιδόσεις του πρώτου τριμήνου ίσως να μην διατηρηθούν μέχρι το τέλος του έτους. Πάντως, οι εκτιμήσεις που γίνονται για την πορεία της αγοράς πρέπει να συνυπολογίζουν και τις ενδεχόμενες πολιτικές κρίσεις ή άλλα γεγονότα που μπορεί να φρενάρουν τους καταναλωτές.

Ύστερα από την πτώση που κατέγραψε η αγορά των ελβετικών ρολογιών την προηγούμενη εβδομάδα, η Bain προβλέπει ότι θα υπάρξει και άλλη «ψυχρολουσία» για τον κλάδο με κίνδυνο πολλά μεγάλα ονόματα να χάσουν λίγη ακόμη από τη λάμψη τους.

By