Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Είκοσι χρόνια Viagra: Πόσα χρήματα έχει φέρει μέχρι τώρα το «θαυματουργό» χάπι

Πέρασαν κιόλας δύο δεκαετίες από την ημέρα που το μικρό μπλε χάπι μπήκε στη ζωή μας.

Η Pfizer χτύπησε …φλέβα χρυσού πριν από 20 χρόνια, όταν ο Οργανισμός Ελέγχου Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ (Food and Drug Administration – FDA) ενέκρινε το Viagra.

Αλλά πόσο ακριβώς χρήμα έχει φέρει στον φαρμακευτικό γίγαντα το «μικρό μπλε χάπι» για τη θεραπεία της στυτικής δυσλειτουργίας και της πτώσης της αρσενικής λίμπιντο; Και πώς μπορεί να αλλάξει αυτή η επιχειρηματική δυναμική καθώς το γενόσημο Viagra συνεχίζει να διεισδύει στην αγορά;

Η ιστορία του Viagra (επίσης γνωστό με τη χημική του ονομασία sildenafil) είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Ενώ αρχικά αναπτύχθηκε για τη θεραπεία της αρτηριακής πίεσης, σύντομα αποδείχθηκε ότι είχε μια απροσδόκητη – και εξαιρετικά προσοδοφόρα – σεξουαλική …παρενέργεια, βοηθώντας τους άνδρες να διατηρούν τη στύση τους.

Αυτό οδήγησε στην τεράστια επιτυχία του, από τη στιγμή που το ενέκρινε η FDA στις 27 Μαρτίου 1998: μόνο το 2016, το Viagra κατέγραψε πωλήσεις ύψους περίπου 1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως. Μετά το λανσάρισμά του, είχε μία από τις ταχύτερες αυξήσεις πωλήσεων οποιουδήποτε φαρμάκου, με τις πωλήσεις να αγγίζουν τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση μέχρι το 2008. Αυτό σημαίνει ότι συνολικά, από το ντεμπούτο του το 1998, το Viagra έχει αποφέρει στη Pfizer έσοδα δεκάδων δισεκατομμυρίων.

Εάν αυτό το ποσό ακούγεται κάπως μικρότερο απ’ αυτό που φανταζόσασταν (ειδικά δεδομένου ότι περίπου 30 εκατομμύρια άντρες στις ΗΠΑ και περίπου οι μισοί άνδρες ηλικίας 40-70 ετών υποφέρουν από κάποιο βαθμό στυτικής δυσλειτουργίας), σκεφθείτε ότι η Pfizer κλήθηκε να αναπτύξει μία από τις πιο επιτυχημένες διαφημιστικές εκστρατείες στην ιστορία για να επιτύχει αυτές τις πωλήσεις. (Και βέβαια δεν λαμβάνουμε υπόψη τους ανταγωνιστές που έχει γεννήσει το Viagra, όπως το Cialis της Eli Lilly και το Levitra της Bayer).

Όλα τα συνταγογραφούμενα φάρμακα τελικά φτάνουν κάποια στιγμή μπροστά στον φοβερό «γκρεμό ευρεσιτεχνίας», όταν ένα προϊόν χάνει την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας. Αυτό συμβαίνει σταδιακά για την Pfizer (το περασμένο φθινόπωρο, για παράδειγμα, κυκλοφόρησε μια έκδοση του Viagra στο Ηνωμένο Βασίλειο). Αλλά η εταιρεία έχει επίσης λάβει επιθετικά μέτρα για να προφυλαχθεί από την απώλεια εσόδων και να προστατέψει το …μικρό μπλε μωρό της.

Η Pfizer ανακοίνωσε την κυκλοφορία μιας γενόσημης έκδοσης Viagra στις ΗΠΑ τον Δεκέμβριο, με την οποία θα μειωθεί η τιμή καταλόγου του φαρμάκου στο μισό – δηλαδή λίγο περισσότερο από 30 δολάρια ανά χάπι.

Υπάρχει όμως μια σημαντική διαφορά στο branding για τη νέα αυτή έκδοση: το χάπι είναι λευκό.

By