Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Επιχείρηση «Ρατατούι»: Πώς η Amazon προσπαθεί να αλλάξει τη δημόσια εικόνα της

O διαδικτυακός κολοσσός Amazon δημιούργησε ένα πρόγραμμα δημοσίων σχέσεων με τίτλο «Ratatouille» (Ρατατούι) για να ενισχύσει την εικόνα της στη Γαλλία, όπου η εταιρεία δεν είναι τόσο δημοφιλής όσο σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές.

Το σχέδιο περιλαμβάνει δώδεκα υποέργα, όπως τοπικές τηλεοπτικές διαφημίσεις, προώθηση προϊόντων γαλλικής κατασκευής που πωλούνται στην Amazon και μελέτες που υποτίθεται ότι δείχνουν τις θετικές οικονομικές συνέπειες των αποθηκών της εταιρείας, σύμφωνα πηγές του Bloomberg. Το έργο Ratatouille είχε πηγή έμπνευσης τη δημοφιλή ταινία της Disney, στην οποία πρωταγωνιστεί ένας φιλικός αρουραίος που μαγειρεύει το γνωστό φαγητό με βραστά λαχανικά από την Προβηγκία.

Το έργο ξεκίνησε πριν από περίπου τρία χρόνια και έχει στόχο να «γαλλοποιήσει» την Amazon, δήλωσε στο πρακτορείο μία από τις ανώνυμες πηγές. Τον Μάρτιο, η Amazon συμμετείχε για πρώτη φορά στη δημοφιλή αγροτική έκθεση του Παρισιού, με ένα περίπτερο που παρουσίαζε τοπικούς παραγωγούς τροφίμων. Ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου άνοιξε επίσης το 2021 ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που παρουσιάζει προϊόντα που κατασκευάζονται στη Γαλλία, ένα τμήμα με μικρό όγκο πωλήσεων, σύμφωνα με μία από τις πηγές, αλλά προβάλλεται ευρέως.

Σε μια μελέτη της Roland Berger που δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο και χρηματοδοτήθηκε από την Amazon, το 84% των ιδιοκτητών τοπικών καταστημάτων σε μια περιοχή της βορειοανατολικής Γαλλίας δήλωσε ότι το άνοιγμα αποθήκης της Amazon κοντά τους είχε ουδέτερο αντίκτυπο στην επιχείρησή τους. Μια άλλη δημοσκόπη της Ifop έδειξε ότι οκτώ στους 10 υπαλλήλους της Amazon θα πρότεινα σε κάποιον γνωστό τους να εργαστεί στην εταιρεία.

Το 2021, η Amazon Prime Video εξασφάλισε τα δικαιώματα μετάδοσης των περισσότερων ποδοσφαιρικών αγώνων της Γαλλίας, μια κίνηση που δεν περιλαμβανόταν στο σχέδιο Ratatouille, αλλά βοήθησε την εικόνα της Amazon, είπαν οι άνθρωποι.

«Για περισσότερες από δύο δεκαετίες, εργαστήκαμε για να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των πελατών μας στη Γαλλία, συμβάλλοντας στις κοινότητές τους, παρέχοντας καλές υπηρεσίες και προσφέροντας πολλές επιλογές σε χαμηλές τιμές, ακόμη και όταν η ακρίβεια έχει εκτοξευθεί», δήλωσε εκπρόσωπος της Amazon. «Όπως πολλές εταιρείες, εργαζόμασταν πάντα για να μοιραζόμαστε πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο υποστηρίζουμε τις κοινότητες στις οποίες δραστηριοποιούμαστε».

Το σχέδιο Ratatouille είχε ως πρότυπο το σχέδιο της McDonald’s Corp. για τη Γαλλία, δήλωσε μία από τις πηγές. Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, αριστεροί ακτιβιστές βάφτισαν τον γίγαντα των fast-food σύμβολο της παγκοσμιοποίησης, αλλά η McDonald’s βελτίωσε την εικόνα της συνάπτοντας συμφωνίες με τοπικούς αγρότες και προσαρμόζοντας τα μενού στις γαστρονομικές συνήθειες των Γάλλων, με σαλάτες, γλυκά και ένα σάντουιτς McBaguette.

Διαρκείς εντάσεις

Από την έναρξη λειτουργίας της στη Γαλλία το 2000, η Amazon έχει αποδείξει την επιτυχία της στη χώρα, όπου απασχολεί 200.000 υπαλλήλους και είναι ο ηγέτης της αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου. Ωστόσο, παραμένει λιγότερο δημοφιλής μεταξύ των καταναλωτών απ’ ό,τι στη Γερμανία ή το Ηνωμένο Βασίλειο.

Η εταιρεία με έδρα το Σιάτλ αντιμετώπισε συχνά αντιπαραθέσεις και εντάσεις στη Γαλλία, από φορολογικά ζητήματα έως τις οικολογικές επιπτώσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου και τις συνθήκες εργασίας στις αποθήκες. Το 2020, η Amazon ανέστειλε τις δραστηριότητές της στη χώρα για πέντε εβδομάδες, αφού ένα τοπικό δικαστήριο έκρινε ότι δεν κατάφερε να προστατεύσει αποτελεσματικά τους εργαζόμενους από το Covid-19. Ορισμένα από τα σχέδια της εταιρείας για την κατασκευή νέων αποθηκών στη χώρα έχουν επίσης μπλοκαριστεί από ακτιβιστές για οικολογικούς, οικονομικούς και πολιτικούς λόγους.

Αυτόν τον μήνα, η γαλλική κυβέρνηση αποφάσισε την επιβολή φόρου 3 ευρώ για τις παραδόσεις βιβλίων, με στόχο τη στήριξη των φυσικών βιβλιοπωλείων. Το μέτρο θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τον Οκτώβριο και θα αφορά όλους τους διαδικτυακούς βιβλιοπώλες, συμπεριλαμβανομένης της Amazon.

Τον Φεβρουάριο, ο ιδρυτής της Amazon Τζεφ Μπέζος έλαβε έλαβε την υψηλότερη τιμητική διάκριση της Γαλλίας σε μια ιδιωτική τελετή που διοργάνωσε ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν στο Μέγαρο των Ηλυσίων, την ίδια ημέρα που διαδηλωτές σε όλη τη χώρα αποδοκίμασαν το σχέδιο συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης της γαλλικής κυβέρνησης. Ο Μακρόν, ο οποίος προωθεί την τεχνολογική βιομηχανία της χώρας, παρέδωσε προσωπικά στον τρίτο πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο το παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής.

By