Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Έρευνα HSBC: Ανέτοιμες οι μισές εταιρείες του πλανήτη για την πανδημία του κορωνοϊού

To 47% σε σύνολο 2.600 επιχειρήσεων αναφέρουν ότι θα μπορούσαν να είχαν κάνει περισσότερα για να προετοιμαστούν – Αλλάζουν τη στρατηγικλή τους με μείωση της χρήσης γραφείων και πιο ευέλικτες συνθήκες εργασίας

Σε σημαντικές λειτουργικές αλλαγές προχωρούν οι επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο που αποδείχθηκαν ουσιαστικά ανοχύρωτες όταν ξέσπασε η πανδημία, με στόχο να γίνουν πιο ανθεκτικές στην αντιμετώπιση τέτοιων κρίσεων.

Σύμφωνα με μελέτη του τομέα Επιχειρηματικής Τραπεζικής της HSBC «HSBC Navigator» υπό τον τίτλο «Building Back Better», που διεξήχθη σε περισσότερες από 2.600 εταιρείες σε 14 χώρες, πολλές εταιρείες παραμέλησαν τον προγραμματισμό έκτακτης ανάγκης σε βασικούς τομείς όπως η τεχνολογία, τα χρηματοοικονομικά και η βιωσιμότητα πριν την κρίση.

Σχεδόν οι μισές εξ αυτών (47%) αναφέρουν ότι θα μπορούσαν να είχαν κάνει περισσότερα για να προετοιμαστούν για τις προκλήσεις των τελευταίων μηνών.

Για κάποιες από αυτές, η μετατόπιση στην εξ αποστάσεως εργασία έφερε στην επιφάνεια αδυναμίες στην προετοιμασία που είχαν κάνει ώστε να εξασφαλίσουν την επιχειρηματική τους συνέχεια. Λιγότερες από τρεις στις πέντε (57%) αναφέρουν ότι έβαλαν ως προτεραιότητα τις επενδύσεις στην τεχνολογία ώστε να βελτιώσουν τη λειτουργική ανθεκτικότητα την τελευταία διετία.

Πρόκληση αποτέλεσε και η διατήρηση των ταμειακών ροών, καθώς μόνο 44% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσαν ότι είχαν δώσει προτεραιότητα σε βήματα για την ενίσχυση της οικονομικής τους κατάστασης. Η κρίση εξανάγκασε πολλές επιχειρήσεις να προσαρμοστούν και σχεδόν τα 2/3 (63%) έχουν ήδη μεταβάλει τις λειτουργίες τους.

Σχεδόν οι μισές (44%) θα αλλάξουν περαιτέρω τα προϊόντα τους και τις υπηρεσίες τους, είτε μέσω διαφοροποίησης (33%), είτε περιορίζοντας τα ώστε να γίνουν πιο εξειδικευμένες (17%).

Πιο μακροπρόθεσμα, τα επιχειρηματικά πλάνα απαιτούν μια πιο ευέλικτη διευθέτηση του προσωπικού και των γραφείων με μεγαλύτερη εστίαση στην τεχνολογία και τη βιωσιμότητα. Τα βασικά ευρήματα συμπεριλαμβάνουν:

1. Μείωση της χρήσης ακινήτων: το 38% εξετάζει το αποτύπωμά του στη χρήση γραφείων και χώρων παραγωγής. Το 29% εκτιμά ότι θα μειώσει τους χώρους των γραφείων

2. Πιο ευέλικτες συνθήκες εργασίας: Πάνω από τα 2/3 (69%) πιστεύουν ότι η ευέλικτη εργασία θα γίνει συνήθης πρακτική και ένα τρίτο εξ αυτών (34%) εκτιμά ότι θα περιορίσει τα αεροπορικά ταξίδια.

3. Η κρισιμότητα της τεχνολογίας: έξι στους δέκα (61%) πιστεύουν ότι η εξ αποστάσεως συνεργασία θα καταστεί τυπική πρακτική τα επόμενα δύο χρόνια, με το 57% να δηλώνει ότι οι εικονικές συναντήσεις θα παραμείνουν ακόμα και μετά την άρση των περιορισμών.

4. Η βιωσιμότητα θα δώσει ώθηση στην ανάκαμψη: περισσότεροι από εννέα στους δέκα (91%) στοχεύουν σε μια καλύτερη ανοικοδόμηση επανασχεδιάζοντας τις επιχειρήσεις τους, ώστε να είναι πιο βιώσιμες, ενώ σχεδόν το ένα τρίτο (27%) σκοπεύει να κάνει τις αλυσίδες εφοδιασμού πιο βιώσιμες περιβαλλοντικά τα επόμενα δύο χρόνια.

Ο CEO της HSBC Greece , Peter Yeates, σχολίασε:

«Η μακρά οικονομική κρίση στην Ελλάδα δίδαξε στις ελληνικές επιχειρήσεις να χειρίζεται πρωτόγνωρες προκλήσεις. Ως αποτέλεσμα η πλειοψηφία τους κατάφερε να προσαρμοστεί στο νέο μετά – κορωνοϊό περιβάλλον πολύ γρήγορα. Η πρόσφατη πανδημία απέδειξε πόσο ευπροσάρμοστοι μπορούμε να γίνουμε όταν απαιτείται άμεση αντίδραση.

Τα αποτελέσματα της φετινής έρευνας HSBC Navigator ανέδειξαν ότι πολλές επιχειρήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο θέτουν πλέον ως προτεραιότητα την ανθεκτικότητά τους. Η ιστορία δείχνει ότι οι επιχειρήσεις είναι πιο πιθανό να αποτύχουν όταν εξέρχονται από την κρίση παρά κατά τη διάρκειά της. Συνεπώς, είναι κρίσιμο οι ηγέτες να συνεχίσουν να προωθούν τις προσπάθειες, ώστε να καταστούν οι επιχειρήσεις τους πιο ανθεκτικές».

Η έρευνα της HSBC επισημαίνει ότι πολλές επιχειρήσεις οφείλουν την επιβίωσή τους στη μεταξύ τους συνεργασία κατά τη διάρκεια της κρίσης:

– Κατά το τελευταίο εξάμηνο, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων (93%) έχουν στηρίξει τους συνεργάτες τους με τις μεγαλύτερες εταιρείες να υποστηρίζουν συχνότερα μικρότερους παίκτες.

– Σχεδόν έξι στους δέκα (58%) έχουν μοιραστεί πληροφορίες (25%), τεχνογνωσία (24%) ή τις εγκαταστάσεις τους (13%) και περίπου το ένα τέταρτο (26%) έχει δώσει συμβουλές.

-40% έχουν συνεργαστεί με άλλες επιχειρήσεις προκειμένου να καταφέρουν να φτάσουν τα προϊόντα και οι υπηρεσίες τους στους πελάτες τους.

Πάντως, παρά το γεγονός ότι η συνεργασία βοήθησε να συνεχιστεί το εμπόριο κατά τη διάρκεια της κρίσης, οι επιχειρήσεις βλέπουν πολλές προκλήσεις στο μέλλον καθώς επιδιώκουν να καταστούν πιο ανθεκτικές κατά τους επόμενους έξι μήνες.

Οι αδυναμίες στις δομές που αφορούν στα χρηματοοικονομικά και το ανθρώπινο δυναμικό αναφέρθηκαν ως τα βασικά εμπόδια για την αλλαγή από τα από τα δύο τρίτα των επιχειρήσεων (62%), με το ένα τρίτο (31%) να αγωνίζεται να διατηρήσει επαρκείς ταμειακές ροές. Επιπλέον, το ένα τρίτο των επιχειρήσεων (33%) βλέπει το χαμηλό ηθικό των εργαζομένων ως εμπόδιο στην οικοδόμηση ανθεκτικότητας στο άμεσο μέλλον.

Η έρευνα εντοπίζει μια σειρά αλλαγών στις εφοδιαστικές αλυσίδες στις οποίες εκτιμούν ότι θα προβούν οι επιχειρήσεις κατά την επόμενη διετία ώστε να ενισχύσουν τη διαφάνεια και την ασφάλειά τους:

-Τρεις στους δέκα (29%) θέλουν να διαφοροποιήσουν την εφοδιαστική τους αλυσίδα και να εργαστούν με περισσότερους συνεργάτες, με το ένα τέταρτο (26%) να επιθυμεί να δουλέψει με επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε πιο σταθερές αγορές.

-Αντίθετα, το ένα τρίτο σχεδιάζουν να περιορίσουν την εφοδιαστική αλυσίδα τους προκειμένου να μειώσουν το ρίσκο.

-Πάνω από τα δύο τρίτα (67%) σχεδιάζουν να ενισχύσουν την ασφάλεια της εφοδιαστικής τους αλυσίδας εντοπίζοντας και διασφαλίζοντας τους κρίσιμους προμηθευτές τους. Τρεις στους στα δέκα (31%) σχεδιάζουν να επανεξετάσουν την ικανότητα των προμηθευτών τους να αντεπεξέλθουν σε πιθανές μελλοντικές αναταράξεις.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By