Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Γιατί είναι σπουδαίος ο πίνακας “Marilyn” των 195 εκατομμυρίων δολαρίων

Κάθε εβδομάδα παρουσιάζουμε ένα εμβληματικό έργο Τέχνης και αποκωδικοποιούμε τους λόγους που το έκαναν σημαντικό ώστε να αποκτήσει τεράστια αξία μέσα στο χρόνο.

Το έργο του Andy Warhol “Shot Sage Blue Marilyn” (1964), που πωλήθηκε στις 9 Μαΐου 2022 από τον Οίκο Christie’s της Ν. Υόρκης έναντι 195.000.000 $ στον μεγαλύτερο έμπορο έργων σύγχρονης τέχνης και διάσημο γκαλερίστα Larry Gagosian, σχεδόν διπλασίασε το ρεκόρ δημοπρασίας για το έργο του καλλιτέχνη, αφού το πολύ μεγαλύτερο του “Silver Car Crash (Double Disaster)” (1963), πουλήθηκε στους Sotheby’s το 2013 έναντι 104.500.000 $. Και τα δύο έργα άνηκαν στη συλλογή των Thomas & Doris Ammann.

Η αισθητική υπεροχή της Μέριλιν είναι το αποτέλεσμα μιας ριζικά διαφορετικής και πιο περίπλοκης διαδικασίας προβολής που ανέπτυξε ο Γουόρχολ το 1964. Ο καλλιτέχνης δημιούργησε πορτρέτα της ηθοποιού, βασισμένα σε μια φωτογραφία από την ταινία της “Νιαγάρα” (1953). Ζωγράφισε πέντε πορτρέτα μεταξοτυπίες της Μέριλιν με διαφορετικά χρώματα στο φόντο: κόκκινο, πορτοκαλί, γαλάζιο, πράσινο και τιρκουάζ και τ’ αποθήκευσε στο γνωστό στούντιό του, The Factory.

Γιατί είναι σπουδαίος ο πίνακας “Marilyn” των 195 εκατομμυρίων δολαρίων

Στις προηγούμενες μεταξοτυπίες της ηθοποιού ή σε οποιοδήποτε από τα πορτρέτα που δημιούργησε την περίοδο 1962-1964, τα χρωματιστά στοιχεία εφαρμόστηκαν ανάμεσα σε δύο στρώματα μαύρου μελανιού μεταξοτυπίας που δεν είχαν μεγάλο βαθμό ευκρίνειας, λόγω της δυσκολίας της ακριβούς ευθυγράμμισης των τριών ανεξάρτητων στρωμάτων. Ο Warhol είχε καταλήξει σε μια νέα μέθοδο εναπόθεσης χρωμάτων, όπου η ιχνηλάτηση ήταν εν μέρει καλυμμένη με ταινία, επιτρέποντας στο χρώμα να εφαρμοστεί με το χέρι με πολύ μεγαλύτερη σαφήνεια και ακρίβεια. Αυτή η νέα, πιο περίπλοκη μέθοδος, τελικά αποδείχθηκε πολύ χρονοβόρα και την εγκατέλειψε.

Η μοναδικότητα όμως αυτών των έργων, έγκειται στο γεγονός ότι όταν ο καλλιτέχνης είχε τελειώσει το σετ των πέντε πρώτων πορτρέτων, τον επισκέφθηκε ο φίλος του Ray Johnson με την περφόρμερ και φωτογράφο Dorothy Podber, η οποία όταν είδε τις μεταξοτυπίες ρώτησε αν μπορούσε “to shoot them” δηλ. να τις πυροβολήσει. Υποθέτοντας ότι εννοούσε να τις φωτογραφίσει, ο Γουώρχολ συμφώνησε κι εκείνη έβγαλε από την τσάντα της ένα όπλο, έριξε έναν μόνο πυροβολισμό στους καμβάδες που ήταν ακουμπισμένοι στον τοίχο, το ξαναέβαλε στην τσάντα της κι έφυγε. Γι’ αυτό και τα συγκεκριμένα έργα συγκαταλέγονται μεταξύ των πιο διάσημων του 20ου αιώνα.

Το “Shot Sage Blue Marilyn” αρχικά αγόρασε ο συλλέκτης Leon Kraushar, εν συνεχεία, ο θρυλικός έμπορος τέχνης Leo Castelli και μετά το απέκτησε ο Fred Mueller, σημαντικός έμπορος σύγχρονης τέχνης και πρώην συνεταίρος της Pace Gallery. Στις αρχές της δεκαετίας του 70, πέρασε στα χέρια του S.I. Newhouse, ιδιοκτήτη της αυτοκρατορίας του περιοδικού Condé Naste και στη συνέχεια στην ιδιωτική συλλογή του Thomas Ammann, μέχρι να το αγοράσει ο Larry Gagosian.

**Ο Thomas και η Doris Ammann το 1977 άνοιξαν την γκαλερί Thomas Ammann Fine Art AG στην Ζυρίχη κι έγιναν δύο από τους πιο σεβαστούς εμπόρους τέχνης στον κόσμο. Παράλληλα με τη δραστηριότητά τους και εντελώς ξεχωριστά από αυτήν, οι Ammann δημιούργησαν μια εντυπωσιακή προσωπική συλλογή, μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης, που περιλαμβάνει μερικά από τα καλύτερα έργα των Αντι Γουόρχωλ, Σι Τόουμπλυ, Ρόμπερτ Ρίμαν, Μπράις Μάρντεν και Σίγκμαρ Πόλκε. Οταν πέθανε ο Τόμας το 1993, στη νεκρολογία του ανέφερε ότι το σύνολο των έργων του θα μπορούσε να γεμίσει ένα μουσείο. Η σύζυγός του συνέχισε τις αγορές μέχρι τον δικό της θάνατο το 2021.

By