Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

H Lufthansa επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη και ανταγωνίζεται τις low budget εταιρείες

Η επανεμφάνιση της Lufthansa στην Θεσσαλονίκη αποτελεί σημάδι ανάκαμψης της οικονομίας στην Βόρεια Ελλάδα και θα αναστρέψει την μέχρι τώρα αρνητική ροή της εγχώριας αεροπορικής ταξιδιωτικής βιομηχανίας

Lufthansa

«Εξετάζουμε την επανέναρξη του δρομολογίου Φραγκφούρτη- Θεσσαλονίκη» μου δήλωσε ο Aage Dunhaupt, ο διευθυντής επικοινωνίας του Ομίλου της Lufthansa, στο κοκτέιλ που διοργάνωσε η γερμανική αεροπορική εταιρία πρόσφατα στην Αθήνα. Το θέμα είναι ότι μέχρι στιγμής δεν συμπίπτουν οι ώρες. Από τη Θεσσαλονίκη η πτήση πρέπει να φεύγει πρωί για να προλάβει τις διηπειρωτικές ανταποκρίσεις από την Φραγκφούρτη. Αλλά, απο την Φραγκφούρτη δεν βρίσκουν ακόμη την κατάλληλη ώρα αναχώρησης από εκεί προς Θεσσαλονίκη, ώστε να καλύπτεται η ανάγκη της πρωινής αναχώρησης από Θεσσαλονίκη. Κύριος στόχος της επανεμφάνισης της Lufthansa στην Θεσσαλονίκη είναι να τραβήξει τη μερίδα των επιβατών της Βόρειας Ελλάδας που ταξιδεύει προς άλλες ηπείρους εκτός Ευρώπης.

Αισιόδοξη προοπτική για Μακεδονία και Θράκη

Η δήλωση αυτή του Aage Dunhaupt αποτελεί από μόνη της μια πολύ αισιόδοξη προοπτική. Καταρχήν η Lufthansa σκοπεύει να επιστρέψει στη Θεσσαλονίκη μετά από την κατάργηση των προγραμματισμένων πτήσεων της προς αυτήν εδώ και πολλά χρόνια.

Κατά δεύτερον, η ταξιδιωτική αγορά της Μακεδονίας και της Θράκης δείχνει να μην περιορίζεται πλέον μόνο σε ενδοευρωπαϊκές διαδρομές, αλλά να έχει αυξανόμενες ανάγκες και διηπειρωτικών πτήσεων. Σημειωτέον ότι η Austrian και η Swiss, και οι δύο συμφερόντων της Lufthansa πλέον, καλύπτουν από Θεσσαλονίκη μεγάλο κομμάτι των ενδοευρωπαϊκών αναγκών της Βόρειας Ελλάδας.

Και κατά τρίτον, η ίδια η Lufthansa προσπαθεί να κτυπήσει την Turkish Airlines, η οποία εισήλθε δυναμικά στην αγορά της Βόρειας Ελλάδας και της έχει στερήσει Έλληνες επιβάτες που διακινούνταν προς όλο τον κόσμο μέσω Φραγκφούρτης και Μονάχου. Σημειωτέον, ότι η έλλειψη προγραμματισμένων υπερατλαντικών πτήσεων από το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος της Αθήνας, μετά το κλείσιμο της κρατικής Ολυμπιακής και οι περιορισμένες επιλογές που διαθέτει πλέον η Αθήνα προς Ασία και Αμερική δεν διευκολύνουν τους επιβάτες από Βόρεια Ελλάδα. Μετακινούμενοι μέσω Αθηνών για προορισμούς εκτός Ευρώπης είναι υποχρεωμένοι στις περισσότερες περιπτώσεις να κάνουν τουλάχιστον δύο stop over.

LUFTHANSA

Ο ανταγωνισμός με τις χαμηλού κόστους εταιρείες

Ο χάρτης των αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη έχει υποστεί τα τελευταία χρόνια τεράστιες αλλαγές. Η γιγάντωση των εταιρειών low budget αφαίρεσε ένα μεγάλο κομμάτι επιβατικής κίνησης από τους μεγάλους παίκτες. Αυτή τη στιγμή η μαζική είσοδος της Ryanair στα ελληνικά αεροδρόμια, όπως της Θεσσαλονίκης, προκαλεί κραδασμούς όχι μόνο στην Aegean αλλά και σε Lufthansa, Air France και British. Ήδη η British μπήκε ακόμη μια φορά στον κόπο να αλλάξει καθίσματα στα αεροσκάφη της, ώστε να είναι πιο λεπτά σε πάχος για να χωρέσουν παραπάνω σειρές καθισμάτων. Ταυτόχρονα, οι εκτός Ευρώπης εταιρείες που στηρίζονται στις κρατικές ενισχύσεις, όπως η Turkish, λειτουργούν ανταγωνιστικά εξίσου για τις περιφερειακές εταιρείες, όπως η Aegean και για τις μεγάλες, όπως η Lufthansa.

Σύμφωνα με τον Aage Dunhaupt, η Lufthansa δεν δείχνει να φοβάται τον ανταγωνισμό είτε αυτός προέρχεται από τις χαμηλού κόστους είτε από τις εκτός Ευρώπης εταιρείες. Ο ίδιος επισημαίνει ότι πολλές φορές ο ταξιδιώτης μπορεί να βρει φτηνότερο ναύλο στη Lufthansa απ’ ότι σε μια low budget εταιρία. Επιπλέον, κατά τον ίδιον, ο επιβάτης θα πετάξει με τα standards του service της Lufthansa και μέσω κεντρικών αεροδρομίων. Αυτό σημαίνει ότι ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις low budget και στις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες μπορεί κάποια στιγμή να ανατραπεί υπέρ των δεύτερων.

Άλλωστε αεροπορικές εταιρείες μεγέθους της Lufthansa κρατούν στα χέρια τους το ισχυρό μερίδιο των business class επιβατών, που είναι πολύ δύσκολο να περάσει σε φτηνού κόστους εταιρείες. Γι΄αυτό άλλωστε έχουν αρχίσει όλες οι μεγάλες εταιρείες στην Ευρώπη να λανσάρουν την Premium Economy Class, πολιτική που έχουν εφαρμόσει εδώ και αρκετά χρόνια οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες. Στην ουσία ο επιβάτης έχει 50% μεγαλύτερη ευρυχωρία από την κανονική οικονομική, σημαντική λεπτομέρεια αν πρόκειται για διηπειρωτικές πτήσεις. Η Lufthansa τοποθετώντας ένα νέο κάθισμα στην Premium Economy Class σκοπεύει να την έχει λανσάρει μέχρι το τέλος του 2015 σε όλες τις διηπειρωτικές πτήσεις της.

Lufthansa_Airbus_A380_Business_Class_Seats

Σημεία εξόδου από την κρίση;

Σε κάθε περίπτωση, η επανεμφάνιση της Lufthansa στην Θεσσαλονίκη αποτελεί σημάδι ανάκαμψης της οικονομίας στην Βόρεια Ελλάδα και θα αναστρέψει την μέχρι τώρα αρνητική ροή της εγχώριας αεροπορικής ταξιδιωτικής βιομηχανίας. Με την εμφάνιση της κρίσης δεκάδες αεροπορικές εταιρείες τακτικών δρομολογίων αποχώρησαν από την ελληνική αγορά, ενώ όσες απέμειναν περιόρισαν δραστικά τα δρομολόγια τους.

Επιπλέον, θα επιβεβαιώσει την προσπάθεια όλων των φορέων της Βόρειας Ελλάδας και ιδιαίτερα του δημάρχου της Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, που επεδίωξαν με πείσμα και στόχο να βάλουν την Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή στον ευρωπαϊκό και διεθνή τουριστικό χάρτη.

Πολλοί θα επιθυμούσαν τη Θεσσαλονίκη κόμβο μετεπιβίβασης επιβατών από την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, όπου στις περισσότερες χώρες οι αεροπορικές υποδομές βρίσκονται ακόμη σε χαμηλά standards.

Αλλά, αν η Θεσσαλονίκη θέλει να διαδραματίσει έναν σοβαρό ρόλο διαμετακομιστικού κέντρου, τότε η αεροπορική αγορά της δεν μπορεί να στηρίζεται μόνο σε χαμηλού κόστους εταιρείες. Γιατί αυτό θα σημαίνει ότι το αεροδρόμιο Μακεδονία σταδιακά θα περιοριστεί σε ένα μικρό περιφερειακό αεροδρόμιο, που θα εξυπηρετεί κυρίως εποχιακούς επιβάτες προς Χαλκιδική και τοπικές ανάγκες.

Κατά συνέπεια το αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης έχει ανάγκη την παρουσία μεγάλων παικτών, όπως η Lufthansa. Μόνο έτσι μπορεί να διαμορφώσει σταδιακά στο μέλλον ένα ανταγωνιστικό χαρακτήρα σοβαρού διαμετακομιστή επιβατών στη ευρύτερη περιοχή.

 

Δημήτρης Μαχαιρίδης 

(Visited 1 times, 1 visits today)
By