Δευτέρα, 29 Απριλίου, 2024

Η Nova υποχρεώθηκε να αλλάξει τη διαφημιστική της καμπάνια – Οι λόγοι

Δύο φορές μέσα σε λιγότερο από έναν μήνα κλήθηκε η Nova να τροποποιήσει τη διαφημιστική της επικοινωνία ύστερα από απόφαση του Συμβουλίου Επικοινωνίας και Ελέγχου, στο οποίο προσέφυγαν οι δύο έτεροι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι.

Ο ισχυρισμός της ελληνικής θυγατρικής του ομίλου United ότι είναι «ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος πάροχος κινητής» στη χώρα μας, όπως αυτοπροσδιορίστηκε στην επικοινωνιακή της καμπάνια τον περασμένο Σεπτέμβριο, σε καμία περίπτωση δεν πέρασε απαρατήρητος. Ο απόλυτος χαρακτήρας και η αίσθηση υπεροχής έναντι του ανταγωνισμού που περικλείει η εν λόγω φράση, προεξοφλούσαν ότι το ζήτημα θα κατέληγε ενώπιον του Συμβουλίου Επικοινωνίας και Ελέγχου, όπερ και εγένετο.

Η πρώτη απόφαση

Μετά από ενδελεχή έλεγχο των στοιχείων που προσκόμισαν οι δύο πλευρές (η Nova από τη μία και οι δύο έτεροι τηλεπικοινωνιακοί όμιλοι από την άλλη), το αρμόδιο όργανο έκρινε ότι ο ισχυρισμός «ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος πάροχος κινητής είναι πιθανό να οδηγήσει σε παραπλάνηση και δεν τεκμηριώθηκε επαρκώς» καθώς, όπως επισημαίνεται στην απόφαση, «ο αριθμός των καθαρών νέων συνδέσεων του πρώτου εξαμήνου του 2023, που είναι το μοναδικό στοιχείο στο οποίο στηρίζεται η δήλωση αυτή, κρίθηκε ομόφωνα από την Επιτροπή ότι είναι ένα μέγεθος ευμετάβλητο, που δεν συνδέεται ευθέως / απαραιτήτως με την ανάπτυξη της εταιρείας (όπως για παράδειγμα τα έσοδα) και από μόνο του δεν κρίνεται κατάλληλο για να τεκμηριώσει επαρκώς έναν τόσο απόλυτο ισχυρισμό υπεροχής».

Η συγκεκριμένη απόφαση, η οποία δημοσιεύτηκε στις 2 Οκτωβρίου (Α/5812) και καλούσε τη Nova να προχωρήσει σε τροποποίηση της εν λόγω επικοινωνίας εντός εύλογου διαστήματος, δεν πτόησε την εταιρεία, η οποία επανήλθε με τροποποιημένη διαφημιστική καμπάνια στην οποία «ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος πάροχος κινητής» αντικαταστάθηκε με τον ισχυρισμό «ο Νο1 πάροχος σε νέες συνδέσεις κινητής το πρώτο εξάμηνο 2023».

Η δεύτερη απόφαση

Παραμένοντας, λοιπόν, στην ίδια λογική, ήταν σχεδόν αναμενόμενο ότι η επίμαχη επικοινωνία θα έκανε την επανεμφάνισή της στο Συμβούλιο, το οποίο, όχι μόνο κάλεσε για την εκ νέου τροποποίησή της λόγω ελλιπούς τεκμηρίωσης, αλλά ζήτησε από τη Nova η νέα εκδοχή της επικοινωνίας να υποβληθεί υποχρεωτικά στην Επιτροπή πριν από τη δημοσίευση/μετάδοσή της για να διαπιστωθεί η σωστή κατανόηση και εφαρμογή της απόφασης, η οποία αναρτήθηκε στις 18 Οκτωβρίου (Α/5815).

Συγκεκριμένα, εξετάζοντας τον ισχυρισμό «ο Νο1 πάροχος σε νέες συνδέσεις κινητής το πρώτο εξάμηνο 2023», η επιτροπή ανέφερε ότι «η τεκμηρίωση ενός τόσο απόλυτου ισχυρισμού πρέπει να είναι τέτοια ώστε να διασφαλίζεται ότι οι καταναλωτές δεν εκτίθενται σε μηνύματα που μπορεί να οδηγήσουν σε εσφαλμένες εντυπώσεις και συμπεράσματα», λέγοντας παράλληλα ότι στη διάρκεια της διαδικασίας διαπιστώθηκε ότι «η τεκμηρίωση του ισχυρισμού βασίστηκε σε στοιχεία τα οποία πρώτον δεν προκύπτουν από κοινά αποδεκτά δεδομένα για τις νέες συνδέσεις, προερχόμενα από τρίτη, ανεξάρτητη πηγή, ενώ δεύτερον δεν υπάρχει, έστω, μεταξύ των εταιρειών, κοινά αποδεκτή μεθοδολογία υπολογισμού τους, ούτε κοινά αποδεκτοί όροι διαχείρισής τους (όπως π.χ. η συστηματική, σε τακτά χρονικά διαστήματα γνωστοποίηση, ή ο τρόπος δημοσιοποίησης)».

Σε κάθε περίπτωση πάντως, και πριν ακολουθήσουν οι παραπάνω αποφάσεις, η επικοινωνιακή στρατηγική της Nova βασίστηκε σε αυτούς τους δύο ισχυρισμούς, οι οποίοι θυμίζουμε ότι διατυπώθηκαν με εμφατικό τρόπο κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής ενημέρωσης τον περασμένο Σεπτέμβριο. Συγκεκριμένα, ο διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής θυγατρικής του ομίλου United, Παναγιώτης Γεωργιόπουλος, είχε υποστηρίξει ότι η εταιρεία στο πρώτο μισό του 2023 μονοπώλησε στις καθαρές νέες συνδέσεις στην κινητή τηλεφωνία, γεγονός που την καθιστά ως τον «ταχύτερα αναπτυσσόμενο πάροχο στην κινητή».

Σύμφωνα με τη διοίκηση, η αγορά στις νέες καθαρές συνδέσεις αυξήθηκε κατά 76.000 και όλες ήταν της Nova, ένας ισχυρισμός για τον οποίο δε δόθηκαν και τότε, παρά τις επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων, επαρκείς εξηγήσεις (ή όσες δόθηκαν περισσότερο μπέρδεψαν παρά διευκρίνιζαν τη συλλογιστική), αλλά απλώς αναφέρθηκε ότι προκύπτει από τα νούμερα που έχουν δημοσιεύσει η Cosmote και η Vodafone.

By