Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου, 2022

Η παγκόσμια μανία με τα δυσεύρετα και πανάκριβα Air Jordan

Η σειρά αθλητικών παπουτσιών που δημιουργήθηκε για λογαριασμό του Μάικλ Τζόρνταν στη δεκαετία του ’80 είναι σήμερα το φετίχ της Generation Z. Ιδού το γιατί:

Κανείς δεν γνωρίζει τον κόσμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης καλύτερα από την Gen Z. Περισσότερο από ψηφιακοί ιθαγενείς και αυριανοί entrepreneurs, τα darlings του Snapchat, του Tik tok και του Instagram είναι η γενιά που μπορεί να εκτοξεύσει ακόμα και το πιο αναγνωρίσιμο προϊόν της ποπ κουλτούρας σε νέα τρομακτικά ύψη δημοφιλίας, με το πάτημα ενός κουμπιού. Δύο είναι τα κυνικά κριτήρια: να είναι δυσεύρετο και να είναι ακριβό. Οk, boomers, η νέα γενιά ένθερμων οπαδών του ακριβοθώρητου Air Jordan 1- και οι αντίστοιχες trending now χρωματικές παραλλαγές τους, (sos τα University Blue Black, Pink Glaze, Dark Mocha και Clay Green) είναι εδώ ή –έστω- μια οθόνη μακριά. Add to basket.

Η ιστορία των Jordans υφαίνεται από τα ποσταρίσματα δημοφιλών ηθοποιών, διασημοτήτων, αθλητών και εκπροσώπων της μουσικής βιομηχανίας που φορούν τα πολυτελή αθλητικά τους προωθώντας την σύγχρονη αστική εικόνα του χαλαρού high achiever. Κρίνοντας από την εμμονή που επιδεικνύουν hypebeasts, σούπερ μόντελς και influencers, τα Air Jordans όχι μόνο δεν έχουν χάσει την λάμψη από το ντεμπούτο τους το 1985, αλλά έχουν βρει για άλλη μια φορά τη θέση τους στο πάνθεον των status symbols. Aρχικά πρέπει να ευχαριστήσουμε τον David Falk, τον ατζέντη του Michael από το 1984 έως το 2003, που έπεισε τον αστέρα του μπάσκετ να συνεργαστεί με τη Nike. Ο Τζόρνταν, θαυμαστής της Adidas, αρνήθηκε να κάνει συμβόλαιο με τη Nike. Οσο ο Μάικλ παρέμεινε ανένδοτος ο Φαλκ προσέγγισε την οικογένειά του. Ηταν η μητέρα του Μάικλ που τον έκανε να επισκεφτεί τη Nike και να καταλήξει σε συμφωνία που συμπεριλάμβανε μια σειρά παπουτσιών – Air Jordan, ένα όνομα που επινοήθηκε από τον Φαλκ.

Η παγκόσμια μανία με τα δυσεύρετα και πανάκριβα Air Jordan

Το Air Jordan 1 δεν ήταν έτοιμο μέχρι τον Νοέμβριο του 1985, οπότε καθ’ όλη τη διάρκεια της εναρκτήριας σεζόν το στο ΝΒΑ, ο Jordan φορούσε ένα παρόμοιο παπούτσι – το Nike’s Air Ship. Στις 18 Οκτωβρίου 1984 φόρεσε ένα μαυροκόκκινο ζευγάρι (γνωστό ως “bred”), το οποίο προκάλεσε την αντίδραση του επιτρόπου του NBA, Russ Granik, ο οποίος ενημέρωσε τη Nike ότι το χρώμα απαγορεύεται από τους “κανόνες και τις διαδικασίες” της Ενωσης. Η διαμάχη προκάλεσε μια προκλητική διαφημιστική καμπάνια της Nike, με το περίφημο μότο «Ευτυχώς, το NBA δεν μπορεί να σας εμποδίσει να τα φοράτε“. Οταν ο θρύλος του μπάσκετ Μάικλ Τζόρνταν έδωσε τα χέρια με τη Nike, ο στόχος ήταν να κερδίσουν 3 εκατομμύρια δολάρια στα πρώτα τέσσερα χρόνια. Αλλά το ντεμπούτο των Air Jordan I, έφερε στη Nike 126 εκατομμύρια δολάρια τον πρώτο χρόνο.

Η παγκόσμια μανία με τα δυσεύρετα και πανάκριβα Air Jordan

Η παγκόσμια μανία με τα δυσεύρετα και πανάκριβα Air Jordan

Προσαρμοσμένο στα διαφορετικού μεγέθους πόδια του Jordan και φτιαγμένο για να καλύψει τις αθλητικές του ανάγκες, το Air Jordan 1 ήταν το απόλυτα προσωπικό αξεσουάρ που θα μπορούσε παράλληλα να χρησιμοποιηθεί για τη μαζική αγορά. Θεωρείται ότι η Nike παρέτεινε την κυκλοφορία του δεύτερου σχήματός της, του Air Jordan 2, ως αποτέλεσμα της περιόδου τραυματισμού του Jordan. Αφού έχασε 64 παιχνίδια, επέστρεψε τον Μάρτιο της σεζόν 1985-86 φορώντας ειδικά μοντέλα Air Jordan – συμπεριλαμβανομένων εκδόσεων με υποστηρικτικά λουριά στον αστράγαλο και ανατομικές σόλες – πριν από την επίσημη κυκλοφορία του Air Jordan 2, που τελικά αποκαλύφθηκε μέσω μιας διαφήμισης που προβλήθηκε στο καλοκαίρι του ’86. Το θρυλικό λογότυπο “Jumpman” δεν μπήκε στα Air Jordans παρά μόνο όταν αποκαλύφθηκε το τρίτο μοντέλο, σχεδιασμένο από τον Tinker Hatfield Jr, το 1988. Για τους sneakerheads, τους σημερινούς συλλέκτες, αυτά ήταν τα παπούτσια που σφράγισαν την GOAT (Greatest Of All Time) κληρονομιά των Air J.

Η παγκόσμια μανία με τα δυσεύρετα και πανάκριβα Air Jordan

Από τότε μέχρι σήμερα ακολούθησαν πολυπόθητες συνεργασίες, συνεχείς «ρετρό» επανακυκλοφορίες και η χρήση καινοτόμων υλικών έξυπνης τεχνολογίας. Τα σημερινά και περιορισμένης κυκλοφορίας Air Jordan είναι διαθέσιμα στα Nike και Farfetch, αλλά πολλοί ιστότοποι αφιερωμένοι στους λάτρεις των sneakers παγκοσμίως, όπως ο Goat.com που ειδικεύεται στην αγορά και τη μεταπώληση, διαθέτουν σπανιότερες συλλεκτικές εκδόσεις. Δεν είναι όμως η cult ιστορία των 80’s και το πρότυπο του Μάικλ που υπνωτίζει την Gen-Z, αλλά η πιστοποίησή του ως πανίσχυρο νόμισμα στην ισοτιμία της μόδας.

Απόδειξη ότι η ορκωμοσία των Τζο Μπάιντεν και Καμάλα Χάρις περιελάμβανε, εκτός των άλλων, την quest εμφάνιση του εξαιρετικά σπάνιου Air Jordan 1 OG Dior από τον Kim Jones – καλλιτεχνικό διευθυντή του Dior Men – που φορούσε ο σύζυγος της Meena Harris, Nikolas Ajagu. Ηταν ένας από τους λίγους τυχερούς που έπιασαν στα χέρια τους τα πιο ακριβά Air Jordans όλων των εποχών, τα οποία διαθέτουν κομψό γκρι και κρεμ δέρμα, γαλάζια σόλα και ένα επανασχεδιασμένο φτερωτό λογότυπο «Air Dior». «Τα Air Jordans είναι το σήμα κατατεθέν μου και τα φοράω καθημερινά», είχε δηλώσει προηγουμένως ο Jones στη βρετανική Vogue για την πρώτη συνεργασία μόδας στην 36χρονη ιστορία των Jordans. Η αξία μεταπώλησής του, είναι επί του παρόντος πάνω από 10.000 λίρες.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By