Κυριακή, 5 Μαΐου, 2024

Η Shell κάνει άνοιγμα στην ηλεκτρική ενέργεια

Η πετρελαϊκή Royal Dutch Shell προχωρά με μικρά βήματα προς ένα μέλλον το οποίο θα κυριαρχείται από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και περιορισμό της χρήσης του άνθρακα δείχνοντας την πρόθεσή της να μην παραμείνει αποκλειστικά μια εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Ακόμη, η συνεργασία της για την υπεράκτια αιολική ενέργεια με την Eneco μπορεί να διευρυνθεί περαιτέρω καθώς σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Telegraaf, η Shell εξετάζει το ενδεχόμενο να αποκτήσει εξολοκλήρου την εταιρεία.

Μπορεί η είσοδος των μεγάλων πετρελαϊκών σε μια άκρως ρυθμιζόμενη ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας να μην δείχνει απόλυτα φυσιολογική σήμερα, ωστόσο, αποτελεί ένα βήμα για το «αύριο». Αυτό γίνεται εύκολα αντιληπτό αν σκεφθεί κανείς ένα μέλλον στο οποίο οι καταναλωτές θα θέλουν δίπλα στα σημεία ανεφοδιασμού με βενζίνη να υπάρχουν και σημεία φόρτισης καθώς και σχετικές εφαρμογές για iPhone και έξυπνες οικιακές συσκευές οι οποίες θα μπορούν να παράγουν μεγάλους όγκους δεδομένων χρήσης ενέργειας, η οποία από μόνη της θα αποτελεί ένα πολύτιμη εμπόρευμα.

«Βρισκόμαστε σε ένα μεταίχμιο μιας εν δυνάμει σημαντικής αναδιοργάνωσης του τρόπου με τον οποίο οι καταναλωτές αγοράζουν και αποκτούν πρόσβαση στην ενέργεια», αναφέρει ο Rick Wheatley, αντιπρόεδρος της Xynteo Ltd, η οποία προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες για μακροχρόνιο βιώσιμο σχεδιασμό, συμπεριλαμβανομένης και της Shell. «H πετρελαϊκή βιομηχανία αντιλαμβάνεται ότι «τα πράγματα μπορεί να αρχίσουν να κινούνται πολύ πιο γρήγορα στις ανανεώσιμες πηγές και τη χρήση ηλεκτρισμού στις μεταφορές», προσθέτει.

Το «άνοιγμα» της Shell στην πώληση ηλεκτρικής ενέργειας είναι μέχρι στιγμής συγκρατημένα σε σχέση με την έντονη δραστηριότητά της στον κλάδο των ορυκτών καυσίμων. Το τρίτο τρίμηνο η επιχείρηση άντλησε 1,85 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου και 10,47 δισεκατομμύρια κυβικά πόδια φυσικού αερίου σε καθημερινή βάση, ποσότητα περισσότερη από αρκετή για να προμηθεύσει ολόκληρη τη Μεγάλη Βρετανία. Σε αντίθεση, η εταιρεία First Utility δεν έχει δική της παραγωγή ενέργειας αλλά αγοράζει από μια μονάδα της Shell για να προμηθεύσει το 3% του οικιακού τομέα της χώρας.

Τον Οκτώβριο, η Shell ανακοίνωσε ότι αγοράζει τη New Motion, το μεγαλύτερο πάροχο φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Στο τέλος Νοεμβρίου έκλεισε συμφωνία με την IONITY, μια κοινή επιχείρηση μεταξύ των BMW, Daimler, Ford και Volkswagen προκειμένου να δημιουργήσουν σταθμούς φόρτισης σε δέκα ευρωπαϊκές πόλεις.

Η Eneco, η οποία καταφανώς αποφεύγει να αναδείξει τα ορυκτά καύσιμα στην αρχική σελίδα του site της, διαθέτει χαρτοφυλάκιο έργων αειφόρου ενέργειας σε ολόκληρη τη βορειοδυτική Ευρώπη. Κληθείς να σχολιάσει, εκπρόσωπος της Shell απέφυγε να διευκρινίσει αν σκέφτεται να επενδύσει στη μονάδα στο Ρότερνταμ ή σε άλλα project της εταιρείας στον ευρύτερο ενεργειακό κλάδο.

Οι μεγάλες πετρελαϊκές προτιμούν να κάνουν μικρές επενδύσεις τώρα προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν τις δυσκολίες εισόδου σε νέες αγορές αργότερα, ανέφερε ο Richard Chatterton, αναλυτής στο Bloomberg New Energy Finance.

«Δεν θέλουν να υπάρχει καμία πιθανή νέα ευκαιρία έξω από το πεδίο τους», σημειώνει ο Chatterton. Αυτές οι επενδύσεις «γίνονται όλες για να εξασφαλίσουν ότι θα είναι καλά τοποθετημένες σε μελλοντικές ευκαιρίες όταν αυτές γίνουν πιο ξεκάθαρες».

Η εταιρεία ερευνών BNEF εκτιμά ότι η συνολική ζήτηση ενέργειας θα σημειώσει άνοδο κατά 58% μέχρι το 2040 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2016 και ότι θα απαιτηθούν επενδύσεις ύψους 10,2 τρις δολαρίων στον κλάδο. Η εταιρεία προβλέπει ότι κατά την ίδια περίοδο η ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων θα «εκτοπίσει» 8 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα, κάτι που αντιστοιχεί στη σημερινή παραγωγή του Ιράν και του Ιράκ.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Shell, Βen van Beurden, σε μια ανακοίνωσή του στο site της εταιρείας αυτό το μήνα, ανέφερε ότι σκέφτεται συνεχώς την προετοιμασία για έναν κόσμο όπου τα ορυκτά καύσιμα θα έχουν μικρότερη παρουσία. Σκοπεύει να αξιοποιήσει το τμήμα «New Energies» χρησιμοποιώντας ένα budget ύψους 2 δις το χρόνο για να διασφαλίσει ότι η Shell θα παραμείνει «μια εταιρεία του μέλλοντος».

«Η εποχή του πετρελαίου, του φυσικού αερίου και των πετροχημικών δεν έχει τελειώσει, αλλά πλησιάζει επίσης η εποχή των μεταφορών με ηλεκτρική ενέργεια», σημειώνει και προσθέτει ότι «ο κόσμος αλλάζει και αν οι καταναλωτές χρειάζονται αλλαγή πρέπει να αλλάξουμε και εμείς μαζί τους».

By