Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Η στρατηγική της Lidl για τη μείωση χρήσης της πλαστικής σακούλας

Συνέντευξη της κυρίας Βασιλικής Αδαμίδου, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας της Lidl Hellas

Στο ελληνικό λιανεμπόριο είστε η μόνη αλυσίδα σούπερ μάρκετ που χρεώνει τις σακούλες, ποια είναι η πολιτική σας όσον αφορά στη χρήση της πλαστικής σακούλας και πού στηρίζεται η απόφασή σας αυτή;

Πράγματι στο ελληνικό λιανεμπόριο ήμασταν και παραμένουμε η μόνη αλυσίδα τροφίμων που χρεώνει τις σακούλες στα καταστήματά της. Η χρέωση αυτή δεν αποτελεί ένα αυθαίρετο γεγονός, αλλά μέρος μιας μακροχρόνιας πολιτικής και στρατηγικής της εταιρείας μας, η οποία στοχεύει στη μείωση της αλόγιστης χρήσης της πλαστικής σακούλας.

Η χρήση της πλαστικής σακούλας δεν αποτελεί μόνο ένα μείζον περιβαλλοντικό πρόβλημα, αλλά παράλληλα συνιστά απειλή για την πανίδα του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα σύμφωνα με εκτιμήσεις του 2015 αντιστοιχούσαν 363 πλαστικές σακούλες ανά άτομο, σχεδόν διπλάσιες από τον Ευρωπαϊκό Μέσο Όρο. Και αυτό σημαίνει περίπου 33.000 τόνους ετήσιας κατανάλωσης πλαστικής σακούλας, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο την ποιότητα ζωής μας.

Επιπλέον, σε μια χώρα όπως η δική μας που έχει από τις μεγαλύτερες ακτογραμμές και που η θάλασσα δεν αποτελεί μόνο τουριστικό πόλο έλξης αλλά και πηγή διαβίωσης για σημαντικό μέρος του νησιωτικού κι όχι μόνο πληθυσμού, η ανάγκη λήψης δραστικών μέτρων κρίνεται περισσότερο επιτακτική από ποτέ.. ειδικότερα αν αναλογιστεί κανείς ότι τουλάχιστον 269.000 τόνοι, δηλαδή πέντε τρισεκατομμύρια πλαστικά, κολυμπούν στον παγκόσμιο ωκεανό, ενώ 8 εκατομμύρια νέοι τόνοι εισέρχονται ετησίως. Η διάσπασή τους σε πολύ μικρότερα κομμάτια, τα μικροπλαστικά, καθιστά την απομάκρυνσή τους από το θαλάσσιο περιβάλλον, σχεδόν αδύνατη και απαιτούνται 450 χρόνια για την πλήρη αποσύνθεσή τους.

Πρόκειται για έναν σοβαρότατο κίνδυνο για το θαλάσσιο οικοσύστημα, αλλά και για τη δημόσια υγεία, ενώ ακόμα δεν γνωρίζουμε ακριβώς τις επιπτώσεις, καθώς πρόκειται για ένα φαινόμενο της τελευταίας 50ετίας. Αυτό που σίγουρα γνωρίζουμε είναι ότι είναι υπεύθυνη για τον θάνατο εκατομμυρίων θαλασσίων θηλαστικών, ψαριών, και πτηνών, ενώ όπως έχει παραδεχθεί και ο ΟΗΕ, σε περίπτωση που δεν αντιστραφεί η κατάσταση, η Μεσόγειος αναμένεται να μετατραπεί σε μία «σούπα από πλαστικό», την οποία, μέσω της κατάποσης των μικροπλαστικών από τα ψάρια, αλλά και το πλαγκτόν, θα τη βρίσκουμε στο πιάτο μας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Για το σκοπό αυτό χρεώνουμε την πλαστική σακούλα με σκοπό η χρέωση αυτή να λειτουργήσει ως ανασταλτικός παράγοντας στην αμέριστη χρήση της.

Γνωρίζουμε επίσης ότι μια ενέργεια τέτοιας εμβέλειας δεν μπορεί να επιτευχθεί από τη μία μέρα στην άλλη, αντιθέτως προϋποθέτει την υιοθέτηση μιας πράσινης στάσης ζωής εν γένει, την ανάπτυξη της περιβαλλοντικής κουλτούρας και ευσυνειδησίας από το σύνολο της κοινωνίας μας και των συμπολιτών μας για να διατηρήσουμε καθαρές τις παραλίες μας και αναλλοίωτο το φυσικό πλούτο της χώρας μας για τις μελλοντικές γενιές!

Στο παρελθόν έχετε κατηγορηθεί ότι χρεώνετε τις πλαστικές σακούλες, ποια είναι σήμερα η θέση σας;

Στο χώρο που δραστηριοποιούμαστε και δεδομένου του ανταγωνισμού στον κλάδο μας, είναι αναμενόμενο να υπάρχουν και να εκφράζονται αντίθετες απόψεις, οι οποίες πολλές φορές αποτελούν το έναυσμα και την αφορμή για να τίθενται κρίσιμα θέματα στο προσκήνιο του ενδιαφέροντος.

Η θέση μας παραμένει ίδια και μάλιστα την εκφράζουμε και τη στηρίζουμε πιο δυναμικά από ποτέ προωθώντας μια πιο υπεύθυνη καταναλωτική συμπεριφορά, γιατί αισθανόμαστε εντονότερα σήμερα την απειλή και τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την έλλειψη ενημέρωσης και εκπαίδευσής μας σε περιβαλλοντικά θέματα.

Χρεώνουμε τις πλαστικές σακούλες αποτελώντας στρατηγική μας απόφαση και ενσωματώνουμε στην εταιρική μας στρατηγική πληθώρα ενεργειών που αποσκοπούν στην προστασία του περιβάλλοντος. Θέλουμε με απλά λόγια να παρακινήσουμε τον καταναλωτή να επιλέξει μια επαναχρησιμοποιούμενη τσάντα γιατί είναι προς όφελος όλων μας.

Πόσο σημαντικός είναι ο τομέας του περιβάλλοντος στη στρατηγική Εταιρικής σας Υπευθυνότητας και τι ενέργειες πραγματοποιείτε προς αυτήν την κατεύθυνση;

Στη Lidl ένας από τους βασικούς πυλώνες Εταιρικής Υπευθυνότητας είναι το περιβάλλον. Ο στόχος μας για υψηλή ποιότητα υπηρεσιών και υπεύθυνο επιχειρείν μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από ένα υγιές φυσικό περιβάλλον, γι΄αυτό κι εφαρμόζουμε φιλικές προς το περιβάλλον καινοτομίες και τεχνολογίες για την περιβαλλοντικά φιλική λειτουργία μας.

Τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους προχωρήσαμε και στη στήριξη μιας καινοτόμου πρωτοβουλίας, του πρώτου πάρκου Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, το μοναδικό αντίστοιχο πάρκο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, απολύτως σύμφωνο τόσο με το «Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων» της Ελλάδας, όσο και με τις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ανακύκλωση συσκευασιών.

Το πάρκο περιλαμβάνει ανάμεσα σε άλλα εργαστήρι περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, όπου θα πραγματοποιούνται μαθήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για τους μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εργαστήρι καλλιτεχνικής περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, όπου θα κατασκευάζονται προϊόντα και έργα τέχνης με χρήση ανακυκλώσιμων υλικών, χώρο περιβαλλοντικών παιχνιδιών, όπου μέσα από μια διαδικασία παιχνιδιού θα γίνεται εκπαίδευση για την ανακύκλωση συσκευασιών και των οφελών από την προστασία του περιβάλλοντος, μηχανήματα ανταποδοτικής ανακύκλωσης για την ανακύκλωση μεταλλικών, πλαστικών και γυάλινων συσκευασιών με παροχή ανταποδοτικού κινήτρου, αλλά και παιδότοπο και χώρο αναψυχής. Το πάρκο το επισκέπτονται καθημερινά 250 μαθητές για να ανακυκλώσουν αλλά και να παρακολουθήσουν τα περιβαλλοντικά εκπαιδευτικά εργαστήρια. Σημαντικό γεγονός είναι ο στόχος που επιτεύχθηκε πριν από λίγες ημέρες στο πάρκο όπου σε 6 ημέρες ανακυκλώθηκαν 211.848 συσκευασίες σπάζοντας το παγκόσμιο ρεκόρ ανακύκλωσης.

Επίσης, καθ΄ όλη τη διάρκεια της χρονιάς αναπτύσσουμε ποικίλες ενέργειες που στοχεύουν στην προώθηση μιας υπεύθυνης καταναλωτικής συμπεριφοράς. Επί παραδείγματι την Ημέρα Περιβάλλοντος προσφέραμε με αγορές αξίας άνω των 20 Ευρώ, δωρεάν, σε όλους τους πελάτες μας μια βαμβακερή επαναχρησιμοποιούμενη τσάντα για τις αγορές τους.

Ο ανταγωνισμός παρατηρούμε ότι σας ακολουθεί όσον αφορά τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες που λαμβάνετε, πώς αντιδράτε εσείς στις πρωτοβουλίες αυτές;

Είναι ιδιαίτερα τιμητικό για εμάς να αποτελούμε παράδειγμα κινητροδότησης για άλλες εταιρείες, γιατί αυτό επιβεβαιώνει την επιτυχία και αποτελεσματικότητα των ενεργειών μας. Όσο περισσότερες ενέργειες και πρωτοβουλίες αναλαμβάνουμε στον κλάδο μας, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το όφελος για την κοινωνία και το περιβάλλον μας. Εδώ όμως πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, δεν αρκούν μεμονωμένες ενέργειες επικοινωνίας κι ενημέρωσης για να επιτύχουμε τους στόχους μας. Πρέπει να αναπτύσσουμε μια ολοκληρωμένη και στοχευμένη στρατηγική που θα αφορά τόσο στην καθημερινή λειτουργία της εταιρίας μας όσο και στην καθημερινότητα του πολίτη, την οποία θα εφαρμόζουμε με συνέπεια και συνέχεια, γιατί έτσι μόνο θα εξασφαλίσουμε τα μέγιστα δυνατά αποτελέσματα αφήνοντας το κοινωνικό και περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα.

By