Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024

Η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξει και το… γιαούρτι – Τι σχεδιάζει μια μεγάλη βιομηχανία

Για την παρασκευή του γιαουρτιού του μέλλοντος απαιτείται η συμβολή της μηχανικής μάθησης, της υγείας του εντέρου καθώς και ένα… μυστηριώδες τεχνητό στομάχι.

Σε μια νέα εγκατάσταση της εταιρείας Danone κοντά στο Παρίσι, οι ερευνητές τοποθετούν γιαούρτι σε σφαιρικά γυάλινα δοχεία και πλαστικούς σωλήνες σχεδιασμένους να μιμούνται το ανθρώπινο έντερο. Μόλις, τα βακτήρια στο εσωτερικό δείξουν ότι μπορούν να επιβιώσουν στους πεπτικούς χυμούς, η τεχνητή νοημοσύνη τίθεται σε λειτουργία για να διερευνήσει τα πιθανά οφέλη για την ανθρώπινη υγεία.

Τα σχέδια της Danone

Η Danone, μητρική εταιρεία της Activia και της Actimel, στοιχηματίζει ότι η τεχνολογία θα μπορούσε να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα όπως ποια φιλικά βακτήρια λειτουργούν καλύτερα και γιατί, δίνοντας στα προϊόντα της επιστημονικό πλεονέκτημα σε μια εποχή που τα έσοδα καθυστερούν και οι καταναλωτές γίνονται επιφυλακτικοί με τα επεξεργασμένα τρόφιμα.

«Η μακροπρόθεσμη επιχειρηματική στρατηγική της Danone αφορά σε μεγάλο βαθμό στον μετασχηματισμό των γαλακτοκομικών προϊόντων», αναφέρει χαρακτηριστικά ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της γνωστής εταιρείας, Τζούεργεν Έσερ. «Τα πάντα σχετικά με την παροχή των σωστών ζυμώσεων, τα σωστά οφέλη για την υγεία και την παροχή λάμψης στον καταναλωτή είναι ζωτικής σημασίας», προσθέτει. Είτε πρόκειται για την αρχή μιας τεχνολογικής επανάστασης στα τρόφιμα, είτε απλώς για ένα ακόμη επίπεδο έξυπνου μάρκετινγκ που έχει σκοπό να κάνει τους καταναλωτές να πληρώσουν περισσότερα για μια κατσαρόλα γιαούρτι, η Danone το χρειάζεται.

Η γαλλική εταιρεία η οποία λειτουργεί εδώ και 104 ολόκληρα χρόνια, διανύει το δεύτερο έτος μιας προσπάθειας ανάκαμψης που ενορχηστρώνεται από το αφεντικό του Έσερ και Ceo της εταιρείας, Αντουάν ντε Σαιντ – Αφρίκ. Η γαλακτοκομική μονάδα έχει υποστεί σημαντική μείωση του όγκου πωλήσεών της, τα επτά από τα τελευταία εννέα χρόνια.

Οι όγκοι πωλήσεων στο τμήμα – το μεγαλύτερο της εταιρείας, με φυτικά γάλατα όπως το Alpro επίσης – μειώθηκαν 4% πέρυσι, καθώς οι καταναλωτές στράφηκαν σε φθηνότερες μάρκες ως απάντηση στην κρίση κόστους ζωής. «Ο μόνος τρόπος με τον οποίο η Danone μπορεί να αναζωογονηθεί είναι επενδύοντας σε ένα ανώτερο τεχνολογικά προϊόν που θα υποστήριζε καλύτερη ισχύ τιμών», υποστηρίζει ο Μπρούνο Μοντέιν, αναλυτής της Bernstein.

Η Danone θεωρεί πως η εμπειρία της στα γαλακτοκομικά προϊόντα και η δική της βιβλιοθήκη βακτηρίων αποτελούν τα συγκριτικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που διαθέτει έναντι αντιπάλων της, όπως η Nestle SA. Σύμφωνα μάλιστα, με τα όσα αναφέρει το Bloomberg, η εταιρεία ξόδεψε περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια για τη νέα εγκατάσταση που άνοιξε τον Φεβρουάριο, συγκεντρώνοντας το ερευνητικό εργαστήριο που στεγάζει το «στομάχι ρομπότ», χώρους συνεργασίας και έναν χώρο δοκιμών καταναλωτών σε ένα προάστιο γνωστό για την πυρηνική του έρευνα.

Τα εργαστήρια απέκτησαν πρόσβαση σε δείγματα ασθενών και προφίλ υγείας με στόχο την ανάπτυξη τεχνητής νοημοσύνης, έπειτα από συμφωνίες και συνεργασίες, μεταξύ αυτών ένα project με το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο και ενός άλλου που ονομάζεται Le French Gut που στοχεύει να αναλύσει το μικροβίωμα 100.000 εθελοντών.

Στο επίκεντρο της εν λόγω προσπάθειας, βρίσκεται η ζύμωση, μια χημική διαδικασία που υπάρχει εδώ και χιλιετίες. Αλλά δεν δημιουργούνται όλα τα βακτήρια και οι ζυμομύκητες με τον ίδιο τρόπο. Ως εκ τούτου, το τεχνητό στομάχι της Danone παρακολουθεί το ταξίδι που κάνουν τα προβιοτικά αφού φύγουν από το δοχείο γιαουρτιού. Τα πολλά υποσχόμενα βακτήρια θα μελετηθούν περαιτέρω για να δούμε πώς αλληλεπιδρούν με τις ίνες και τις βιταμίνες στα τρόφιμα. Οι συνεργάτες της Danone περιλαμβάνουν την πλατφόρμα Azure της Microsoft Corp. και τις υπηρεσίες Web Amazon.com Inc.

Οι καταναλωτικές συνήθειες έχουν αλλάξει

Οι προσπάθειές από την πλευρά της γνωστής εταιρείας, έρχονται καθώς η βιομηχανία τροφίμων αντιμετωπίζει μία κρίση ταυτότητας. Έχοντας εξαλείψει την ποικιλία και τη φρεσκάδα που τροφοδοτούσε ένα ακμάζον μικροβίωμα του εντέρου, οι εταιρείες στράφηκαν στα προβιοτικά για να υπερφορτίσουν τα προϊόντα τους με ευεργετικά βακτήρια τώρα που οι επιστήμονες αναγνωρίζουν πόσο σημαντική είναι η κοινότητα των τρισεκατομμυρίων οργανισμών που ζουν στα έντερα κάθε ανθρώπου για την ανοσία, τη γήρανση και ακόμη και την ψυχική υγεία.

Η Archer-Daniels-Midland Co., η οποία προμηθεύει συστατικά σε όλη τη βιομηχανία, επένδυσε περισσότερα από 30 εκατομμύρια δολάρια σε μια ισπανική εγκατάσταση που παράγει προβιοτικά νωρίτερα φέτος. Η Nestle πουλά περισσότερες από δώδεκα διαφορετικές μορφές συμπληρωμάτων μέσω της επωνυμίας Garden of Life.

Η ιστορία μιας εταιρείας με ελληνικές καταβολές

Στη Danone, η αναγέννηση του γιαουρτιού βρίσκεται στο επίκεντρο. Ο ιδρυτής της Ισαάκ Καράσσο ήταν ένας Ισπανός γιατρός και επιχειρηματίας εβραϊκής καταγωγής, γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1874. Ξεκίνησε να πουλά γιαούρτι σε φαρμακεία στην Ισπανία, ανησυχώντας για τον υποσιτισμό και την εντερική νόσο μεταξύ των παιδιών της περιοχής. Ονόμασε την εταιρεία Danone από τον γιο του Ντανιέλ. Η εταιρεία έγινε παγκόσμια αφού ο Ντανιέλ, ο οποίος μετακόμισε στις ΗΠΑ από τη Γαλλία κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, αγόρασε ένα μικρό κατάστημα γιαουρτιού στη Νέα Υόρκη και πρόσθεσε μια στρώση μαρμελάδας στις απλές προσφορές του.

By