Κυριακή, 14 Ιουλίου, 2024

Η Tesla απέτυχε; Κάθε άλλο

Όποιος γκουγκλάρει τη φράση «η Tesla απέτυχε», κατακλύζεται αμέσως από τις φερόμενες ως αδυναμίες της πολυεθνικής εταιρείας παραγωγής αυτοκινήτων καθαρής ενέργειας. Αυτές αφορούν τα πεδία των μηδενικών εκπομπών ρύπων, των ηλεκτρικών οχημάτων, της κουλτούρας στον χώρο εργασίας, των επιχειρηματικών πρακτικών, της επαγγελματικής ασφάλειας και, ιδιαίτερα, το πρόσωπο του αμφιλεγόμενου διευθύνοντος συμβούλου της, Elon Musk.

Όταν πρόκειται για την Tesla, αυτή η κριτική είναι κάτι περισσότερο από μια δευτερεύουσα πλευρά. Καμία άλλη αυτοκινητοβιομηχανία δεν πλησιάζει στο να ανταποκρίνεται στις επιδόσεις της, οι οποίες περιλαμβάνουν την καταγραφή εσόδων-ρεκόρ κάθε χρόνο από τότε που άρχισε να ανακοινώνει οικονομικά αποτελέσματα το 2007. Με χρηματιστηριακή αξία 659 δισεκατομμυρίων δολαρίων (με στοιχεία της περασμένης Παρασκευής το βράδυ, μετά το πέρας της συνεδρίασης), η Tesla αξίζει περισσότερο από την Toyota Motor, τη Mercedes-Benz Group, τη Volkswagen, τη BMW, τη General Motors., τη Stellantis και τη Ford Motor μαζί.

Προοπτικές

Και ενώ όλοι πίστευαν ότι η εμπλοκή του Musk με την Twitter θα ήταν επιζήμια για την Tesla, τα αποτελέσματα αποδεικνύουν το αντίθετο. Η Tesla μετατρέπει τώρα κάθε 100 δολ. εσόδων σε ένα κορυφαίο για τον κλάδο κέρδος 26 δολ. μετά τα κόστη παραγωγής – το μεγαλύτερο μικτό περιθώριο από τότε που η εταιρεία με έδρα το Όστιν του Τέξας άρχισε να πωλεί περισσότερα από 50.000 αυτοκίνητα ετησίως το 2015.

Η Tesla απέτυχε; Κάθε άλλο

Το περιθώριο κέρδους της Tesla ξεπερνά κατά πολύ εκείνο των ανταγωνιστών της

Η Tesla σημειώνει επίσης το υψηλότερο περιθώριο κέρδους μεταξύ των 10 μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών στον κόσμο, γεγονός που της παρέχει τεράστιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και της επιτρέπει να επενδύει περισσότερα χρήματα για τη βελτίωση των αυτοκινήτων που παράγει και την ανάπτυξη νέων προϊόντων από τους ανταγωνιστές της, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.

Ο Musk υπονόησε το ίδιο τις τελευταίες εβδομάδες, αναφέροντας ότι η Tesla θα αποκαλύψει περισσότερες λεπτομέρειες για τη μικρότερη, φθηνότερη πλατφόρμα ηλεκτρικών οχημάτων επόμενης γενιάς την ημέρα επενδυτών της, την 1η Μαρτίου. Δεδομένου του ήδη κυρίαρχου μεριδίου αγοράς της εταιρείας στη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων (EV), είναι πιθανότατα μια μέρα την οποία οι ανταγωνιστές της αναμένουν με φόβο.

Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι 30 αναλυτές δίνουν σύσταση «buy» για τη μετοχή της Tesla, αριθμός-ρεκόρ για την εταιρεία από την εποχή της αρχικής δημόσιας προσφοράς (IPO) της το 2010. Ο αριθμός των αναβαθμίσεων αυξήθηκε κατά 32% πέρυσι, παρόλο που οι μετοχές της Tesla υποχώρησαν κατακόρυφα κατά 65% εν μέσω μιας άσχημης bear market για μετοχές τεχνολογίας. Η συναίνεση της σύστασης του Bloomberg, η οποία ποσοτικοποιεί τις προβλέψεις των αναλυτών, αποκαλύπτει ότι καμία άλλη αυτοκινητοβιομηχανία δεν αναβαθμίστηκε τόσο εμφατικά.

Ίσως ο λόγος για τον οποίο οι αναλυτές είναι ερωτευμένοι με την Tesla να είναι επειδή αποδεικνύει συνεχώς ότι οι αμφισβητίες της κάνουν λάθος σε έναν κλάδο ο οποίος κάποτε θεωρείτο απόρθητος. Οι ετήσιες πωλήσεις του εμβληματικού της sedan Model 3 αυξήθηκαν 278 φορές στις 493.310 μονάδες το 2022 από λιγότερες από 2.000 το 2017, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg. Οι παραδόσεις του Prius της Toyota, του υβριδικού οχήματος αναφοράς της βιομηχανίας, μειώθηκαν κατά 66% την ίδια περίοδο. Οι πωλήσεις της εδρεύουσας στο Shenzen της Κίνας, BYD, του μεγαλύτερου ανταγωνιστή κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων, αυξήθηκαν μόλις 17 φορές.

Με κάθε εταιρεία αυτοκινήτων να πουλά πλέον EV – μια συνθήκη η οποία θεωρείτο ότι θα προοιωνιζόταν την κατάρρευση της startup από την Καλιφόρνια που ώθησε τους παγκόσμιους αγοραστές αυτοκινήτων να αρχίσουν να απορρίπτουν τον κινητήρα εσωτερικής καύσης – η Tesla μόλις πριν από δύο μήνες φερόταν να αποσταθεροποιείται από την επίθεση επικριτών, με επικεφαλής τους short sellers Jim Chanos, David Einhorn και Andrew Left.

Ο δε ιδρυτής της Scion Asset Management, Michael Burry, ο οποίος έκανε περιουσία και έχτισε τη φήμη του προβλέποντας σωστά την οικονομική κρίση των ενυπόθηκων δανείων χαμηλής εξασφάλισης (subprime), ήταν μεταξύ εκείνων που δεν έβλεπαν τέλος στις παγίδες οι οποίες περιβάλλουν τον Musk.

Το λάθος με τον Musk

Πάρα πολλοί από τους επικριτές της Tesla επικεντρώνονται στις γελοιότητες στις οποίες επιδίδεται ενίοτε ο Musk. Γι’ αυτούς, η επιτυχία της Tesla στο χρηματιστήριο και η αποτίμηση της, ακόμη και μετά την οπισθοδρόμηση του περασμένου έτους, οφείλεται αποκλειστικά στην αδιάκοπη ζήτηση από τη λεγεώνα των «fanboys» του Musk και στους ίδιους ανθρώπους που πιστεύουν ότι το Bitcoin θα φτάσει στο 1 εκατομμύριο δολάρια και θα αντικαταστήσει το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα.

Λίγοι μπήκαν στον κόπο να αναφέρουν ότι η Tesla, η οποία έχασε κεφαλαιοποίηση 670 δισεκατομμυρίων δολαρίων πέρυσι, εξακολουθούσε να διαθέτει ακόμη και στο χαμηλότερο σημείο της διπλάσια κεφαλαιοποίηση εκείνης της Toyota. Αυτό συμβαίνει επειδή το μερίδιο αγοράς της Tesla παραμένει ισχυρό. Με περισσότερα από 3,6 εκατομμύρια οχήματα στο δρόμο, η Tesla αντιπροσωπεύει το 20% όλων των εξ ολοκλήρου ηλεκτρικών οχημάτων που κυκλοφορούν παγκοσμίως, σύμφωνα με στοιχεία τα οποία συγκέντρωσε το Bloomberg. Το 2017 η αναλογία ήταν 13%. Ποιος θα μάντευε το 2017 ότι ένα Tesla Model S θα έφτανε το πολυπόθητο ορόσημο του 1 εκατομμυρίου οχημάτων; Κι όμως, συνέβη το 2022 και μπορεί να προκαλέσει εγγραφή στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες.

«Η Tesla έχει το πιο συναρπαστικό προϊόν από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία στη Γη, με μεγάλη διαφορά μάλιστα», δήλωνε ο Musk στις 25 Ιανουαρίου, μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων τριμήνου της εταιρείας.

Υπερβολή; Σίγουρα, ωστόσο είναι δύσκολο να διαφωνήσει κανείς με τα αποτελέσματα, τα οποία σίγουρα δε φωνάζουν ότι «η Tesla απέτυχε».

By