Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Η Uber κάνει ένα βήμα για το τέλος του gig working – Θα ακολουθήσουν άλλοι;

Με ανακοίνωσή της, η Uber, δήλωσε χθες πως θα ικανοποιήσει το αίτημα χιλιάδων οδηγών της, αμείβοντας τους με τον κατώτατό μισθό και δίνοντας τους πρόσβαση σε άλλα εργασιακά δικαιώματα. Πρόκειται για ένα “υβριδικό” καθεστώς εργασίας, το οποίο θα ισχύει για 70.000 οδηγούς της εταιρείας στο Ηνωμένο Βασίλειο και όχι άλλες χώρες και εργαζόμενους.

Η πλατφόρμα αναγκάστηκε να κινηθεί γρήγορα μόλις ένα μήνα μετά την ηχηρή της ήττα ενώπιον του Ανώτατου Δικαστηρίου της Βρετανίας που στις 19 Φεβρουαρίου έκρινε ότι οι οδηγοί μπορούν να θεωρηθούν «εργαζόμενοι» και άρα να απολαμβάνουν κοινωνικά δικαιώματα.

Μέχρι τώρα, οι οδηγοί της Uber θεωρούνταν αυτοαπασχολούμενοι γεγονός που σήμαινε ότι η ισχύουσα νομοθεσία του Ηνωμένου Βασιλείου τους παρείχε ελάχιστη προστασία. Αυτό καθώς, η βρετανική νομοθεσία διαχωρίζει το καθεστώς των ανεξάρτητων ή αυτοαπασχολούμενων εργαζομένων από αυτό των εργαζομένων που μπορούν να λαμβάνουν τον κατώτατο μισθό και άλλα προνόμια και από αυτό των υπαλλήλων που έχουν κανονική σύμβαση εργασίας.

Αυτό πλέον αλλάζει και μετά τη νίκη τους στο δικαστήριο, οι οδηγοί θεωρούνται πλέον εργαζόμενοι με δικαιώματα.  Συνδικάτα και κυβέρνηση στη Βρετανία χαιρέτισαν την απόφαση αυτή, εκφράζοντας την ελπίδα ότι και άλλες ψηφιακές πλατφόρμες θα ακολουθήσουν το παράδειγμά της.

«Στη νέα της φάση, η οικονομία μας οφείλει να προστατεύει τα δικαιώματα των εργαζομένων, να έχει υψηλά πρότυπα και να ενθαρρύνει τις νέες τεχνολογίες», δήλωσε στο Sky News ο υπουργός Επιχειρήσεων Κουάζι Κουάρτενγκ. Ο ίδιος πιστεύει ότι πρέπει να «χαιρετίσει» κανείς τα μέτρα που ανακοινώθηκαν -για πρώτη φορά παγκοσμίως για τον αμερικανικό κολοσσό μίσθωσης οχημάτων με οδηγό.

Ο πρώην οδηγός Τζέιμς Φάραρ, ένας από τους αυτούς που ξεκίνησαν αρχικά τη νομική μάχη κατά της Uber, δήλωσε ότι τα μέτρα ήταν «ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση». Ανησυχεί, ωστόσο, με το γεγονός ότι τα προνόμια αυτά χορηγούνται από τη στιγμή που ο οδηγός δέχεται να κάνει μια διαδρομή και όχι από τη στιγμή κατά την οποία συνδέεται με την εφαρμογή. «Αυτό σημαίνει ότι το 40-50% του χρόνου εργασίας μας δεν πληρώνεται ούτε τελεί υπό προστασία», δήλωσε ο Φάραρ στο βρετανικό πρακτορείο PA.

Για το συνδικάτο GMB, ήταν απαραίτητο «να αναγκαστεί η Uber να λάβει τη σωστή απόφαση αλλά τελικά αποδέχθηκαν την κρίση του δικαστηρίου». «Οι άλλες επιχειρήσεις της ‘gig economy’ (οικονομίας περιστασιακής απασχόλησης) πρέπει να το λάβουν υπόψιν. Είναι το τέλος του δρόμου για την ψεύτικη ανεξάρτητη απασχόληση», δήλωσε ο Μικ Ριξ, γενικός γραμματέας του συνδικάτου.

Όπως γίνεται αντιληπτό, η απόφαση αυτή της Uber αν και δεν ικανοποιεί πλήρως τους εργαζόμενους, πρόκειται να αποτελέσει ορόσημο για την αλλαγή του συγκεκριμένου μοντέλου εργασίας. Δικηγόροι και συνδικάτα λένε ότι η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου και η απάντηση της Uber, θα ασκήσουν πίεση σε άλλες εταιρείες που χρησιμοποιούν παρόμοιες πρακτικές, να επανεξετάσουν το μοντέλο τους, ενώ εκτιμούν ότι ο πρώτος τομέας που θα βρεθεί υπό στενό έλεγχο είναι αυτός των μεταφορών και του delivery.

Ο Ριξ, του συνδικάτου GMB, δήλωσε ότι το δίκτυο συνεργατών παράδοσης της Amazon, η DHL και ο όμιλος DPD, είναι από τις πιο ευάλωτες σε καταγγελίες εταιρείες. Σε παρόμοια θέση λέγεται ότι βρίσκεται και η Deliveroo, η οποία μέχρι τώρα έχει “πείσει” τα βρετανικά δικαστήρια ότι οι οι οδηγοί της δεν είναι υπάλληλοι, λέγοντας ότι τους δίνεται η δυνατότητα να ζητήσουν από άλλους οδηγούς να κάνουν τις παραγγελίες τους, αντί για αυτούς.

Το κατά πόσο επιχειρήματα σαν αυτά θα συνεχίσουν να έχουν βάση και να επιτρέπουν σε εταιρείες να απασχολούν υπαλλήλους με τους δικούς τους όρους μένει να το δούμε. Πάντως, αυτή τη στιγμή υπάρχει μια δυναμική που μπορεί φαινομενικά να αλλάξει τα πράγματα, με τη βοήθεια της δικαιοσύνης.

By