Δευτέρα, 23 Ιουνίου, 2025

Ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ: efood και Wolt αλλάζουν τους κανόνες του παιχνιδιού

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια στην ιστορία της ελληνικής αγοράς στα προϊόντα σούπερ μάρκετ γράφεται σήμερα από δύο ονόματα που έχουν συνδεθεί άρρηκτα με τον τομέα της εστίασης τα χρόνια που προηγήθηκαν. Ο λόγος για τις efood και Wolt. Οι δύο πλατφόρμες που ξεκίνησαν με αποκλειστικό τους αντικείμενο τη διανομή φαγητού, έχουν εξελιχθεί σε βασικούς διανομείς ηλεκτρονικών παραγγελιών για την αγορά των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (Fast Moving Consumer Goods – FMCG). Πλέον, τόσο η efood όσο και η Wolt δραστηριοποιούνται με αξιώσεις στον χώρο των online σούπερ μάρκετ, διαθέτοντας δικές τους αποθήκες αλλά και λειτουργώντας διανομείς για λογαριασμό μεγάλων λιανέμπορων, όπως ο Σκλαβενίτης, η ΑΒ Βασιλόπουλος, τα My market.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο ειδήμων του χώρου, Παναγιώτης Γκεζερλής, πρόεδρος και συνιδρυτής της Convert Group με ειδίκευση στην ανάλυση και παροχή δεδομένων για τον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, το επιχειρηματικό τους μοντέλο συνδυάζει δύο βασικές λειτουργίες: αφενός τη διανομή προϊόντων από τα δικά τους “dark stores” (χώροι αποθήκευσης και διανομής) και την εκτέλεση παραγγελιών για λογαριασμό τρίτων μέσα από τα φυσικά καταστήματα των συνεργαζόμενων λιανέμπορων. Έτσι, έχουν καταφέρει να αποτελούν κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα last-mile logistics της χώρας.

H συνεργασία της Wolt με τον Σκλαβενίτη

Η δυναμική τους στην αγορά βαίνει διαρκώς αναπτυσσόμενη. Αν λάβει κανείς υπόψη τόσο τον δικό τους εμπορικό κύκλο εργασιών όσο και τον κύκλο εργασιών που πραγματοποιούν για λογαριασμό τρίτων, η efood εκτιμάται ότι είναι πλέον ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης στο online FMCG στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στο powergame.gr ο Παναγιώτης Γκεζερλής. Η Wolt ακολουθεί με ταχείς ρυθμούς, ειδικά σε περιοχές με αυξημένο πληθυσμό, ενισχύοντας την παρουσία της με στοχευμένες συνεργασίες και επενδύσεις. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η συνεργασία της Wolt με τον Σκλαβενίτη, όπου θα διανέμει τα προϊόντα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ μέσα από τα δικά της κέντρα αποθήκευσης και διανομής, είδηση που είχατε διαβάσει πρώτοι μέσα από σχετικό άρθρο του powergame. Η συγκεκριμένη συνεργασία ήρθε ως αποτέλεσμα της λήξης στην αποκλειστική συνεργασία που διατηρούσαν μέχρι πρότινος ο Σκλαβενίτης με την efood, γεγονός που άνοιξε την πόρτα και για τη Wolt να παρέχει υπηρεσίες διανομής στον μεγαλύτερο όμιλο σούπερ μάρκετ της χώρας.

Με εξειδίκευση στην εμπειρία του καταναλωτή, δεδομένα σε πραγματικό χρόνο για παρακολούθηση και βελτιστοποίηση των παραδόσεων και πλέον με ενεργό ρόλο στη διανομή βασικών αγαθών, οι efood και Wolt μετασχηματίζουν το λιανεμπόριο, θέτοντας υπό επαναπροσδιορισμό τις παραδοσιακές αλυσίδες αξίας και συστήνοντας ένα νέο μοντέλο αγοράς.

Παρά το γεγονός ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο τροφίμων στην Ελλάδα εξακολουθεί να έχει σχετικά μικρό μερίδιο στην συνολική αγορά (περίπου 3,5% του συνολικού τζίρου), η ανοδική τάση σύμφωνα με τον κύριο Γκεζερλή θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια. Και όπως φαίνεται, η επόμενη μέρα του κλάδου θα καθοριστεί όχι μόνο από τους λιανέμπορους, αλλά και από τις τεχνολογικές πλατφόρμες που λειτουργούν ως επιταχυντές ψηφιακού μετασχηματισμού.

Ο Παναγιώτης Γκεζερλής στέκεται μεταξύ άλλων στις σημαντικές αλλαγές που καταγράφονται στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, όπως αυτές αποτυπώνονται στα στοιχεία για το ηλεκτρονικό εμπόριο που συλλέγει και δημοσιεύει ανά τακτά χρονικά διαστήματα η Convert Group.

«Οι Έλληνες καταναλωτές προσπαθούν πλέον να εξορθολογίσουν τις αγορές τους», σημειώνει ο ίδιος, επισημαίνοντας ότι οι καταναλωτές εμφανίζονται πιο προσεκτικοί και μεθοδικοί στις επιλογές τους, εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων και διαρκούς αύξησης του κόστους ζωής.

Παραμένει η ζήτηση για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και προσφορές

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, παρατηρείται εντονότερη στροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς και μεγαλύτερη έμφαση στην αναζήτηση εκπτώσεων. Οι Έλληνες καταναλωτές επιλέγουν συστηματικά φθηνότερες λύσεις, χωρίς απαραίτητα να θυσιάζουν την ποιότητα, αξιοποιώντας τις ψηφιακές δυνατότητες για να συγκρίνουν τιμές και να εντοπίζουν τις πιο συμφέρουσες τιμές.

«Ο καταναλωτής είναι πλέον περισσότερο εκπαιδευμένος και απαιτητικός. Δεν αγοράζει παρορμητικά, αλλά με βάση τη σχέση ποιότητας-τιμής», τονίζει ο πρόεδρος της Convert Group.

Οι καταναλωτές δείχνουν αυξημένη εμπιστοσύνη στις online αγορές, ειδικά στους τομείς των φαρμακείων και των σούπερ μάρκετ. Η τάση αυτή ενισχύεται από τη μεγαλύτερη ευκολία πλοήγησης, τις βελτιωμένες υπηρεσίες παράδοσης, αλλά και τις καινοτομίες που εφαρμόζουν οι επιχειρήσεις του κλάδου, οι οποίες προσπαθούν να απαντήσουν στις νέες ανάγκες του κοινού.

Η διαδρομή του Π. Γκεζερλή από την τυπογραφεία στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Η επιχειρηματική διαδρομή του Παναγιώτη Γκεζερλή ξεκίνησε από το οικογενειακό τυπογραφείο, όπου από νεαρή ηλικία ήρθε σε επαφή με την αγορά και τις δυσκολίες της. Το οικογενειακό περιβάλλον όπως αναφέρει, τον δίδαξε ήθος, τιμιότητα και σεβασμό στον άνθρωπο – αξίες που παρέμειναν οδηγός του σε όλη την πορεία του έως σήμερα.

Σε μια εποχή που ο κλάδος των γραφικών τεχνών αντιμετώπιζε πίεση από την ψηφιοποίηση, ανέλαβε την επιχείρηση ως διευθύνων σύμβουλος και κατέβαλε κοπιώδη προσπάθεια να τη διατηρήσει βιώσιμη. Έζησε από πρώτο χέρι τι σημαίνει να είσαι πωλητής, λογιστής, αποθηκάριος και υπεύθυνος προσωπικού ταυτόχρονα. Η επιχείρηση οδηγήθηκε τελικά σε εξαγορά υπό τη δική του καθοδήγηση – εμπειρία που του προσέφερε σημαντικά διδάγματα για τις διαπραγματεύσεις, τις συμφωνίες και τα λάθη που πρέπει να αποφεύγονται.

Παρά τις δυσκολίες και τα αρχικά σφάλματα, η δίψα του για εξέλιξη τον οδήγησε στον χώρο της τεχνολογίας. Η αγάπη του για τους υπολογιστές τον ώθησε να επιχειρήσει στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, δημιουργώντας ένα B2B marketplace για τον κλάδο των εκτυπώσεων – μια πρωτοποριακή για την εποχή ιδέα, που δεν κατάφερε όμως να υλοποιήσει πλήρως. Αντ’ αυτού, εντάχθηκε στην ομάδα της Qualco ως εμπορικός διευθυντής, συμμετέχοντας σε έργα φωνητικής αναγνώρισης, πολύ πριν γίνουν καθημερινότητα τα speech assistants μέσα από τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα. Στη συνέχεια προσελήφθη στην Upstream από τον Θάνο Βερέμη. «Ο Βερέμης μου έμαθε ότι είναι ευκολότερο να κάνει κανείς δουλειές στην Ελλάδα, αναλαμβάνοντας τη διαχείριση των ομάδων πωλήσεων, δεδομένου ότι η εταιρεία είχε παρουσία σε 40 χώρες του εξωτερικού», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Στη συνέχεια συνεργάστηκε με την οικογένεια Γεράρδου και το Πλαίσιο, όπου αποκόμισε ουσιαστική γνώση γύρω από το ηλεκτρονικό εμπόριο, συμβάλλοντας στην επιτυχία του ηλεκτρονικού καταστήματος plaisio.gr. «Αρχικά δημιουργήσαμε μαζί με τον Κώστα Γεράρδο το eshop buldoza.gr, χωρίς να γνωρίζω από εμπόριο εκείνη την εποχή, κάτι που γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Ωστόσο αποκόμισα πολλές γνώσεις μέσα από τη συνεργασία μου με την οικογένεια Γεράρδου. Ο Κώστας εξαγόρασε όλες τις μετοχές, ενώ εγώ αποχώρησα κουρασμένος καθότι πάντα έδινα την ψυχή μου σε ό,τι έκανα. Ωστόσο, έχοντας το ακαδημαϊκό υπόβαθρο, έχοντας σπουδάσει με καθηγητή τον Γιώργο Δουκίδη αλλά και τις πρακτικές μου γνώσεις, αντιλήφθηκα το κενό που υπήρχε στον τομέα της συμβουλευτικής του ηλεκτρονικού εμπορίου».

Η ίδρυση και η πορεία της Convert Group

Αυτές οι εμπειρίες τον οδήγησαν το 2014 στην ίδρυση της Convert Group, μίας από τις πλέον επιδραστικές εταιρείες στον χώρο των δεδομένων ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα. Συνιδρύτρια και βασικός τεχνολογικός πυλώνας της εταιρείας είναι η Έλενα Χαϊλαζοπούλου, η οποία ξεκίνησε στην εταιρεία, όντας ακόμη φοιτήτρια. Οι δύο μετέπειτα συνέταιροι γνωρίστηκαν σε μια πανεπιστημιακή διάλεξη. Η συνεργασία τους εξελίχθηκε σε συνέταιρους με ίση συμμετοχή στην εταιρεία. «Με φώναξαν να κάνω διάλεξη σε μάθημα της Κατερίνας Πραματάρη και αυτό που είχε πει ήταν πως όποιος δεν είχε twitter, σε μερικά χρόνια από τότε θα ήταν αγράμματος. Η Έλενα, σήκωσε το χέρι και μου είπε: “κύριε δεν έχω twitter και δεν θα είμαι αγράμματη”. Την αμέσως επόμενη μέρα μία ομάδα φοιτητών ήρθε στο γραφείο μου και μου ζήτησε να έρθει μαζί μου στο εργαστήριο ανάλυσης ηλεκτρονικού εμπορίου “Eltrun”, προκειμένου να μάθει τι ακριβώς ήταν αυτό το e-commerce, το οποίο βρισκόταν ακόμη στα πρώτα του βήματα στην Ελλάδα. H Έλενα ξεχώρισε τότε στην κατανομή των αρμοδιοτήτων, γνωρίζοντας καλά τις δεξιότητες που είχε ο καθένας από τους συμφοιτητές της κατά την υλοποίησε ενός πρωτόλειου project για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Λίγο αργότερα της πρότεινα και ενώ την είχα ήδη προσλάβει στην εταιρεία, είτε να της δώσω αύξηση, είτε να της παραχωρήσω το 10% της εταιρείας. Προτίμησε το δεύτερο. Αυτό το 10% σήμερα αξίζει 2,6 εκατομμύρια ευρώ. Τότε δεν άξιζε απολύτως τίποτα. Η Έλενα ήταν καλή στον τεχνικό τομέα, δημιουργώντας νέα προϊόντα, ενώ εγώ είχα ειδίκευση στον εμπορικό τομέα και τη συμβουλευτική. Αφού άρχισαν να έρχονται οι πρώτοι επενδυτές, της παραχώρησα το 50% της εταιρείας, πιστεύοντας ότι θα μπορούσαμε να εξελιχθούμε μόνο εάν είμαστε και οι δύο ισότιμοι εταίροι. Η εταιρεία σήμερα είναι το μυαλό της Έλενας και η καρδιά η δική μου».

Η Convert Group εστιάζει σήμερα, μεταξύ άλλων, στο data monetization, δηλαδή στην αξιοποίηση εμπορικών δεδομένων από retailers και τη διάθεσή τους σε προμηθευτές. Με έργα σε εταιρείες όπως τα Public, το Scrooge και τα My Market, η Convert δημιουργεί πλατφόρμες συνεργασίας εμπόρων και προμηθευτών βασισμένες σε δεδομένα, διαμορφώνοντας ένα νέο επίπεδο διαφάνειας και εμπιστοσύνης.

«Η εταιρεία σημειώνει διαρκή ανάπτυξη, με καθαρό κύκλο εργασιών της τάξης των 3 εκατ. ευρώ το 2024 και συνολικός τζίρος που δημιουργούμε για λογαριασμό των εμπόρων υπερβαίνει τα τα 6 εκατ. ευρώ. Το προϊόν data monetization (πώληση εμπορικών δεδομένων από τα σούπερ μάρκετ στους προμηθευτές τους), που έχει αναπτυχθεί εσωτερικά, γνωρίζει ανάπτυξη άνω του 100% ετησίως, με παρουσία ήδη σε έντεκα χώρες. «Με αυτόν τον τρόπο μπορεί μία επιχείρηση να αντιλαμβάνεται για ποιο λόγο μειώνονται ή αυξάνονται οι πωλήσεις της στα ράφια των σούπερ μάρκετ ή να σχεδιάζει πολιτικές μάρκετινγκ, που ενισχύσουν τις αποδόσεις της στην αγορά».

By