Σε ανακοίνωσή του για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ αναφέρει:
«Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, με τίτλο «Επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», συνεχίζονται και εφαρμόζονται οι αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων. Συγκεκριμένα:
Παραμένει ο νόμος 4186/2013 (Αρβανιτόπουλου) για το Νέο Λύκειο που ενισχύει τη διαφοροποίηση μέσα στο Λύκειο, το μετατρέπει ακόμα πιο αποφασιστικά σε ατελείωτο εξεταστικό κέντρο, σε βάρος της όποιας γενικής μόρφωσης, με μοναδική αποστολή την προετοιμασία για την είσοδο των μαθητών σε ΑΕΙ – ΑΤΕΙ.
Όλα αυτά τα χρόνια, οι μαθητές, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί διεκδικούσαν ένα σχολείο που θα μορφώνει και δεν θα εξοντώνει, ένα σχολείο που δεν θα χωρίζει πρόωρα τα παιδιά από τα 15 τους χρόνια. Δεν αγωνίστηκαν για επουσιώδεις αλλαγές, όπως η προσθήκη ενός ακόμα μαθήματος επιλογής και ορισμένες τροποποιήσεις στις «Ομάδες Προσανατολισμού», όπως υλοποιεί η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με το νομοσχέδιο.
Στην ίδια ρότα βαδίζει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης και ως προς τα ΕΠΑΛ. Υιοθετεί κατά γράμμα τη στρατηγική της ακόμα μεγαλύτερης προσαρμογής της εκπαίδευσης στις ανάγκες του κεφαλαίου, τις συνεχείς πιστοποιήσεις, την αποσύνδεση πτυχίου -επαγγέλματος. Παραμένει αυτούσια μια στρατηγική που θέλει τα ΕΠΑΛ να είναι τα σχολεία «για τα παιδιά ενός κατώτερου θεού», σχολεία για τον πρόωρο διαχωρισμό των μαθητών από την ηλικία των 15 ετών και την πρόωρη, εφήμερη κατάρτισή τους για τις ανάγκες του κεφαλαίου.
Παραμένει ο νόμος 3966/2011 (Διαμαντοπούλου) για τα Πρότυπα -Πειραματικά καθώς διατηρείται η πρόβλεψη για χορηγούς, οι διαδικασίες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Το κύριο είναι ότι διατηρεί τον ελιτίστικο θεσμό των «Προτύπων», μιας κακώς εννοούμενης «αριστείας», μακριά και πέρα από την ανάγκη όλα τα παιδιά να παίρνουν ολοκληρωμένη επιστημονική μόρφωση. Η δυνατότητα που δίνει σε κάθε «Πρότυπο» Σχολείο να επιλέγει αυτό τις διαδικασίες εισαγωγής σε αυτό, ανοίγει επικίνδυνα τον «ασκό του Αιόλου» για παραπέρα κατηγοριοποίηση των σχολείων στο όνομα της αυτονομίας. Η πρόβλεψη για κλήρωση για την εισαγωγή στα Πειραματικά δεν λύνει επί της ουσίας την «αντιπροσωπευτικότητα του δείγματος των μαθητών», το πρόβλημα των κοινωνικών φραγμών στη μόρφωση, όπως υποστηρίζει η συγκυβέρνηση. Είναι άλλωστε γνωστό ότι οικογένειες και μαθητές με σχετικά ανεβασμένο κοινωνικό, μορφωτικό υπόβαθρο επιλέγουν τελικά να θέσουν υποψηφιότητα για κλήρωση στα Πειραματικά. Πολύ περισσότερο που στο νομοσχέδιο ορίζεται ότι «η μεταφορά των παιδιών (από απομακρυσμένες περιοχές) από και προς το σχολείο είναι ευθύνη των κηδεμόνων», γεγονός που προφανώς σηματοδοτεί ότι θα μπει το χέρι στην τσέπη των οικογενειών.
Το ΚΚΕ κρίνει το νομοσχέδιο αυτό κυρίως από την πλευρά της στρατηγικής την οποία συνεχίζει, καθώς και για αυτά που αφήνει ως έχουν από το αντιδραστικό νομοθετικό οπλοστάσιο των προηγούμενων συγκυβερνήσεων. Στη βάση αυτή θα καταψηφίσει αυτό το νομοσχέδιο, ψηφίζοντας παράλληλα υπέρ των ρυθμίσεων που δίκαια βρέθηκαν στο στόχαστρο του κινήματος (κατάργηση τράπεζας θεμάτων, βαθμός προαγωγής και απόλυσης, επαναπρόσληψη εκπαιδευτικών, επανεγγραφή «αιώνιων φοιτητών»).
Το ΚΚΕ καλεί το λαό και τη νεολαία άμεσα να οργανώσουν την πάλη τους προβάλλοντας τα δίκαια και ανικανοποίητα αιτήματά τους:
-Κατάργηση του νόμου 4186/2013 και του 3966/2011. Πανελλαδικές εξετάσεις με απεριόριστη δυνατότητα πολλαπλών επιλογών προτίμησης και επανάληψης της διαδικασίας όσες φορές θέλει ο υποψήφιος. Κατοχύρωση βαθμολογίας, με ιδιαίτερη μέριμνα για τους εργαζόμενους μαθητές και τα παιδιά ειδικών κατηγοριών (ΑΜΕΑ, μειονότητα, μετανάστες, κ.λπ.).
-Αποδέσμευση του προγράμματος και της λειτουργίας του Λυκείου από τη διαδικασία επιλογής για τα ΑΕΙ – ΑΤΕΙ. -Κατάργηση κάθε διαχωρισμού και πρόωρου προσανατολισμού (Γενικό Λύκειο, ΕΠΑΛ, κατευθύνσεις κ.λπ.).
-Το πτυχίο να είναι η μοναδική προϋπόθεση για το επάγγελμα. Καμία πιστοποίηση, κατάργηση του έτους μαθητείας. Πρακτική άσκηση ενταγμένη οργανικά στο πρόγραμμα σπουδών.
-Κανένα σχολείο χωρίς εκπαιδευτικούς και βιβλία. Διαγραφή όλων των χρεών των σχολικών επιτροπών και των ΑΕΙ – ΑΤΕΙ προς τις δημόσιες εταιρείες ηλεκτρισμού, θέρμανσης, ύδρευσης, τηλεφώνου. Δωρεάν μετακίνηση μαθητών και φοιτητών».