Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Klarna: Η ζήτηση για υπηρεσίες buy now, pay later «γονατίζει» τον κολοσσό του fintech

Η ολική στροφή των καταναλωτών προς το μοντέλο του buy now, pay later εκτόξευσε το κόστος για την σουηδική εταιρεία, η οποία είδε τις ζημίες της να σημειώνουν άλμα 300%.

Η κατακόρυφη άνοδο στη ζήτηση για υπηρεσίες buy now pay later που καταγράφεται το τελευταίο χρόνο προκάλεσε τριγμούς σε αρκετές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του fintech, με απώλειες εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων, καθώς αδυνατούν να καλύψουν τις αυξανόμενες ανάγκες των καταναλωτών για τέτοιου είδους υπηρεσίες.

Μεταξύ των «χαμένων» είναι και η Klarna, ο σουηδικός γίγαντας του fintech, αξίας 46 δισ. δολαρίων. Η εταιρεία με έδρα τη Στοκχόλμη παρουσίασε ζημίες προ φόρων για το εννεάμηνο ύψους 344 εκατ. δολαρίων, αυξημένες κατά 300% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της περσινής χρονιάς.

Σύμφωνα με την έκθεση οικονομικών αποτελεσμάτων της Klarna, το μεγάλο μέρος των ζημιών της περιόδου Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου οφείλεται σε διοικητικές δαπάνες, οι οποίες ανήλθαν συνολικά σε 1,04 δισ. δολάρια, έναντι 652 εκατ. δολαρίων το 2020. Σημαντική άνοδο σημείωσαν και οι πιστωτικές ζημίες, οι οποίες συνολικά «άγγιξαν» τα 320 εκατ. δολάρια σε ετήσια βάση.

Τα αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα έρχονται σε μια περίοδο έντονης κινητικότητας της εταιρείας στις αγορές του εξωτερικού. Από τις αρχές του 2020, η Klarna εισήλθε σε 9 νέες αγορές, ενώ περισσότεροι από 90 εκατ. πελάτες παγκοσμίως χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες της.

Η Klarna συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγάλων «παιχτών» στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά των buy now, pay later υπηρεσιών. Οι υπηρεσίες αυτού του τύπου επιτρέπουν στους καταναλωτές να μοιράσουν το κόστος των αγορών τους μέσω μηνιαίων δόσεων, συχνά άτοκων. Η σουηδική fintech είναι σήμερα η πιο δημοφιλής υπηρεσία BNPL στην αγορά, η οποία προσφέρεται από το 53% των ιστοσελίδων στο διαδίκτυο, ξεπερνώντας και τους ανταγωνιστές της Afterpay, Sezzle, ZipPay και Affirm.

Από όλες τις πλατφόρμες που διαθέτουν τη μέθοδο πληρωμής της Klarna στους καταναλωτές, το 34% προέρχεται από τη Γερμανία και το 31% από τις ΗΠΑ. Η εγχώρια αγορά της Σουηδίας αντιπροσωπεύει το 12%, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο έρχεται τέταρτο με μερίδιο 8%. Συνολικά, η υπηρεσία BNPL προσφέρεται από το 43% των αμερικανικών ιστότοπων, με τη Γερμανία να έρχεται δεύτερη με 16% και συνολικά 12% από την Αυστραλία.

Εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εν λόγω αγορά, όπως η Klarna, η Afterpay και η Affirm εισπράττουν έσοδα μέσω ειδικών fees που χρεώνουν στους εμπόρους για τη διενέργεια των συναλλαγών, καθώς και από τόκους σε μακροπρόθεσμα δάνεια σταδιακής εξόφλησης.

Τα προϊόντα που διατίθενται με δυνατότητα buy now pay later, αυξάνονται με ραγδαίους ρυθμούς, χάρη στην ολοένα και μεγαλύτερη στροφή των καταναλωτών προς το e-commerce, ειδικότερα μετά το ξέσπασμα της πανδημίας της Covid-19.

Παράλληλα, οι δυνατότητες και τα οφέλη του νέου μοντέλου πραγματοποίησης αγορών έχει τραβήξει το ενδιαφέρον και των τεχνολογικών κολοσσών, όπως η Amazon, η PayPal και η Apple, η οποία έφτασε σε συμφωνία με την Affirm και την Square για την εξαγορά της Afterpay, με τη συνολική αξία του deal να φτάνει τα 29 δισ. δολάρια.

By