Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Λαφαζάνης: Ικανοποιημένος για την κατάσβεση της φωτιάς στον Ασπρόπυργο

Ο υπουργός ΠΑΠΕΝ απάντησε σε σχετική ερώτηση του βουλευτή, Γιώργου Αμυρά

lafazanis

Την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι πολύ γρήγορα μια δύσκολη πυρκαγιά, όπως αυτή στο εργοστάσιο ανακύκλωσης στον Ασπρόπυργο, κατασβέστηκε πλήρως και μάλιστα υπό συνθήκες και καταστάσεις άκρως αντίξοες και πρωτότυπες, εξέφρασε στη Βουλή ο Υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτης Λαφαζάνης. Όπως τόνισε, τώρα ακολουθεί μια διεργασία εξίσου δύσκολη και πιο επίπονη, που αφορά στην αποκατάσταση του χώρου και των παρενεργειών και των επιπτώσεων που είχε αυτή τραγωδία στην γύρω περιοχή, αλλά και στον συγκεκριμένο χώρο.

«Υπήρξε έγκαιρη αντιμετώπιση και έγκυρη ενημέρωση για την πυρκαγιά στο εργοστάσιο και γνωστοποιήθηκε ευρέως και από την Περιφέρεια και από τους Δήμους και από τα συναρμόδια Υπουργεία», απάντησε ο Παναγιώτης Λαφαζάνης στον βουλευτή του Ποταμιού Γιώργο Αμυρά, που κατηγόρησε το Υπουργείο ότι δεν έθεσε σε άμεση εφαρμογή την οδηγία «Seveso II».

Ακολουθεί η πλήρης απάντηση του Υπουργού ΠΑΠΕΝ, Παναγιώτη Λαφαζάνη, στην  επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΠΟΤΑΜΙΟΥ, Γιώργου Αμυρά, που έθετε 4 ερωτήματα :

1. Έχει σκοπό η Κυβέρνηση να επανεξετάσει άμεσα τη σύνθεση της Εθνικής  Αντιπροσωπείας στη διαδικασία της Σεβίλλης, που υπονομεύει στην αξιοπιστία της χώρας ;

2. Ποια η ακριβής και ονομαστική σύνθεση των ελληνικών αντιπροσωπειών στις αντίστοιχες Τεχνικές Ομάδες Εργασίας από τη σύστασή τους έως σήμερα ;

3. Ποια η θέση της Κυβέρνησης σε ότι αφορά το γεγονός ότι ο ηλεκτρικός βαθμός απόδοσης της σχεδιαζόμενης λιγνιτικής μονάδας της ΔΕΗ «Πτολεμαΐδα V» θα είναι 41,5%, όταν οι υφιστάμενες από το 2006 Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές θέτουν ως κατώτατο όριο ενεργειακής απόδοσης για αντίστοιχες μονάδες το 42% ;

4. Ποια η θέση της Κυβέρνησης στην υπό εξέλιξη διαδικασία αναθεώρησης των υφιστάμενων ΒΔΤ, που θα ολοκληρωθεί εντός του 2015, σε ότι αφορά α)τον ηλεκτρικό βαθμό απόδοσης, β) τη μέγιστη συγκέντρωση εκπομπών SO2 ,  NOx και σωματιδίων τόσο για τις νέες όσο και για τις υφιστάμενες λιγνιτικές μονάδες;
ΠΡΩΤΟΛΟΓΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΠΕΝ

«Δεν θα συμφωνήσω, κύριε Αμυρά, όταν μεγάλες επιχειρήσεις, όπως τη ΔΕΗ και τα ΕΛΠΕ, τις χαρακτηρίζετε «ρυπογόνες επιχειρήσεις». Βεβαίως, εκπέμπουν ρύπους και η ΔΕΗ και τα ΕΛΠΕ, αλλά είναι μεγάλες επιχειρήσεις, που προσφέρουν ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο, ένα κοινωνικό έργο και είναι επιχειρήσεις που στηρίζουν την οικονομία μας.
Επομένως, χρειάζεται να τις περιβάλλουμε με μεγαλύτερο σεβασμό και θα έλεγα περισσότερη στήριξη.
Βεβαίως, έχουν προβλήματα και η ΔΕΗ και τα ΕΛΠΕ και, βεβαίως, πρέπει να δούμε το θέμα των ρύπων με τη μεγαλύτερη δυνατή ευαισθησία. Αυτή είναι η κατεύθυνση και η δική μας πολιτική. Αυτό, όμως, δεν έχει καμία σχέση με τη στήριξη που παρέχουμε και στη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού και στην προοπτική της και βεβαίως στα ΕΛΠΕ και στο ρόλο που διαδραματίζουν για την ενεργειακή μας βάση.

Όσον αφορά τη διαδικασία της Σεβίλλης, σε αυτήν δεν υπάρχει άμεση πολιτική εκπροσώπηση. Δεν εκπροσωπείται σε πολιτικό επίπεδο η Κυβέρνηση. Οι επιτροπές εκεί είναι τεχνικές επιτροπές, οι οποίες συνεισφέρουν με τεχνικά και επιστημονικά κριτήρια στη διαμόρφωση των σχετικών πολιτικών για τις βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές. Το να στέλνουμε εκεί εκπροσώπους και της ΔΕΗ και των ΕΛΠΕ δεν είναι κακό, όταν συζητιούνται θέματα που αφορούν τις δραστηριότητες αυτές για τις οποίες υπάρχει εξειδίκευση σε αυτές τις επιχειρήσεις. Όταν συζητάμε θέματα για τις μεγάλες εγκαταστάσεις καύσης και τις τεχνικές που πρέπει να εφαρμοστούν για τη μείωση των ρύπων, εξειδικευμένα στελέχη από τη ΔΕΗ και τα ΕΛΠΕ μπορούν να έχουν μια σημαντική συνεισφορά.
Συμφωνώ, βεβαίως, ότι δεν μπορεί να είναι μόνο στελέχη της ΔΕΗ και των ΕΛΠΕ. Γι’ αυτό κιόλας, εμείς από τις 4 Μαΐου έχουμε βάλει σε αυτήν την επιτροπή εξειδικευμένα στελέχη από το Υπουργείο μας, ώστε να υπάρχει μια ισοστάθμιση στη σχετική αντιπροσωπεία της Ελλάδας, η οποία, βεβαίως,  δεν είναι μόνιμη αντιπροσωπεία. Είναι ad hoc. Ανάλογα με το θέμα πηγαίνουν και εκπροσωπούν τη χώρα μας αντίστοιχοι τεχνικοί.
Κάναμε, λοιπόν, αυτήν την κίνηση, για να έχουμε μια ισοστάθμιση και σε κάθε περίπτωση οι τεχνικές υπηρεσίες εισηγούνται, αλλά οι αποφάσεις λαμβάνονται και με τη συμμετοχή τελικά της Κυβέρνησης.
Η αντιπροσωπεία μας εκεί δεν παίζει αυτόν το ρόλο που είπατε, δηλαδή «πώς θα συγκρατήσουμε τις καταστάσεις, ώστε να εκπέμπουμε όλο και περισσότερο ρύπους και όλο και περισσότερο να ρυπαίνεται η ατμόσφαιρα». Όχι, δεν είμαστε οι κακοί ενάντια στο περιβάλλον στην εκπροσώπηση που έχουμε στη Σεβίλλη. Το αντίθετο θα έλεγα. Κάνουμε μια πολύ συστηματική προσπάθεια για τη μέγιστη δυνατή περιβαλλοντική προστασία, για καθαρή ενέργεια και καθαρή ατμόσφαιρα. Αυτή είναι η κατεύθυνση που έχουν οι αντιπροσωπίες μας εκεί. Βεβαίως, όμως, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και τις ιδιαιτερότητες της χώρας μας.

Μιλήσατε για το 42% απόδοση στο λιγνίτη. Βεβαίως. Όμως, η Ελλάδα, όπως ξέρετε, έχει ιδιαίτερες καταστάσεις, όπως υψηλές θερμοκρασίες, κατώτερη ποιότητα λιγνίτη, το οποίο είπατε και εσείς, και άλλα τα οποία δεν επιτρέπουν να κρατηθεί αυτό το όριο του 42%, αν και δεν μιλάμε για όριο. Μιλάμε για κατευθυντήρια σημεία αναφοράς. Δεν υπάρχει τέτοιο όριο.
Όταν η «Πτολεμαΐδα V» έχει 41,5% δεν είναι εκτός των πλαισίων και των προδιαγραφών. Προβλέπεται από τη διαδικασία της Σεβίλλης και είναι συμβατότατη αυτή η τιμή του 41,5% για τη λειτουργία της μονάδας της «Πτολεμαΐδας V». Δεν είμαστε δηλαδή εκτός προβλέψεων, εκτός σχεδιασμού, προγραμμάτων και κατευθύνσεων της Σεβίλλης.
Από εκεί και πέρα, βεβαίως, πρέπει να σας πω ότι η «Πτολεμαΐδα V» είναι μια αναγκαία μονάδα για το ενεργειακό μας σύστημα και την ενεργειακή ισορροπία και ασφάλεια της χώρας. Βεβαίως, καταλαβαίνουμε ότι είναι μια λιγνιτική μονάδα, αλλά δεν είναι και εύκολο να πετάξουμε το λιγνίτη στην άκρη στη χώρα μας και στο ενεργειακό μας μίγμα. Αυτό θα ήταν πολύ μεγάλο λάθος και θα έδινε ένα πολύ μεγάλο κόστος -ακόμα μεγαλύτερο κόστος- στην ενέργειά μας και, βεβαίως, δεν θα μας προσέφερε και ενεργειακή ασφάλεια. Διότι, όπως καταλαβαίνετε, ο λιγνίτης δίνει ενεργειακή ασφάλεια σε όλο το σύστημά μας, διότι το σύστημα των ΑΠΕ έχει διακυμάνσεις οι οποίες πρέπει να αντικατοπτρίζονται από ενεργειακές μονάδες οι οποίες να δίνουν ευστάθεια και δυνατότητα παροχής ηλεκτρικού ρεύματος σε κάθε περίσταση.

Αυτό κάνει ο λιγνίτης στη χώρα μας και γι’ αυτό είναι και αναγκαίος και είναι αναγκαία και η μονάδα της Πτολεμαΐδας, η οποία, όπως σας είπα, είναι εντός προδιαγραφών.
Έτσι κινούμεθα, προσπαθούμε για ό,τι το καλύτερο, στις δυνατότητες και τις συνθήκες, βεβαίως, της ελληνικής οικονομίας και θα συνεχίσουμε αυτήν την προσπάθεια με μεγαλύτερη ένταση και με μεγαλύτερη ευαισθησία.
Πιστεύω ότι τα αποτελέσματα θα είναι θετικά και ο ρόλος της αντιπροσωπείας μας στη Σεβίλλη αναγνωρίζεται ως ένας ρόλος με μία θετική συνεισφορά σε όλο το ευρωπαϊκό πλαίσιο. Δεν υπάρχει μια κακή αντίληψη της αντιπροσωπείας μας.»

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

«Κατ’ αρχάς, νομίζω ότι πρέπει να είμαστε λίγο προσεκτικοί και αναφέρομαι σε όλους μας.
Δεν είχαμε ένα «ατύχημα» τύπου Seveso στον Ασπρόπυργο. Βεβαίως, ήταν μια τραγωδία, αλλά είναι άλλου είδους τα ατυχήματα Seveso.
Από εκεί και πέρα, βεβαίως, υπήρξε έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση και γνωστοποιήθηκε ευρέως και από την Περιφέρεια και από τους Δήμους και από τα συναρμόδια Υπουργεία.
Μπορούμε να πούμε με ικανοποίηση, θα έλεγα, ότι πολύ γρήγορα μια δύσκολη πυρκαγιά σε καταστάσεις άκρως αντίξοες και πρωτότυπες, θα έλεγα, μέσα σε λίγες μέρες μπόρεσε να κατασβεστεί πλήρως. Αυτή την ώρα έχουμε πλήρη και απόλυτη κατάσβεση της φωτιάς.
Βεβαίως, ακολουθεί μια δύσκολη διεργασία, εξίσου δύσκολη και πιο επίπονη από την κατάσβεση, η αποκατάσταση του χώρου και των παρενεργειών και των επιπτώσεων που είχε αυτό το «ατύχημα» στην γύρω περιοχή, αλλά και στον ίδιο το συγκεκριμένο χώρο.

Από εκεί και πέρα, η αντιπροσωπεία μας στη Σεβίλλη ασφαλώς στέλνεται με έγκριση της Κυβέρνησης. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι αυτή η αντιπροσωπεία είναι μια αντιπροσωπεία στενά πολιτική. Δεν γίνεται αυτό το πράγμα. Δεν μπορείς να στείλεις εμένα -για παράδειγμα- στη Σεβίλλη, γιατί ασχολούμαι με την πολιτική και έχω κάποιες ευαισθησίες, για να μιλήσω για τόσο λεπτά, ευαίσθητα και τεχνικά θέματα. Η αντιπροσωπεία μας εκεί πρέπει να έχει τεχνική και επιστημονική τεκμηρίωση και αρτιότητα, ώστε αυτό που θα λέει να μπορεί να σταθεί και να είναι τεκμηριωμένο. Αυτό είναι το κριτήριο της αντιπροσωπείας.
Τα ονόματά της, όπως ξέρετε, δεν κοινοποιούνται, διότι δεν επιτρέπεται αυτό από τον αντίστοιχο Κανονισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Δεν επιτρέπεται η δημοσιοποίηση των ονομάτων.
Τη σύνθεση της αντιπροσωπείας σας είπα ότι προσπαθούμε να την αλλάξουμε. Κάναμε ένα πρώτο βήμα, ώστε να έχουμε μείγμα υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου, με τεχνική, όμως, και επιστημονική αξιοπιστία και ειδικών από επιχειρήσεις κατά τεκμήριο δημόσιου χαρακτήρα, οι οποίοι έχουν την ικανότητα να συνεισφέρουν στα αποτελέσματα και στα συμπεράσματα που πρέπει να βγουν.

Η προσπάθεια και η κατεύθυνσή μας είναι να μειωθεί η ρύπανση απ’ όλες τις ρυπογόνες βιομηχανίες και να έχουμε μια καθαρότερη βιομηχανική δραστηριότητα και βιομηχανική παραγωγή. Αυτή είναι κατεύθυνσή μας. Αυτές είναι οι οδηγίες μας.
Βεβαίως, όμως, λαμβάνουμε υπόψη μας και τις ιδιαίτερες συνθήκες της χώρας μας, διότι δεν μπορεί εμείς να ανακόψουμε και να σταματήσουμε μια λιγνιτική ομάδα, διότι, λέει, είναι στα 42 το «όριο». Το «όριο» είναι εντός εισαγωγικών, γιατί σας εξήγησα ότι δεν υπάρχει τέτοιο «όριο» και εμείς έχουμε 41,5. Δεν γίνεται, γιατί έχουμε και ειδικές συνθήκες.
Αυτό το 41,5, όπως σας είπα, δεν είναι ασύμβατο με το πλαίσιο της Σεβίλλης. Προβλέπεται και θεωρείται ότι είναι συμβατότατο, διότι λαμβάνονται υπ’ όψιν οι υψηλές θερμοκρασίες της χώρας μας, η μικρή απόδοση του εγχώριου λιγνίτη και άλλοι παράγοντες, οι οποίοι βοηθούν, ώστε να πέσει αυτό το όριο ελάχιστα, όπως βλέπετε, όσον αφορά τις δικές μας λιγνιτικές μονάδες.
Επομένως, είμαστε απολύτως εντός των προδιαγραφών. Στηρίζουμε μια περιβαλλοντική πολιτική και στηρίζουμε, βεβαίως, και μια εθνική ενεργειακή πολιτική, η οποία κινείται, νομίζω, στη σωστή κατεύθυνση.
Ευχαριστώ πάρα πολύ.»