Πέμπτη, 11 Αυγούστου, 2022

Lidl, Jumbo, efood: Τρεις περιπτώσεις που το #cancel στα social media έφερε ανατροπές

Με τις αντιδράσεις των καταναλωτών να εκφράζονται πλέον άμεσα και με ένταση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε τρεις περιπτώσεις το τελευταίο εξάμηνο η οργή των χρηστών του διαδικτύου έφερε ανατροπές σε ισάριθμα περιστατικά που αφορούσαν σε μεγάλες εταιρείες.

Άλλωστε, πριν από το #cancel_Lidl που βρίσκεται από χθες στα πιο δημοφιλή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, είχαν προηγηθεί, το #cancel_Jumbo και το #cancel_efood.

Πρόκειται για τρεις διαφορετικές -ως προς την αφορμή- περιπτώσεις, οι οποίες ωστόσο τους τελευταίους μήνες ξεσήκωσαν σφοδρές αντιδράσεις, με τις εταιρείες στη συνέχεια να προχωρούν σε διευκρινίσεις-ανακοινώσεις οι οποίες και ερμηνεύτηκαν ως κινήσεις κατευνασμού από πλευράς τους.

Ο σάλος με τα Lidl

Πιο πρόσφατη περίπτωση ήταν η χθεσινή που αφορά στα σούπερ μάρκετ Lidl. Αιτία ήταν η περιπέτεια μίας 70χρονης γυναίκας η οποία σύμφωνα με το ρεπορτάζ είχε συλληφθεί για απόπειρα κλοπής τροφίμων σε κατάστημα της αλυσίδας στο Ίλιον.

Η αντίδραση των χρηστών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήταν ακαριαία μετά τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης, με το #cancel_Lidl λίγες ώρες μετά να γίνεται πρώτο trend στα social media. Kαθώς όπως ήταν φυσικό, «πυροδότησε» τα αντανακλαστικά ανθρωπιάς και ευαισθησίας από την κοινωνία, για μία ηλικιωμένη γυναίκα, η οποία όπως έγινε γνωστό αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και αναγκάστηκε να προχωρήσει σ’ αυτή την πράξη λόγω ανάγκης.

Η αντίδραση της εταιρείας στη συγκεκριμένη περίπτωση ήρθε εντός λίγων ωρών.

H Lild Hellas, στην ανακοίνωσή της το μεσημέρι της Πέμπτης, αναφέρθηκε αρχικά γενικότερα στις πράξεις κοινωνικής υπευθυνότητας στις οποίες προβαίνει, καθώς και στις συνολικές δράσεις της για τις ευπαθείς ομάδες πληθυσμού. Για να τοποθετηθεί στη συνέχεια σχετικά με το συγκεκριμένο περιστατικό, εκφράζοντας, όπως επεσήμανε, τη βαθιά λύπη της. Εξηγώντας παράλληλα ότι «ο υπεύθυνος του καταστήματος, όπως και κάθε υπεύθυνος καταστήματος, είναι υποχρεωμένος να ακολουθεί τις προβλεπόμενες διαδικασίες αναφορικά με παραβατικές συμπεριφορές που ορίζει η νομοθεσία».

Κατέληγε δε λέγοντας, ότι «η διοίκηση της εταιρείας έλαβε γνώση του περιστατικού και θα φροντίσει να μην υπάρξει συνέχεια» καθώς και ότι «θα έρθει σε επικοινωνία με την πελάτισσα για να λήξει το θέμα που δημιουργήθηκε».

Οι πληροφορίες του mononews αναφέρουν ότι προηγουμένως υπήρξε και σχετική επικοινωνία του υπουργείου Ανάπτυξης με την αλυσίδα για το περιστατικό ενώ από την πλευρά του, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη τηλεφώνησε στον επικεφαλής αστυνομικό προκειμένου να τον συγχαρεί για την πρωτοβουλία να ζητήσουν εκείνος και η ομάδα του να αποφευχθεί η μήνυση εναντίον της 70χρονης.

Το cancel_ Jumbo λίγο πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων

Είχαν προηγηθεί τον περασμένο Δεκέμβριο οι αντιδράσεις των χρηστών του διαδικτύου κατά της Jumbo. Αφορμή είχαν σταθεί ο εσωτερικός κανονισμός εργασίας της εταιρείας και οι καταγγελίες του Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας που έκανε λόγο για «εργασιακή γαλέρα και ασυδοσία» στα καταστήματα της αλυσίδας.

Μετά τον σάλο που προκλήθηκε και το #cancel_jumbo στο twitter, η εταιρεία τοποθετήθηκε -αρχικά μέσω κύκλων- σημειώνοντας πως η Jumbo, εφαρμόζει όσα προβλέπει η νομοθεσία. Μία εβδομάδα μετά ωστόσο, ακολούθησε ανακοίνωση που υπέγραφε ο ίδιος επικεφαλής της εταιρείας Απόστολος Βακάκης, «απαντώντας» εμμέσως στις κατηγορίες και ανακοινώνοντας αυξήσεις 2% στους μισθούς «επιπλέον του 2% της εξαγγελθείσας αύξησης κατώτατου μισθού, με ισχύ από 1η Ιανουαρίου του 2022».

Στην ίδια ανακοίνωση προς τους εργαζόμενους της Jumbo έκανε μάλιστα λόγο για ευγνωμοσύνη της εταιρείας, «για την αγάπη, την αφοσίωση και την πολύτιμη στήριξη που έχουν επιδείξει».

Σε δεύτερη ανακοίνωση που ακολούθησε -της εταιρείας αυτή τη φορά- δίνονταν διευκρινίσεις σχετικά με τη θέση της για τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακής, επιχειρώντας να απαντήσει σε όσα της καταλογιζόνταν με «αιχμή» το συγκεκριμένο ζήτημα. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι όλα τα παραπάνω εκτυλίσσονταν λίγες μέρες πριν από τα Χριστούγεννα, στην κορύφωση της καταναλωτικής κίνησης.

Η αρχή με το cancel_efood

Η προτροπή των χρηστών μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη χώρα μας να …ακυρώσουν εταιρείες είχε πάντως ξεκινήσει τον περασμένο Σεπτέμβριο. Όταν ξέσπασε σάλος και ακολούθως δημιουργήθηκε το #cancel_efood, με αφορμή μήνυμα της εταιρείας προς τους 115 συμβασιούχους διανομείς που έληγε η σύμβαση τους.

Αν και πηγές της efood σημείωσαν στη συνέχεια ότι το μήνυμα εστάλη εν αγνοία της διοίκησης και του επικεφαλής Παμίνου Κυρκίνη και λίγες μέρες μετά η ίδια η εταιρεία έκανε λόγο για «επικοινωνιακό λάθος» ανακοινώνοντας ότι δίνεται επιλογή στους διανομείς να ανανεώσουν την υπάρχουσα σύμβασή με τους ίδιους όρους ή εφόσον το επιθυμούν να γίνουν freelancers, οι αντιδράσεις δεν κόπασαν.

Η υπόθεση προκάλεσε έως και πολιτικές αντιδράσεις, ανοίγοντας παράλληλα τον ασκό του Αιόλου για τις εργασιακές συνθήκες γενικότερα στον κλάδο των διανομέων, οι οποίοι μάλιστα προχώρησαν σε κινητοποιήσεις διεκδικώντας καλύτερες συνθήκες εργασίας.

Μία εβδομάδα μετά, η e-food ανακοίνωνε ότι μετατρέπει όλες τις υπάρχουσες συμβάσεις ορισμένου χρόνου των εργαζομένων σε αορίστου, προσλαμβάνοντας συνολικά 2.016 στην e-food, αναγνωρίζοντας παράλληλα την προϋπηρεσία τους και γνωστοποιώντας πως θα προχωρήσει σε αναδιαμόρφωση των κριτηρίων αξιολόγησης.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By