Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025

Μαρίνα Βουλιαγμένης – Το λάθος του πιλότου, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις

Από θαύμα δεν υπήρξαν σοβαροί τραυματισμοί όταν, το απόγευμα της Κυριακής, ελικόπτερο κατέπεσε λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του από το ελικοδρόμιο της μαρίνας Βουλιαγμένης, σκορπίζοντας τον πανικό σε λουόμενους και περαστικούς.

Το protothema.gr εξασφάλισε και νέο βίντεο-ντοκουμέντο από τη στιγμή της πτώσης, το οποίο ήδη εξετάζουν έμπειροι πιλότοι ελικοπτέρων, επιχειρώντας να δώσουν απαντήσεις για τα αίτια του ατυχήματος.

Σύμφωνα με τις πρώτες τεχνικές εκτιμήσεις, η αιτία της πτώσης φαίνεται να σχετίζεται με κρίσιμο λάθος χειρισμού κατά την απογείωση. Όπως αναφέρουν στο protothema.gr εκπαιδευμένοι πιλότοι με πολυετή εμπειρία, το ελικόπτερο θα έπρεπε, με βάση τον άνεμο που φυσούσε από δεξιά, να κατευθυνθεί προς τα δεξιά – να απογειωθεί «κόντρα» στον άνεμο. Αντ’ αυτού, ο κυβερνήτης επιχείρησε να στρίψει αριστερά, δηλαδή «ούρια», με τον άνεμο στην ουρά του ελικοπτέρου.

Αυτό, εξηγούν, είναι ένα από τα πιο επικίνδυνα λάθη κατά την απογείωση ελικοπτέρου, καθώς μειώνει την ισχύ και τη σταθερότητα της πτήσης. Το αποτέλεσμα ήταν το ελικόπτερο να χάσει ισχύ και το ύψος του. Ο συγκεκριμένος τύπους ελικοπτέρου Airbus 355 αν και δικινητήριο δε φημίζεται για την ισχύ του ειδικά σε μεγάλα φορτία.

Η αντίδραση των Αρχών ήταν άμεση, με δυνάμεις της Πυροσβεστικής να καταφθάνουν στο σημείο, ενώ οι επιβαίνοντες φέρεται να είναι καλά στην υγεία τους – γεγονός που αποδίδεται, όπως λένε οι ειδικοί, σε τύχη αλλά και στην ανθεκτικότητα της κατασκευής.

Το συμβάν ερευνάται από τις αρμόδιες αρχές, με το βίντεο να αποτελεί βασικό στοιχείο της προκαταρκτικής ανάλυσης.

Τι έλεγε για το ελικοδρόμιο ο Κωνσταντέλλος

Ήταν 26 Νοεμβρίου του 2018, όταν ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, πρώην πιλότος της Ολυμπιακής και γνώστης των κανονισμών πτήσεων, έστελνε μήνυμα για τον σχεδιασμό λειτουργίας ελικοδρομίου στη μαρίνα της Βουλιαγμένης. Με σαφήνεια και τεχνική επιχειρηματολογία, είχε διατυπώσει δημόσια την άποψή του, κάνοντας λόγο για χωροταξική και αεροναυτική αδυναμία αδειοδότησης.

«Δεν υπάρχει καμία απολύτως πρόβλεψη δημιουργίας ελικοδρομίου στη νέα Μαρίνα της Βουλιαγμένης. Από την αεροπορική μου εμπειρία, ο συγκεκριμένος χώρος δεν μπορεί να φιλοξενήσει ελικοδρόμιο διότι υπάρχει στην αεροπορία μία υποχρέωση, το λεγόμενο “επίπεδο ελευθερώσεως εμποδίων”, το οποίο -επειδή έχει πολύ κοντά τα πρανή του Λαιμού- δεν μπορεί να διασφαλιστεί. Δεν μπορεί να φτιαχτεί ελικοδρόμιο διότι δεν θα αδειοδοτηθεί ποτέ. Επειδή είδαμε τη μελέτη, παρουσιάστηκε από τους συντάκτες της. Δεν υπάρχει ελικοδρόμιο και δεν μπορεί να υπάρξει ελικοδρόμιο».

Η παρέμβασή του εκείνη είχε στόχο να προλάβει εξελίξεις που, όπως άφηνε να εννοηθεί, θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια ανθρώπων και υποδομών. Η τεχνική έννοια του «επιπέδου ελευθερώσεως εμποδίων» που επικαλέστηκε, αναφέρεται στην ελάχιστη απόσταση που πρέπει να υπάρχει μεταξύ του ελικοδρομίου και φυσικών ή τεχνητών εμποδίων, ώστε να διασφαλίζεται ασφαλής απογείωση και προσγείωση.

Ο δήμαρχος, βλέποντας τοπογραφικά και επιχειρησιακά δεδομένα, είχε καταλήξει αμετάκλητα: η περιοχή δεν μπορεί και δεν πρέπει να φιλοξενήσει ελικοδρόμιο, καθώς η αδειοδότησή του δεν θα μπορούσε ποτέ να σταθεί νομικά και τεχνικά.

By