Πέμπτη, 29 Οκτωβρίου, 2020

Μια «σταγόνα» οι ελληνικές εξαγωγές κρασιού στις ΗΠΑ

Της Αλεξάνδρας Γκίτση

Με την αξία της αγοράς οίνου στις ΗΠΑ, να ξεπερνά τα 62,7 δισ. δολ. (στοιχεία 2017), οι ΗΠΑ διατηρούν τα σκήπτρα του μεγαλύτερου καταναλωτή οίνου παγκοσμίως. Και όχι μόνο αυτό.

Με εισαγωγές που ξεπερνούν ετησίως τα 20,9 δισ. δολ., αποτελούν την ίδια στιγμή τον μεγαλύτερο εισαγωγέα παγκοσμίως.

Ποιο είναι το αποτύπωμα όμως των ελληνικών κρασιών στον μεγαλύτερο εισαγωγέα οίνου; Σχεδόν ανύπαρκτη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ, η αξία των εξαγωγών ελληνικού κρασιού άγγιξε το 2017 τα 12,4 εκατ. ευρώ σε αξία και τα 2,36 εκατ. κιλά σε όγκο.

Με απλά λόγια, η συμμετοχή των ελληνικών οίνων στο σύνολο της αξίας του εισαγόμενου στις Η.Π.Α προϊόντος διαμορφώθηκε το 2017 στο 0,23% από 0,22% το 2016 (σ.σ. επεξεργασία στοιχείων από την ΚΕΟΣΟΕ), ποσοστό το οποίο σχεδόν εκμηδενίζεται αν δούμε την αγορά στο σύνολό της.

Βέβαια τα τελευταία χρόνια και συγκεκριμένα από το 2012 έως και το 2017 οι ελληνικές εξαγωγές οίνου στις ΗΠΑ σε αξία και όγκο έχουν καταγράψει ανάπτυξη, αύξηση 49% σε αξία σε σχέση με το 2012 και αύξηση 15% σε όγκο πωλήσεων.

Παρ’ όλα αυτά το ελληνικό κρασί παραμένει ουραγός, σε μια αγορά η οποία ναι μεν καλύπτεται σε μεγάλο βαθμό από τα εγχωρίως παραγόμενα κρασιά, κυρίως από την Καλιφόρνια, -σ.σ. οι ΗΠΑ είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος παραγωγός κρασιού παγκοσμίως-, ωστόσο οι εισαγωγές οίνου είναι εντυπωσιακές.

Τη μερίδα του λέοντος, με 42% της αξίας στο σύνολο του εισαχθέντος οίνου στις ΗΠΑ (βλέπε σχετική έρευνα του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη), κατέχει η Γαλλία, με την Ιταλία να βρίσκεται στη δεύτερη θέση. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Νέα Ζηλανδία, και ακολουθούν η Αυστραλία, η Ισπανία και η Αργεντινή, κ.ά.

Σημειώνεται πως τα κρασιά προέλευσης Λατινικής Αμερικής (κυρίως Χιλή και Αργεντινή), κερδίζουν σημαντικό έδαφος, εξέλιξη η οποία οφείλεται στη συντονισμένη εκστρατεία ενημέρωσης του αμερικανικού κοινού για τις διακριτές ποικιλίες της περιοχής (π.χ. «malbec”) και τις ανταγωνιστικές τους τιμές.

Σε ότι αφορά τη δομή της αγοράς, η διάθεση οινικών προϊόντων μέσω «off – premise” δικτύων (κάβες, super-markets κ.λπ.) αντιστοιχεί στο 78% του συνόλου, με μέση τιμή φιάλης 10 δολ. Η.Π.Α. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, υπήρξε σημαντική αύξηση του όγκου πωλήσεων στις φιάλες που τιμώνται μεταξύ 15 και 20 δολ. Η.Π.Α., με παράλληλη πτώση των πωλήσεων στις φιάλες με τιμή κάτω των 8 δολ. Η.Π.Α.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By