Τετάρτη, 1 Μαΐου, 2024

Mikel: Τα… ζόρια στην Ελλάδα και η στροφή στο εξωτερικό

Τα καφέ Mikel είχαν γίνει το απόλυτο trend στο χώρο της καφεστίασης στα δύσκολα χρόνια της κρίσης.

Η αλυσίδα που ξεκίνησε ο Λευτέρης Κυριακάκης (φωτ.) από τη Λάρισα αναπτύχθηκε με καταιγιστικούς ρυθμούς στη δυσκολότερη δεκαετία για την ελληνική οικονομία κατά βάση μέσω του franchise, αν και στο δίκτυο της διατήρησε αρκετά ιδιόκτητα καταστήματα, φροντίζοντας να καλλιεργήσει το μύθο της… μυστικής συνταγής των καφέδων της αλυσίδας.

Καθότι βέβαια η αγορά του καφέ έχει αποδείξει σε πολλές περιπτώσεις ότι οι νέες τάσεις όσο δυναμισμό παρουσιάζουν στην αρχή, τόσο απότομα πατάνε φρένο, η Mikel τα τελευταία χρόνια έπρεπε να βρει εκείνα τα κανάλια ανάπτυξης, προκειμένου να διατηρήσει τη θέση της και να επιστρέψει σε κερδοφορία μιας και την τελευταία τριετία καταγράφει ζημιές στην τελική γραμμή του ισολογισμού της.

Σύμφωνα με τις πρόσφατα δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, που αφορούν τη χρήση του 2022, η εταιρεία είχε εμφανίσει αύξηση τζίρου 16,57% σε σχέση με το 2021 φτάνοντας τα 18,84 εκατ. ευρώ. Ωστόσο το κόστος πωλήσεων αυξήθηκε 20,45%, στα 13,67 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα τα μεν EBITDA να υποχωρήσουν κατά 14,34% σε σχέση με το 2021, στα 1,18 εκατ. ευρώ και το καθαρό αποτέλεσμα να δείχνει ζημιές 159 χιλ. ευρώ (από περίπου 173 χιλ. ευρώ το 2021). Παρ’ όλα αυτά η διοίκηση αποφάσισε να δώσει μέρισμα στους μετόχους συνολικού ύψους 250 χιλ. ευρώ.

Το αρνητικό αποτέλεσμα φέρεται να συνδέεται και με τη διαδικασία αναδιάρθρωσης του δικτύου των εταιρικών καταστημάτων που έχει αναπτυχθεί στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα και τα Τρίκαλα. Μέσα σε μία χρονιά από 46 μειώθηκαν στα 37 (38 εάν συμπεριληφθεί και το κυλικείο στο συρμό «Ασημένιο Βέλος» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ) απορροφώντας αρκετές ζημιές!

Πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι το 2023, χρονιά κατά την οποία η εταιρεία έκλεισε 15 χρόνια ζωής, ο κύκλος εργασιών ήταν οριακά αυξημένος.

Η στροφή στο εξωτερικό

Κάπως έτσι ελήφθη και η στρατηγική απόφαση πως η απάντηση στα…ζόρια της ελληνικής αγοράς, όπου εντείνεται ο ανταγωνισμός από παλαιούς και, κυρίως, νέους παίκτες θα είναι η εξωστρέφεια. Κατά βάση η επέκταση σε νέες αγορές μέσω συνεργατών – master franchisees. Κάπως έτσι έχουν αναπτυχθεί ως σήμερα 92 καταστήματα σε 18 χώρες του εξωτερικού. Το μεγαλύτερο δίκτυο, 33 καταστήματα, λειτουργεί στην Κύπρο, και ακολουθεί η Τουρκία με 23, η Σ. Αραβία με 7, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με 4, όσα και η Βουλγαρία, και το Ηνωμένο Βασίλειο με 3. Από 2 λειτουργούν σε ΗΠΑ (Βοστώνη και Αστόρια), Αυστραλία (Σίδνεϊ), Β. Μακεδονία (Σκόπια), Ιορδανία, και Καναδάς.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η εταιρεία καλοβλέπει την περίπτωση της Ιβηρικής, όπου και γίνονται διάφορες κινήσεις. Μάλλον όμως θα προσπαθήσει ακόμα περισσότερο με δεδομένο ότι οι πωλήσεις στο εξωτερικό για το 2022 ήταν σχεδόν στάσιμες, περίπου στα 1,7 εκατ. ευρώ.

Σημειωτέον πως σήμερα λειτουργούν πάνω από 350 καταστήματα Mikel σε όλο τον κόσμο.

Η διοίκηση της Mikel προβλέπει περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας μέσω νέων εμπορικών συμφωνιών που αναμένεται να ενισχύσουν, τόσο την αύξηση του κύκλου εργασιών, όσο και τη μείωση του συνόλου των εξόδων με απώτερο σκοπό την βελτίωση των αποτελεσμάτων στις επόμενες διαχειριστικές χρήσεις.

Το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων της εταιρείας στη λήξη της χρήσης ήταν 3,91 εκατ. ευρώ. Επίσης το σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων φτάνει τα 12 εκατ. ευρώ, όσα και στις μακροπρόθεσμες φανέλες.

Ο αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού αυξήθηκε στα 256 άτομα, από 246.

By