Τετάρτη, 11 Ιουνίου, 2025

Μητσοτάκης για νέο ΚΟΚ: Το 40% των νεκρών στα τροχαία είναι κυρίως νέοι σε μηχανή, ενώ το 25% δεν φορούσε ζώνη

Παρέμβαση στη Βουλή πραγματοποιεί αυτήν την ώρα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, που θα μιλήσει στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, το οποίο τίθεται σήμερα σε ψηφοφορία.

Ο νέος ΚΟΚ περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές, καθώς προβλέπει αυστηρότερες ποινές για μια σειρά από παραβάσεις, ενώ καθιερώνει και τον θεσμό της υποτροπής.

Με την ομιλία του, ο κ. Μητσοτάκης θέλει να δώσει το στίγμα του στο ζήτημα της ασφάλειας στους δρόμους, καθώς και για τη μείωση των τροχαίων, που αποτελούν κεντρικές προτεραιότητες της κυβέρνησης.

Ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή

«Ειδικά στη σημερινή συνεδρίαση θα ήθελα να μιλήσω όχι μόνο ως Πρωθυπουργός, αλλά ως πολίτης και πατέρας που ακούει κάθε πρωί ένα ακόμα θανατηφόρο τροχαίο, με θύματα νέους που γύρισαν από βραδινή έξοδο, εργαζόμενους που πήγαιναν στη δουλειά τους ή ηλικιωμένους που παρασύρθηκαν από έναν μεθυσμένο οδηγό, ο οποίος έτρεχε υπερβολικά και παραβίασε το κόκκινο. Είναι ειδήσεις που μας ταράζουν, αλλά δεν αρκούν για να αλλάξουν παγιωμένες αντιλήψεις. Το παρατηρεί κανείς καθημερινά, βλέποντας οδηγούς να μιλούν στο κινητό τηλέφωνο ή αναβάτες χωρίς κράνος» ξεκίνησε την ομιλία του ο πρωθυπουργός.

«Όταν συμβεί το κακό, είναι συνήθως πολύ αργά. Έφτασε η ώρα να κοιταχτούμε στον καθρέφτη. Είμαστε η πρώτη χώρα στην Ε.Ε. σε αριθμό νεκρών στον δρόμο. Έχουμε πιο σύγχρονους δρόμους, όμως η τάση είναι και πάλι ανοδική. Σε κάποιες περιφέρειες της χώρας η εικόνα είναι πιο τραγική. Σήμερα είναι η ώρα της ευθύνης. Καταρτίσαμε νέο Κ.Ο.Κ., που ρυθμίζει σε νέα βάση το καθεστώς ποινών για παραβάσεις. Οι κυρώσεις οδηγούν σε αλλαγή κουλτούρας. Ποινές που αντιστοιχούν σε επικινδυνότητα, διαχωρίζοντας την πρώτη παράβαση από τη συνεχιζόμενη παραβατικότητα».

Σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη, «Δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος και την ανομία στον δρόμο και γενικότερα στον χώρο της δημόσιας ζωής. Αυτή τη λογική υπηρετούν τα υψηλότερα πρόστιμα και η οριστική αφαίρεση διπλώματος. Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και τα πρόστιμα για χρήση αλκοόλ και παράβαση ορίου ταχύτητας».

Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Εστιάζουμε στην αύξηση ταχύτητας των Μ.Μ.Μ., απελευθερώνοντας λεωφορειολωρίδες. Έχουμε παραλάβει πάνω από 400 λεωφορεία. Έως τις αρχές του 2026 θα έχουμε υποδεχθεί πάνω από 1.000 νέα λεωφορεία, και μέχρι το τέλος του 2027 θα έχουμε ανανεώσει πλήρως τον στόλο. Το μετρό προχωρά με γρήγορους ρυθμούς. Στη Θεσσαλονίκη, έως τις αρχές του 2026, θα έχει ολοκληρωθεί η σύνδεση με την Καλαμαριά.

Προχωράμε στην πιλοτική λειτουργία μετρό και τραμ τα ξημερώματα του Σαββατοκύριακου, για να διευκολύνουμε τους νέους να μην παίρνουν το αυτοκίνητο. Οι νέοι θα ήθελαν να έχουν μια αξιόπιστη επιλογή, ιδίως κατά την επιστροφή τους – γι’ αυτό και στηρίζουμε τους εργαζόμενους στις συγκοινωνίες. Βλέπετε ότι οι έλεγχοι αλκοτέστ συνεχίζονται με εντατικό ρυθμό. Ένας στους τέσσερις θανάτους συνδέεται με κατανάλωση αλκοόλ.

Τρίτη αιτία συγκρούσεων είναι η χρήση κινητού. Οι ειδικοί λένε ότι ειδικά τα γραπτά μηνύματα αυξάνουν τον κίνδυνο 23 φορές. Παίζουμε τη ζωή μας και τη ζωή των άλλων.

Οι βασικές παράμετροι του νέου ΚΟΚ

Δύο βασικές παράμετροι του νέου ΚΟΚ είναι η αυστηρότητα κατά την υποτροπή σε ένα αδίκημα, αλλά και η τιμωρία του οδηγού και όχι του οχήματος, σε αντίθεση με ό,τι ισχύει μέχρι σήμερα. Παράλληλα, αυστηροποιείται ιδιαίτερα το ποινικό πλαίσιο σε περίπτωση που κάποιος προκαλέσει θανατηφόρο τροχαίο δυστύχημα, ιδίως αν διαπιστωθεί ότι δεν φέρει δίπλωμα.

Με βάση τις πρόνοιες του νέου ΚΟΚ, αν κάποιος ξεπεράσει το όριο ταχύτητας κατά 50χλμ. την πρώτη φορά θα πληρώσει πρόστιμο 700€ και του αφαιρεθεί το δίπλωμα για 60 ημέρες, ενώ για την τρίτη φορά που θα υποπέσει στην ίδια παράβαση το πρόστιμο θα φτάσει τις 2000 ευρώ και η αφαίρεση διπλώματος τα 2 έτη. Για τους οδηγούς που προκαλούν θανατηφόρα τροχαία η ποινή μπορεί να φτάσει τα 10-20 χρόνια και αν πρόκειται για πολύνεκρο τροχαίο, την ισόβια κάθειρξη.

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις ρυθμίσεις που εξυπηρετούν τα δημόσια μέσα μεταφοράς, λέγοντας ότι τον τελευταίο χρόνο υπάρχουν 400 νέα λεωφορεία. «Η βελτίωση των συγκοινωνιών υπήρξε ένα από τα κυρίαρχα αιτήματα», ανέφερε, λέγοντας ότι γίνονται επιλογές που ενθαρρύνουν για τη χρήση των ΜΜΜ. «Προχωράμε στην πιλοτική λειτουργία του μετρό και του τραμ το Σαββατοκύριακο», ανέφερε.

Οι έλεγχοι αλκοτέστ συνεχίζονται και μάλιστα με μεγάλο ρυθμό, όχι δειγματοληπτικά. Βεβαιώθηκαν 8.000 πρόστιμα για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, οι παραβάσεις αυξήθηκαν. Οι συμπολίτες μας δυσανασχετούν, όμως ούτε από τον κίνδυνο ξεφεύγουν. Ένας στους τέσσερις θανάτους οφείλεται στη χρήση αλκοόλ.

Τρίτη αιτία συγκρούσεων η χρήση κινητού. Ειδικά τα γραπτά μηνύματα πολλαπλασιάζουν τον κίνδυνο έως και 23 φορές. Είναι τεράστιο ρίσκο αυτό με το κινητό. Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στην οδήγηση χωρίς κράνος. «Πρέπει να είμαστε αμείλικτοι», ανέφερε.

Ο πρωθυπουργός εξέφρασε ικανοποίηση για την επί της αρχής θετική στάση του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ στο νομοσχέδιο.

By