Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024

Μητσοτάκης σε Ανδρουλάκη για τα μη κρατικά ΑΕΙ: Δεν μπορούμε να σας παρακολουθήσουμε από τις πιρουέτες σας

Τα βέλη του τόσο στον Σωκράτη Φάμελλο, όσο και στον Νίκο Ανδρουλάκη έστρεψε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Βουλής, απαντώντας στις ομιλίες τους που προηγήθηκαν κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τα μη κρατικά πανεπιστήμια.

Παίρνοντας το λόγο μετά την ολοκλήρωση των ομιλιών τους, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αρχικά αναφέρθηκε στις προσωπικές επιθέσεις, που όπως είπε δέχτηκε από τον κύριο Φάμελλο και τις απέδωσε στα προβλήματα που έχει ο Στέφανος Κασσελάκης, ενώ στη συνέχεια σχολίασε δηκτικά τη στάση του ΠΑΣΟΚ και του Νίκου Ανδρουλάκη. «Δεν μπορούμε να σας παρακολουθήσουμε από τις πιρουέτες σας. Αυτό που προτείνετε δεν είναι σκανδιναβικό μοντέλο, αλλά σταυρόλεξο», είπε ο πρωθυπουργός στον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ.

Τοποθέτηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή

«Τα δικά σας προβλήματα, τα ζητήματα τα οποία μπορεί να έχει ο δικός σας αρχηγός να λύσει με το πόθεν έσχες του δεν θα τα κρύψετε μέσα από τέτοιες προσωπικές επιθέσεις οι οποίες εξάλλου έχουν απαντηθεί πολλές φορές και τα σχετικά όργανα της βουλής έχουν γνωμοδοτήσει τόσες φορές που δεν νομίζω ότι έχουν απασχολήσει πόθεν έσχες κανενός βουλευτή περισσότερο την επιτροπή από ότι τι δικό μου. Διότι αυτή ήταν η στρατηγική σας, να στοχοποιήσετε εμένα, την σύζυγό μου εδώ και 7 χρόνια. Επομένως καλά ξεμπερδέματα για τα δικά σας προβλήματα», είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την δευτερολογία του στη Βουλή και απαντώντας σε αναφορές του προέδρου της Κ.Ο του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτη Φάμελλου.

Απαντώντας στις αιτιάσεις του κ. Φάμελλου για το κράτους δικαίου θύμισε δύο δηλώσεις που έγιναν τις τελευταίες ημέρες για τα πεπραγμένα των ημερών του ΣΥΡΙΖΑ.

«Στο Μέγαρο Μαξίμου είχε στηθεί ένα παραυπουργείο δικαιοσύνης όπως υποστήριξε ο υπουργός δικαιοσύνης του ΣΥΡΙΖΑ. Από ποιόν να στηθεί; Προφανώς από τον πρωθυπουργό» είπε σημειώνοντας ότι κάτι θα ήξερε και ο κ. Παππάς ο οποίος κουνάει το κεφάλι του.

Επίσης αναφέρθηκε στη δήλωση του κ. Κούλογλου που ισχυρίστηκε «ότι το να μπουν στο κάδρο Πικραμμένος, Σαμαράς, Βενιζέλος χωρίς να υπάρχουν επαρκή στοιχεία ήταν πολιτική απόφαση και ήταν λάθος. Σίγουρα ήξερε ο Τσίπρας. Πιστεύω ότι ήταν μια λάθος πολιτική απόφαση».

«Σε κανέναν δεν στερεί το νομοσχέδιο το δικαίωμα στη γνώση»

Απαντώντας στον πρόεδρο της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ ότι το νομοσχέδιο στερεί το δικαίωμα στη γνώση αναρωτήθηκε σε ποιον στερεί το δικαίωμα στη γνώση και είπε: «ο Έλληνας μαθητής που δίνει πανελλαδικές εξετάσεις και μπαίνει στο πανεπιστήμιο έχει τη δυνατότητα να σπουδάσει δωρεάν σε ποιοτικά πανεπιστήμια της επιλογής του και ανάλογα με τις επιδόσεις του».

«Για την ελάχιστη βάση εισαγωγής είμαστε πολύ υπερήφανοι διότι δεν πρόκειται να σπρώχνουμε νέα παιδιά σε τμήματα τα οποία πρακτικά υπολειτουργούν και εσείς δημιουργήσατε ένα βράδυ πριν από τις εκλογές, με εκπρόθεσμη τροπολογία γνωρίζοντας πολύ καλά ότι τα τμήματα αυτά καταδικάζουν τα νέα παιδιά σε μια «πολύχρονη φοίτηση», με την φαντασίωση ότι με αυτό τον τρόπο προσφέρουμε δωρεάν δημόσια εκπαίδευση σε όλα τα παιδιά. Σε κανέναν δεν στερεί το νομοσχέδιο το δικαίωμα στη γνώση», τόνισε ο πρωθυπουργός.

«Αυτό που προτείνετε δεν είναι σκανδιναβικό μοντέλο, αλλά σκανδιναβικό σταυρόλεξο»

Αναφερόμενος στην πρόταση του ΠΑΣΟΚ, που ανέφερε ο πρόεδρός του Νίκος Ανδρουλάκης στην ομιλία του στη Βουλή, ο πρωθυπουργός είπε «αυτό που προτείνετε δεν είναι σκανδιναβικό μοντέλο, αλλά σκανδιναβικό σταυρόλεξο, γιατί κανείς δεν έχει καταλάβει τι είναι ακριβώς το σκανδιναβικό μοντέλο». Επίσης σημείωσε ότι ο κ. Ανδρουλάκης έχει καταθέσει τέσσερις διαφορικές απόψεις για το ζήτημα. Και συνέχισε λέγοντας ότι «δεν μπορούμε να σας παρακολουθήσουμε κύριε Ανδρουλάκη από τις πιρουέτες σας και τις οβιδιακές σας μεταμορφώσεις».

«Είναι πολύ πιο έντιμο να πείτε εμείς ως ΠΑΣΟΚ έχουμε μια θέση κόντρα στην κυβέρνηση σε όλα, βλέπουμε το ΣΥΡΙΖΑ να έχει τα προβλήματά του, εμείς είμαστε η αντιπολίτευση, λέμε όχι σε όλα, άρα και σε αυτό. Είναι μια πολιτική θέση καθαρή, αλλά μην βλέπετε τώρα συμφέροντα για να κρύψετε τις δικές σας αδυναμίες», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο πρωθυπουργός επίσης κάλεσε τον αρχηγό του ΠΑΣΟΚ να δεσμευθεί στην αναθεώρηση του άρθρο 16 γιατί, όπως είπε χαρακτηριστικά, αυτά είχε πει και ο Γιώργος Παπανδρέου και μετά έκανε άλλη «κωλοτούμπα».

«Το πρόγραμμα σας είναι απλό. Όλα επί 2»

Στη συνέχεια ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε και πάλι στον ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας «κύριε Φάμελλε την ώρα που μιλούσατε για το νομοσχέδιο ο αρχηγός σας έκανε μια ανάρτηση με τις προτάσεις για το δημόσιο πανεπιστήμιο. Παράξενο την ώρα που μιλούσατε εσείς, να κάνει μια ανάρτηση καταθέτοντας προτάσεις που δεν τις ξέρατε μιας και δεν αναφερθήκατε σε αυτές.

Διπλασιασμό προτείνει του προσωπικού. Διπλασιασμό κονδυλίων. Πρόγραμμα ΕΣΤΙΑ παντού. Ανέγερση εστιών με χρηματοδότηση με έσοδα από βραχυχρόνια μίσθωση. Δημοσιονομικό κόστος 225 εκατ. ευρώ. Τώρα τι να σας πω. Το πρόγραμμα σας είναι απλό. Όλα επι 2. Ότι δίνουμε τα βάζετε επι 2. Τσουρούτικο μου φαίνεται γιατί δεν βάζετε λίγο παραπάνω.

Εμείς επαναλαμβάνουμε την θέση μας ότι κινούμαστε στα όρια του συντάγματος. Το Σύνταγμα είναι ζωντανό κείμενο που προσαρμόζεται. Γι αυτό δεν μιλάμε για σύσταση πανεπιστημίων αλλά εγκατάσταση παραρτημάτων πανεπιστημίων που υάρχουν στο εξωτερικό. Βεβαίως πρόθεση μας είναι να αναθεωρήσουμε το άρθρο 16. Όμως για να μην βρεθούμε ξανά στη δύσκολη θέση να αλλάζετε την στάση σας. Δεσμεύεστε εδώ ρητά και κατηγορηματικά ότι θα στηρίξετε την αναθεώρηση του 16. Μην μας έρθετε πάλι και πείτε ότι κάτι δεν σας αρέσει και σας ξινίζει».

«Στεκόμαστε στο πλευρό του ουκρανικού λαού όπως στεκόμαστε και στο πλευρό των Ελλήνων»

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο ταξίδι του στην Ουκρανία λέγοντας:«Ένα τελευταίο που αφορά την Ουκρανία. Παραδεχθήκατε την Ρώσικη επιθετικότητα αλλά θέλετε να αμυνθούν οι Ουκρανοί με γαρίφαλα και τριαντάφυλλα. Στεκόμαστε στο πλευρό του ουκρανικού λαού όπως στεκόμαστε και στο πλευρό των Ελλήνων. Ο ελληνισμός έχει διαχρονικό αποτύπωμα στην περιοχή. Γι αυτό και επέλεξα να βρεθώ στην Οδησσός και όχι στο Κιέβο. Και κάτι τελευταίο. Ήταν ένα συμβάν αρκετά ανησυχητικό αλλά ξέρετε, ήμουν στην Ουκρανία για 7 ώρες. Οι άνθρωποι αυτοί στην Οδησσό ζουν με τις ρωσικές επιθέσεις κάθε ώρα. Και αν μη τι άλλο πρέπει να τους δώσουμε την δυνατότητα να αμυνθούν».

«Εσείς κάνατε τα ισόβια για την ανθρωποκτονία 20 χρόνια από 25»

Τέλος ο πρωθυπουργός μίλησε με αφορμή την ημέρα της γυναίκας για τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ σε θέματα Δικαιοσύνης: «Κλείνοντας επειδή είναι και η ημέρα των γυναικών και επειδή είπατε πολλά λόγια. Εσείς κάνατε τα ισόβια για την ανθρωποκτονία 20 χρόνια από 25 και τα ισόβια για βιασμό από 20 τα κάνατε 15. Κρατήσατε την Βουλή ανοιχτή για να αλλάξετε τους Ποινικού Κώδικες λίγο πριν τις εθνικές εκλογές. Για να μην ξεχνιόμαστε. Δεν έχουμε μάθει όλες τις πτυχές αυτές τις ιστορίας.

«Ριζική τομή στην ελληνική εκπαίδευση – Ενισχύουμε και το δημόσιο πανεπιστήμιο»

Νωρίτερα με αναφορά – απάντηση στον γενικό γραμματέα του ΚΚΕ Δημήτρη Κουστούμπα σχετικά με την τοποθέτησή του για sugar daddies, ξεκίνησε την ομιλία του στη Βουλή για τα μη κρατικά πανεπιστήμια ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσουάκης χαρακτηρίζοντας τις δηλώσεις του σεξιστικές και απαράδεκτες.

«Θεώρησα ότι ζητήσατε παρέμβαση για να ζητήσετε συγγνώμη για την απαράδεκτη σεξιστική αναφορά σας που αποδεικνύει ότι το ΚΚΕ παραμένει η πιο αναχρονιστική δύναμη», είπε ο πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής και συνέχισε λέγοντας ότι «ίσως φαντασιώνεστε την Ελλάδα ως κομμουνιστική χώρα όταν μιλάτε για γυναίκες που εκδίδονται».

Μητσοτάκης σε Κουτσούμπα: Απαράδεκτη και σεξιστική η αναφορά σε sugar daddies

Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επικεντρώθηκε στο νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, χαρακτηρίζοντάς το ως ριζική τομή στην ελληνική εκπαίδευση. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιτέθηκε σε ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ και προσωπικά στους προέδρους των κομμάτων Στέφανο Κασσελάκη και Νίκο Ανδρουλάκη για τη στάση τους στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο. «Η ΝΔ θα καταθέσει αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας για όλα τα άρθρα για το Δημόσιο Πανεπιστήμιο. Να δούμε πόσα θα ψηφίσετε κύριε Ανδρουλάκη», είπε ο πρωθυπουργός και συνέχισε στρέφοντας τα βέλη του στον ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας «καλά να τα λέει ο κ.Τσίπρας που σπούδασε στο ΕΜΠ, αλλά να τα λέει ο κ.Κασσελάκης; Πόση υποκρισία πια;».

Ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή

Όπως είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφερόμενος στην ουσία του νομοσχεδίου, είναι μια «πρωτοβουλία που ενισχύει το δημόσιο πανεπιστήμιο και ταυτόχρονα ανοίγει το θεσμικό πλαίσιο ώστε επιτέλους να λειτουργήσουν μη κρατικά μη κερδοσκοπία πανεπιστήμια».

«Προσφέρει στους νέους περισσότερες επιλογές σπουδών στην χώρα μας, ενώ παράλληλα φιλοδοξεί να εντάξει την Ελλάδα στον διεθνή χάρτη και κόμβο πανεπιστημιακό στον χώρο της Μεσογείου», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι «είναι ανάγκη που έρχεται από το βαθύ παρελθόν. Ανέτρεξα στα πρακτικά βουλής και βρήκα τοποθέτηση που είχα κάνει το 2007 ως νέος βουλευτής στην επιτροπή αναθεώρησης του Συντάγματος. Βρήκα την παρέμβαση που είχα κάνει 16.2.2007 πριν από 17 χρόνια. Έλεγα τότε ας ξεφύγουμε από τον πρωτοφανή αναχρονισμό που μας κάνει την μόνη χώρα στην ΕΕ να έχει κρατικό μονοπώλιο στην ανώτατη εκπαίδευση. Ένα μονοπώλιο που δεν ευνόησε τελικά τα δημόσια πανεπιστήμια. Τα ίδια λόγια χρησιμοποιώ ατόφια και σήμερα Το θεμέλιο της νέας μεταρρύθμισης είναι ανάταξη και ενίσχυση του Δημόσιου πανεπιστημίου. Γι αυτό και στο δημόσιο πανεπιστήμιο αναφέρονται το 85% των άρθρων. Προβλέποντας χρηματοδότηση που αθροιστικά θα φτάσει 1,5 δισ ευρώ έως το 2027. Σε έναν προγραμματισμό που ενισχύει το διδακτικό προσωπικό αριθμητικά και εισοδηματικά. Προσαυξάνεται – ήταν πάγιο αίτημα ακαδημαϊκής κοινότητας – το κονδύλιο ΕΛΚΕ. Διευρύνεται ο όρος συνεργαζόμενος καθηγητής για προσέλκυση Ελλήνων καθηγητών κάτοχοι διδακτορικών του εξωτερικού. Όλα αυτά σημαίνουν τελικά περισσότερους ικανότερους καλύτερα αμειβόμενους διδάσκοντες ενώ το ελληνικό πανεπιστήμιο θα έχει την δυνατότητα να δέχονται και μένουν φοιτητές. Προχωράμε και ένα βήμα πιο πέρα με την οργάνωση κοινών μεταπτυχιακών ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων. Υπάρχει πρόγραμμα χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης που θα ενισχύει το διεθνές προφίλ της δημόσιας ελληνικής εκπαίδευσης. Σε ένα άλλο πεδίο το νομοσχέδιο βελτιώνει τους τρόπους εκλογής εξέλιξης και αύξησης του διδακτικού προσωπικού.

Τέλος, 2 ακόμα εμβληματικές αποφάσεις σφραγίζουν την δεδηλωμένη απόφαση της κυβέρνησης για στήριξη δημοσίου πανεπιστημίου:

• Η ανάδειξη του Δημοκρίτειου πανεπιστημίου σε μητροπολιτικό. Με νέες σχολές που ιδρύονται σε Καβάλα Κομοτηνή κ.α.
• Ενίσχυση και αυτονόμηση του ανοικτού πανεπιστημίου με σύγκλητο πρύτανη Η χώρα αποκτά δυναμικό πυλώνα για δια βίου μάθηση και εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Οι αλλαγές απαραίτητες ώστε τα πανεπιστήμια να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτονομία ώστε να συνδέονται πιο αποτελεσματικά με την αγορά εργασίας, να επεκταθούν στην έρευνα και να διασυνδεθούν με την ανάπτυξη νεοφυών επιχειρήσεων, όλες αυτές είναι πολύ σημαντικές αλλαγές που δρομολογούνται και έχουν την αποδοχή της συντριπτικής πλειοψηφίας της ελληνικής κοινωνίας».

«Καθιερώνουμε στην πατρίδα μας αυτό που ισχύει ακόμα και στην Βόρεια Κορέα»

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων ως μια μεγάλη καινοτομία που είναι ανάγκη των καιρών. Όπως είπε συγκεκριμένα «προφανής στόχος να πάψουν οι νέοι να αναζητούν ακαδημαϊκή εκπαίδευση στο εξωτερικό σπαταλώντας πόρους. Θα μπορούν να το κάνουν εδώ. Ενώ παράλληλα η άντληση πόρων θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της εγχώριας εκπαίδευσης.

Είναι προφανές ότι δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό. Καθιερώνουμε στην πατρίδα μας αυτό που ισχύει ακόμα και στην Βόρεια Κορέα. Είμαστε η μόνη χώρα, εμείς και η Κούβα που έχουμε σκληρό κρατισμό στον χώρο εκπαίδευσης.

Ικανοποιούμε το αίτημα που πρώτη ανέφερε η ΔΑΠ το 1987 για να προκύψει στις ημέρες μας ως μια αναγκαιότητα που δεν χώρα άλλη αναβολή.

Σε ένα πεδίο που κρίνεται ποιος μένει καθηλωμένος στο παρελθόν και ποιος είναι ο πραγματικά προοδευτικός.

Είναι απαραίτητες σήμερα κάποιες διευκρινίσεις έτσω και αν δόθηκαν πολλές.

Με πρώτη ένσταση το επιχείρημα ότι τάχα ανοίγει ο διάδρομος για ξένα πανεπιστήμια χωρίς καμία εγγύηση.

Το έχουμε πει ότι οι προδιαγραφές και εγγυήσεις είναι ίσως οι αυστηρότερες.

Κάθε παράρτημα θα πρέπει να είχε 30 καθηγητές κάτοχοι διδακτορικού τίτλου. Υπάρχει πρόβλεψη για τα προσόντα του προσωπικού και τα πάντα θα κρίνονται από την ανώτατη αρχή.
mitsotakis_voyli_2

Σε κάθε περίπτωση την τελική ευθύνη αδειοδότησης θα έχει το υπ. Παιδείας με την πιστοποίηση της αρχής. Μετρήσατε τα φίλτρα που τίθενται. Είναι οι περισσότερες δικλείδες και περιορισμοί που μπαίνουν από οποιοδήποτε άλλο κράτος.

Πρέπει όντως να διαχωριστούν τα πραγματικά ιδρύματα από ευκαιριακούς φορείς. Μήπως όμως ανοίγουμε πόρτες σε φοιτητές χωρίς προσόντα; Προφανώς όχι γιατί και εδώ θα ισχύσει η ελάχιστη βάση εισαγωγής. Άλλωστε είναι γνωστό ότι τα ξένα πανεπιστήμια θέτουν τα δικά τους κριτήρια ανάλογα με τους φοιτητές που θέλουν να προσελκύσουν και θεωρώ ότι θα είναι κριτήρια αυστηρά. Για να μην μιλήσω για αντίφαση ορισμένων που σήμερα μιλούν για κριτήρια φοιτητών όταν οι ίδιοι είχαν καταψηφίσει την ελάχιστη βάση εισαγωγής. Τότε που μιλούσαν για τον αποκλεισμό χιλιάδων νέων από την 3βάθμια εκπαίδευση. Τι μας ζητάτε δηλαδή; Να καταργηθεί η βάση εισαγωγής στα δημόσια και να ισχύει για τα μη κρατικά.

Είπαμε έχουμε μια ανοχή στην υποκρισία αλλά τόση πολύ δεν την χώρα καμίια λογική.

Τον παραλογισμό της αντίδρασης στα μη κρατικά πανεπιστήμια συμπληρώνει η καταγγελία περί τάχα ιδιωτικοποίησης που και αυτή αποδεικνύεται έωλη. Κόστος έχουν και οι σπουδές εκτός Ελλάδος καθώς και τα διδακτορικά στην Ελλάδα που είναι με δίδακτρα. Εμείς προβλέπουμε 10% υποτροφίες.

Έχουμε ήδη ντεφάκτο καθεστώς με αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα από κολέγια. Δεν θα πρέπει να ρυθμίσουμε αυτό το πτυχίο.

Πρέπει αν θέλουν να σπουδάσουν τα παιδιά σε ξένο πανεπιστήμιο αναγκάστηκα να ξενιτεύονται από την πατρίδα τους.

Γύρω από την συνταγματικότητα του νομοσχεδίου έγινε μεγάλη συζήτηση. Αξίζει να επαναλάβω την βασική μας επιχειρηματολογία ότι μιλάμε για ρητή πρόβλεψη ξένων ιδρυμάτων που θα λειτουργούν στην χώρα μας ως παραρτήματα μη κερδοσκοπικά. Θα δραστηριοποιούνται στην βάση των συνταγματικών επιταγών και του ενωσιακού δικαίου που επιβεβαιώνει και η πλειοψηφία κορυφαίων συνταγματολόγων όπως ο κ. Μανιτάκης που δεν ανήκει στην δική μας παράταξη».

Επίθεση σε ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ για τη στάση τους

Ο πρωθυπουργός στηλίτευσε τα κόμματα της αντιπολίτευσης για τη στάση τους και επιτέθηκε προσωπικά στους αρχηγούς των κομμάτων Στέφανο Κασσελάκη και Νίκο Ανδρουλάκη.

«Το έχουμε πει, η λειτουργία από μόνη της των μη κρατικών δεν αρκεί και χρέος πολιτείας να περιφρουρήσει και ενισχύει τον χαρακτήρα δημόσιας εκπαίδευσης. Γι αυτό και εδώ δεν μπορώ να αντισταθώ στον πειρασμό και να μην αναφερθώ στην αντιπολίτευση. Τα μηνύματα που εκπέμψατε για το τσίκνισμα σας κ. Φάμελλε – αν και τον πρόεδρο σας τον είδα να περνά μια χαρά στην Τρίπολη.

Ας πάμε στα πολιτικά επιχειρήματα. Έχω ακούσει βουλευτή σας να μιλά θετικά στο συνέδριο σας για το νομοσχέδιο και άλλον ευρωβουλευτή σας να τον κατακεραυνώνει. Έχετε πρόεδρο που σπούδασε σε σπουδαίο πανεπιστήμιο μη κρατικό. Σπούδασε με υποτροφία γιατί χτίζει κατεπιστεύματα και υπεραξία. Σε αυτό σπούδασε ο κ. Κασσελάκης. Αν ερχόταν το Πενσυλβάνια εδώ να κάνει παράρτημα ο κ. Κασσελάκης θα έλεγε όχι να μην γίνει εδώ. Πως εξηγείται αυτή την βασική αντίφαση. Αν το Γιουνιβέρσιτι Πενσυλβάνια αποφασίσει να φτιάξει παράρτημα και να δώσει την δυνατότητα σε Έλληνες να φοιτήσουν με υποτροφία ο κ. Κασσελάκης θα έλεγε όχι. Ο κ. Κασσελάκης που σπούδασε με υποτροφία στο ίδιο πανεπιστήμιο», είπε για τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Μητσοτάκης σε Ανδρουλάκη: «Η πολυφωνία σας σταδιακά μετατρέπεται σε πλήρη παλινωδία με δική σας ευθύνη»

«Έρχομαι σε εσάς κ. Ανδορυλάκη. Η πολυφωνία σας σταδιακά μετατρέπεται σε πλήρη παλινωδία με δική σας ευθύνη», συνέχισε ο πρωθυπουργός και τόνισε ότι «ο κ. Βενιζέλος επιχειρηματολόγησε και επισήμανε την ανάγκη ψήφισης της νομοθεσίας. Αυτό λέγατε και εσείς κ. Ανδλουλάκη ότι δεν θα σταθείτε εμπόδιο. Ήταν προεκλογική σας δέσμευση. Οι βουλευτές σας αυτό έλεγαν και τους βάλατε πειθαρχία. Αυτό λέει και το 55% των ψηφοφόρων σας. Και ξαφνικά αλλάξατε γνώμη παρά το γεγονός ότι η ηγεσία του υπουργείου έκανε ειλικρινή προσπάθεια να εντάξει όλες τις παρατηρήσεις σας.

Μετά από αυτό πήγατε στο Σκανδιναβικό μοντέλο που κανείς δεν καταλαβαίνει τι είναι γιατί άλλα ισχύουν στην Σουηδία άλλα στην Δανία.

Και όλα αυτά όταν σας λέμε ότι το 85% του νομοσχεδίου αναφέρεται στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο. Πως θα δικαιολογήσετε αυτή την τεθλασμένη γραμμή στους αμήχανους ψηφοφόρους σας. Αυτό το αποτέλεσμα είναι ο απόλυτος πολιτικός σουρεαλισμός.

Αλλά θα σας το κάνουμε λίγο πιο δύσκολο και στην αντιπολίτευση.

Για να καταδείξουμε την απόλυτη υποκρισία σας για την επί της αρχής υπερψήφιση. Η ΝΔ θα καταθέσει αίτημα για ονομαστική ψηφοφορία για όλα τα άρθρα που αφορούν το δημόσιο πανεπιστήμιο για να δούμε λοιπόν τι θα ψηφίσετε. Το κόμμα σας πράγματι μου δίνει την εντύπωση ότι έχει βγει από την μηχανή του χρόνου μόνο που αντί να πάτε μπροστά π΄’ατε πίσω. Έχετε προϊστορία. Έχουμε πει για τα καλά που έχει κάνει το ΠΑΣΟΚ αλλά θυμάμαι και τις καταστροφικές σας επιλογές. Να μην αναφερθώ στον απόντα της συνεδρίασης τον κ. Παπανδρέου και πρώην πρόεδρο σας. Αν το ΠΑΣΟΚ είναι μηχανή του χρόνου ο κ. Παπανδρέου είναι ο Μπέντζαμιν Μπάτον. Ο κ. Παπανδρέου το 2007 έκανε πίσω και χάσαμε την μεγάλη ευκαιρία να αναθεωρήσουμε το άρθρο 16 και τώρα διαφωνεί και με την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων.

Γνωρίζετε ότι η παράλληλη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων θα προβλάλει ένα άλλο παράδειγμα. Με καθαρά πανεπιστήμια, καθαρές εστίες . Ένας χώρος που κατάληξη θα κάνει μόνο η γνώση. Αυτή τη σύγκριση φοβάστε όλοι εσείς που αρνείστε την μεταρρύθμιση. Που έχετε κάνει τις σχολές τσιφλίκια. Γιο αυτό δεν σας αρέσει η σύγκριση.
Αυτή η αντίστιξη 2 εικόνων θα κάνει και τους φοιτητές των δημόσιων πανεπιστημίων να αναζητούν καλύτερες συνθήκες και τότε ο μύθος σας θα καταρρεύσει μαζί με την βία και τα ρόπαλα. Και για να αναφερθώ στο σύνθημα των Μπάχαλάκηδων: έτσι πρέπει να γίνει και έτσι θα γίνει».

Ο πρωθυπουργός συνέχισε διερωτώμενος «αν έρθει εδώ η Σορβόνη θα έχουν προβλήματα περιφερειακά πανεπιστήμια; Δεν θα παρακολουθήσω τον ανταγωνισμό εσωκομματικό ή διακομματικό. Αν θα γίνει ο κ. Ανδορυλάκης πράσινος ΣΥΡΙΖΑ ή ποιος θα εκφράσει πιο ακραία άποψη. Είναι κρίμα γιατί χάνετε μια ευκαιρία. Η πρωτοβουλία ξεπερνά τα όρια να γίνει πολιτική επιλογή και εθνική επιλογή. Ανοίγει νέους ορίζοντες ιδίως για την νέα γενιά ώστε. Με αυτούς οδηγούς να οικοδομήσει ένα νέο όραμα. Δεν μπορεί η Ελλάδα να παραμένει άλλο δέσμια ιδεοληψιών και αναχρονιστικών δογμάτων».

«Στα 50 χρόνια από την αποκατάσταση δημοκρατίας η τομή μετατρέπει σε ευκαιρία μια διαχρονικά μετέωρη αδυναμία. Θα δρομολογηθεί στην επόμενη αναθεωρητική βουλή η αναθεώρηση του 16 αλλά τώρα θα αποδώσουμε ίσες ακαδημαϊκές ευκαιρίες. Όσοι διαφωνούν μένουν θιασώτες αδράνειας. Είμαι υπερήφανος που η ΝΔ αντιταχθήκαμε όλες αυτές τις απόψεις. Είμαι εξίσου περήφανος που τώρα τολμάμε να γυρίσουμε σελίδα.

Όσο για εκείνους που λένε ότι δεν είναι επίκαιρη και αναγκαία αυτή η τομή ας δούμε πόσες δεκαετίες συζητούμε το θέμα αυτό», κατέληξε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Η συνεδρίαση θα ολοκληρωθεί το βράδυ με ονομαστική ψηφοφορία.

Ολόκληρη η τοποθέτηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ολομέλεια της Βουλής

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Τρεις παρατηρήσεις, ξεκινώντας πρώτα με την τοποθέτηση του κ. Φάμελλου και την επανάληψη -θα έλεγα με μία φρασεολογία που δεν τον έχουμε συνηθίσει μέχρι στιγμής- των προσωπικών χαρακτηρισμών απέναντί μου, τους οποίους αναπαρήγαγε συστηματικά ο ΣΥΡΙΖΑ καθ’ όλη τη διάρκεια της προηγούμενης διακυβέρνησης, από τότε ουσιαστικά που εκλέχθηκα Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας.

Κοιτάξτε, κ. Φάμελλε, τα δικά σας προβλήματα, τα ζητήματα τα οποία μπορεί να έχει ο δικός σας αρχηγός να λύσει με το πόθεν έσχες του, δεν θα τα κρύψετε μέσα από τέτοιες προσωπικές επιθέσεις, οι οποίες εξάλλου έχουν απαντηθεί πολλές φορές και τα σχετικά όργανα της Βουλής έχουν γνωμοδοτήσει τόσες φορές, που δεν νομίζω ότι έχει απασχολήσει πόθεν έσχες κανενός βουλευτή περισσότερο την Επιτροπή από ό,τι το δικό μου. Διότι αυτή ήταν η συνειδητή στρατηγική σας: να στοχοποιήσετε εμένα, τη σύζυγό μου, εδώ και επτά χρόνια. Επομένως, καλά ξεμπερδέματα τώρα για τα δικά σας προβλήματα.

Όμως, επειδή κάνατε μια αναφορά πάλι στα ζητήματα του κράτους δικαίου και στο «αυταρχικό πρόσωπο» το οποίο παρουσιάζει αυτή η κυβέρνηση, δεν μπορώ να αφήσω ασχολίαστες, και θα ήθελα επί τη ευκαιρία της δικής σας τοποθέτησης να απαντήσω, θυμίζοντας δύο δηλώσεις οι οποίες έγιναν τις τελευταίες μέρες για τα πεπραγμένα των δικών σας ημερών.

«Στο Μέγαρο Μαξίμου είχε στηθεί ένα “παρα-υπουργείο Δικαιοσύνης”», υποστήριζε, προσέξτε, ο Υπουργός Δικαιοσύνης του ΣΥΡΙΖΑ. Από ποιον να στηθεί; Προφανώς από τον Πρωθυπουργό, κάτι θα ήξερε για το ζήτημα αυτό και ο κ. Παππάς, ο οποίος κουνάει το κεφάλι του από πίσω σας.

Ο κ. Κούλογλου σήμερα, εκλεγμένος ευρωβουλευτής με τον ΣΥΡΙΖΑ: «το να μπουν μέσα στο κάδρο Πικραμμένος, Βενιζέλος, Σαμαράς, χωρίς να υπάρχουν επαρκή στοιχεία, ήταν πολιτική απόφαση και ήταν λάθος. Σίγουρα ήξερε ο Τσίπρας. Πιστεύω ότι ήταν μια λάθος πολιτική απόφαση».

Αναγκάζομαι, λοιπόν, να επανέλθω στα ζητήματα αυτά, για να φρεσκάρω λίγο τη μνήμη σας για τα έργα και τις ημέρες του ΣΥΡΙΖΑ, μιας και τόσο πολύ κόπτεσθε για τα θέματα κράτους δικαίου. Καλό είναι, λοιπόν, να τα θυμίζουμε και αυτά διότι δεν έχουμε, ξέρετε, εδώ πολύ ασθενή μνήμη. Και νομίζω ότι στο ζήτημα αυτό τουλάχιστον θα έπρεπε να είστε πιο προσεκτικοί.

Έρχομαι τώρα όμως στην ουσία της συζήτησης και στην επιχειρηματολογία η οποία αναπτύχθηκε από τον κ. Φάμελλο και από τον κ. Ανδρουλάκη. Θα απαντήσω πρώτα στον κ. Φάμελλο, ο οποίος μας είπε, με δακρύβρεχτο και φορτισμένο συναισθηματικά λόγο, ότι «το νομοσχέδιο στερεί το δικαίωμα στη γνώση».

Σε ποιον το στερεί, κ. Φάμελλε; Σε ποιον στερεί το δικαίωμα στη γνώση; Ο Έλληνας φοιτητής ο οποίος δίνει πανελλαδικές εξετάσεις και μπαίνει στο δημόσιο πανεπιστήμιο έχει τη δυνατότητα να σπουδάσει δωρεάν σε ποιοτικά δημόσια πανεπιστήμια της επιλογής του και ανάλογα με τις επιδόσεις του στις εξετάσεις.

Αν μας κατακρίνετε για την ελάχιστη βάση εισαγωγής, εμείς είμαστε πολύ υπερήφανοι, διότι δεν πρόκειται να «σπρώχνουμε» νέα παιδιά σε τμήματα τα οποία πρακτικά υπολειτουργούν. Τα οποία εσείς δημιουργήσατε ένα βράδυ πριν από τις εκλογές με εκπρόθεσμη τροπολογία, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι τα τμήματα αυτά καταδικάζουν ουσιαστικά τα νέα παιδιά σε μια πολύχρονη «φοίτηση», διότι κανείς τελικά δεν κατέληγε να αποφοιτεί από αυτά τα τμήματα, υποτίθεται με τη φαντασίωση ότι με αυτόν τον τρόπο προσφέρουμε δωρεάν δημόσια εκπαίδευση σε όλα τα νέα παιδιά της χώρας.

Λοιπόν, σε κανέναν δεν στερεί αυτό το νομοσχέδιο το δικαίωμα στη γνώση. Όπως σήμερα πολλά νέα παιδιά επιλέγουν, κάποια γιατί δεν έχουν περάσει σε ελληνικό πανεπιστήμιο ή κάποια γιατί αυτή είναι η επιλογή τους, να σπουδάσουν στο εξωτερικό, πληρώνοντας δίδακτρα. Όπως άλλα παιδιά επιλέγουν σήμερα να φοιτήσουν στα κολέγια, τα οποία έχουν αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα, πληρώνοντας και αυτά ένα τίμημα. Κάποια άλλα παιδιά μπορεί να σπουδάσουν και σε δημόσια ΙΕΚ χωρίς να πληρώσουν τίποτα.

Η βασική διαχωριστική γραμμή, όμως, κ. Φάμελε, είναι μεταξύ του να προσφέρεις δωρεάν παιδεία, ποιοτική δωρεάν παιδεία, και να δίνεις τη δυνατότητα σε κάποιον, ο οποίος για οποιοδήποτε λόγο δεν επιλέγει αυτόν τον δρόμο, να αποκτήσει ένα πτυχίο καταβάλλοντας ένα τίμημα. Ποιος στερεί, λοιπόν, το δικαίωμα στη γνώση σε ποιον;

Και τα παιδιά τα οποία έχουν φύγει σήμερα και έχουν πάει στην Κύπρο, 4.000 είπατε; 20.000 είναι τα παιδιά τα οποία έχουν πάει στην Κύπρο, για την ακρίβεια 20.546 σύμφωνα με το site του Υπουργείου Παιδείας. Τόσοι είναι οι Έλληνες οι οποίοι σπουδάζουν σήμερα στην Κύπρο. Αυτή είναι, λοιπόν, μία πραγματικότητα. Σε κανέναν, λοιπόν, δεν κλείνουμε το δικαίωμα στη γνώση.

Πρέπει να σας πω επίσης ότι όλη αυτή η επιχειρηματολογία σας γύρω από την εξυπηρέτηση συμφερόντων από αυτή την κυβέρνηση, την οποία υιοθέτησε και με πολύ οργίλο και θυμωμένο ύφος ο κ. Ανδρουλάκης, είναι μία επιχειρηματολογία η οποία δεν λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι σήμερα -γιατί μας κατηγορήσατε, κ. Ανδρουλάκη, ότι «εξυπηρετούμε», λέει, «συμφέροντα»- έχουν ήδη γίνει επενδύσεις. Βεβαίως γίνονται επενδύσεις. Με τον υφιστάμενο νόμο των κολεγίων γίνονται επενδύσεις σήμερα στην Ελλάδα.

Και τι μας λέτε δηλαδή; Κάποιο σενάριο συνωμοσίας, ότι κάποιοι γνώριζαν, είχαν εσωτερική πληροφόρηση ότι η κυβέρνηση θα νομοθετήσει κάτι το οποίο είναι μπροστά στο προεκλογικό της πρόγραμμα. Άρα, ποιον αιφνιδιάσαμε; Εκπλήξαμε κανέναν; Κάναμε το ανάποδο από αυτό που είχαμε πει; Οποιοσδήποτε σήμερα ασχολείται με τα ζητήματα της εκπαίδευσης γνωρίζει ότι αυτό ήταν πρόθεση της κυβέρνησης να το κάνει.

Και επειδή αναφερθήκατε, κ. Ανδρουλάκη, και στον νόμο Διαμαντοπούλου το 2011, τον 4009, είχα μιλήσει τότε και στη Βουλή ως απλός βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας και είχα ενθαρρύνει τότε την παράταξή μας να υπερψηφίσει το νόμο αυτό που ήταν πράγματι μία σημαντική τομή στα τεκταινόμενα της ανώτατης εκπαίδευσης. Διόρθωσε ο νόμος αυτός, για να φρεσκάρω λίγο την μνήμη σας, πάρα πολλές από τις αδυναμίες του νόμου του 1982 του Ανδρέα Παπανδρέου. Γι’ αυτό κατέστη απαραίτητος ο νόμος αυτός.

Αλλά θέλω να σας θυμίσω, κ. Ανδρουλάκη, ότι η κα Διαμαντοπούλου στηρίζει τον νόμο αυτόν. Άρα ο βασικός συντάκτης της μεταρρύθμισης την οποία εσείς επικαλεστήκατε, στηρίζει και τον νόμο και προφανώς την πρωτοβουλία για την αλλαγή του Συντάγματος.

Μας είπατε πάλι, κ. Ανδρουλάκη, ότι «τα media διαστρεβλώνουν» τις θέσεις σας. Ότι υπάρχει αυτός ο πανίσχυρος επικοινωνιακός μηχανισμός της Νέας Δημοκρατίας, ο οποίος έχει αυτή την ικανότητα ό,τι και αν πείτε να παρουσιάζει το ανάποδο.

Ποια θέση σας από τις τέσσερις -γιατί έχω μετρήσει τέσσερις διαφορετικές θέσεις- έχουμε διαστρεβλώσει; Τέσσερις, τα έχω μάλιστα εδώ.

Στις 20/12 -τα είπε και ο Υπουργός, θα τα πω μιας και σας έχω απέναντί μου, για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις και να αποκαταστήσουμε πλήρως την αλήθεια-, αφού είχε δημοσιευθεί η πρόθεση της κυβέρνησης να νομοθετήσει, όχι σε ανύποπτο πολιτικό χρόνο: «δεν θα μπούμε εμπόδιο στην ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων. Αρκεί το νομοσχέδιο», προσέξτε, μιλούσαμε για νομοσχέδιο, «να μην είναι σε βάρος των δημοσίων». Πρώτη τοποθέτηση.

Δεύτερη τοποθέτηση, στις 12/2: «Σήμερα προτείνουμε το σκανδιναβικό μοντέλο». Εμένα πιο πολύ με σκανδιναβικό σταυρόλεξο μου μοιάζει, γιατί κανείς δεν έχει καταλάβει ακριβώς τι είναι το σκανδιναβικό μοντέλο.

Και, εν πάση περιπτώσει, αν μιλάμε για σκανδιναβικό μοντέλο, να σας πω ότι η Φινλανδία -που πράγματι είναι μια χώρα την οποία και εγώ έχω μελετήσει και έκανε μια πολύ σημαντική μεταρρύθμιση στην παιδεία της, ξεκινώντας από την πρωτοβάθμια παιδεία- αυτή τη στιγμή ουσιαστικά προσφέρει πανεπιστημιακές θέσεις στο 30% -προσέξτε, το 30%- των αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το υπόλοιπο 70% κατευθύνεται στη μεταλυκειακή και την τεχνική εκπαίδευση. Λοιπόν, αυτό είναι το σκανδιναβικό μοντέλο.

Εμείς, λοιπόν, ερχόμαστε και λέμε, βεβαίως θέλουμε να ενισχύσουμε την τεχνική εκπαίδευση και ένας από τους λόγους που εφαρμόσαμε και την ελάχιστη βάση εισαγωγής είναι ακριβώς γιατί προτιμούμε να στρέψουμε παιδιά σε μια μεταλυκειακή εκπαίδευση η οποία θα τους δώσει τη δυνατότητα εκείνη να έχουν μια πιστοποίηση και ένα ακαδημαϊκό εχέγγυο που να τους βρει θέση στην αγορά εργασίας, παρά να επιμείνουμε στην φαντασίωση του κ. Φάμελλου ότι όλα τα παιδιά πρέπει να σπουδάσουν δωρεάν σε σχολές που θα προσφέρουν πτυχία χωρίς αντίκρισμα.

Αυτό εννοείτε; Αν εννοείτε αυτό, να το συζητήσουμε. Γιατί πράγματι εδώ υπάρχει κάτι ουσιαστικό για το πώς κατανέμουμε, αν θέλετε, τα παιδιά που τελειώνουν το λύκειο μεταξύ των πανεπιστημίων και μεταξύ της τεχνικής εκπαίδευσης.

Αλλά δεν έχουμε τελειώσει εδώ με τις πιρουέτες σας. Τρίτη τοποθέτηση, 22/2/24: «Τον νόμο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια δεν θα τον ψηφίσουμε» -αφού «δεν θα σταθούμε εμπόδιο», «δεν θα το ψηφίσουμε»- «γιατί θέλουμε μια καθαρή λύση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και όχι την εμπορευματοποίηση, που υπονομεύει ένα σοβαρό μη κρατικό, μη κερδοσκοπικό και εν τέλει δημόσιο πανεπιστήμιο». Βέβαια αυτό το είπατε χωρίς να έχετε δει τον νόμο, γιατί ο νόμος κατατέθηκε δύο μέρες μετά.

Τέταρτη τοποθέτηση: «συμφωνούμε με την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων με αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος», το οποίο δεν το είχατε θυμηθεί στην αρχή. Αν το πρόβλημά σας με το νομοσχέδιο ήταν ότι δεν υπάρχει καμία δυνατότητα να νομοθετήσουμε διότι υπάρχει καθολική συνταγματική απαγόρευση, γιατί δεν το είπατε εξ αρχής; Το είπατε τρεις μήνες μετά. Μετά θυμηθήκατε λοιπόν το άρθρο 16, γιατί «αυτό που κάνει η Νέα Δημοκρατία είναι διευθέτηση συμφερόντων».

Για πρώτη φορά θυμηθήκατε, λοιπόν, το Σύνταγμα στις 26 Φεβρουαρίου και μετά μας είπατε κιόλας ότι δεν θα επιτρέψετε και κανένα ρήγμα στην Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ.

Τώρα συγγνώμη, τα media σας φταίνε, κ. Ανδρουλάκη; Εδώ έχουμε ζαλιστεί όλοι. Δεν μπορούμε να σας παρακολουθήσουμε από τις πιρουέτες σας και τις οβιδιακές σας μεταμορφώσεις.

Πολύ πιο έντιμο να πείτε «κοιτάξτε, εμείς ως ΠΑΣΟΚ έχουμε μία θέση: θέλουμε να πάμε κόντρα στην κυβέρνηση σε όλα. Βλέπουμε τον ΣΥΡΙΖΑ να έχει τα προβλήματά του. Εμείς είμαστε η αντιπολίτευση. Λέμε “όχι” σε όλα. Κατά συνέπεια λέμε “όχι” και σε αυτό». Είναι μία πολιτική θέση καθαρή, μπορώ να την καταλάβω, αλλά μην βλέπετε τώρα συμφέροντα μέσα για να κρύψετε τις δικές σας χτυπητές αδυναμίες.

Και ξέρετε, και μία παρατήρηση υφολογική: με το να υψώνετε τον τόνο της φωνής σας και να είστε πάντα τόσο θυμωμένος και τόσο οργισμένος, μάλλον περνάτε ένα μήνυμα στο Σώμα και σε αυτούς που σας παρακολουθούν ότι τα επιχειρήματά σας δεν είναι και εξαιρετικά στέρεα.

Και κάτι τελευταίο, επανέρχομαι γιατί το είχα ξεχάσει, επανέρχομαι στον κ Φάμελλο. Την ώρα που μιλούσατε εσείς για το νομοσχέδιο, ο αρχηγός σας έκανε μία ανάρτηση. Αναφέρθηκε σε μια σειρά «οι δικές μας προτάσεις στο δημόσιο πανεπιστήμιο».

Αφήνω στην άκρη το γεγονός ότι είναι λίγο παράξενο ο αρχηγός σας να κάνει μία ανάρτηση την ώρα που μιλάει ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδος, την οποία προφανώς δεν γνωρίζατε, γιατί δεν κάνατε ούτε μία αναφορά στην ομιλία σας στην ανάρτηση του Προέδρου σας. Αλλά αυτό είναι δικό σας εσωτερικό ζήτημα.

Τι λέει, λοιπόν; Γιατί είναι «μελετημένες», είναι «στέρεες», είναι «καλά επεξεργασμένες» προτάσεις: «Διπλασιασμός του διδακτικού προσωπικού προκειμένου να φτάσουμε στον μέσο όρο στην αναλογία καθηγητών. Διπλασιασμός των κονδυλίων που δίνονται στα πανεπιστήμια για την έρευνα. Πρόγραμμα “Εστία παντού”, ανέγερση φοιτητικών εστιών με χρηματοδότηση από έσοδα του δημοσίου», λέει ο ποιητής, «από τον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Έκπτωση ενοικίων για φοιτητική στέγη από το φορολογητέο εισόδημα» και μετά πετάει και από κάτω ένα, που δεν καταλαβαίνω αν αναφέρεται μόνο στην κατηγορία «4» ή σε όλα: «δημοσιονομικό κόστος 225 εκατομμύρια».

Τώρα τι θέλετε να σας πω; Το πρόγραμμά σας είναι πολύ απλό: επί δύο. Ό,τι δίνουμε επί δύο. Γιατί όχι επί τρία, επί τέσσερα, επί πέντε; Γιατί είστε τόσο τσιγκούνηδες; Κάντε το λίγο πιο γαλαντόμο, μήπως τσιμπήσουν και λίγο τα ποσοστά σας, γιατί αυτό το «επί δύο» μου φάνηκε μεταξύ μας λίγο τσουρούτικο.

Για να επανέλθω, λοιπόν, στο βασικό ζήτημα του νομοσχεδίου, εμείς επαναλαμβάνουμε τη θέση μας ότι κινούμαστε στα όρια του Συντάγματος, διότι το Σύνταγμα, όπως έχει εξηγήσει πολλές φορές και ο Υπουργός, είναι ένα ζωντανό κείμενο, το οποίο προσαρμόζεται και το οποίο λαμβάνει υπόψιν και τη νομολογία των ευρωπαϊκών δικαστηρίων.

Κατά συνέπεια, γι’ αυτό ακριβώς δεν μιλάμε για σύσταση πανεπιστημίων -δεν μπορείτε εσείς και εγώ αύριο να έρθουμε να συστήσουμε ένα πανεπιστήμιο στην πατρίδα μας- και μιλάμε μόνο για την εγκατάσταση παραρτημάτων πανεπιστημίων, τα οποία υπάρχουν στο εξωτερικό.

Βεβαίως και πρόθεσή μας είναι να προβούμε στην αναθεώρηση του άρθρου 16. Καλό θα ήταν, επειδή αυτά τα οποία λέμε εδώ καταγράφονται, για να μην ξαναβρεθούμε στη δύσκολη θέση τώρα να πρέπει να αλλάζουμε τις απόψεις μας όπως το κάνατε μέσα σε δύο μήνες και επειδή αυτή η συζήτηση θα έρθει λίγο αργότερα, να πούμε κατ’ αρχάς: συμφωνείτε; Δεσμεύεστε εδώ ρητά και κατηγορηματικά ότι θα αναθεωρήσετε το άρθρο 16;

Γιατί αυτά είχε πει και ο Γιώργος Παπανδρέου και μετά έκανε άλλη κωλοτούμπα. Πείτε το λοιπόν, μην έρθετε να μας πείτε πάλι ότι «δεν μας αρέσει η διατύπωση, κάτι μου ξινίζει, κάτι δεν μου αρέσει». Δηλαδή να δεσμευτείτε ρητά ότι τουλάχιστον αυτό το βήμα θα το κάνουμε.

Εμείς κάνουμε, λοιπόν, το πρώτο βήμα σήμερα. Θα πρέπει κάποια στιγμή να γίνει το δεύτερο. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μία ξεκάθαρη άποψη επ’ αυτού, δεν περίμενα κάτι διαφορετικό, αλλά τουλάχιστον εδώ ξέρουμε ότι διαφωνούμε. Με εσάς έχω μπλεχτεί λίγο, οπότε θα ήθελα, σας παρακαλώ πολύ, να μας διαφωτίσετε.

Ένα τελευταίο ζήτημα, το οποίο αφορά την Ουκρανία, γιατί άκουσα την τοποθέτηση του κ. Φάμελλου και μπορεί να τη σχολιάσει κανείς και ελαφρώς καθυστερημένη καταδίκη του συμβάντος που έγινε στην Οδησσό πριν από δύο μέρες.

Μου έκανε εντύπωση ότι ο κ. Ανδρουλάκης δεν έχει πει κουβέντα ο ίδιος για το θέμα αυτό, όπως δεν έχει πει κουβέντα ούτε ο Πρόεδρός σας. Νομίζω ότι είναι αρκετά σημαντικό θέμα, όταν τοποθετείται επί παντός επιστητού μέσα από τα social media να είχαμε ακούσει την άποψή του. Καταγράφω όμως την καταδίκη.

Οφείλω, βέβαια, να επισημάνω το γεγονός ότι ενώ δέχεστε ότι υπάρχει ρωσική επιθετικότητα, έχετε την απαίτηση η Ουκρανία να αμύνεται με γαρίφαλα και τριαντάφυλλα. Έτσι είναι, ε;

Λοιπόν, αυτή τη στιγμή διεξάγεται ένας πόλεμος, ο οποίος κάθε μέρα έχει ανθρώπινα θύματα εκ των οποίων και πάρα πολλούς αμάχους. Στον πόλεμο αυτόν υπάρχει ένας επιτιθέμενος και υπάρχει ένας αμυνόμενος. Ο αμυνόμενος είναι η Ουκρανία, η οποία απολαμβάνει της καθολικής στήριξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, και είμαστε υπερήφανοι για τη θέση μας αυτή, διότι είναι μια θέση αρχής, η οποία εξυπηρετεί και τα εθνικά μας συμφέροντα, για λόγους που νομίζω ότι είναι απολύτως μα απολύτως αυτονόητοι.

Άρα, είναι ωραίο να λέμε ότι «είμαστε με την ειρήνη και πρεσβεύουμε την αγάπη», πλην όμως εκεί πέφτουν πύραυλοι και υπάρχει μια επίθεση μιας χώρας πολύ ισχυρής. Και είναι ειλημμένη απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε επίπεδο ομοφωνίας, να στηρίξουμε την Ουκρανία και με αμυντικό υλικό, όπως κάνουν όλες ανεξαιρέτως οι ευρωπαϊκές χώρες.

Διότι, άκουσα κάποιον βουλευτή σας σήμερα το πρωί σε ένα κανάλι να λέει: «δεν στηρίζουν όλοι». Πείτε μου μια ευρωπαϊκή χώρα η οποία σήμερα να μην στηρίζει την Ουκρανία.

Έχουμε, λοιπόν, διεκδικήσει και πετύχει στην εξωτερική μας πολιτική να μην είμαστε μια ευρωπαϊκή εξαίρεση. Ήμασταν εξαίρεση για μια δεκαετία. Αυτό ευτυχώς το ξεπεράσαμε. Κατακτήσαμε λοιπόν τη θέση της Ελλάδας ως ενός αξιόπιστου εταίρου, ο οποίος συντάσσεται με την ευρωπαϊκή οικογένεια, επηρεάζει τις ευρωπαϊκές εξελίξεις όποτε έχει αυτή την δυνατότητα.

Και ναι, στεκόμαστε στο πλευρό του ουκρανικού λαού, όπως στεκόμαστε, κ. Φάμελλε, και στο πλευρό των Ελλήνων της Ουκρανίας. Χαίρομαι που το αναφέρατε, αλλά αυτός είναι ένας λόγος ακόμα να σταθούμε στο πλευρό της Ουκρανίας. Δεν είναι η Ουκρανία μια αδιάφορη χώρα στην οποία ο Ελληνισμός δεν έχει ένα διαχρονικό ιστορικό αποτύπωμα.

Αυτός ήταν και ο λόγος που επέλεξα να βρεθώ στην Οδησσό και όχι στο Κίεβο. Διότι η Οδησσός είναι η κοιτίδα του Ελληνισμού της Μαύρης Θάλασσας. Είναι μία πόλη η οποία είναι απολύτως ταυτισμένη με τον δικό μας αγώνα για ελευθερία και για εθνική ανεξαρτησία.

Και κάτι τελευταίο, διότι έγινε πολύς λόγος για το συμβάν και πράγματι ήταν ένα συμβάν αρκετά ανησυχητικό. Αλλά, ξέρετε, ήμουν στην Ουκρανία για επτά ώρες και μετά έφυγα από την Ουκρανία, όπως φεύγουν και όλοι οι ξένοι ηγέτες που την έχουν επισκεφτεί. Οι άνθρωποι αυτοί όμως, στην Οδησσό, ζουν με τις ρωσικές επιθέσεις κάθε μέρα και πρέπει να τους δώσουμε τη δυνατότητα, αν μη τι άλλο, να μπορούν να αμυνθούν απέναντι στη ρωσική επιθετικότητα. Και αυτό κάνουμε. Και είμαστε πολύ, πολύ υπερήφανοι για αυτή μας τη θέση.

Τέλος, επειδή σήμερα είναι η Ημέρα της Γυναίκας και επειδή κάνατε μία αναφορά στα ζητήματα των γυναικοκτονιών, θέλω να σας πω ότι προσωπικά είναι ένας όρος τον οποίο και εγώ έχω υιοθετήσει, χωρίς όμως κατ’ ανάγκη να του δίνω νομική διάσταση. Πιστεύω, όμως, στο ζήτημα του δημόσιου λόγου και της ανάδειξης αυτού του μεγάλου προβλήματος για το οποίο η κυβέρνησή μας έχει κάνει αρκετά πράγματα τα οποία δεν θέλω να τα επαναλάβω όλα. Ενδεικτικά αναφέρω μόνο το panic button, το οποίο αυτή τη στιγμή έχει ήδη σώσει, αποδεδειγμένα, ζωές γυναικών οι οποίες το έχουν αξιοποιήσει.

Άρα, να συμφωνήσουμε λοιπόν ότι είναι ένας όρος τον οποίο μπορούμε να χρησιμοποιούμε στο λεξιλόγιο του δημόσιου λόγου μας -μπορεί να υπάρχουν και άλλες απόψεις, εγώ προσωπικά συμφωνώ με αυτό-, όμως αν θέλουμε να μιλήσουμε, κ. Φάμελλε, για τον Ποινικό Κώδικα αυτόν καθ’ αυτόν, δεν μπορώ να μην ξεχάσω ότι εσείς ήσασταν αυτοί που τα ισόβια για την ανθρωποκτονία τα κάνατε ισόβια ή μέχρι 15 χρόνια και τον βιασμό τον κάνατε από 20 χρόνια 15. Αυτή η κυβέρνηση ήρθε και νομοθέτησε τα ισόβια για τον βιασμό ανηλίκου.

Άρα, καλό είναι να μην περιοριζόμαστε μόνο στα λόγια, αλλά οι πράξεις μας και οι επιλογές μας να υποστηρίζουν τελικά αυτά τα οποία πιστεύουμε. Διότι αυτή η αναθεώρηση του Ποινικού Κώδικα, αφού -θέλω να το θυμίσω αυτό- ο κ. Τσίπρας είχε ήδη ανακοινώσει την πρόθεσή του να προσφύγει στις εθνικές εκλογές κρατώντας τη Βουλή ανοιχτή για μία εβδομάδα μόνο γι’ αυτόν τον λόγο -για να μην ξεχνιόμαστε-, είναι μία πολύ αμαρτωλή ιστορία και δεν νομίζω ότι έχουμε μάθει ακόμα όλες τις πτυχές της.

Σας ευχαριστώ πολύ.

By