Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

Nike: χάσαμε λεφτά από τον Τάιγκερ Γουντς

Ο Φιλ Νάιτ, συνιδρυτής της Nike, είχε εντοπίσει το ταλέντο του Τάιγκερ Γουντς από νωρίς και η εταιρεία άρχισε να τον προσεγγίζει από τα 17 του, τρία χρόνια πριν του προσφέρει συμβόλαιο.

«Ήταν φανερό ότι θα εξελισσόταν σε κάτι μεγάλο», δήλωσε ο Νάιτ σε συνέντευξή του στο Bloomberg Television. Όποτε ο νεαρός γκόλφερ έπαιζε στην περιοχή του Πόρτλαντ, κοντά στα κεντρικά της Nike, «καλούσαμε πάντα σε γεύμα εκείνον και τον πατέρα του». Ήταν η αρχή μιας μακράς – και τελικά μη επικερδούς – σχέσης.

Ο Γουντς έγινε ο μεγαλύτερος γκόλφερ της γενιάς του και η Nike προσπάθησε να το εκμεταλλευτεί πουλώντας μπαστούνια του γκολφ και άλλον εξοπλισμό. Αλλά ούτε η διασημότητα του Γουντς ούτε οι ορδές των οπαδών του ήταν αρκετές για να φέρουν κέρδη στην εταιρεία, λέει ο Νάιτ. Η εταιρεία αποσύρθηκε από την κατηγορία του εξοπλισμού γκολφ πέρυσι, με τον Γουντς να έχει χάσει τη λάμψη του και το σπορ να είναι όλο και λιγότερο δημοφιλές.

«Ήταν μια απλή εξίσωση, μέσα σε 20 χρόνια χάσαμε λεφτά με εξοπλισμό και μπαλάκια. Καταλάβαμε ότι του χρόνου δεν θα άλλαζε κάτι», δήλωσε ο Νάιτ στην εκπομπή «The David Rubinstein Show: Peer-to-Peer Conversations».

Η είσοδος στο χώρο του γκολφ ήταν μία αποτυχία ανάμεσα στις τόσες επιτυχίες της Nike υπό τη διεύθυνση του Νάιτ, που ήταν διευθύνων σύμβουλος μέχρι το 2004 και παρέμεινε ως πρόεδρος μέχρι πέρυσι, που αποσύρθηκε. Η εταιρεία μπήκε στο χρηματιστήριο το 1980 και εξελίχθηκε στο μεγαλύτερο αθλητικό brand του κόσμου. Και πλέον συνεχίζει με διευθύνοντα σύμβουλο τον Μαρκ Πάρκερ, που σήμερα αναμένεται να ανακοινώσει τα έσοδα του τελευταίου τριμήνου.

Ο 79χρονος Νάιτ δεν μίλησε μόνο για γκολφ αλλά και για μπάσκετ, σημειώνοντας ότι η αλματώδης ανάπτυξη της Nike ήταν και θέμα τύχης: οι πωλήσεις της εταιρείας εκτοξεύθηκαν όταν ο κομισάριος του NBA Ντέιβιντ Στερν αποφάσισε ότι τα μαύρα-κόκκινα παπούτσια Air Jordan παραβίαζαν τους κανονισμούς της Λίγκας. «Ο Ντέιβιντ Στερν μας έκανε μια τεράστια χάρη. Απαγόρευσε τα συγκεκριμένα παπούτσια στο NBA. Κι εμείς βγάλαμε μια μεγάλη καμπάνια με το σλόγκαν “Απαγορευμένα στο NBA”. Και κάθε παιδί ήθελε να αποκτήσει αυτά τα παπούτσια».

Το brand του Μάικλ Τζόρνταν πλησιάζει τα 3 δισ. δολάρια σε πωλήσεις ετησίως και εξακολουθεί να κυριαρχεί στην αγορά παπουτσιών μπάσκετ παρά την απόσυρση του μεγάλου αθλητή το 2003. «Κάποια παιδιά σήμερα δεν γνωρίζουν καν ποιος είναι ο Τζόρνταν», είπε ο Νάιτ. «Από άνθρωπος έγινε brand».

By