Δευτέρα, 29 Απριλίου, 2024

Ο Τσίπρας εξαγγέλλει τη δική του «επανίδρυση» του κράτους

Τα «προνομιακά» θέματα της ατζέντας Μητσοτάκη «υποκλέπτει» ο Αλέξης Τσίπρας ενόψει και της ΔΕΘ και απόψε – μετά την επίσκεψη στο εργοστάσιο της Παπαστράτος που αναγνώρισε ότι χωρίς φιλικό περιβάλλον  στην επιχειρηματικότητα δεν βγαίνουμε από την κρίση – παρουσιάζει το δικό του σχέδιο του για την …επανίδρυση του κράτους.

Σε εκδήλωση στο Μουσείο Μπενάκη που ήταν προγραμματισμένη για τις 18:30 ο πρωθυπουργός θα παραθέσει τον …άλλο δρόμο για την μεταρρύθμιση του Δημοσίου μέσω της  «Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017 – 2019″.

Το τριετές σχέδιο για το οποίο μιλάει η κυβέρνηση θα κινείται όπως διαβεβαιώνουν στελέχη της ,και αναμένεται εμφατικά να αναφερθεί ο πρωθυπουργός, «μακριά από την πολιτική των απολύσεων, τη μείωση του μισθολογικού κόστους ( δηλ μειώσεις μισθών ) κατάργηση κρίσιμων δημοσίων φορέων και υπηρεσιών και παράδοσής τους σε ιδιωτικές εταιρίες».

Το σχέδιο του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης έχει τριετή ορίζοντα και υπόσχεται μια «ανεξάρτητη, αποκομματικοποιημένη, αποτελεσματική και λειτουργική δημόσια διοίκηση, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας, για την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις».

Η διοικητική ανασυγκρότηση και ηλεκτρονική διακυβέρνηση – ένας όρος κληρονομιά από την κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου – είναι οι κύριοι άξονες του σχεδίου το οποίο εκπονήθηκε υπό την καθοδήγηση και τεχνική βοήθεια γάλλων τεχνοκρατών.

Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει νέα απόπειρα να ξεκινήσει η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων τον …επόμενο μήνα και ενώ η προσπάθεια έχει ναυαγήσει επανειλημμένα. Η κυβέρνηση υπόσχεται τώρα συνολική αξιολόγηση δομών διαδικασιών και προσωπικού. Μια διαδικασία που ονομάζει 360 μοιρών και κοινωνική λογοδοσία.

Το σχέδιο φιλοδοξεί  σε αξιοκρατική επιλογή στελεχών σε θέσεις ευθύνης, γενικούς διευθυντές διευθυντές και τμηματάρχες « χωρίς πολιτικές παρεμβάσεις», συμβούλια επιλογής με αυξημένα εχέγγυα ανεξαρτησίας και αντικειμενικότητας.

Σχετικά με το πρόγραμμα κινητικότητας  προβάλλεται ως μότο το « ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση» και κριτήρια τη διαφάνεια, ταχύτητα αποτελεσματικότητα.

Ακόμη υπόσχονται την χρήση ψηφιακών υπογραφών ( εξοικονόμηση 400 εκατ. ευρώ κατ” έτος) έκδοση περισσότερων από 60 πιστοποιητικών on line από τα ΚΕΠ.

Φιλόδοξη και απολύτως αναγκαία και η στόχευση να συσταθεί έως το 2019 μητρώο διαδικασιών σε κάθε φορά της κεντρικής διοίκησης που θα καταγράφονται οι καθορισμένες διαδικασίες .

Τέλος το σχέδιο περιλαμβάνει την αναβάθμιση των μονάδων εσωτερικού ελέγχου των Υπουργείων για την αντιμετώπιση της μη τήρησης της νομιμότητας και της μικρής και μεσαίας διαφθοράς υπαλλήλων και υπηρεσιών.

Αναλυτικότερα το σχέδιο

Το κλαδολόγιο ,ο νέος μηχανισμός προσλήψεων και οι συμβασιούχοι

Στον τομέα προγραμματισμού προσλήψεων σχεδιάζεται η ανάληψη πρωτοβουλιών για την ανάπτυξη ενός μηχανισμού ανάλυσης και αποτύπωσης αναγκών του δημόσιου τομέα σε προσλήψεις, μέσα από την αξιοποίηση των περιγραμμάτων θέσεων εργασίας και την ολοκλήρωση της αναμόρφωσης του κλαδολογίου (νέο σύστημα ταξινόμησης των δημοσίων υπαλλήλων).

Το νέο κλαδολόγιο θα βασίζεται στις κατηγορίες θέσεων εργασίας που χρειάζονται και στις δεξιότητες που απαιτούνται για την εκτέλεση του διοικητικού έργου και όχι στην σύνδεση της θέσης εργασίας με το εκπαιδευτικό επίπεδο των υπαλλήλων.

Από τον επόμενο μήνα αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας θα αποτελέσει η διευθέτηση του ζητήματος των προσλήψεων συμβασιούχων, με στόχο τον καθορισμό ορθολογικών κριτηρίων στις εν λόγω προσλήψεις, με γνώμονα το ισχύον εθνικό και ενωσιακό δίκαιο.

Βασική παράμετρο του έργου αυτού συνιστά η ολοκλήρωση των διαδικασιών χαρτογράφησης εργασιακών σχέσεων ορισμένης διάρκειας στις δημόσιες υπηρεσίες.

Η αξιολόγηση

Σύμφωνα με το σχέδιο που θα παρουσιάσει η αρμόδια υπουργός η  έναρξη της αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων καθορίστηκε για τον επόμενο μήνα, ενώ για την τελική θέση του συστήματος σε λειτουργία, απαιτείται η ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης δομών σε συνδυασμό με την κατάρτιση περιγραμμάτων θέσεων εργασίας.Παράλληλα, το σύστημα θα υποστηρίζεται από ψηφιακή υποδομή, η οποία θα παρέχει προηγμένες διαδικτυακές υπηρεσίες τόσο για την ενημέρωση των δημόσιων υπαλλήλων, όσο και για την αποτελεσματικότερη διαχείριση του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας.

Επιλογή προϊσταμένων

Σχετικά με την επιλογή προϊσταμένων, με βάση το σχετικό χρονοδιάγραμμα, τον Σεπτέμβριο θα πραγματοποιηθεί η επιλογή και τοποθέτηση Γενικών Διευθυντών Διοικητικών-Οικονομικών Υπηρεσιών. Επίσης θα προκηρυχθούν οι θέσεις Διοικητικών Γραμματέων, Αναπληρωτών Διοικητικών Γραμματέων, Τομεακών Γραμματέων, Ειδικών Τομεακών Γραμματέων.

Προκήρυξη θέσεων των λοιπών Γενικών Διευθυντών

Περί τα τέλη του έτους εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η στελέχωση θέσεων Διοικητικών Γραμματέων, Αναπληρωτών Διοικητικών Γραμματέων, Τομεακών Γραμματέων, Ειδικών Τομεακών Γραμματέων, ενώ παράλληλα θα έχουν ολοκληρωθεί και οι διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης όλων των Γενικών Διευθυντών.

Τον Ιανουάριο του 2018 αναμένεται η προκήρυξη θέσεων Διευθυντών, τον Μάρτιο του ίδιου έτους η ολοκλήρωση της επιλογής και τοποθέτησης Διευθυντών, καθώς και η προκήρυξη θέσεων Προϊσταμένων Τμημάτων, η επιλογή και τοποθέτηση των οποίων θα ολοκληρωθεί μετά από ένα μήνα.

Η «Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017 – 2019», η οποία αποτελεί συνέχεια της αντίστοιχης στρατηγικής που εκπονήθηκε το 2015 για την τριετία 2016 – 2018, προβλέπει και πρωτοβουλίες για την οργάνωση και λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στη βάση της ενίσχυσης των αρμοδιοτήτων των ΟΤΑ, αλλά και του επιτελικού ρόλου των κεντρικών δομών του κράτους.

Περιλαμβάνει, επίσης, δράσεις για την αξιοποίηση και διαρκή εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού σε συνδυασμό με τις μεταρρυθμίσεις για τη διοικητική βελτίωση, με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Μέριμνα υπάρχει για την πάταξη της διαφθοράς, αλλά και για την αντιμετώπιση της πολυνομίας και κακονομίας, καθώς και την κωδικοποίηση και την πρόσβαση των πολιτών στη νομοθεσία.

Ο δρόμος για την μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης, πάντως, είναι στρωμένος με αγκάθια, καθώς εκτός από τη δημοσιονομική συγκυρία, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν διαχρονικές αδυναμίες του συστήματος, όπως η αδυναμία σχεδιασμού και εφαρμογής δημόσιων πολιτικών, η έλλειψη ενός συντονιστικού μηχανισμού για την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων, η ανεπαρκής αξιοποίηση και ανορθολογική κατανομή ανθρώπινου δυναμικού, η πολυνομία και η πολυπλοκότητα των κανονιστικών κειμένων και ρυθμίσεων, η υστέρηση σε ζητήματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και η απουσία σύγχρονων μεθόδων, τεχνικών και εργαλείων διοίκησης.

Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί η γήρανση και η μείωση του προσωπικού. Ο μέσος όρος ηλικίας του ανθρώπινου δυναμικού του ελληνικού Δημοσίου, εκτός των Ν.Π.Ι.Δ., ανήλθε από τα 43,1 έτη το 2012 στα 45,3 έτη το 2016, ενώ από το 2009 το τακτικό προσωπικό μειώθηκε κατά 18,4%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 127.236 υπαλλήλους.

Ανάσχεση του brain drain

Βασική προτεραιότητα της διοικητικής μεταρρύθμισης της επόμενης τριετίας αποτελεί η σταδιακή αποκλιμάκωση της δημογραφικής γήρανσης του προσωπικού στο Δημόσιο και η ενίσχυσή του με δυναμικό νέων ηλικιών και δεξιοτήτων. Για το σκοπό αυτό, από το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, σε συνεργασία με το ΑΣΕΠ και άλλους φορείς, πρόκειται να καταρτισθεί πρόγραμμα αξιοποίησης νέου, υψηλών προσόντων δυναμικού, με στόχο την εισαγωγή καινοτομιών και την ανάσχεση του brain drain, καθώς και περαιτέρω ενίσχυση των επιτελικών υπηρεσιών με αποφοίτους από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης.

By