Σάββατο, 24 Φεβρουαρίου, 2024

Ωδή στον κώδικα | Όταν οι γραφίστες ενώνουν δυνάμεις

OdeToCodeShoot01-960x720

«Η ιδέα, λοιπόν, προέκυψε τον Νοέμβριο του ’12, μετά από ένα πέρασμα από την Πλατεία Δημοκρατίας στη Θεσσαλονίκη, όπου βρίσκεται το άγαλμα του έφιππου (και διαδόχου του θρόνου το 1913) Κωνσταντίνου. Κάπου είχα διαβάσει ότι η στάση του αλόγου στα αγάλματα σηματοδοτεί και την ιστορική κατάληξη που είχε ο αναβάτης του – αν είχε π.χ. και τα δύο πόδια στον αέρα, είχε πεθάνει στη μάχη. Ο κώδικας αυτός μπορεί να μην ισχύει, ήταν όμως η αρχή της σκέψης του πόσος όγκος πληροφορίας φτάνει σε εμάς σε κωδικοποιημένη μορφή. Κάπως έτσι ξεκίνησε η έρευνα.

Μια έρευνα, που ήταν αρκετά δύσκολο να εικονοποιηθεί, με δεδομένο το ότι ως εικαστικό εγχείρημα ήταν αρκετά απαιτητικό», εξηγεί ο Γιώργος Μαντζουρανίδης, κειμενογράφος και εμπνευστής του λευκώματος «Ωδή στον Κώδικα». Η γραφιστική κοινότητα της Θεσσαλονίκης – άτυπη μεν, πλην όμως πανταχού παρούσα, όπως και η τέχνη της γραφιστικής, άλλωστε – ενθουσιάστηκε με την ιδέα. Η αποστολή τους δεν ήταν απλή.

Κάθε γραφίστας ανέλαβε να δημιουργήσει ένα illustration που να αποτυπώνει μια μορφή κωδικοποιημένης επικοινωνίας. Κώδικες γνωστοί και λιγότερο γνωστοί, από το Μεσοποτάμιο Κώδικα του Χαμουραμπί, θρύλο αυστηρότητας και βάση του δεκαμερούς μωσαϊκού νόμου, μέχρι την Χρυσή Πλάκα των αεροσκαφών Pioneer 10 και Pioneer 11, μπήκαν σε μια κλήρωση μέχρι να καταλήξουν στα ικανά χέρια κάποιου Θεσσαλονικιού design firm, κι από κει στις γυαλιστερές σελίδες του πολυσέλιδου λευκώματος.

ODE2CODE_240x315mm_104pg.indd

Σύστημα Braille – Στέφανος Μιχαηλίδης

ODE2CODE_240x315mm_104pg.indd

Κώδικας του Χαμουραμπί – Ιωάννης Εργελετζής

ODE2CODE_240x315mm_104pg.indd

Πικτόγραμμα – Αλέξανδρος Ράπτης

ODE2CODE_240x315mm_104pg.indd

Εθνικές σημαίες – Ιωάννα Τζέλλη

Οι γραφίστες είναι μάλλον  παρεξηγημένα πλάσματα, διάγουν το βίο ενός σιωπηλού καλλιτέχνη που μετατράπηκε  σε εργάτη της τέχνης, μιας τέχνης που βρίσκεται κάτω από όποια πέτρα κι αν σηκώσεις εν έτει 2014. Όμως το πόνημά τους δεν είναι μόνο ένα εικαστικό αποτύπωμα της γραφιστικής, ούτε μια κραυγή για την αναγνώριση της καλλιτεχνικής τους φύσης. Design firms και μεμονωμένοι γραφίστες της Θεσσαλονίκης προσφέρθηκαν αφιλοκερδώς να συμμετάσχουν στην «Ωδή στον Κώδικα», την εκδοτική επιμέλεια της οποίας ανέλαβε το ΚΕΘΕΑ Σχήμα & Χρώμα και τα έσοδα της οποίας θα διατεθούν για την ανασυγκρότηση του ΚΕΘΕΑ Ιθάκη που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη. Το ΚΕΘΕΑ Ιθάκη είναι το πρώτο στην Ελλάδα θεραπευτικό πρόγραμμα με στόχο την απεξάρτηση των χρηστών ουσιών και την κοινωνική τους επανένταξη. Έκλεισε τα 30 χρόνια λειτουργίας του σαν πρότυπο στήριξης και καταφύγιο ζωής για χιλιάδες ανθρώπους, για να βρεθεί μετά από 3 δεκαετίες μπροστά σε σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας. Σε αυτό το αίτημα για βοήθεια ανταποκρίθηκε με ζήλο η γραφιστική κοινότητα, της οποίας η συμμετοχική διάθεση ξεπέρασε το αρχικό concept «30 γραφίστες σχεδιάζουν για τα 30 χρόνια του ΚΕΘΕΑ ΙΘΑΚΗ». Και κάπως έτσι οι συμμετοχές ξεπέρασαν τις 40 και οι σελίδες τις 100.

ODE2CODE_240x315mm_104pg.indd

Ρούνοι – Lacrimosa

ODE2CODE_240x315mm_104pg.indd

Λογότυπο – Καπάνι Graphix

ODE2CODE_240x315mm_104pg.indd

Πλάκα Pioneer – Designers United

ODE2CODE_240x315mm_104pg.indd

Ikebana – Replica Studio

ODE2CODE_240x315mm_104pg.indd

Δυαδικός Κώδικας – Dolphins

Η παρουσίαση του λευκώματος θα φιλοξενηθεί στην ApoDec την Τετάρτη 11 Ιουνίου και θα φιλοξενήσει με τη σειρά της τον Δημήτρη Θεοδωρίδη, υπεύθυνο της Θεραπευτικής Κοινότητας ΚΕΘΕΑ ΙΘΑΚΗ, τον Γιώργο Καραβελάκη, διευθυντή του ΚΕΘΕΑ ΣΧΗΜΑ+ΧΡΩΜΑ και τον Γιώργο Γιαννάτη, υπεύθυνο για το art direction και τον σχεδιασμό του εξωφύλλου της έκδοσης. Τον συντονισμό της παρουσίασης θα κάνει ο καθηγητής της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ Νίκος Παρασκευόπουλος, αντιπρόεδρος του ΚΕΘΕΑ. Η Ωδή Στον Κώδικα διατίθεται αρχικά από τις  26 Μαΐου από το ΚΕΘΕART (Πίνδου 4, Πλατεία Μοριχόβου, Λαδάδικα, Θες/νίκη) και σύντοµα από αρκετά βιβλιοπωλεία και άλλα σηµεία διάθεσης πανελλαδικά.

 

By