Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Οι αυξήσεις «φωτιά» στα καύσιμα πυροδοτούν νέο ντόμινο

Στο 1,50 ευρώ από σήμερα η μέση τιμή διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης με προοπτική να φθάσει το 1,60 ως το τέλος της εβδομάδας – Πάνω απ’ τα 2 ευρώ η αμόλυβδη – Με πιο γοργό ρυθμό οι αυξήσεις στο Diesel

Η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης σε όλη τη χώρα πλέον έχει υπερβεί τα 2 ευρώ το λίτρο, το diesel ήδη κατά μ.ο. βρίσκεται στο 1,8 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο θέρμανσης από σήμερα θα διατίθενται με μέση τιμή στα μεγάλα αστικά κέντρα στο 1,5 ευρώ. Πέντε λεπτά ακριβότερα απ’ ότι χθες! Στην περίπτωση των νησιών, όπως πάντα, η κατάσταση ακόμα χειρότερη…

«Είναι θέμα ημερών να πιάσει και το 1,60 ευρώ», λέει στο newmoney ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) κ. Θέμης Κιουρτζής. «Αυτό που ζούμε σήμερα είναι κάτι πρωτόγνωρο. Οι αυξήσεις όχι μόνο είναι ραγδαίες και γίνονται καθημερινά, όμως δεν φαίνεται και το τέλος», σπεύδει να προσθέσει.

Απ’ τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου ως και χθες οι τιμές των καυσίμων κατά μ.ο. έχουν αυξηθεί περίπου 20 λεπτά ακολουθώντας το ράλι των διεθνών τιμών. Χθες το brent έφθασε ως τα 132 δολ. το βαρέλι λίγο μετά τις ανακοινώσεις του Αμερικανού Προέδρου για την επιβολή εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο.

Ειδικά τις τελευταίες ημέρες η κλιμάκωση των τιμών σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού φθάνοντας ως τον καταναλωτή είναι ραγδαία. Τόσο που ο κ. Κιουρτζής θέτει ευθέως ερωτηματικά για την εμπορική πολιτική των δύο διυλιστηρίων της χώρας.

«Κάθε μέρα υπάρχουν σημαντικές αυξήσεις στις τιμές χονδρικής. Όσο ανεβάζουν τις τιμές τα διυλιστήρια, τόσο θα ακολουθεί και η υπόλοιπη αλυσίδα φθάνοντας ως τον καταναλωτή», εξηγεί. Υποστηρίζει μάλιστα πως οι τιμές στη λιανική θα ήταν ακόμη πιο μεγάλες με βάση το ρυθμό αύξησης που επιβάλουν τα διυλιστήρια, εάν δεν υπήρχαν πρατήρια με αποθέματα να συγκρατήσουν τις τιμές.

«Σήμερα με βάση τα στοιχεία που έχω θα δούμε τη μέση τιμή διάθεσης του diesel στη λιανική στο νομό Θεσσαλονίκης να είναι χαμηλότερη κι απ’ αυτή που θα χρεώσει το διυλιστήριο στη χονδρική!», λέει χαρακτηριστικά.

Χθες η τιμή χονδρικής προς τις εταιρείες εμπορίας που χρέωναν τα ΕΛΠΕ για την απλή (95 οκτανίων) αμόλυβδη βενζίνη ήταν 1,573 ευρώ χωρίς το ΦΠΑ και η Motor Oil 1,572 ευρώ. Συμπεριλαμβάνοντας το ΦΠΑ η τιμή πλέον πάει στο 1,95 ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι το υπόλοιπο ποσό που αναγράφεται στις ταμπέλες των πρατηρίων επιμερίζεται στις εταιρείες εμπορίας, τους βυτιοφορείς και τα ίδια τα πρατήρια!

Σε ό,τι αφορά το Diesel, το οποίο σημειώνει μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με την αμόλυβδη, η τιμή διάθεσης του απλού απ’ τα ΕΛΠΕ χθες ήταν στα 1,446 ευρώ και απ’ τη Motor Oil 1,445 ευρώ.

Για το πετρέλαιο θέρμανσης αντίστοιχα η χρέωση ήταν 1,172 ευρώ το λίτρο και 1,171 ευρώ το λίτρο.

Την ανιούσα έχουν πάρει και τα εναλλακτικά καύσιμα με το LPG κίνησης να διατίθεται χθες στις εταιρείες εμπορίας στα 1,478 ευρώ απ’ τα ΕΛΠΕ και 1,480 απ’ την Motor Oil.

Συγκριτικά η τιμή διάθεσης στη χονδρική τη μέρα που γινόταν η ρωσική εισβολή, στις 24 Φεβρουαρίου ήταν:

για την απλή αμόλυβδη 1,417 ευρώ το λίτρο
για το Diesel 1,178 ευρώ το λίτρο
για το πετρέλαιο θέρμανσης 0,937 ευρώ
για το LPG κίνησης 1,325 ευρώ
Κάτι που, σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών Υγρών Καυσίμων του υπ. Ανάπτυξης είχε μεταφραστεί εκείνη τη μέρα στη λιανική ως εξής:

Η αμόλυβδη κατά μ.ο. στα 1,892 ευρώ το λίτρο
το Diesel κίνησης στα 1,626 ευρώ
το LPG κίνησης 1,061, και
το πετρέλαιο θέρμανσης στο 1,273 ευρώ

Μειώνεται η κίνηση

Σύμφωνα με τον κ. Κιουρτζή οι αυξήσεις αυτές έχουν επηρεάσει ήδη την κατανάλωση. «Το σύνηθες είναι το ποσό που δαπανούσε ο καταναλωτής και πριν να συνεχίσει να δαπανά, λαμβάνοντας όμως λιγότερα λίτρα. Και αυτό ήδη φαίνεται στην αντλία», λέει.

Ο ίδιος πάντως εφιστά την προσοχή των καταναλωτών να μην επιλέγει πρατήριο με γνώμονα μόνο την τιμή, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως εξακολουθεί να είναι μείζον το πρόβλημα του παρεμπορίου στη διακίνηση καυσίμων παρά τα μέτρα που έχουν ληφθεί ως τώρα απ’ την Πολιτεία.

Φόροι

Ο ίδιος επαναλαμβάνει το αίτημα που έχει καταθέσει η ΠΟΠΕΚ για μείωση τόσο του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης όσο και του ΦΠΑ στα καύσιμα. «Να κάνουμε αυτό που έκανε και η Κύπρος», λέει χαρακτηριστικά.

By