Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

On Demand παραδόσεις σούπερ μάρκετ: Η μάχη των 11 δισ. ευρώ μόλις άρχισε!

Η Pop Market, μια ελληνοκυπριακή Startup quick commerce και on demand delivery μόλις ξεκίνησε λειτουργία στη χώρα μας αλλά και παλιοί παίκτες όπως το Pockee εισέρχονται στην αγορά παραδόσεων ειδών σούπερ μάρκετ, μια αγορά μεγέθους 11 δισ. ευρώ.

Το λεγόμενο quick commerce ήταν στα πλάνα της Delivery Hero εδώ και πολλά χρόνια, με την πανδημία και τα συνεπακόλουθα lockdowns να δίνουν το έναυσμα για ένα τεράστιο κύμα επενδύσεων σε Ευρώπη και ΗΠΑ, και δεν την αναφέρουμε τυχαία.

Βέβαια ειδικά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ είναι βόλτα και διασκέδαση, για να μπορέσουν να αναπτυχθούν οι υπηρεσίες παραδόσεων ειδών σούπερ μάρκετ στο σπίτι θα πρέπει να παραδίδουν μέσα σε 15-30 λεπτά, να καλύπτουν όλους τους απαραίτητους κωδικούς (3.000-5.000 εκτιμάται από την αγορά) και φυσικά να προσφέρονται σε ανταγωνιστικές τιμές και να έχουν μηδενικά ή ελάχιστα μεταφορικά.

Αντιλαμβανόμαστε ότι για να υλοποιηθούν οι παραδόσεις σε 10-15 λεπτά, όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή στο Βερολίνο για παράδειγμα, θα πρέπει να στηθεί ένα δίκτυο αποθηκών σε κομβικά σημεία στην εκάστοτε περιοχή λειτουργίας με βέλτιστη οργάνωση της προμήθειας προϊόντων και της διανομής. Για παράδειγμα η πρώτη εταιρεία που έφερε το quick commerce στην Ελλάδα, η ekioskys (η οποία πλέον εξαγοράστηκε από την Delivery Hero) έκανε παραδόσεις εντός 20-30 λεπτών αλλά υπήρχε θέμα με την διαθεσιμότητα των online προϊόντων.

Οι τεράστιες παγκόσμιες επενδύσεις και “Fridge No More”
Για να στηθεί ένα σύστημα αποθηκών, logistics και last-mile delivery με 2.000+ κωδικούς χρειάζονται τεράστια ποσά και αυτό επαληθεύεται και από τις επενδύσεις που γίνονται και στις δυο όχθες του Ατλαντικού:

Getir (Τουρκία), Flink (Γερμανια), Gorillas (Γερμανία) έχουν σηκώσει συνολικά πάνω από 3 δισ. δολάρια μέχρι στιγμής και είναι και οι τρείς μονόκεροι προφανώς.

Στις ΗΠΑ πέρα από τους μεγάλους παίκτες παρατηρούμε ένα κύμα νέων Startups οι οποίες υπόσχονται παραδόσεις ειδών σουπερμάρκετ εντός 15 λεπτών σε συγκεκριμένες περιοχές όπως για παράδειγμα το Μανχάταν της Νέας Υόρκης. Buyk, Fridge No More, Jokr είναι σε αυτή τη κατηγορία με τις τρεις αυτές Startups να έχουν σηκώσει περίπου 300 εκατ. δολάρια Seed.

Σε κάθε περίπτωση το όνομα της Fridge No More δίνει το στίγμα για το που στοχεύουν αυτές οι Startups on demand παραδόσεων σουπερμάρκετ.

Η Pop Market και οι (Έλληνες) επενδυτές

Η Pop Market ιδρύθηκε στη Κύπρο και δραστηριοποιείται στην Αθήνα από τους Τάκη Μαλαβέτα, Άρη Γεωργίου και Nick Teleki. O Τάκης Μαλαβέτας ήταν founder των Convibo και Homerun στο Ηνωμένο Βασίλειο, με παρόμοιο αντικείμενο, ενώ ο Nick Telecki ήταν στέλεχος επενδύσεων της Delivery Hero.

Η εταιρεία έχει δεχτεί τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση Seed σε ελληνική Startup σύμφωνα με δηλώσεις του Τάκη Μαλαβέτα στην Καθημερινή, από τις Global Founders Capital και την 468 Capital, με την πρώτη να έχει στο χαρτοφυλάκιό της και την Delivery Hero. Πληροφορίες επίσης αναφέρουν ότι στη χρηματοdότηση συμμετέχουν και άλλοι Business Angels αλλά και η VentureFriends.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η VentureFriends και οι partners της έχουν χρηματοδοτήσει το efood, την HomeRun του Τάκη Μαλαβέτα αλλά και το Instashop (το οποίο εξαγοράστηκε απο την Delivery Hero) και ετοιμάζεται να εισέλθει δυναμικά στην ίδια αγορά στην Αθήνα. Ήδη η πρώτη αποθήκη της Pop Market λειτουργεί στο κέντρο της Αθήνας και αναμένονται και πολλές άλλες μέχρι το τέλος τους έτους.

Οι μεγάλοι μονομάχοι του on demand delivery της Ελλάδας

Η κατάσταση αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα έχει ως εξής: από τη μια πλευρά έχουμε την Delivery Hero η οποία έχει αποκτήσει ένα μεγάλο δίκτυο διανομής, αποθηκών και καταστημάτων με την εξαγορά των Kioskys και e-Kioskys συν την Instashop, (η οποία εισέρχεται και αυτή στο χώρο με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι θα είναι αυτή που θα ολοκληρώσει όλα τα brands και τις υπηρεσίες της quick commerce της Delivery Hero), και από την άλλη έχουμε την Wolt, την Pop Market αλλά και το Pockee που ξεκινά παραδόσεις προϊόντων εντός της ώρας στη Θεσσαλονίκη.

Αντιλαμβανόμαστε επίσης ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αλλά και το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ e-fresh θα πρέπει ήδη να αρχίσουν την ανασύνταξη μια και πολλές από αυτές έχουν ήδη συνεργασίες με τις παραπάνω υπηρεσίες (π.χ. Σκλαβενίτης – efood και Delivery.gr με ΑΒ Βασιλόπουλος) και πλέον πρόκειται για εν δυνάμει ανταγωνιστές τους μια και Delivery Hero, Pop Market (θα) μιλάνε απευθείας με τους ίδιους προμηθευτές. Βέβαια το e-fresh είναι πιο έτοιμο να εισέλθει στο quick commerce μια και ήδη κάνει παραδόσεις εντός λίγων ωρών στην Αττική ενώ το emarket του Σκλαβενίτη αναφέρει ότι η πρώτη παράδοση γίνεται σε 3 μέρες!

Μπορεί το μερίδιο του online delivery προϊόντων σούπερ μάρκετ να είναι μικρό προς το παρόν αλλά αν οι Startups καταφέρουν να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους με παραδόσεις σε 15 και 20 λεπτά και έχουν χρήματα να κάψουν τα πράγματα για τους παραδοσιακούς παίκτες δεν θα είναι ρόδινα.

By