Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

ΟΟΣΑ: Η βελτίωση του ανταγωνισμού στην Ελλάδα θα αυξήσει την παραγωγικότητας

Στην έκθεσή του με τίτλο «Αξιολόγηση των Συνθηκών Ανταγωνισμού στην Ελλάδα», ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι η χαλάρωση των περιορισμών που εντοπίζονται σε σειρά κλάδων θα μπορούσε να έχει θετική επίδραση στην ελληνική οικονομία, η οποία υπολογίζεται σε περίπου 414 εκατ. ευρώ.

Η άρση πολλών από τους κανονισμούς που περιορίζουν τον επιχειρηματικό ανταγωνισμό στην Ελλάδα θα μπορούσε να αποφέρει οφέλη τόσο για τους καταναλωτές, μέσω της πτώσης των τιμών, όσο και για τις επιχειρήσεις, μέσω της αύξησης των κερδών, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ.

Όπως σημειώνεται, οι φραγμοί στον ανταγωνισμό μπορούν να αποθαρρύνουν την είσοδο νέων επιχειρήσεων στην αγορά, εμποδίζοντας την καινοτομία και την αποδοτικότητα. Αποτέλεσμα αυτών είναι οι υψηλές τιμές στην αγορά, οι χαμηλές επενδύσεις και οι λιγότερες θέσεις εργασίας.

«Η βελτίωση του ανταγωνισμού είναι ζωτικής σημασίας για την ευημερία στην Ελλάδα», επισημαίνει ο Γενικός Γραμματέας του ΟΟΣΑ ‘Ανχελ Γκουρία, στην εισαγωγή της έκθεσης και προσθέτει ότι «η υλοποίηση των συστάσεων του ΟΟΣΑ θα μπορούσε να συμβάλει στις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες που στοχεύουν στην επαναφορά της οικονομίας σε μια τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης».

Η έκθεση αποτελεί το τελευταίο στάδιο του έργου «Αξιολόγηση συνθηκών ανταγωνισμού στην ελληνική νομοθεσία», μιας ανεξάρτητης μελέτης που ζήτησε η Ελληνική Κυβέρνηση με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού και η οποία θα δοθεί σε επίσημη τελετή αύριο στην κυβέρνηση.

Η πρόσφατη αξιολόγηση αποτελεί την τρίτη στη σειρά εκ μέρους του ΟΟΣΑ και καλύπτει πέντε κλάδους: το ηλεκτρονικό εμπόριο, τις κατασκευές, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, το χονδρεμπόριο και μια σειρά από υποτομείς της μεταποίησης όπως τα χημικά προϊόντα και τα φάρμακα.

Στο σύνολό τους, οι κλάδοι αυτοί αντιστοιχούν στο 11,2% του ελληνικού ΑΕΠ και το 16,7% της απασχόλησης στην Ελλάδα.

Οι συστάσεις του ΟΟΣΑ περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τις εξής:

– Χονδρεμπόριο

Κατάργηση των φραγμών εισόδου στην αγορά, όπως όσων περιλαμβάνονται στις αυστηρές προϋποθέσεις αδειοδότησης για το χονδρεμπόριο καυσίμων. Ενθάρρυνση μεγαλύτερου ανταγωνισμού μεταξύ των χονδρεμπόρων μέσω της αναθεώρησης των κανονισμών για τις αποκλειστικές συμβάσεις μεταξύ χονδρεμπόρων και λιανοπωλητών καυσίμων, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η διάρκειά τους δεν μπορεί να παραταθεί πέρα από την νόμιμα προβλεπόμενη στους όρους της σύμβασης.

– Κατασκευές

Οι υποψήφιοι ανάδοχοι θα πρέπει να μπορούν να υποβάλλουν προσφορές ανεξάρτητα από την κατάταξή τους στα μητρώα, υπό τον όρο ότι πληρούν τα κριτήρια που ορίζονται στην πρόσκληση υποβολής προσφορών.

– Ηλεκτρονικό εμπόριο

Η απλούστευση, ο εξορθολογισμός και η κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών θα άρουν την ανασφάλεια δικαίου και θα καταργήσουν το κόστος συμμόρφωσης, θα διασφαλίσουν καλύτερη εξυπηρέτηση από τους παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικού εμπορίου, οι οποίοι βασίζονται σε αυτοματοποιημένες και τυποποιημένες διαδικασίες, θα εξισώσουν τους όρους ανταγωνισμού με τους μη εγχώριους παρόχους και θα τονώσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές. Με αυτό τον τρόπο, θα καταργηθούν τα εμπόδια στην ανάπτυξη του κλάδου.

– Μέσα μαζικής ενημέρωσης

Οι κανονισμοί που διέπουν τους ραδιοφωνικούς σταθμούς θα πρέπει να αποσαφηνιστούν και να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία στους κανόνες για τα τέλη αδειοδότησης, την εταιρική δομή και την πολλαπλή ιδιοκτησία διαφορετικών μέσων που διέπουν τη συνδρομητική τηλεόραση. Θα πρέπει να αναθεωρηθεί ο ορισμός των ανεξάρτητων παραγωγών οπτικοακουστικών μέσων σύμφωνα με τη σχετική Οδηγία της ΕΕ.

– Φάρμακα

Οι κανόνες θα πρέπει να αναθεωρηθούν ώστε να διασφαλιστεί ότι τα γενόσημα φάρμακα θα είναι ακόμη φθηνότερα από ό,τι σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες. Κάτι τέτοιο θα διευρύνει τα περιθώρια ανταγωνισμού και θα επιτρέψει τη μεγαλύτερη διείσδυση των γενόσημων φαρμάκων στην αγορά.

Η έκθεση τονίζει ότι μελέτες του ΟΟΣΑ έδειξαν πως οι κλάδοι στους οποίους υπάρχει εντονότερος ανταγωνισμός παρουσιάζουν εν γένει υψηλότερους ρυθμούς αύξησης της παραγωγικότητας. Τα οφέλη από τον ανταγωνισμό περιλαμβάνουν τη μείωση των τιμών καταναλωτή, τη διεύρυνση των επιλογών για τους καταναλωτές, την υψηλότερη ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών, τη δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας και την αύξηση των επενδύσεων στην καινοτομία

(Visited 1 times, 1 visits today)