Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Πανελλαδικές 2019: Πολιτικές σκοπιμότητες στην επιλογή των θεμάτων «βλέπει» η Εταιρεία Φυσικής

Για ενδεχόμενη εξυπηρέτηση πολιτικών σκοπιμοτήτων μέσω της επιλογής των θεμάτων στα οποία εξετάσθηκαν σήμερα στη Φυσική Προσανατολισμού οι υποψήφιοι των πανελλαδικών κάνει λόγο σε ανακοίνωσή της με την οποία σχολιάζει τα θέματα, η Ελληνική Εταιρεία Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση.

Ειδικότερα, αφού διατυπώνει το ερώτημα αν επρόκειτο για εξετάσεις ή για τεστ αντοχής, σημειώνει σε ανακοίνωσή της:

Το προεδρικό διάταγμα για τις πανελλαδικές εξετάσεις, καθορίζει ότι τα θέματα Β, ελέγχουν την κατανόηση της θεωρίας, ενώ τα θέματα Β2 και Β3 ήταν ασκήσεις (θέματα Γ). Τα θέματα Α2, Α4 απαιτούσαν πράξεις (θέματα Β). Το Α5ε είναι επιστημονικά ελλιπές γιατί δεν καθορίζει αν υπάρχει τριβή.

Τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων απευθύνονται σε πολύ υψηλού επιπέδου υποψηφίους, ενώ το Υπουργείο ανακοίνωσε νέα ύλη Φυσικής Γ Λυκείου η οποία είναι πρόχειρα επιλεγμένη και υποβαθμισμένη ποιοτικά σε σχέση με την ύλη που αντικαθιστά.

Τέλος αναρωτιόμαστε αν η επιλογή των θεμάτων εξυπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες, που επαληθεύουν τις επιλογές (!) του Υπουργού για το νέο εξεταστικό σύστημα.

Σημειώνεται πάντως, ότι η Ενωση Ελλήνων Φυσικών χαρακτηρίζει τα θέματα σαφέστατα στη διατύπωση, αλλά είναι τα απαιτητικότερα των τελευταίων τριών ετών.

Ειδικότερα, η Ενωση Ελλήνων Φυσικών σχολιάζει τα θέματα των πανελλαδικών στη Φυσική, ως εξής:

Τα θέματα είναι σαφέστατα διατυπωμένα, καλύπτουν μεγάλο φάσμα της ύλης και ανταποκρίνονται στο περιεχόμενο και τη φιλοσοφία του σχολικού βιβλίου. Χαρακτηρίζονται, ωστόσο, ως τα απαιτητικότερα των τελευταίων τριών ετών.
Επιπλέον, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, ο χρόνος των τριών ωρών δεν επαρκεί για την επίλυση τους.

Τα ερωτήματα Α2 και Α4 απαιτούν υπολογισμούς και ξεφεύγουν από την ενδεδειγμένη μορφή του Α θέματος. Ομοίως, τα ερωτήματα Β2 και Β3, τα οποία αποτελούν ασκήσεις επιπέδου θέματος Γ. Στο δε Β3 θέμα έπρεπε οπωσδήποτε να αναφερθεί ότι πρόκειται για κάτοψη, γιατί το σχήμα που δόθηκε ήταν παραπλανητικό.

Η δομή σε συνδυασμό με το εύρος των θεμάτων, ως επιλογή είναι μη δόκιμη και αντιπαιδαγωγική. Όπως επανειλημμένως έχει τονιστεί, πρόκειται για διαγωνισμό και όχι για εξετάσεις και επομένως θέματα εξαντλητικά, στα οποία η πλειοψηφία δεν μπορεί να ανταποκριθεί, δεν εξυπηρετούν τον σκοπό για τον οποίο οι μαθητές διαγωνίζονται.

Η δυσκολία των θεμάτων δεν πρέπει να έγκειται στο πλήθος αριθμητικών πράξεων αλλά στην εμβάθυνση και ανάλυση των φυσικών διεργασιών. Να επιλέγονται θέματα που αναδεικνύουν την ομορφιά της Φυσικής!

(Visited 1 times, 1 visits today)
By