Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024

Πλαίσιο: Μπαίνει στην κούρσα για Κωτσόβολο και φτιάχνει πλάνο για το 2030

Ανοιχτό αφήνει το ενδεχόμενο να καταθέσει πρόταση για την εξαγορά της Κωτσόβολος ο Κώστας Γεράρδος, CEO της Πλαίσιο Computers, που σχεδιάζει πλάνο ανάπτυξης για τον όμιλο με ορίζοντα το 2030, συμπεριλαμβανομένων επενδύσεων περί τα 40 εκατ. ευρώ.

Στο περιθώριο εκδήλωσης που διοργανώθηκε για την παρουσίαση των αποθηκών του ομίλου σε Μάνδρα και Μαγούλα, ο κ. Γεράρδος ανέφερε ότι επιθυμεί η Πλαίσιο να είναι μέλος της συζήτησης για την επόμενη μέρα της Κωτσόβολος. Δεν έχει κληθεί ακόμη από τη Citi, που έχει αναλάβει σύμβουλος της Curry’s για τη διερεύνηση δυνητικών αγοραστών του ελληνικού δικτύου, αλλά είναι θέμα χρόνου να εμπλακεί στις συζητήσεις και προς τούτο θα αναζητήσει εξειδικευμένο σύμβουλο. Ένα τέτοιας εμβέλειας project συνεπάγεται μεγάλο ρίσκο, παρά τη φαινομενικά μεγάλη επενδυτική ευκαιρία για την Πλαίσιο, η οποία χαράσσει στρατηγική ανάπτυξης «απαλλαγμένη» από τις υποχρεώσεις του ΧΑ. Υπενθυμίζεται ότι από τα τέλη της περασμένης χρονιάς η οικογένεια Γεράρδου έχει αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας, αποσύροντας τις μετοχές της από το Χρηματιστήριο (delisting).

Είναι πολλές οι παράμετροι που πρέπει να σταθμίσει ώστε να επωφεληθεί από τις εξελίξεις και να μη χάσει βηματισμό εν όψει της αλλαγής των ισορροπιών στον ανταγωνισμό. Εξάλλου, δεν είναι ξεκάθαρο αν οι εξελίξεις θα ευνοήσουν την είσοδο κάποιου νέου ξένου παίκτη στην αγορά, πώς θα αντιδράσει ο τρίτος πόλος (Public/MediaMarkt), του οποίου το μοντέλο ανάπτυξης προσομοιάζει με αυτό της Πλαίσιο, και εν τέλει εάν θα επικρατήσει ένα σχήμα με τη συμμετοχή περισσότερων επενδυτών και σημάτων. Οι εμπλεκόμενοι σταθμίζουν επίσης τα μερίδια αγοράς και τη συγκέντρωση, στοιχεία που θα αξιολογηθούν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Ζητούμενο είναι επίσης το κόστος και το management team, ενώ το τίμημα υπολογίζεται βάσει του πολλαπλασιαστή EBITDA για το retail, συνεκτιμώντας το κόστος ενοικίων. Σε κάθε περίπτωση, ο Κωτσόβολος είναι μια μεγάλη εταιρεία με 95 καταστήματα, τζίρο 733 εκατ. ευρώ, EBITDA κοντά στα 50 εκατ. ευρώ, EBIT 20,7 εκατ. ευρώ και ταμείο 82,8 εκατ. ευρώ.

Από την πλευρά της, η Πλαίσιο Computers έχει 25 καταστήματα, δηλαδή μικρότερο δίκτυο και από τον 2ο παίκτη της αγοράς, την Public MediaMarkt, με 56. Έκλεισε το 2022 με κύκλο εργασιών περίπου 435 εκατ. ευρώ, ΕΒΙΤDΑ 15,8 εκατ. ευρώ, μέρδη μετά από φόρους 5 εκατ. ευρώ και ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα 45,6 εκατ. ευρώ. Σημειωτέον ότι το 2023 οι πωλήσεις αναπτύσσονται με διψήφιο ποσοστό, ενώ βελτιώνεται και η κερδοφορία. Προφανώς η Πλαίσιο μπορεί να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για να αποκτήσει την Κωτσόβολος, αλλά δεν φαίνεται να είναι αυτό το ζητούμενο.

Τα σχέδια μετά το squeeze-out

Η διοίκηση της Πλαίσιο σχεδιάζει στόχους με ορίζοντα το 2030, αναβαθμίζοντας το επενδυτικό της πλάνο από 30 σε 40 εκατ. ευρώ, με στόχο επέκταση των κέντρων logistics που διαθέτει σε Μάνδρα και Μαγούλα και δημιουργώντας και τρίτη αποθήκη για μικροδέματα. Μια γεύση των σχεδίων που προωθούνται έδωσε χθες ο Κώστας Γεράρδος, στο πλαίσιο ξενάγησης στους χώρους των logistics.

Ειδικότερα, όπως αναφέρθηκε, οι υποδομές στη Μάνδρα δημιουργήθηκαν για τις οικιακές συσκευές και εγκαινιάστηκαν το 2019 με την είσοδο της εταιρείας στην κατηγορία. Αναπτύσσονται σε επιφάνεια 10.000 τ.μ., ενώ οι εγκαταστάσεις στη Μαγούλα αναπτύσσονται σε επιφάνεια 22.000 τ.μ.. Σημειώνεται ότι η Πλαίσιο πρόσθεσε στο δυναμικό της μία ακόμη αποθήκη, 6.000 τ.μ., ακίνητο της Ακρίτας, κυρίως για να εξυπηρετηθούν τηλεοράσεις και εκτυπωτές κι ένα μέρος της διανομής, ενώ η προσθήκη αύξησε τις ράμπες φόρτωσης για την εταιρεία κατά 26, από 21 στη Μάνδρα και 34 στη Μαγούλα. Στη Μάνδρα, όπου ετοιμάζονται 2.500 κιβώτια τη μέρα, καλύπτεται ήδη το 85% της δυναμικότητας του κέντρου logistics. Η επένδυση που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια ξεπερνά τα 11 εκατ. ευρώ και αναμένεται συνέχεια, σύμφωνα με τον κ. Γεράρδο, που αναφέρθηκε σε σχέδια για ένταξη ρομποτικών συστημάτων και ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών.

Εξάλλου, η εταιρεία, αξιοποιώντας την καλύτερη οικονομική συγκυρία που διαφαίνεται μετά τις αναταράξεις που έχει βιώσει από το 2005 περίπου, όταν στην αγορά ήταν 11 εταιρείες και πλέον ο ανταγωνισμός είναι μεταξύ 3, δρομολογεί επέκταση σε νέες κατηγορίες προϊόντων. Ανάμεσά τους είναι ηλιακοί θερμοσίφωνες και είδη που εξυπηρετούν νοικοκυριά για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος.

Η δυναμική των οικιακών συσκευών

Παρουσιάζοντας μια ανασκόπηση των επιδόσεων της Πλαίσιο Computers από το 2020, ο κ. Γεράρδος υπενθύμισε ότι σε μια χρονιά με 3 μήνες lockdown, όταν τα καταστήματα εισέφεραν το 70% του τζίρου, η Πλαίσιο πέτυχε αύξηση κύκλου εργασιών κατά 11%. Χάρη στην ανάπτυξη υποδομών logistics στη Μαγούλα, κατάφερε να ανταποκριθεί στις προκλήσεις κερδίζοντας 350.000 νέους πελάτες από τον ανταγωνισμό, ενώ την ίδια χρονιά η νέα κατηγορία των οικιακών συσκευών παρουσίασε ανάπτυξη 80%.

Το 2021 η εταιρεία εμφάνισε ρεκόρ 15ετίας στις πωλήσεις, τις οποίες αύξησε κατά 23%, ενώ αύξησε και την κερδοφορία της κατά 50%, με ανάπτυξη 90% στις οικιακές συσκευές. Το 2022, όπως αναφέρθηκε, ο τζίρος κινήθηκε σταθεροποιητικά, ενώ τα κέρδη EBITDA υποχώρησαν κατά 20% λόγω των πληθωριστικών πιέσεων. Στο 25% ήταν η ανάπτυξη στις οικιακές συσκευές, κατηγορία που ξεκλειδώνει ευκαιρίες για την εταιρεία.

Σημειώνεται ότι οι οικιακές συσκευές φέρνουν σήμερα το 12% των εσόδων της Πλαίσιο, με μόλις 4 χρόνια δραστηριότητας και με παρουσία σε μόλις 10 καταστήματα, επιπλέον του e-shop. Η διοίκηση διαβλέπει περαιτέρω περιθώρια ανάπτυξης με την επέκταση του δικτύου. «Ποντάρει» επίσης στη δική της πελατεία και στις δυνατότητες του e-commerce, που αντιστοιχεί σήμερα στο 14% των πωλήσεων ή 22% μαζί με το call center.

Οι πυλώνες ανάπτυξης με ορίζοντα το 2030

Με ορίζοντα το 2030, η στρατηγική της Πλαίσιο Computers βασίζεται σε 6 πυλώνες ανάπτυξης, με επίκεντρο τα logistics, ώστε να μπορεί να προσφέρει σε μεγάλη κλίμακα προϊόντα όπως οι οικιακές συσκευές, με χαμηλό κόστος και σε σύντομο χρόνο, ήτοι ένα δίωρο. Έμφαση δίνει και στο κέντρο εξυπηρέτησης επαγγελματιών, επανδρωμένο με 270 συνεργάτες. Η εταιρεία διαθέτει 300.000 εταιρικούς πελάτες, απ’ όπου αντλεί το 31% του τζίρου της ή 45%, συμπεριλαμβανομένου του online. Όπως τόνισε ο κ. Γεράρδος, το 95% των παραγγελιών παραδίδεται σε ένα δίωρο.

Ο 2ος πυλώνας είναι η εξατομίκευση (personalization), ο 3ος τα καταστήματα, όπου η Πλαίσιο σχεδιάζει να αυξήσει τους ρυθμούς ανάπτυξης, και ο 4ος το e-commerce, όπου προωθείται νέας γενιάς πλατφόρμα.

Ο 5ος πυλώνας αφορά τους ανθρώπους, όπου η Πλαίσιο επενδύει σταθερά, αναδεικνύοντας πέρυσι 163 ταλέντα σε θέσεις ευθύνης, ενώ επενδύει και σε κοινωνικές δράσεις, όπως και στη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος, στο πλαίσιο του 6ου πυλώνα της στρατηγικής της. Έχει επενδύσει 450 χιλ. ευρώ για ηλιακά πάνελ στην οροφή του logistic center της Μαγούλας. Είναι δυναμικότητας 900 kWh και καλύπτουν τo 48% των ενεργειακών αναγκών της αποθήκης. Στόχος, σύμφωνα με τον κ. Γεράρδο, είναι η περαιτέρω ανάπτυξη «πράσινων» υποδομών, όπως με την εγκατάσταση υποδομών ηλεκτρικής φόρτισης σε αποθηκευτικές εγκαταστάσεις και καταστήματα, η επένδυση σε υβριδικά εταιρικά αυτοκίνητα, αλλά και η διάδοση καλών πρακτικών στους 1.800 ανθρώπους που δουλεύουν για το Πλαίσιο, τους προμηθευτές και τους πελάτες της.

By