Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

Πτώση τζίρου για 3 στις 5 επιχειρήσεις τον Ιανουάριο

Απογοήτευση επικρατεί στους κόλπους της αγοράς του λιανεμπορίου για τις κατώτερες των προσδοκιών επιδόσεις των επιχειρήσεων τον πρώτο μήνα των εκπτώσεων, καθώς έπεται ένας δύσκολος Φεβρουάριος.

Αν και οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς, κυρίως πολυεθνικές αλυσίδες ένδυσης και πολυκαταστήματα, γράφουν θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης πωλήσεων, στο σύνολο της αγοράς η εικόνα είναι διαφορετική. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η πτώση τζίρου κινείται σε διψήφιο ποσοστό, με τα μεμονωμένα καταστήματα -ειδικά στην επαρχία- να υστερούν περισσότερο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις ανάγκες τους σε ρευστότητα εν όψει των παραγγελιών που πρέπει να εξασφαλίσουν για τα προϊόντα της ανοιξιάτικης σεζόν.

Υπολογίζεται ότι περίπου 3 στις 5 εμπορικές επιχειρήσεις μετρούν απώλειες στο κλείσιμο του Ιανουαρίου, με διψήφια πτώση τζίρου την περίοδο των εκπτώσεων συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Μάλιστα, ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά (ΕΣΠ) ανακοίνωσε χθες ότι η πλειονότητα των καταστημάτων εμφάνισε πτώση πωλήσεων έως 20%. Ωστόσο και στην υπόλοιπη χώρα οι επιχειρηματίες δηλώνουν ότι τα έσοδά τους δεν πλησιάζουν τα επίπεδα που θα προσδοκούσαν.

Στους αρνητικούς καταλύτες που επηρέασαν τη ζήτηση περιλαμβάνεται η κόπωση της αγοράς μετά τα ψώνια για τις γιορτές και το τραπέζι των Χριστουγέννων, η εξάντληση των δώρων, των επιδομάτων και της αποταμίευσης σε υποχρεώσεις και η αύξηση των παγίων εξόδων των νοικοκυριών λόγω του πληθωρισμού.

Σε επίπεδο κλάδων οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα τρόφιμα επιδεικνύουν πιο ανθεκτικές πωλήσεις, αν και συνολικά ο κλάδος επιβραδύνεται σε επίπεδο όγκου πωλήσεων. Καλύτερες επιδόσεις επίσης εμφανίζουν οι εταιρείες με δραστηριότητα στο παιχνίδι και στα είδη για το παιδί συγκριτικά με τις εταιρείες ένδυσης/υπόδησης, τα βιβλιοπωλεία κ.λπ. Επιχειρώντας να ερμηνεύσει τις καταναλωτικές τάσεις, ο Θεόδωρος Καπράλος, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά (ΕΣΠ) και Β’ αντιπρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), διαπιστώνει ιεράρχηση των αναγκών. Με άλλα λόγια, προτεραιότητα έχουν τα είδη για το παιδί και το οικογενειακό τραπέζι και ακολουθούν οι ανάγκες του νοικοκυριού και των γονιών, με τελευταίες αυτές που αφορούν τους άνδρες. Διαπιστώνει επίσης μετατόπιση τζίρου από τις μικρές στις μεγάλες επιχειρήσεις και εξάντληση του διαθέσιμου εισοδήματος για ψώνια.

Χωρίς κόσμο τα μαγαζιά τη δεύτερη Κυριακή των εκπτώσεων

Η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών αποτυπώθηκε και στην ετήσια έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ για το εισόδημα και τις δαπάνες των νοικοκυριών το 2023, που έδειξε ότι ο μισθός τελειώνει πριν τελειώσει ο μήνας για την πλειονότητα των εργαζομένων. Συγκεκριμένα, 6 στα 10 νοικοκυριά (60,7%) δήλωσαν στην έρευνα ότι το μηνιαίο εισόδημά τους δεν επαρκεί για όλο τον μήνα. Επαρκεί μεσοσταθμικά για 19 ημέρες.

Αυτό αποτυπώθηκε και στην περίοδο των εκπτώσεων που προηγήθηκε, με τους επιχειρηματίες του λιανεμπορίου να εκφράζουν απογοήτευση για την εμπορική κίνηση της 2ης Κυριακής (21 Ιανουαρίου), που τα καταστήματα ήταν ανοιχτά. Η μείωση της καταναλωτικής κίνησης προϊδεάζει για έναν δύσκολο Φεβρουάριο. Εξάλλου, παραδοσιακά ο δεύτερος μήνας των εκπτώσεων γράφει χαμηλότερες επιδόσεις. Παρ’ όλα αυτά, η αλλαγή του καιρού είναι πιθανόν να τροφοδοτήσει ζήτηση για χειμερινά είδη, οπότε συντηρούνται οι ελπίδες σε μερίδα της αγοράς για επίτευξη τζίρων αντίστοιχων με τα περσινά επίπεδα.

Το σημαντικό, πάντως, για τον επιχειρηματικό κόσμο είναι να εξασφαλίσει την αναγκαία ρευστότητα για τους προμηθευτές του, δεδομένου ότι αυτήν την περίοδο γίνεται η προετοιμασία από τους μικρούς παίκτες της αγοράς για την ανοιξιάτικη περίοδο και την πασχαλινή αγορά. Όπως σημειώνει ο κ. Καπράλος, οι επιχειρήσεις είναι αντιμέτωπες με περιορισμένα έσοδα και αυξημένα λειτουργικά κόστη, με την ενέργεια και τα υψηλά ενοίκια να αποτελούν βραχνά για πολλούς επαγγελματίες, την ώρα που αναδύονται αβεβαιότητες όσον αφορά το μεταφορικό κόστος.

By