Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Στα… τυφλά προχωρά η αξιοποίηση των λιμανιών της χώρας

Μετά από τις ιδιωτικοποιήσεις των δύο μεγαλύτερων λιμένων της χώρας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, σειρά παίρνουν 10 μικρότερα αλλά εξαιρετικής σημασίας λιμάνια που έχουν περάσει προς αξιοποίηση στο ΤΑΙΠΕΔ.

Στελέχη του Ταμείου δηλώνουν ότι οι σχετικές διαδικασίες προχωρούν και δηλώνουν πως θα υπάρξουν εξελίξεις ακόμη και μέσα στο Σεπτέμβριο ξεκινώντας από την Αλεξανδρούπολη. Την ίδια ώρα η αγορά δηλώνει άγνοια για τις προθέσεις του ΤΑΙΠΕΔ και εκφράζει την αγωνία της για τα μελλοντικά σχέδια.

Το μόνο που είναι γνωστό μέχρι στιγμής για τα λιμάνια (Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου) είναι ότι δεν πρόκειται να πουληθούν οι Οργανισμοί που έχουν αναλάβει την λειτουργία τους μέχρι το 2042, όπως έγινε με τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ. Αντίθετα, οι οργανισμοί λιμένων θα παραμείνουν στον έλεγχο Δημοσίου και θα παραχωρηθούν συγκεκριμένες λειτουργείες τους (π.χ. εμπορευματικές μεταφορές, κρουαζιέρα, σκάφη αναψυχής) σε ιδιώτες επενδυτές.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει παραλάβει ήδη από τον Νοέμβριο του 2017 την στρατηγική μελέτη για τους καλύτερους τρόπους αξιοποίησης των λιμένων, μόνο που δεν έχει γίνει γνωστό αφενός τι προβλέπει αυτή η μελέτη και ούτε καν ποιος την έφτιαξε, καθώς αποτελεί πάγια τακτική του Ταμείου να μην δημοσιοποιεί τους συμβούλους του.

Πρόκειται για στοιχεία ιδιαίτερα ανησυχητικά για τον κ. Νίκο Ροδόπουλο, πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, η οποία εκπροσωπεί έναν επιχειρηματικό κλάδο που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον λιμενικό σχεδιασμό της χώρας. «Χρειαζόμαστε μια εθνική στρατηγική για τα λιμάνια, η οποία αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει. Υπάρχει μόνο ασάφεια και γενικότητες που δημιουργούν πλασματικές προσδοκίες», σημειώνει o ίδιος στο insider.gr. Ο κ. Ροδόπουλος δεν κρύβει την ανησυχία του για το μέλλον της αξιοποίησης των λιμανιών σημειώνοντας πως αυτή δεν μπορεί να κριθεί αποκλειστικά με οικονομοτεχνικά κριτήρια

Και όλα αυτά όταν το ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζει να προχωρήσει άμεσα στην αξιοποίηση των λιμένων ξεκινώντας μέσα στο φθινόπωρο από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο διαθέτει κρίσιμο στρατηγικό ρόλο. Και αυτό γιατί το συγκεκριμένο λιμάνι παίζει σημαντικό ρόλο στην λεγόμενη σιδηροδρομική παράκαμψη του Βοσπόρου. Ακόμη βρίσκεται κοντά στα τουρκικά και βουλγαρικά σύνορα, ενώ ανοιχτά της Αλεξανδρούπλη σχεδιάζεται και πλωτός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Αν όμως για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης τα μελλοντικά σχέδια είναι λίγο-πολύ ξεκάθαρα, κάτι τέτοιο δεν ισχύει αναγκαστικά για τα υπόλοιπα εννέα λιμάνια. Σίγουρα, σύμφωνα με τον κ. Ροδόπουλο δεν πρέπει να μπουν σε θέση τα λιμάνια να ανταγωνιστούν το ένα το άλλο αλλά ούτε οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται σε αυτό πρέπει να ανταγωνίζονται την επιχειρηματικότητα του λιμανιού. «Το λιμάνι πρέπει να είναι βιώσιμο τόσο για την εταιρεία που επενδύσει σε αυτό αλλά και για την κοινωνία», σημειώνει ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics προσθέτοντας ότι τα λιμάνια πρέπει να είναι οικονομικά και πολιτιστικά κέντρα για τις περιοχές γύρω απ’ αυτά.

Απαραίτητη η διασύνδεση των λιμένων

Είναι σαφές πως σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς δεν μπορούν όλα τα λιμάνια να παίξουν τον ίδιο ρόλο, τόσο αναφορικά με την δραστηριότητα όσο με το μέγεθος. Κάποια θα παίξουν τοπικό, άλλα υπερτοπικό και άλλα διεθνή ρόλο. Πέρα όμως από την στρατηγική που πρέπει να συμφωνηθεί σε εθνικό επίπεδο, αυτό που είναι απολύτως απαραίτητο είναι να διασυνδεθούν τα λιμάνια με τους μεγάλους οδικούς άξονες και τον σιδηρόδρομο. Κάτι το οποίο δεν ισχύει ακόμα ούτε για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

By