Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024

Στον ρυθμό της Black Friday το λιανεμπόριο

Τι κι αν η Black Friday είναι υποτίθεται μια ημέρα και δη φέτος την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου; Τι κι αν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, οι οποίες γίνονταν το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου και του Μαΐου, καταργήθηκαν διά νόμου πέρυσι; Το λιανεμπόριο ήδη από τις αρχές Νοεμβρίου έχει προχωρήσει σε προσφορές στο πλαίσιο της Black Friday, ενώ ταυτόχρονα δεν λείπουν οι αλυσίδες και τα εμπορικά κέντρα που διαφημίζουν «ενδιάμεσες εκπτώσεις». Το ζήτημα, βεβαίως, είναι κατά πόσον οι καταναλωτές που βιώνουν ένα ακόμη έτος πληθωρισμού μπορούν να ξοδέψουν χρήματα στο πλαίσιο αυτής της αρκετά εκτεταμένης εκπτωτικής περιόδου. Από την άλλη, βεβαίως, η αγορά υποστηρίζει ότι αυτή είναι η ευκαιρία για τους καταναλωτές να αποκτήσουν προϊόντα που επιθυμούν –κυρίως είδη μόδας και ηλεκτρικές – ηλεκτρονικές συσκευές–, καθώς μπορούν να τα βρουν σε αρκετά χαμηλότερες τιμές.

Εκπτώσεις τύπου Black Friday έχουν ήδη ξεκινήσει όλες οι μεγάλες αλυσίδες οικιακών συσκευών («Κωτσόβολος», Public, Πλαίσιο), ενώ σε ανάλογες κινήσεις έχουν προβεί και αλυσίδες αθλητικών ειδών, όπως η Intersport, που διαφημίζει όχι τη «Μαύρη Παρασκευή», αλλά προσφορές για έναν ολόκληρο «Μαύρο Μήνα» (Black Month), η Cosmos Sport, η Zakcret Sports, η Sportvision με εκπτώσεις έως 50%, ενώ σε εμπορικά κέντρα διενεργούνται οργανωμένα ενδιάμεσες εκπτώσεις. Σε ό,τι αφορά ειδικά την κατηγορία των οικιακών συσκευών, αναλυτές της αγοράς εκτιμούν ότι ο τζίρος, εξαιρουμένων των κλιματιστικών μηχανημάτων και των ψυγείων, θα είναι αυξημένος σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ βαρύτητα από τους λιανεμπόρους αναμένεται να δοθεί κυρίως στις τηλεοράσεις και τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, κατηγορίες που δεν έχουν σημειώσει καλές επιδόσεις τους προηγούμενους μήνες.

Με άλλα λόγια, καθώς υπάρχει απόθεμα σε αυτά τα προϊόντα, εκτιμάται ότι αλυσίδες θα εστιάσουν σε προσφορές στις εν λόγω κατηγορίες προκειμένου να ξεστοκάρουν. Διευκρινίζεται ότι η εξαίρεση των κλιματιστικών μηχανημάτων και των ψυγείων γίνεται για λόγους συγκρισιμότητας της φετινής περιόδου με την αντίστοιχη περυσινή, καθώς πέρυσι βρισκόταν σε εξέλιξη το πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή», το οποίο πλέον έχει ολοκληρωθεί. Υπενθυμίζεται ότι και πέρυσι, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Public Group για τις προτιμήσεις κατά την Black Friday, οι καταναλωτές αγόρασαν κυρίως ηλεκτρικές σκούπες (58%), τηλεοράσεις (34%) και κινητά τηλέφωνα (25%).

Αυτό, πάντως, που απασχολεί τους εμπόρους είναι αφενός εάν οι πωλήσεις θα ανταποκριθούν στις προσδοκίες τους και αφετέρου εάν θα γλιτώσουν τα πρόστιμα του υπουργείου Ανάπτυξης, δεδομένου ότι πλέον ισχύει νέο πλαίσιο για τις εκπτώσεις και ειδικά σε ό,τι αφορά το τι πρέπει να αναγράφεται στα ταμπελάκια που συνοδεύουν τα προϊόντα και στα οποία αναγγέλλονται εκπτώσεις ή προσφορές. Γι’ αυτό, άλλωστε, την ερχόμενη Τρίτη το υπουργείο Ανάπτυξης, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ) και ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών (ΕΣΑ) διοργανώνουν ενημερωτική εκδήλωση για τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας για τις προσφορές – εκπτώσεις. Υπενθυμίζεται ότι βάσει του νέου πλαισίου η τιμή αναφοράς επί της οποίας ανακοινώνεται η έκπτωση πρέπει να είναι η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών. Στην περίπτωση σταδιακής μείωσης τιμής, χωρίς διακοπές, κατά τη διάρκεια της ίδιας καμπάνιας, ως τιμή αναφοράς θεωρείται η χαμηλότερη τιμή κατά τη διάρκεια των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της πρώτης ανακοίνωσης για τη μείωση των τιμών.

By