Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Tα αυτοκίνητα με συνδρομή απειλούν το κλασικό leasing

Η ιδιοκτησία ενός αυτοκινήτου χάνει συνεχώς σε σημασία και κάποιες εταιρείες πειραματίζονται ήδη με συνδρομητικά μοντέλα για τους πελάτες τους, τα οποία είναι ωστόσο προς το παρόν ακριβά!

Με ειδικές συνδρομητικές προσφορές επιδιώκουν να βρουν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων νέα κανάλια προσέλκυσης των πελατών. Ταυτόχρονα φιλοδοξούν να κερδίσουν και εκείνους τους οδηγούς, οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται να έχουν στην ιδιοκτησία τους κάποιο δικό τους όχημα. To συγκεκριμένο εμπορικό μοντέλο αντιγράφει παρόχους υπηρεσιών streaming, όπως η Netflix και η Spotify και ο χρήστης μπορεί να επιλέξει μεταξύ διαφορετικών μοντέλων μίας μάρκας και να τα αλλάζει σε προκαθορισμένα χρονικά διαστήματα με άλλα πληρώνοντας μία σταθερή μηνιαία συνδρομή.

Σε αντίθεση ωστόσο με υπηρεσίες κοινής χρήσης (Carsharing), τα συγκεκριμένα οχήματα δεν δεσμεύονται μόνον για μερικά λεπτά ή ώρες, αλλά για εβδομάδες ή και μήνες. Επίσης, δεν προβλέπονται για τους συνδρομητές πολυετή συμβόλαια, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στην περίπτωση των κλασικών μακροχρόνιων μισθώσεων, γνωστότερων και ως leasing.

Το πακέτο προς τους συνδρομητές είναι σε κάθε περίπτωση πλήρες και περιλαμβάνει επισκευές, σέρβις, συντήρηση, αλλαγές ελαστικών, ασφάλιση και όλα τα συναφή. Ο πελάτης πρέπει απλά να βάζει καύσιμα και να επιλέγει μεταξύ των μοντέλων, που βρίσκονται στη διάθεσή του με βάση τη συμφωνία, την οποία έχει συνάψει με τον αυτοκινητοκατασκευαστή.

Προς το παρόν πειραματίζονται πιλοτικά με αυτό το συνδρομητικό μοντέλο σχετικά λίγες εταιρείες, μεταξύ των οποίων οι Audi, Volvo, BMW, Mercedes, Porsche και Cadillac. Οι συγκεκριμένες μάρκες απευθύνονται κυρίως σε οδηγούς, οι οποίοι επιθυμούν ένα κορυφαίο επίπεδο υπηρεσιών και δεν ενδιαφέρονται τόσο πολύ να είναι κάτοχοι οχημάτων, αλλά δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην κινητικότητα, στην εξυπηρέτηση και στην ευελιξία. Αυτό δεν ισχύει εξάλλου μόνον για την αυτοκίνηση, αλλά και για πολλούς άλλους κλάδους, όπου η ιδιοκτησία των προϊόντων χάνει συνεχώς σε σημασία απέναντι σε στοιχεία, όπως η υψηλή και άμεση διαθεσιμότητα, η ευκολία πρόσβασης και οι ευέλικτες χρήσεις.

Ό,τι έχει βιώσει λοιπόν η βιομηχανία της ψυχαγωγίας, περνά πλέον και στη βιομηχανία των αυτοκινήτων. Οι προσφορές οχημάτων κατά παραγγελία (on – demand) αναβαθμίζουν σε κορυφαία επίπεδα την εξυπηρέτηση και την ευελιξία, ειδικότερα μάλιστα όσον αφορά οδηγούς, οι οποίοι επιθυμούν να αλλάζουν συχνότερα αυτοκίνητο, από ό,τι είναι εφικτό κάτι τέτοιο με τις κλασικές μεθόδους leasing. Η αποδοχή από τους χρήστες είναι διαφορετική κατά περίπτωση. Οι νεότεροι ηλικίας 18 έως 25 ετών δεν δίνουν τόσο μεγάλη σημασία στην κατοχή ενός δικού τους οχήματος, αλλά τους αρκεί να έχουν στη διάθεσή τους ένα Ι.Χ., όποτε το χρειαστούν. Αντίθετα, στις μεγαλύτερες ηλικίες και εκτός πόλεων είναι πολύ υψηλά τα ποσοστά εκείνων, που θέλουν να έχουν ένα αυτοκίνητο «στο όνομά τους».

Το εμπορικό μοντέλο των αυτοκινήτων με συνδρομή δοκιμάζεται αυτή την εποχή πιλοτικά, κυρίως στις ΗΠΑ όπου οι πελάτες είναι πιο ανοιχτοί σε τέτοιες καινοτόμες παροχές υπηρεσιών. Το πρόγραμμα της Porsche ονομάζεται Passport και περιλαμβάνει δύο εναλλακτικά πακέτα. Το πακέτο Launch περιλαμβάνει τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ Boxster, Cayman, Macan ή Cayenne και το πακέτο Accelerate μεταξύ 911, Macan, Cayenne και Panamera. Η αλλαγή των μοντέλων γίνεται μέσω ειδικής εφαρμογής, το πιλοτικό πρόγραμμα πραγματοποιείται στην Ατλάντα των ΗΠΑ και η μηνιαία συνδρομή ξεκινά από 2.000 δολάρια.

Η Αudi έχει ξεκινήσει το πρόγραμμα Select στην περιοχή του Ντάλας. Με μία συνδρομή 1.400 δολαρίων το μήνα μπορούν να αλλάξουν οι χρήστες αυτοκίνητο δύο φορές ανά 30 ημέρες και έχουν την επιλογή μεταξύ πέντε διαφορετικών μοντέλων. Στη Mercedes και στη BMW, οι οποίες δραστηριοποιούνται επίσης σε διάφορες αμερικανικές πολιτείες, κοστίζει η μηνιαία συνδρομή από τουλάχιστον 1.100 δολάρια ανάλογα με το πακέτο των μοντέλων και τους ρυθμούς αλλαγής τους. Μάλιστα, η Audi και η Mercedes προσφέρουν τέτοια συνδρομητικά προγράμματα και στην Ευρώπη, η πρώτη στη Δανία για περίπου 800 ευρώ τον μήνα και η δεύτερη σε επιλεγμένες εκθέσεις της στη Γερμανία, όπου οι ενδιαφερόμενοι πελάτες έχουν τη δυνατότητα να αλλάζουν 12 διαφορετικές Daimler ετησίως με 750 ευρώ τον μήνα.

Πιο μπροστά από όλες τις μάρκες σε αυτόν τον τομέα είναι πάντως η Volvo με το πρόγραμμα Care by Volvo, που καλύπτει ακόμη και ολόκληρες χώρες, όπως π.χ. τη Γερμανία και ξεκινά από περίπου 830 ευρώ μηνιαίως. Μάλιστα η σουηδική μάρκα διαφημίζει, ότι η ένταξη σε αυτό γίνεται πανεύκολα, σαν να κάνεις κάποιο συμβόλαιο με πάροχο κινητής τηλεφωνίας.

Οι συνδρομητικές υπηρεσίες εμφανίζουν μεγάλο ενδιαφέρον για μάρκες, οι οποίες επιδιώκουν να αποκτήσουν πρόσβαση σε μία δύσκολη αγορά, όπως για παράδειγμα η Cadillac στην Ευρώπη. Ο εισαγωγέας της μάρκας στη Γερμανία προσφέρει με το πρόγραμμα Book by Cadillac στην περιοχή του Μονάχου τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ μοντέλων με εντελώς διαφορετικό χαρακτήρα, όπως π.χ. μεταξύ του θηριώδους SUV Escalade και της σπορ Corvette. Το πρόγραμμα γνωρίζει μεγάλη επιτυχία, καθώς μέσα σε τρεις μήνες εξαντλήθηκε όλος ο στόχος των διαθέσιμων οχημάτων και τώρα θα επεκταθεί και σε άλλες γερμανικές πόλεις. Οι πελάτες είναι ηλικίας μεταξύ 26 και 38 ετών, πληρώνουν 1.500 ευρώ τον μήνα με εξάμηνη δέσμευση και αλλάζουν αυτοκίνητο κατά μέσο όρο κάθε 10 έως 12 ημέρες.

Όπως βλέπουμε, όλα τα συνδρομητικά προγράμματα αφορούν premium μάρκες αυτοκινήτων και οι μηνιαίες δόσεις είναι ακριβές. Ωστόσο, αυτά θα αλλάξουν στο μέλλον, εφόσον μπουν στο παιχνίδι μαζικότερες μάρκες αυτοκινήτων με χαμηλότερες συνδρομές, που δεν θα υπερβαίνουν τα 500 ευρώ τον μήνα. Σε κάθε περίπτωση, ο κλάδος του αυτοκινήτου φαίνεται, ότι μας επιφυλάσσει πολλές και δυνατές συγκινήσεις τα επόμενα χρόνια.

By