Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Τα ελληνικά αεροδρόμια στο τοπ 3 της Ευρώπης που ανακάμπτουν ταχύτερα στα προ-πανδημικά επίπεδα

Τα αεροδρόμια στην Ισλανδία, την Ελλάδα και την Πορτογαλία είναι αυτά που επιστρέφουν ταχύτερα από την πανδημία, με την ανάκαμψη σε όλη την Ευρώπη να υπολείπεται ακόμη σημαντικά σε σύγκριση με το 2019 και μάλιστα σε διψήφιο ποσοστό.

Τα στοιχεία παρουσιάζει το ACI Europe (Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων) με βάση τα νούμερα του Οκτωβρίου ανά την Ευρώπη, επισημαίνοντας ότι σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2019 η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια παραμένει μειωμένη κατά 12% και είναι η πρώτη φορά από την περασμένη άνοιξη όπου η ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης ανά την Ευρώπη σε μηνιαία βάση σταμάτησε (σ.σ. στο μείον 12% ήταν η κίνηση και τον περασμένο Σεπτέμβριο).

Σε σύγκριση με τα προ- πανδημικά επίπεδα, τον Οκτώβριο του 2019:

-Μόνο τα αεροδρόμια σε Ισλανδία, Ελλάδα και Πορτογαλία πέτυχαν αύξηση της επιβατικής κίνησης στο +8%, το +7,5% και το 3,8% αντίστοιχα όπως αναφέρει το ACI Europe, ενώ η Βουλγαρία παρέμεινε ακριβώς στα ίδια επίπεδα επιτυγχάνοντας πάντως πλήρη ανάκαμψη. Για την Ελλάδα, το αεροδρόμιο της Αθήνας είχε οριακά αρνητικό πρόσημο στο -0,5% έναντι της περιόδου προ πανδημίας, ωστόσο τα περιφερειακά αεροδρόμια λόγω της αυξημένης κίνησης σημείωσαν αύξηση.

–Η μεγαλύτερη τουριστική περίοδος και η προσθήκη δρομολογίων από τις εταιρείες χαμηλού κόστους ενίσχυσαν συγκεκριμένες ευρωπαϊκές αγορές, με αποτέλεσμα αεροδρόμια στο Λουξεμβούργο (-1,4%), την Ισπανία (-2,9%), την Ιρλανδία (-5,9%), την Ιταλία (-6,3%), τη Ρουμανία (-5,1%) και την Κροατία (-9,5%) να παρουσιάζουν καλύτερες επιδόσεις και να οδεύουν και αυτές σταδιακά προς πλήρη ανάκαμψη.

-Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Σλοβακίας (-30,9%), της Τσεχικής Δημοκρατίας (-35,4%), της Φινλανδίας (-35,1%) και της Σουηδίας (-27%) παρουσίασαν σημαντικά χαμηλότερες επιδόσεις – κυρίως λόγω των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και του πιο συντηρητικού προγράμματος των τοπικών αερομεταφορέων.

-Οσον αφορά τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές, τα αεροδρόμια στη Γαλλία (-11,2%) ανέκαμψαν ταχύτερα και ακολουθεί το Ηνωμένο Βασίλειο (-14,4%), ενώ τα αεροδρόμια στη Γερμανία (-26,2%) υπολείπονται ακόμη σημαντικά καθώς οι εταιρείες χαμηλού κόστους περιόρισαν την παρουσία τους.

–Η επιβατική κίνηση στα 5 κορυφαία, από πλευράς αριθμών, ευρωπαϊκά αεροδρόμια παρέμεινε μειωμένη κατά 17,1% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2019. Η Κωνσταντινούπολη ήταν το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο με σχεδόν 6 εκατομμύρια επιβάτες κατά τη διάρκεια του μήνα με μικρή πτώση έναντι του 2019 της τάξεως του 3,8%. Το Λονδίνο (Heathrow) έρχεται δεύτερο με πτώση κίνησης κατά 15,7% ακόμη και ακολουθεί το Παρίσι (CDG) κάτω κατά 18,5% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα. Η Φρανκφούρτη (-23,3% σε σύγκριση με τις επιδόσεις της προ πανδημίας) ήρθε τέταρτη, ενώ το Άμστερνταμ στην πέμπτη θέση με μειωμένη κίνηση κατά 23,6%.

-Στα μικρότερα περιφερειακά αεροδρόμια με τις υψηλότερες επιδόσεις σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς μέσα στον Οκτώβριο το ACI Europe περιλαμβάνει και δύο ελληνικά, αυτά της Κω με +25,2% έναντι του 2019 και της Κέρκυρας με +20,2%.

Σύμφωνα με τους επιτελείς του ACI Europe, τον Οκτώβριο φρέναρε η ανάκαμψη της επιβατικής κίνηση στην Ευρώπη, με μόνο το 36% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων να έχουν μέχρι στιγμής ανακτήσει πλήρως τον όγκο τους πριν από την πανδημία. Με το δεδομένο ότι τα περισσότερα από αυτά είναι περιφερειακά και μικρότερα αεροδρόμια, φαίνεται ότι σε αυτή τη φάση η ευρωπαϊκή αγορά κινείται με πολλαπλές ταχυτήτες και έχει μπροστά τις σημαντικές παραμέτρους που θα επηρεάσουν την κίνηση το επόμενο διάστημα. Μεταξύ αυτών, ο πόλεμος στην Ουκρανία, η επιδείνωση των μακροοικονομικών, οι συνεχιζόμενοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί σε προορισμούς της Ασίας. Επίσης η πολιτική από πλευράς των εταιρειών χαμηλού κόστους που επεκτείνουν επιλεκτικά τη χωρητικότητά τους, εν μέσω ενεργειακής κρίσης εντός των ευρωπαϊκών συνόρων, η ταχεία άνοδος των αεροπορικών ναύλων αλλά η αλλαγή στη ζήτηση, συμπεριλαμβανομένης και της ανόδου της τάσης του ταξιδιωτικού κοινού να συνδυάζει αναψυχή και δουλειά (bleisure), επεκτείνοντας τελικά την παραμονή του στον προορισμό. «Τώρα έχουμε μπει πλέον στη χειμερινή σεζόν και το μεγάλο ερωτηματικό είναι πώς αυτοί οι παράγοντες θα αλληλεπιδράσουν και θα επηρεάσουν τη ζήτηση τους επόμενους μήνες», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.

By