Δευτέρα, 29 Απριλίου, 2024

Τα Βατερλώ των γαλλικών επενδύσεων στην Ελλάδα

Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να υποδεχθεί από στιγμή σε στιγμή τον Εμμανουέλ Μακρόν προσβλέποντας, μεταξύ άλλων, σε «αναθέρμανση» των επιχειρηματικών σχέσεων Ελλάδας-Γαλλίας που έχουν δοκιμαστεί σκληρά τα τελευταία χρόνια.

Τα επενδυτικά Βατερλώ γαλλικών κολοσσών στην Ελλάδα δεν είναι λίγα και εκτείνονται σε πολλούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας, με κυριότερους το εμπόριο και τις τράπεζες.

1. Credit Agricole 

Από τον τραπεζικό κλάδο, πιο ηχηρό ήταν το «κανόνι» της Credit Agricole στην Εμπορική Τράπεζα. Ο γαλλικός όμιλος μπήκε στην ελληνική αγορά ως στρατηγικός επενδυτής της Εμπορικής στις αρχές της δεκαετίας του. Το 2006 οι Γάλλοι προχώρησαν αποφασιστικά σε ενίσχυση της επένδυσής τους, καταβάλλοντας 26 ευρώ ανά μετοχή προκειμένου να εξαγοράσουν από το Δημόσιο το πλειοψηφικό πακέτο, αφού η Τράπεζα Κύπρου υποχώρησε την τελευταία στιγμή από το σχήμα.

Τα χρόνια που ακολούθησαν, η Credit Agricole κατέγραψε σημαντικές ζημίες που είχαν σοβαρό αντίκρισμα στα αποτελέσματα του διεθνούς ομίλου. Αναγκάστηκε να επενδύσει τεράστια κεφάλαια για να καλύψει μια σειρά από αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου και το 2012 αναγκάστηκαν να εκχωρήσουν οριστικά την Εμπορική Τράπεζα στην Alpha Bank «πληρώνοντας» 706 εκατ. ευρώ και ανεβάζοντας τον λογαριασμό της αποτυχημένης επένδυσης στα 14 δισ. ευρώ.

2. Societe Generale 

Εξίσου άδοξη ήταν η επένδυση της Societe Generale στη Γενική Τράπεζα. Το εγχείρημα ξεκίνησε το 2004 και οι θλιβερές συμπτώσεις με την «απόβαση» της Credit Agricole στην Εμπορική ήταν πάρα πολλές.

Η SocGen αναγκάστηκε να προχωρήσει σε υπέρογκες προβλέψεις λόγω επισφαλών δανείων, με τις αυξήσεις κεφαλαίου να βυθίζουν ακόμη πιο βαθιά τον γαλλικό όμιλο στις ζημιές. Το αποτέλεσμα ήταν η SocGen πωλήσει τη Γενική Τράπεζα στον Όμιλο της Τράπεζας Πειραιώς έναντι ταπεινού τιμήματος στα τέλη του 2012, με τους Γάλλους να αποχωρούν και σε αυτή την περίπτωση «κακήν κακώς» από τη χώρα μας.

3. Carrefour

Άδοξο τέλος είχαν και άλλες επιχειρηματικές κινήσεις των Γάλλων στην Ελλάδα, όπως για παράδειγμα η απόκτηση από την Carrefour του 50% της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Μαρινόπουλος. Το ταξίδι Carrefour – Mαρινόπουλου κράτησε 12 χρόνια , όμως μετά μετά το ξέσπασμα της κρίσης οι Γάλλοι πούλησαν το ποσοστό τους στον Έλληνα συνεταίρο έναντι μόλις 1 εκατ. ευρώ. Οι ζημιές που φορτώθηκε ο γαλλικός Όμιλος από την παρουσία του στην ελληνική αγορά ανέρχεται στα 220 εκατ. ευρώ.

4. Fnac

Γρήγορη ήταν η αποχώρηση από την ελληνική αγορά της αλυσίδας βιβλιοπωλείων και ψυχαγωγίας Fnac, η οποία εγκατέλειψε τη χώρα μας σε χρόνο-ρεκόρ. Η εταιρεία εγκαινίασε την παρουσία της στο ελληνικό λιανεμπόριο μέσω ενός κοινού σχήματος στο οποίο μετείχε και ο όμιλος Μαρινόπουλου, δημιουργώντας έναν πολυχώρο στο Mall στο Μαρούσι τον Νοέμβριο του 2005. Λίγα χρόνια αργότερα δημιούργησε ακόμη ένα πολυκατάστημα στην κεντρική πλατεία της Γλυφάδας, ενώ εγκαινίασε και ένα τρίτο κατάστημα στο Μοναστηράκι. Τότε οι επικεφαλής της Fnac μιλούσαν για περαιτέρω επέκταση με τη δημιουργία καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη και σε πόλεις της επαρχίας στο πλαίσιο ενός μεγαλεπήβολου επενδυτικού προγράμματος που, εφόσον υλοποιούνταν, θα δημιουργούσε ισχυρό ανταγωνισμό για τις ελληνικές αλυσίδες.

Σε όλη αυτή την περίοδο, ωστόσο, η εταιρεία εμφάνιζε διαρκώς ζημιές. Στο τέλος του 2009 η Fnac στην Ελλάδα είχε συσσωρευμένες ζημιές 20 εκατ. ευρώ. Κατά τους πρώτους μήνες του 2010 δεν υπήρξαν ενδείξεις για βελτίωση των οικονομικών μεγεθών, καθώς στο μεταξύ είχε αρχίσει να γίνεται αισθητή στο λιανεμπόριο η πτώση της κατανάλωσης. Η απόφαση για αποχώρηση ελήφθη άμεσα. Και τα τρία καταστήματα της αλυσίδας πέρασαν στα Public.

By