Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024

Τειρεσίας: Με ένα κλικ το πιστωτικό προφίλ επιχειρήσεων και πολιτών

Τη δυνατότητα credit scoring (πιστοληπτικής ικανότητας) πελατών όχι μόνο του τραπεζικού τομέα, αλλά και πιστωτών-προμηθευτών επιχειρήσεων, παρέχει, και μάλιστα ψηφιακά, η Τειρεσίας ΑΕ, το πρώτο Credit Bureau της ελληνικής αγοράς, που έχει έρθει να καλύψει ένα τεράστιο κενό στην ενημέρωση της συναλλακτικής συμπεριφοράς του κοινού.

Κάθε μήνα αξιολογούνται και αρχειοθετούνται… 14 εκατομμύρια στοιχεία από ένα επιτελείο 200 και πλέον ατόμων που απασχολούνται στην αντίστοιχη Διεύθυνση της «Τειρεσίας ΑΕ», η οποία είναι γνωστή στο ευρύ κοινό από τη λεγόμενη «λευκή» για τους συνεπείς και «μαύρη» για τους ασυνεπείς δανειολήπτες λίστα. Από αυτό το βαρύ αρχείο, 250.000 πληροφορίες έχουν κάθε μήνα αποδέκτη ενημέρωσης το τραπεζικό σύστημα.

Θέλοντας να επισημάνει το σημερινό σκεπτικό της εταιρείας, ως του μοναδικού στη χώρα Γραφείου Πίστης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Τειρεσίας, Σολωμών Μπεράχας, ανέφερε χθες τα εξής: «Στον Τειρεσία είμαστε όλοι μας, ο Τειρεσίας είναι θεσμός, συμπεριλαμβάνει το προφίλ 10 εκατομμυρίων ατόμων, με στόχο να προσφέρει αξιόπιστες πληροφορίες για σωστές αποφάσεις». Αποφάσεις που με την κατάλληλη αξιολόγηση από την τράπεζα οδηγούν φυσικά σε καλύτερο κόστος χρηματοδότησης, ενώ διευκολύνουν τις εμπορικές συναλλαγές επιχειρήσεων με πελάτες τους, ακόμη και για τη χρήση επιταγών.

Πρόκειται για ένα εργαλείο ταυτοποίησης πελατών, που, αν ίσχυε υποχρεωτικά εκ του Νόμου, από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, θα είχε ενδεχομένως αποτέλεσμα ο όγκος των «κόκκινων» δανείων που «έσκασε» στην πορεία της κρίσης να ήταν πολύ μικρότερος, όπως περιγράφει ο γενικός διευθυντής της εταιρίας, Πέτρος Καπασούρης, θυμίζοντας ένα αίτημα του Τειρεσία από το 2002 που δεν είχε εισακουσθεί εγκαίρως (η υποχρεωτικότητα επεβλήθη το 2009).

Σε σχέση με τα χρόνια της κρίσης, η εικόνα στα «κακά μαντάτα» που συλλέγει ο Τειρεσίας έχει βελτιωθεί πλέον κατά ένα 20%, αλλά αυτό οφείλεται τόσο στη διαλογή που έχει γίνει με τα χρόνια (που έχει θέσει εκτός πιστωτικού συστήματος αφερέγγυους δανειολήπτες) όσο και στο γεγονός ότι η επιταγή -αν και χρησιμοποιείται ακόμη ως μέσο πληρωμής (και θα χρησιμοποιείται όσο υπάρχει σε τέτοια έκταση η φοροδιαφυγή)- έχει σημαντικά περιορισμένη χρήση σήμερα (όπως και οι συναλλαγματικές).

Αυτό λοιπόν που κάνει η Τειρεσίας είναι να παρακολουθεί τη συναλλακτική συμπεριφορά των πολιτών, καταγράφοντας και σκοράροντας τις κινήσεις τους (λογαριασμοί, πιστώσεις, δάνεια, κάρτες), ώστε να χτυπήσει «καμπανάκι» όταν δει σημάδια πιθανής επιδείνωσης της συναλλακτικής εικόνας του πελάτη. Στο πλαίσιο αυτό, «καμπανάκι» χτυπάει ακόμη και για καθυστέρηση της δόσης για 1 μήνα ή για μία δόση των 100 ευρώ. Ο λόγος είναι να μπορέσουν να δράσουν εκ των προτέρων τράπεζες και επιχειρήσεις, βλέποντας τα πρώιμα σημάδια μιας συμπεριφοράς που μπορεί να επεκταθεί και να γίνει κυρίαρχη τάση.

Πέραν του ότι ο κάθε πολίτης μπορεί να βρει το δικό του credit score (μέσω gov.gr, με μια αίτηση) και να δει πώς μπορεί να βαθμολογηθεί η δυνατότητα του για ένα νέο δάνειο, ο Τειρεσίας δίνει τη δυνατότητα σε επιχειρήσεις κάθε μεγέθους (προφανώς έναντι αμοιβής που αντιστοιχεί σε αριθμό αναζητήσεων) να γνωρίσουν το συναλλακτικό προφίλ του πελάτη τους, πριν προβούν σε μια εμπορική συναλλαγή μαζί του. Η διαδικασία, πέραν του ότι γίνεται σε μια ψηφιακή πλατφόρμα, είναι απλή και απαιτεί απλά την πληκτρολόγηση του ΑΦΜ του πελάτη.

Υπεύθυνος για την υπηρεσία αυτήν, γνωστή στην αγορά ως ΤΣΕΚ, είναι ο εμπορικός διευθυντής της Τειρεσίας ΑΕ, Ιωάννης Παλόγλου, ο οποίος μεταφέρει το μεγάλο ενδιαφέρον που εκδηλώνει ολοένα και πιο έντονα ο επιχειρηματικός κόσμος για να χρησιμοποιήσουν αυτήν την υπηρεσία. Με το πάτημα του ΑΦΜ, ανεβαίνουν σε μία οθόνη έξι σημαντικά στοιχεία του ισολογισμού του πελάτη, οπότε με πλήρη διαφάνεια μπορεί η επιχείρηση να γνωρίζει με «ποιον έχει να κάνει» από πλευράς συναλλακτικής συμπεριφοράς.

Επίσης, ο ελληνικός Τειρεσίας είναι σε διασύνδεση με τα αντίστοιχα Γραφεία Πίστης 28 άλλων χωρών (ευρωπαϊκών αλλά και με διασύνδεση και με άλλες ηπείρους), με αποτέλεσμα το αργότερο εντός μιας ημέρας (μπορεί να αρκεί και λιγότερο από μία ώρα, εξαρτάται από τη χώρα) να μπορεί να ενημερώσει τις επιχειρήσεις ή τις τράπεζες που ζητούν συγκεκριμένα στοιχεία προφίλ.

Στόχος σε όλες αυτές τις κινήσεις, που εμπλουτίζονται συνεχώς και προστίθενται στα αντίστοιχα πιστοληπτικά κέντρα των ίδιων των τραπεζών, είναι η επιστροφή στην προ κρίσης κανονικότητα, με σημαντική μείωση των «κόκκινων» δανείων, αλλά -το κυριότερο- με ενέργειες που στοχεύουν στην πρόληψη κρουσμάτων επισφαλειών, σε όλη την οικονομία, πέραν του πιστωτικού συστήματος.

By