Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Το έργο του Οδ.Κωνσταντινόπουλου στο υπ. Ανάπτυξης

Τα αποτελέσματα του έργου του στο υπουργείο Ανάπτυξης δημοσιοποίησε μέσω ενός συνολικού απολογισμού ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος

konstantinopoulos-odys

Οι βασικοί τομείς ενασχόλησης του κ. Κωνσταντινόπουλου ήταν η ολοκλήρωση του προγράμματος ΕΣΠΑ (2007-2013), η διαπραγμάτευση για τη νέα προγραμματική περίοδο (2014-2020), το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και η ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων. Οι συγκεκριμένοι τομείς και η αποτίμηση του κυβερνητικού έργου αναλύονται σε έγγραφο, το οποίο παρατίθεται παρακάτω:

ΣΥΝΟΨΗ
Θητεία: Ιούνιος 2014 έως Ιανουάριο 2015.
Τομείς ευθύνης: ΕΣΠΑ, Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, θέματα αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας.

Βασικές προτεραιότητες:
Έγκριση και υλοποίηση σειράς προγραμμάτων με στόχο την αύξηση της απορρόφησης πόρων από το ΕΣΠΑ 2007-2013, με έμφαση σε τομείς χαμηλής απορρόφησης, επιδιώκοντας την ανάπτυξη της οικονομίας και, συγχρόνως, την αύξηση της κοινωνικής συνοχής. Η τελική απορρόφηση έφτασε στο ποσοστό του 94,6%.

Υλοποίηση εκτενούς προγράμματος εξυγίανσης των επιχειρησιακών προγραμμάτων («Ε.Π.») του ΕΣΠΑ 2007-2013, με μείωση της υπερδέσμευσης που παλαιότερα υπερέβαινε σε πολλές περιπτώσεις το 150% και εισαγωγή κανόνων για την υπεύθυνη διαχείριση των προγραμμάτων χωρίς να χρειαστεί, τελικά, να επιβαρυνθούν εθνικοί πόροι για τις πληρωμές των έργων. Η εξυγίανση των Ε.Π. περιέλαβε απεντάξεις έργων, μεταφορά έργων σε άλλα Ε.Π. της τρέχουσας ή της επόμενης περιόδου, καθώς και επιμερισμό του φυσικού και του οικονομικού αντικειμένου των έργων μεταξύ των δύο προγραμματικών περιόδων (έργα phasing).

Ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης για τη Νέα Προγραμματική Περίοδο (2014-2020) με το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (νέο ΕΣΠΑ 2014-2020), συνολικής κοινοτικής συνδρομής 21 δισ. ευρώ, που μαζί με την εθνική συμμετοχή ανέρχεται σε 26 δισ. ευρώ (με δυνατότητα πρόσθετων 2 δισ. το 2016).

Εμπρόθεσμη υποβολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έγκριση όλων των νέων Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του Υπ. Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Ανάμεσά τους υπεβλήθη το νέο πρόγραμμα για την Ανταγωνιστικότητα (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία – ΕΠΑνΕΚ 2014-2020), ο σχεδιασμός του οποίου αναδεικνύει τη σημασία της στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με εξωστρεφή και καινοτόμο χαρακτήρα σε δραστηριότητες υψηλής προστιθέμενης αξίας, με στόχο τη βιώσιμη ανάταξη της εθνικής οικονομίας και τη δημιουργία διατηρήσιμων θέσεων απασχόλησης.

Στον στόχο της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας των ΜμΕ πρόκειται να διατεθούν περίπου 2,6 δις ευρώ.
Προγραμματισμός και εξασφάλιση της σχετικής έγκρισης από την Ε.Ε. για εμπροσθοβαρή ανάλωση πόρων της νέας περιόδου 2014-2020 σε ώριμα έργα υποδομής και σε δράσεις κοινωνικής συνοχής και καταπολέμησης της ανεργίας, διασφαλίζοντας έτσι τη συνέχεια των δράσεων, χωρίς χρονικά κενά μεταξύ των δύο περιόδων.

Προετοιμασία, έγκριση από τη Βουλή και εκκίνηση της εφαρμογής του Εφαρμοστικού Νόμου για το νέο ΕΣΠΑ (δομές και συστήματα διαχείρισης και ελέγχου), καθοριστικού παράγοντα για την αξιοποίηση των κονδυλίων της νέας περιόδου.

Σε θέματα αρμοδιότητας Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, ολοκλήρωση μίας σειράς μεταρρυθμίσεων με στόχο την εξάλειψη χρονοβόρων και αναχρονιστικών διαδικασιών αδειοδότησης και τη διευκόλυνση των νέων επενδύσεων. Ενδεικτικά, επιχειρήσεις που ασκούν 103 διαφορετικές δραστηριότητες μπορούν πλέον να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους μόνο με μια απλή ενημέρωση στην οικεία Περιφέρεια. Οι δραστηριότητες αυτές αφορούν 24 σημαντικούς κλάδους της ελληνικής βιομηχανίας, που αποτελούν το 14,3% του Α.Ε.Π. Επίσης, η απλοποίηση του πλαισίου αδειοδότησης για τους επαγγελματίες των τεχνικών επαγγελμάτων.

Καθορισμός, με την ιδιότητα του επικεφαλής σχετικής Διυπουργικής Επιτροπής, των κύριων σημείων της Εθνικής Βιομηχανικής Πολιτικής, όπως της μείωσης του ενεργειακού κόστους, της εξοικονόμησης ενέργειας, της βελτίωσης των σχέσεων Έρευνας & Βιομηχανίας και της μείωσης του μη μισθολογικού κόστους των επιχειρήσεων.
Απρόσκοπτη και ομαλή εξέλιξη προγραμμάτων ενίσχυσης επενδύσεων, τα οποία υλοποιεί η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, που αφορούν σε περισσότερες από 6.500 επενδύσεις. Διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως αυτά που χειρίζεται το ΕΤΕΑΝ.

Πλήρης και απολύτως ομαλή εφαρμογή του νέου οργανογράμματος του Υπουργείου, βασισμένου στην αξιοκρατία και στις σημερινές ανάγκες του Υπουργείου, με σημαντικά και άμεσα αποτελέσματα στη μείωση της γραφειοκρατίας, στην αποτελεσματικότερη λειτουργία των υπηρεσιών, στον καλύτερο συντονισμό, στην άρση επικαλύψεων αρμοδιοτήτων και στην καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού του Υπουργείου.

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
Α. ΕΣΠΑ (2007-2013) & Νέα Προγραμματική Περίοδος (2014-2020)
Το κυβερνητικό έργο είχε δύο βασικούς άξονες: Πρώτον, την ολοκλήρωση του ΕΣΠΑ 2007-2013 χωρίς καμία απώλεια πόρων και δεύτερον, τη διαπραγμάτευση για τη Νέα Προγραμματική Περίοδο (2014-2020) με κοινό στόχο τη διασφάλιση της Αναπτυξιακής Προοπτικής της Ελλάδας και της Κοινωνικής Συνοχής. Στο ανωτέρω πλαίσιο, κατέστη εφικτή τόσο η βέλτιστη αξιοποίηση των κονδυλίων του υφιστάμενου ΕΣΠΑ δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα σε τομείς και προγράμματα με χαμηλή απορρόφηση, όσο και η επίτευξη της βέλτιστης συμφωνίας με την Ε.Ε. για το νέο πρόγραμμα. Επιπλέον, μέσω της εκκίνησης «εμπροσθοβαρών» δράσεων εξασφαλίστηκε η συνέχεια των δράσεων, χωρίς χρονικά κενά μεταξύ των δύο περιόδων.

ΕΣΠΑ 2007-2013
Έγκριση και υλοποίηση σειράς προγραμμάτων που στόχευαν την αύξηση της απορρόφησης πόρων από το ΕΣΠΑ 2007-2013, με έμφαση σε τομείς χαμηλής απορρόφησης, επιδιώκοντας την ανάπτυξη της οικονομίας και, συγχρόνως, την αύξηση της κοινωνικής συνοχής. Η απορρόφηση των πόρων έφτασε στο 94,6%.

Ενδεικτικά έργα :
Απόφαση εμπροσθοβαρούς χρηματοδότησης μέσω ΕΣΠΑ και ΠΔΕ για τη λειτουργία των παιδικών βρεφονηπιακών σταθμών για την περίοδο 2014-2015 και την πληρωμή οφειλόμενων της περιόδου 2013-2014. Εξασφάλιση περισσότερων θέσεων ωφελουμένων, μέσω εθνικών πόρων: Διετέθησαν συνολικά 200 εκ. ευρώ (40 εκ. περισσότερα από τα αρχικώς προβλεφθέντα) για 89.000 θέσεις (έναντι 68.500 το 2013-14, και 57.000 το 2012-13).

Πιλοτική εφαρμογή της δράσης «Ψηφιακή Αλληλεγγύη», εκτιμώμενου προϋπολογισμού περίπου €80 εκατ., για 150.000 οικογένειες-δικαιούχους του κοινωνικού μερίσματος
Αύξηση προϋπολογισμού της δράσης ICT4GROWTH σε €140 εκατ., με σκοπό τη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων με έμφαση στην καινοτομία, στην αύξηση της απασχόλησης και στην εξαγωγική δραστηριότητα.
Απόφαση χρηματοδότησης για τα προγράμματα «Ολοκληρωμένη Παρέμβαση για τη Στήριξη της Γυναικείας Απασχόλησης» και «Ολοκληρωμένο Σχέδιο Παρέμβασης για τη Στήριξη της Επιχειρηματικότητας των Επιχειρήσεων και των Εργαζομένων», που αφορούν στη χρηματοδότηση 220 και 140 επιχειρήσεων αντίστοιχα. Επιπλέον, έγιναν νέες κατανομές χρηματοδότησης για τα ως άνω προγράμματα με € 5,4 εκατ. και €10,4 εκατ. αντίστοιχα.

Απόφαση χρηματοδότησης για το πρόγραμμα «Ενίσχυση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων που Δραστηριοποιούνται στους Τομείς Μεταποίησης, Τουρισμού, Εμπορίου-Υπηρεσιών» με προϋπολογισμό € 30 εκατ. Αφορά στη χρηματοδότηση περίπου 600 επενδυτικών σχεδίων. Επίσης, ένταξη δυνητικών δικαιούχων στο πρόγραμμα. Ως αποτέλεσμα, υπήρξε, μέσω του προγράμματος αυτού, έναρξη υλοποίησης επενδύσεων ύψους € 456 εκατ.
Απόφαση για τη χρηματοδότηση του προγράμματος «Ηλεκτρονική Πρόσβαση σε Επιστημονικά Περιοδικά» (Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη) προϋπολογισμού €20 εκατ.

Έγκριση, σε συνεννόηση με την Πολιτική Ηγεσία του Υπ. Παιδείας και Θρησκευμάτων, της υλοποίησης προγράμματος προϋπολογισμού €40 εκατ. που αφορά στην κατάρτιση 7.000 άνεργων αποφοίτων Ι.Ε.Κ.. Αντίστοιχα, για το Υπ. Υγείας εγκρίθηκε πρόγραμμα προϋπολογισμού €14,4 εκατ. που αφορά στην κατάρτιση 1.200 νέων ανέργων επαγγελματιών υγείας.
Εκκίνηση, μάλιστα ως «εμπροσθοβαρούς», προγράμματος υποτροφιών 7.000 ανέργων αποφοίτων ΑΕΙ –ΤΕΙ, μέσω ΟΑΕΔ.

Παράταση, έως 30.06.2015, για τα προγράμματα «Μεταποίηση στις Νέες Συνθήκες» και «Νέα – Καινοτομική Επιχειρηματικότητα». Η ρύθμιση διευκόλυνε 400 επενδυτικά σχέδια και για τα δύο προγράμματα πανελλαδικά, συνολικού προϋπολογισμού €80 εκατ.

Κατόπιν αιτήματος του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, δόθηκε από την Ε.Ε. εξαίρεση για την ένταξη/συμβασιοποίηση στο ΕΣΠΑ 2007-2013 για το Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση» και τα έργα:

-Αποκατάστασης Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων (ΧΑΔΑ).

-Αποπληρωμή όλων των εγκεκριμένων δικαιούχων του προγράμματος «Εξοικονομώ κατ´Οικον» (περίπου 10.000 νοικοκυριών τα οποία με την σειρά τους, θα εξοφλήσουν περίπου 30.000 επαγγελματίες), με ποσό 100 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, έγιναν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να εγκριθεί από την Ε.Ε., η ένταξη νέων χρηματοδοτήσεων για δικαιούχους του Προγράμματος «Εξοικονομώ κατ΄Οίκον», με εμπροσθοβαρή χρονικά τρόπο, στην νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020.

-Συμβασιοποίηση για 63 έργα, συνολικού προϋπολογισμού ένταξης 51,7 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο της Δράσης «Εξοικονομώ» των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ώστε να υλοποιηθούν άμεσα εντός των προθεσμιών της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου. Δόθηκε λύση σε σημαντικό αριθμό έργων Δήμων, τα οποία βρίσκονται σε φάση υλοποίησης και αφορούν σε δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης δημοσίων κτιρίων και κοινοχρήστων χώρων με σημαντικά οφέλη για το τοπικό επίπεδο.

Αποτέλεσμα: Υπερκάλυψη (118,31%) του στόχου απορρόφησης κοινοτικών πόρων για το 2013 (3.890 εκ κοινοτικής συνδρομής) και Υπερκάλυψη (113,79%) του στόχου απορρόφησης κοινοτικών πόρων του Α΄ εξαμήνου 2014,

Ταυτόχρονα, υλοποιήθηκε πρόγραμμα εξυγίανσης των επιχειρησιακών προγραμμάτων («Ε.Π.») του ΕΣΠΑ 2007-2013, μείωση της υπερδέσμευσης που παλαιότερα υπερέβαινε σε πολλές περιπτώσεις το 150% και εισαγωγή κανόνων για την υπεύθυνη διαχείριση των προγραμμάτων, χωρίς να χρειαστεί να επιβαρυνθούν εθνικοί πόροι για τις πληρωμές των έργων. Η εξυγίανση των ΕΠ περιέλαβε:
– απεντάξεις έργων,
– μεταφορά έργων σε άλλα ΕΠ της τρέχουσας περιόδου ή της επόμενης περιόδου, καθώς και
– επιμερισμό του φυσικού και του οικονομικού αντικειμένου των έργων μεταξύ των 2 προγραμματικών περιόδων (έργα phasing).

Νέα Προγραμματική Περίοδος (2014-2020)
Συμφωνήθηκε και εγκρίθηκε (23.5.2014) από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (νέο ΕΣΠΑ) 2014-2020, συνολικής κοινοτικής συνδρομής 19,9 δισ. Ευρώ (με δυνατότητα πρόσθετων 2 δισ. το 2016). Το πρόγραμμα αναθεωρήθηκε στις 24 Σεπτεμβρίου 2014, για να περιλάβει και τον προϋπολογισμό του Ευρωπαϊκού Ταμείου Θάλασσας και Αλιείας. Σημειώνεται ότι το Ελληνικό Πρόγραμμα ενεκρίθη τρίτο ανάμεσα στα 28 Σύμφωνα Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ) των Κ.Μ.

Εμπρόθεσμη υποβολή (17.7.2014) στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έγκριση όλων των νέων Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του Υπ. Ανάπτυξης.
Προγραμματισμός και εξασφάλιση της σχετικής έγκρισης της Ε.Ε. για εμπροσθοβαρή ανάλωση πόρων της νέας περιόδου 2014-2020 σε ώριμα έργα υποδομής και σε δράσεις κοινωνικής συνοχής και καταπολέμησης της ανεργίας. (Προετοιμάστηκαν και προ-δημοσιεύτηκαν οι πρώτες δύο προσκλήσεις για δράσεις ενίσχυσης μικρομεσαίων επιχειρήσεων, συνολικού προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ. Επίσης, ξεκίνησαν δράσεις κοινωνικής συνοχής μέσω των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων “Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού” και “Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση”).
Εξασφάλιση χρηματοδότησης της Περιφέρειας των Ιονίων Νήσων με ενεργοποίηση σχετικής εξαίρεσης του Κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, παρά την αρχική μη ένταξή τους στη χρηματοδότηση, μέσω πόρων της Πρωτοβουλίας για την Απασχόληση των Νέων λόγω των στατιστικών αριθμητικών μεγεθών της Eurostat.
Επιμερισμός, σε συμφωνία με την ΕΕ, του φυσικού και του οικονομικού αντικειμένου των έργων μεταξύ των 2 προγραμματικών περιόδων (έργα phasing) εξασφαλίζοντας ικανό χρόνο για την απρόσκοπτη υλοποίησή τους με βέλτιστη αξιοποίηση των πόρων των δύο περιόδων.

Προετοιμασία, έγκριση από τη Βουλή και έναρξη εφαρμογής του Εφαρμοστικού Νόμου για το νέο ΕΣΠΑ (δομές και συστήματα διαχείρισης και ελέγχου) Ο νόμος αποσκοπεί στη διευκόλυνση των επενδυτών και την ενίσχυση της ευελιξίας στη διαχείριση των έργων με τελικό σκοπό τη βέλτιστη απορρόφηση των πόρων.
Προετοιμασία για υλοποίηση νέων δράσεων/ενεργειών στο πλαίσιο της νέας προγραμματικής περιόδου των Διαρθρωτικών Ταμείων της Ε.Ε. (ΣΕΣ 2014-2020). Αναλυτική παρουσίαση (σελ. 6-7)

Β. Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)
Με την Εγκύκλιο Έγκρισης και Χρηματοδότησης του ΠΔΕ 2014 έγινε για πρώτη φορά εξυγίανση του Εθνικού σκέλους του Π.Δ.Ε. με αποσυμφόρηση του Προγράμματος από εθνικά βάρη και μείωση του ανεκτέλεστου προϋπολογισμού των Προγραμμάτων των φορέων. Επίσης δόθηκαν στους φορείς υλοποίησης οδηγίες, προκειμένου να εκκαθαρίσουν τα Προγράμματά τους από ανενεργά έργα. Με τον τρόπο αυτό, έγινε εφικτή η καλύτερη αξιοποίηση των διαθέσιμων κονδυλίων με ένταξη και χρηματοδότηση νέων έργων που ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες της χώρας.
Ενίσχυση του ποσοστού απορρόφησης επί των πληρωμών του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 10%, σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία της ίδιας περιόδου του έτους 2013. Αυτό σημαίνει ότι, μέχρι τις αρχές του Δεκεμβρίου του 2014, η αγορά ενισχύθηκε με 600 εκατ. ευρώ περισσότερα από την αντίστοιχη περίοδο του 2013.
Ένταξη του έργου «Ε.Ο. Πάτρα-Πύργος» στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (με πόρους από το Νέο ΕΣΠΑ 2014-2020), ώστε να προχωρήσει άμεσα η δημοπράτησή του. Ο αυτοκινητόδρομος είναι μήκους 75 χλμ. και προϋπολογισμού 340 εκατ. ευρώ.

Διασφάλιση της απρόσκοπτης χρηματοδότησης της δράσης «Ενίσχυση μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στους τομείς μεταποίησης, τουρισμού, εμπορίου-υπηρεσιών (ΠΕΠ)». Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μέχρι σήμερα έχουν εκταμιευθεί από το Π.Δ.Ε. κονδύλια ύψους 135 εκατ. €, που έδωσαν άμεση ανακούφιση στις επιχειρήσεις.
Υπογραφή Κοινής Υπουργικής Απόφασης με την οποία δίνεται η δυνατότητα στις Περιφέρειες που είχαν πληγεί από τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007 (Δυτικής Ελλάδος, Πελοποννήσου και Στερεάς Ελλάδος) να επαναδιαθέσουν το υπόλοιπο που προκύπτει από μειώσεις προϋπολογισμών έργων (εκπτωτικό προϊόν) για την ένταξη νέων έργων και αυξήσεις προϋπολογισμών συνεχιζόμενων έργων, με στόχο την αποκατάσταση των πληγεισών περιοχών.

Ρυθμίσεις για τη διασφάλιση της πληρωμής του μη επιλέξιμου ΦΠΑ των συγχρηματοδοτούμενων έργων με ταυτόχρονη εξοικονόμηση πόρων του ΠΔΕ, μέσω της θέσπισης της διαδικασίας αντιστροφής της υποχρέωσης για συγκεκριμένες κατηγορίες έργων.

Ρυθμίσεις για την ανάθεση και διαχείριση των δημοσίων συμβάσεων με σκοπό την απλοποίηση, επιτάχυνση, διαφάνεια και μέγιστη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και της προστασίας του ανταγωνισμού.
Ολοκλήρωση των τεχνικών προαπαιτούμενων για τη διενέργεια των ηλεκτρονικών πληρωμών του ΠΔΕ, εκπαίδευση διαχειριστών και γενίκευση της χρήσης τους.

Απλοποίηση της διαδικασίας πληρωμών του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του ΠΔΕ.

Θεσμοθέτηση και ένταξη στο νέο Δημόσιο Λογιστικό της δυνατότητας υπερδέσμευσης πιστώσεων του ΠΔΕ για την επίτευξη της πλήρους εκτέλεσης αυτού.

Θεσμοθέτηση και ένταξη στο νέο Δημόσιο Λογιστικό της υποχρεωτικής σύμπραξης του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας στην έκδοση κανονιστικών πράξεων που αφορούν σε θέματα υλοποίησης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Κατάρτιση Εθνικής Στρατηγικής κατά της Απάτης στα Συγχρηματοδοτούμενα Έργα, εγκεκριμένης από την ΕΕ, συνοδευόμενης από πολυετές σχέδιο δράσης και επικοινωνία αυτής σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς με στόχο τη δημιουργία σχετικής κουλτούρας δεοντολογίας. Υλοποίηση του ως άνω σχεδίου δράσης βάσει του χρονοδιαγράμματος αυτού.
Ρύθμιση για την κατά παρέκκλιση λειτουργία των συλλογικών οργάνων των δήμων κατά την προεκλογική περίοδο και μέχρι την εγκατάσταση των νέων οργάνων, για ζητήματα που αφορούν στην υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων έργων.

Επικαιροποίηση οδηγιών ωρίμανσης για την απλοποίηση των διαδικασιών υλοποίησης για βασικές κατηγορίες έργων.
Ψήφιση και πλήρης εφαρμογή του νέου Οργανισμού του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, με σημαντικά μειωμένο τον αριθμό των δομών, αλλά με ταυτόχρονη διασφάλιση της αποτελεσματικής λειτουργίας του Υπουργείου.
Γ. Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας (ΓΓΒ)
Ι. Δράσεις για τη ρευστότητα των επιχειρήσεων:
Παράταση υλοποίησης έως τις 30/6/2015 για τα 6.587 επενδυτικά έργα προϋπολογισμού 1,74 δισ. ευρώ που έχουν ενταχθεί στα προγράμματα τα οποία υλοποιεί η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2014

Πρόγραμμα ΕΣΠΑ

Εγκεκριμένες

Προτάσεις

Συνολικός

Προϋπ/σμός

Δημόσια

Επιχορήγηση

Eξωστρέφεια – Ανταγωνιστικότητα  II

881

€ 89.066.894

€ 38.244.442

Eξωστρέφεια – Ανταγωνιστικότητα  Ι

746

€ 98.007.043

€ 44.789.850

Ενίσχυση Επιχειρηματικότητας Νέων

1.380

€ 109.090.253

€ 55.971.929

Ενίσχυση Επιχειρηματικότητας Γυναικών

1.151

€ 86.5654.302

€ 44.195.319

Μεταποίηση στις Νέες Συνθήκες

1.849

€ 436.477.353

€ 183.751.015

Nέα Καινοτομική Επιχειρηματικότητα

439

€ 63.135.109

€ 37.881.065

Πράσινες Υποδομές 2010

54

€ 57.000.000

€ 22.000.000

Πράσινη Επιχείρηση 2010

54

€ 7.500.000

€ 3.300.000

Μετεγκατάσταση Επιχειρήσεων σε ΒΕΠΕ και Επιχειρηματικά Πάρκα

33

€10.341.976

€ 5.170.988

ΣΥΝΟΛΑ

6.587

€  1.736.272.930

€ 435.304.608

   ΙΙ. Νομοθετικό έργο

Βασική επιδίωξη του νομοθετικού έργου αποτέλεσε η ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων με στόχο την εξάλειψη χρονοβόρων και αναχρονιστικών διαδικασιών αδειοδότησης και τη διευκόλυνση των νέων επενδύσεων, προκειμένου να συμβάλουν το ταχύτερο δυνατό στην αναπτυξιακή προοπτική της Εθνικής Οικονομίας. Στο ανωτέρω πλαίσιο ανελήφθησαν οι παρακάτω νομοθετικές πρωτοβουλίες:

Μεταρρύθμιση στη λειτουργία των Επιχειρήσεων (N. 4262/2014 – Investment Licensing): Δυνητική Απελευθέρωση στην άσκηση όλων των οικονομικών δραστηριοτήτων. Επιβάλλονται περιορισμοί μόνο όταν δικαιολογούνται από την ειδική φύση του αντικειμένου της ρύθμισης με στόχο τη διαφύλαξη του Δημοσίου Συμφέροντος
ΚΥΑ 12684/92/21.11.2014 (ΦΕΚ Β΄3181), επιχειρήσεις που ασκούν 103 διαφορετικές δραστηριότητες μπορούν να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους μόνο με μια απλή ενημέρωση στην οικεία Περιφέρεια. Οι δραστηριότητες αυτές αφορούν 24 σημαντικούς κλάδους της ελληνικής βιομηχανίας, που αποτελούν σήμερα το 14,3% του Α.Ε.Π.. Ενδεικτικά αναφέρονται: η βιομηχανία δέρματος, η κλωστοϋφαντουργία, η κατασκευή επίπλων, μηχανημάτων και ηλεκτρολογικού εξοπλισμού, η βιομηχανία τροφίμων, η ποτοποιία κ.ά.

Με το ΠΔ 122/2014 (ΦΕΚ Α΄196/23-9-2014) παρέχεται για πρώτη φορά η δυνατότητα αντικατάστασης της επαγγελματικής εμπειρίας με σεμινάρια (προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης), μέσω της λειτουργίας εξειδικευμένων φορέων επαγγελματικής κατάρτισης. Για την πλήρη εφαρμογή του Ν.3982/2011 (απλοποίηση της αδειοδότησης των τεχνικών επαγγελματικών και μεταποιητικών δραστηριοτήτων), αναφορικά με τους επαγγελματίες των τεχνικών επαγγελμάτων εκδόθηκαν από τον Ιούλιο του 2012 επτά (7) Προεδρικά Διατάγματα και δεκαεννέα (19) Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις. Με το άρθρο 112 του Ν.4314/2014 χορηγήθηκε παράταση στους επαγγελματίες των τεχνικών επαγγελμάτων για το θέμα της αντιστοίχισης των υφιστάμενων αδειών τους, προκειμένου να καταστεί ομαλή η μετάβαση στο ανωτέρω νέο κανονιστικό πλαίσιο.

ΙΙΙ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Σύσταση και λειτουργία Συντονιστικής Ομάδας Εργασίας, με τη συμμετοχή του ΣΕΒ ως κοινωνικού εταίρου, με ενέργειες (για τη Διϋπουργική Επιτροπή) για τη Βιομηχανική Πολιτική της χώρας και κύρια αντικείμενα δράσης:

Μείωση του Ενεργειακού Κόστους με παρεμβάσεις προς όλους τους αρμόδιους φορείς, προκειμένου να καταστεί η ελληνική βιομηχανία ανταγωνιστική, δεδομένου του σημαντικά υψηλότερου ενεργειακού κόστους της από τις βιομηχανίες άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Ειδικότερα, με επιστολή προς τους αρμόδιους Υπουργούς Οικονομικών, ΠΕΚΑ, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, καθώς και Παιδείας και Θρησκευμάτων, ζητήθηκαν άμεσες προτάσεις για θεσμικές δράσεις σε θέματα όπως οι χρεώσεις ΥΚΩ, η τιμή του φυσικού αερίου, ο ΕΦΚ, η διακοψιμότητα κ.ά., στην κατεύθυνση της δραστικής μείωσης του ενεργειακού κόστους στη βιομηχανία, με στόχο την εξασφάλιση της βιωσιμότητας της ελληνικής βιομηχανίας, την τόνωση της ανταγωνιστικότητάς της, την προσέλκυση επενδύσεων, την ανάπτυξη και συνακόλουθα τη μείωση της ανεργίας και την αύξηση των θέσεων εργασίας.

Επεξεργασία και διαμόρφωση πρότασης εμπροσθοβαρούς δράσης στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 για την εξοικονόμηση ενέργειας
Στρατηγικές για τη βελτίωση των σχέσεων Έρευνας & Βιομηχανίας

Παρέμβαση για τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους των επιχειρήσεων

ΙV. Λοιπές Δράσεις:

Περαιτέρω ανάπτυξη της ψηφιακής πύλης «Start-up Greece» ως εργαλείου υποστήριξης των ελληνικών ΜΜΕ και ανάπτυξης νέων συνεργασιών μεταξύ των επιχειρήσεων. Η Πλατφόρμα έχει ήδη συμπληρώσει 15 μήνες ζωής, αριθμώντας ήδη πάνω από 5.300 μέλη και πάνω από 270.000 επισκέπτες, εκ των οποίων πάνω από 10% από το εξωτερικό.

Η ψηφιακή πύλη «Start-up Greece» κατέστη success model και, μετά από αίτημα των Κυπρίων, υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας με την Κύπρο επί τη βάσει του οποίου παραχωρήθηκε η άδεια χρήσης του προτύπου και η τεχνογνωσία για την ανάπτυξη μιας, όμοιας με την ελληνική, κυπριακής ψηφιακής πλατφόρμας (Start-up Cyprus), με απώτερο σκοπό τη διασύνδεση της επιχειρηματικής κοινότητας των δύο χωρών.

Διευκόλυνση των επιχειρήσεων μέσω παροχής παράτασης για την ορθή εγκατάσταση του συστήματος Εισροών-Εκροών στα Πρατήρια Υγρών Καυσίμων σε όλες τις πόλεις της περιφέρειας (ΦΕΚ 3678/31.12.2014).

Δημιουργία Μητρώου Πιστοποιημένων Επιθεωρητών σύμφωνα με το ΠΔ 126/2012 (ΑΔΑ: 79ΖΖΦ-6ΧΠ/23.1.2015).

Δυνατότητα ηλεκτρονικής κατάθεσης των αιτήσεων στον ΟΒΙ για χορήγηση τίτλων βιομηχανικής ιδιοκτησίας (ΦΕΚ 3258/4.12.2014)

Στο τελικό στάδιο η έκδοση ΠΔ με το οποίο τα Επιμελητήρια καθίστανται Αδειοδοτούσες Αρχές για τις μεταποιητικές επιχειρήσεις.

Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τις δραστηριότητες Εφοδιαστικής Αλυσίδας (logistics).

Αναμόρφωση του πλαισίου για τα Επιχειρηματικά Πάρκα ως Οργανωμένοι Υποδοχείς Δραστηριοτήτων (ΟΥΔ), με στόχο κάθε Υποδοχέας να αδειοδοτείται για συγκεκριμένες χρήσεις και στη συνέχεια ο εκάστοτε διαχειριστής να αδειοδοτεί τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να λειτουργήσουν εντός αυτού.
Υλοποίηση της νομοθετικής πρωτοβουλίας για την άρση εμποδίων στον ανταγωνισμό σε τέσσερις τομείς της Ελληνικής Οικονομίας (τουρισμός, λιανικό εμπόριο, επεξεργασία τροφίμων, δομικά υλικά).
Αξιολόγηση της λειτουργίας των εποπτευόμενων φορέων της ΓΓΒ (ΕΣΥΠ, ΕΒΕΤΑΜ, ΟΒΙ, ΕΤΕΑΝ).
Ολοκλήρωση της εκκαθάρισης στην οποία είχαν τεθεί μετά τη λύση τους οι πέντε θυγατρικές εταιρείες της ΕΟΜΜΕΧ ΑΕ (ΕΛΚΑ, ΕΛΚΕΑ, ΕΛΚΕΔΕ, ΚΕΓ και Θερμοκοιτίδα Χανίων).

Σημειώνεται ότι με το ανωτέρω νομοθετικό έργο, συμπεριλαμβανομένων και ρυθμίσεων που θεσμοθετήθηκαν με τον Εφαρμοστικό Νόμο του ΕΣΠΑ, κατέστη «observed» σχεδόν το σύνολο των μνημονιακών υποχρεώσεων της χώρας μας που αφορούσε στο ΕΣΠΑ και στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας.

Δ. Προετοιμασία για υλοποίηση δράσεων / ενεργειών στο πλαίσιο της νέας προγραμματικής περιόδου των Διαρθρωτικών Ταμείων της Ε.Ε. (ΣΕΣ 2014-2020) στους ακόλουθους άξονες:
Ι. «Καινοτομία & επιχειρηματικότητα», για την εισαγωγή καινοτόμων μεθόδων στην παραγωγική διαδικασία ως μέσων επίτευξης και αύξησης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, καθώς και την ανάπτυξη μεθόδων αξιοποίησης των Key enable technologies στην ελληνική μεταποίηση.
ΙΙ. «Clusters», για την ανάπτυξη συνεργατικών σχηματισμών μεταξύ ΜΜΕ της μεταποίησης, επιλεγμένων κλάδων εμπορίου και υπηρεσιών και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, ερευνητικών ινστιτούτων και λοιπών φορέων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.
ΙΙΙ. Περαιτέρω ανάπτυξη του «Εθνικού Παρατηρητηρίου για τις ΜΜΕ», με σκοπό τη συλλογή και στατιστική επεξεργασία στοιχείων που αφορούν τις ελληνικές ΜΜΕ και την αξιοποίησή τους για την ανάπτυξη και το σχεδιασμό πολιτικών για την υποστήριξή τους.
IV. «Εξωστρέφεια», για την δημιουργία υποδομών και ικανοτήτων απαραίτητων για την στήριξη του εξωστρεφούς προσανατολισμού και στην στήριξη της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων εν γένει.
V. «Ανάπτυξη σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων», στοχευμένων ανά στάδιο ανάπτυξης της επιχειρηματικής δραστηριότητας, με σκοπό την ενίσχυση της πρόσβασης των ΜΜΕ σε πηγές χρηματοδότησης.
VI. Ο σχεδιασμός δράσεων για την ανάπτυξη ολοκληρωμένης πολιτικής για τις Ελληνικές ΜΜΕ του τομέα της χειροτεχνίας.
VII. Συνέχιση των εκταμιεύσεων επιχορηγήσεων προς τις εταιρείες που έχουν υπαχθεί
στον Αναπτυξιακό Νόμο και ολοκληρώνουν τα επενδυτικά τους σχέδια.
VIII. Συνέχιση των προγραμμάτων του ΕΤΕΑΝ και ανάπτυξη νέων για τόνωση της
ρευστότητας και ενίσχυση της οικονομίας.

Ειδικότερα, το «Ταμείο Επιχειρηματικότητας» (ΤΕΠΙΧ), το οποίο έχει συσταθεί και διαχειρίζεται σήμερα η ΕΤΕΑΝ, έχει ως στόχο τη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων ΜΜΕ μέσω δανείων με ευνοϊκούς όρους. Το ΕΣΠΑ – ΕΠΑΕ (ΕΠΑΝ ΙΙ) 2007-2013 έχει συνεισφέρει συνολικά στο ως άνω Ταμείο 540 εκατ. ευρώ. Προκειμένου να βελτιωθεί ο λειτουργικός ρόλος του Ταμείου Επιχειρηματικότητας προς την κατεύθυνση ενίσχυσης της ρευστότητας κι εν γένει της βελτίωσης του χρηματοπιστωτικού κλίματος για τις ΜΜΕ, δημιουργήθηκαν υπό την αιγίδα του τα ακόλουθα Μέσα Χρηματοπιστωτικής Τεχνικής:

To «Ταμείο Επιχειρηματικής Επανεκκίνησης» για την παροχή δανείων κεφαλαίου κίνησης τετραετούς διάρκειας, με το οποίο η συνολική ρευστότητα που θα διοχετευτεί στην αγορά ανέρχεται σε € 550 εκατ. (€ 275 εκατ. από το Ταμείο και € 275 εκατ. από τράπεζες). Το ύψος των δανείων φθάνει μέχρι το 50% του κύκλου εργασιών του προηγούμενου ή το 50% των παραγγελιών του τρέχοντος έτους και το επιτόκιό τους, λόγω της σχέσης συνεπένδυσης (1:1) και λαμβανομένων υπόψη των σημερινών συνθηκών στην αγορά, εκτιμάται ότι δεν υπερβαίνει το 4,5 %, (προ λοιπών επιβαρύνσεων).

Tο «Ταμείο Εγγυοδοσίας», για την ενίσχυση των ΜΜΕ μέσω της παροχής εγγύησης πρώτης ζημίας σε δάνεια που καλύπτουν μέρος της ιδιωτικής συμμετοχής για επενδύσεις, καθώς και σε δάνεια για κεφάλαια κίνησης (συμπεριλαμβανομένων των προκαταβολών για λήψη επιχορηγήσεων) με ή χωρίς κρατική ενίσχυση. Τα διαθέσιμα του Ταμείου από πόρους της ΕΤΕΑΝ ανέρχονται σε € 50 εκατ.
Ταμεία Δανειοδοτήσεων του ΤΕΠΙΧ, εκ των οποίων την τρέχουσα περίοδο είναι ανοιχτή μόνο η Δράση «Εξωστρέφεια» για τη χρηματοδότηση επενδύσεων συνολικού ύψους 140 εκατ. ευρώ με σχέση συνεπένδυσης 1:1 μεταξύ ΕΤΕΑΝ (€ 70 εκατ.) και Eurobank (€ 70 εκατ.). Οι ενταγμένες επιχειρήσεις δανειοδοτούνται με πολύ ευνοϊκούς όρους (διάρκεια έως 10 έτη με περίοδο χάριτος έως 2 έτη και επιτόκιο 3,18%).
Το «Ταμείο Νησιωτικής & Τουριστικής Επιχειρηματικότητας» (ΤΑΝΤΕ) για την παροχή δανείων κεφαλαίου κίνησης ή επενδυτικού σκοπού έως € 30.000 από συνεργαζόμενες τράπεζες με επιτόκιο 2,8% ή μηδενικό για περιοχές κάτω των 3.100 κατοίκων. Ζητούνται από τις ΜΜΕ μόνο ενοχικές εξασφαλίσεις-προσωπικές εγγυήσεις.

Η δράση «Ενίσχυση Σεισμοπλήκτων Επιχειρήσεων Νομού Κεφαλληνίας» (στο πλαίσιο λειτουργίας του ΤΑΝΤΕ) για την παροχή δανείων κεφαλαίου κίνησης από € 3.000 έως € 19.950 από τις συνεργαζόμενες τράπεζες με μηδενικό επιτόκιο και 4ετή έως και 10ετή διάρκεια για αποκατάσταση ζημιών.
Ε. Εφαρμογή νέας οργανωτικής δομής Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας

Στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2014-2016, υλοποιήθηκε με εξαιρετική επιτυχία το σχέδιο για τη μείωση των δομών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, το Φθινόπωρο 2014. Εφαρμόστηκε με ακρίβεια το ΠΔ 116, ΦΕΚ 185/3-9-2014 που όριζε προθεσμία δύο μηνών, έως 3-11-2014, για την πλήρη εφαρμογή του νέου οργανογράμματος μέσω επανατοποθέτησης του προσωπικού. Η μετάβαση στο νέο οργανόγραμμα έγινε εξαιρετικά ομαλά, χωρίς κάποια αρνητική επίδραση στο έργο του Υπουργείου, παρά την πυρετώδη περίοδο κλεισίματος του έτους. Τα αποτελέσματα της αναδιοργάνωσης είναι πολύ σημαντικότερα από το προφανές μικρό δημοσιονομικό όφελος, συγκεκριμένα είναι η μείωση της γραφειοκρατίας, η αποτελεσματικότερη λειτουργία των υπηρεσιών, ο καλύτερος συντονισμός, η άρση επικαλύψεων αρμοδιοτήτων και η καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού του Υπουργείου.

Τέλος, ενδεικτική του εξορθολογισμού και της βελτίωσης της αποδοτικότητας είναι η έγκριση επιχορήγησης, από Εθνικούς πόρους της Μονάδας Οργάνωσης και Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Α.Ε (ΜΟΔ), για το οικονομικό έτος 2014, μειωμένης κατά 20% από τα αρχικώς προβλεφθέντα, στα € 6.66 εκατ. Στο ίδιο πνεύμα και πρακτική, έγιναν όλες οι απαραίτητες ενέργειες, ώστε η ΜΟΔ να στεγασθεί σε ενιαίο χώρο από το 2015, μειώνοντας το κόστος των ενοικίων κατά 70% περίπου.
Δημοσιεύτηκε από το Google Drive–Αναφορά κατάχρησης–Ενημερώνεται αυτόματα κάθε 5 λεπτά

By