Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024

Το στοιχειωμένο Σύνταγμα

Ένα στοιχειωμένο σπίτι στήθηκε στην κεντρική πλατεία της Αθήνας στο πλαίσιο του Fast Forward Festival της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση

Ένα αλλιώτικο «στοιχειωμένο σπίτι» ορθώνεται στην καρδιά της πόλης και ο πρωτοπόρος Ολλανδός δημιουργός του, Ντρις Φερχόφεν, μας προτρέπει να το επισκεφθούμε για να ξορκίσουμε τη σύγχρονη κουλτούρα του φόβου, σε μια κοινωνία εμμονική με την ασφάλεια και την τελειότητα. Άραγε, είμαστε ακόμα ικανοί να διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας;

«Εξορκίζουμε τους φόβους μας μόνο όταν τους κοιτάμε κατάματα» δηλώνει ο Φερχόφεν και αυτό ακριβώς μας καλεί να πράξουμε, μπαίνοντας κάτω από τη μαύρη τέντα με τη νέον επιγραφή “Phobiarama” που έχει στηθεί στην καρδιά της πόλης.

Θέαμα-εμπειρία εκτός Στέγης, η ζωντανή εγκατάσταση-περφόρμανς “Phobiarama” είναι η πιο πρόσφατη δουλειά του διεθνώς διακεκριμένου Ολλανδού εικαστικού και σκηνοθέτη, ο οποίος πριν από τρία χρόνια, στο πλαίσιο του 1ου Fast Forward Festival της Στέγης, παρουσίασε στους δρόμους της Αθήνας την αποκαλυπτική περιπατητική παράσταση “No Man’s Land”, με τους θεατές να έχουν για οδηγό τους έναν μετανάστη.

Σε παγκόσμια πρεμιέρα και σε συμπαραγωγή της Στέγης με το Holland Festival, το “Phobiarama” θεματοποιεί, εκθέτει και αποδομεί τις στρατηγικές του φόβου, καλώντας μας να αναμετρηθούμε μαζί τους όπως πρέπει, δηλαδή επί ίσοις όροις.

«Ποτέ άλλοτε δεν ήμασταν τόσο ασφαλείς και, συγχρόνως, τόσο τρομοκρατημένοι», διαπιστώνει ο Ντρις Φερχόφεν και μας θυμίζει: «Οι υποδοχείς του φόβου εδράζονται στον εγκέφαλό μας: στην αμυγδαλή, τους νευρώνες που ενεργοποιούν τα αντανακλαστικά μας όταν βρισκόμαστε σε κίνδυνο. Τελευταία, η αμυγδαλή μας κάνει υπερωρίες. Πολιτικοί, media, marketers και τρομοκράτες μάς υποχρεώνουν σε διαρκή εγρήγορση, σε κατάσταση συναγερμού. Στοχεύουν με φοβερή αποτελεσματικότητα στους υποδοχείς του φόβου. Τι από όλα αυτά, όμως, είναι πραγματικές απειλές και τι σενάρια συνωμοσίας;».

Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του στην Ελλάδα, το “Phobiarama” θα παρουσιαστεί στο Holland Festival (12-20/6), πάντα σε συμπαραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.

Ο Ντρις Φερχόφεν (γενν. 1976), με σπουδές σκηνογραφίας στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μάαστριχτ (1995-99), αρχικά συνεργάστηκε με διάφορους σκηνοθέτες και σκηνογράφους. Το 2002 ξεκίνησε να εργάζεται ως ανεξάρτητος θεατρικός δημιουργός, παρουσιάζοντας εγκαταστάσεις, site-specific παραστάσεις και χάπενινγκ σε μουσεία, διεθνή φεστιβάλ, αλλά και στον δημόσιο χώρο. Τα έργα του, στη μεθόριο μεταξύ περφόρμανς και εικαστικής εγκατάστασης, εξετάζουν κριτικά τις σχέσεις ανάμεσα στους θεατές, τους περφόρμερ, την καθημερινότητα και την τέχνη. Ο Φερχόφεν αρνείται στο κοινό το ρόλο παθητικών θεατών μιας θεατρικής παράστασης και το εμπλέκει σε μια δυναμική σχέση με το έργο και/ή τους ερμηνευτές ή το παροτρύνει να βιώσει το χάπενινγκ ως εμπειρία. Οι δουλειές του παρουσιάζονται διεθνώς και ο ίδιος ζει μεταξύ Βερολίνου και Άμστερνταμ.

O Ντρις Φερχόφεν παρουσίασε για πρώτη φορά έργο του στην Ελλάδα στο πλαίσιο του 1ου Fast Forward Festival της Στέγης (Μάιος 2014), με την περιπατητική και ακατάλληλη για ανηλίκους παράσταση, “No Man’s Land”. Είκοσι θεατές συναντιούνταν στον σταθμό του μετρό Μοναστηράκι με είκοσι οικονομικούς μετανάστες και πολιτικούς πρόσφυγες. Κάθε θεατής, έχοντας ένα iPod που του έδινε ηχητικές πληροφορίες, ακολουθούσε τον δικό του μετανάστη-οδηγό σε έναν αποκαλυπτικό περίπατο. Από τα ακουστικά του iPod, ο θεατής μάθαινε τη βιογραφία ενός μετανάστη, που θα μπορούσε κάλλιστα να είναι εκείνος που τον οδηγούσε στους δρόμους της πόλης.

Θεατής και οδηγός αποκτούσαν μια ιδιότυπη σχέση, καθώς ο πρώτος εμπιστευόταν τον δεύτερο σε μια περιήγηση στην αθέατη πλευρά της πόλης του. Μετά την Ολλανδία, τη Γερμανία και την Ισπανία, το συγκεκριμένο πρότζεκτ “No Man’s Land” αναπροσαρμόστηκε ειδικά για την παρουσίασή του στην Αθήνα, όπου, σύμφωνα με τον δημιουργό του, «η συνθήκη ήταν τόσο επείγουσα ώστε έπρεπε να δοθεί μια συγκινητική, ποιητική όσο και γεμάτη νόημα απάντηση στο τι μπορεί να σημαίνει “διαπολιτισμικό περιβάλλον”».

Info
“Phobiarama”
Πλατεία Συντάγματος, Αθήνα
Διάρκεια: Έως τις 14 Μαΐου
Ημέρες και ώρες παράστασης:
Δευτ-Παρ: 18:00 | 19:00 | 20:00 | 21:00 | 22:00
Σαβ-Κυρ: 11:00 | 12:00 | 13:00 και 18:00 | 19:00 | 20:00 | 21:00 | 22:00
Είσοδος ελεύθερη

By