Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

Τριπλασιάζονται τα ηλεκτρικά οχήματα στους δρόμους

Τα ηλεκτρικά οχήματα της Tesla και της Nissan που θα κυκλοφορούν στους δρόμους την επόμενη διετία θα καταστούν ένα σύνηθες θέαμα όπως αναφέρει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ).

Στο τέλος της δεκαετίας ο διεθνής στόλος των ηλεκτρικών οχημάτων θα έχει τριπλασιαστεί φθάνοντας τα 13 εκατομμύρια από τα 3,7 εκατ. που ήταν τον προηγούμενο χρόνο. Αυτό υποστηρίζει αναφορά η οποία δημοσιεύθηκε τη Τετάρτη από τον οργανισμό στο πλαίσιο της συμβουλευτικής που ασκεί προς τις βιομηχανοποιημένες χώρες ενώ σημείωσε ότι οι πωλήσεις μπορεί να σημειώσουν άνοδο κατά 24% σε ετήσια βάση μέχρι το 2030.

Τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν την ταχύτητα με την οποία το διεθνές σύστημα μεταφορών στρέφεται στα πιο καθαρά καύσιμα καθώς οι κυβερνήσεις εστιάζουν στον περιορισμό των αερίων του θερμοκηπίου.

Η Tesla και η Nissan διαθέτουν κάποια από τα πιο γνωστά ηλεκτρικά μοντέλα αλλά αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen, η General Motors και η Audi έχουν ανακοινώσει την κατασκευή δεκάδων νέων ηλεκτρικών οχημάτων.

Τα πιο βασικά ευρήματα της σχετικής αναφοράς του ΙΕΑ είναι τα εξής:

1. Η Κίνα θα παραμείνει η μεγαλύτερη αγορά

Το 2017 πάνω από το 50% των πωλήσεων κατευθύνθηκαν πρωτίστως προς την Κίνα και δευτερευόντως στις ΗΠΑ. Η κινεζική κυβέρνηση έχει υιοθετήσει δέσμη μέτρων για να ενθαρρύνει τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και να μειώσει τη ρύπανση. Το 2017, η κυβέρνηση του Πεκίνου έθεσε τις ελάχιστες προδιαγραφές για την εγχώρια κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων και αύξησε κατά 10% τις επιστροφές φόρων για τους καταναλωτές που αγοράζουν ηλεκτρικά οχήματα.

2. Τα ηλεκτρικά οχήματα θα αντικαταστήσουν μεγάλο μέρος των πετρελαιοκίνητων

Ο ΙΕΑ εκτιμά ότι εφόσον μέχρι το 2030 αναμένεται ότι θα κυκλοφορούν περίπου 130 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα, περίπου 2,57 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα θα είναι περιττά. Αυτό αντιστοιχεί στους όγκους που απαιτούνται για να καλυφθεί η ζήτηση στη Γερμανία. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι πέρυσι, σε διεθνές επίπεδο, ο στόλος των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων «εκτόπισε» περί τα 380.000 βαρέλια πετρελάιου όσον αφορά στη ζήτηση, δηλαδή περίπου το 50% που καταναλώνει το Βέλγιο.

3. Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να αναζητήσουν νέες πηγές φορολογίας

Τα κράτη μπορεί να χάσουν 42 δισ. δολάρια από τα έσοδα από τη φορολογία μέχρι το 2030 σύμφωνα με το βασικό σενάριο του ΙΕΑ. Πέρυσι, τα έσοδα από τη φορολογία καυσίμων μειώθηκαν στην Κίνα κατά 2,6 δισ. δολάρια εξαιτίας της αύξησης χρήσης των ηλεκτρικών οχημάτων.

4. Θα χρειαστούν τουλάχιστον 10 επιπλέον εργοστάσια κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων

Η ζήτηση για μπαταρίες αναμένεται ότι θα αυξηθεί κατά 15% μέχρι το 2030 κυρίως εξαιτίας της χρήσης ελαφρών ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Η ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά στην Κίνα αναμένεται ότι θα αντιπροσωπεύει το 50% της ζήτησης ενώ θα ακολουθούν η Ευρώπη, η Ινδία και οι ΗΠΑ.

Αυτό σημαίνει ότι ο κόσμος θα χρειαστεί πολύ περισσότερες μονάδες παραγωγής μπαταριών παρόμοιες με εκείνες του δισεκατομμυριούχου Έλον Μασκ της Tesla στη Νεβάδα.

5. Τα λεωφορεία θα γίνουν επίσης ηλεκτροκίνητα

Μέχρι το 2030 θα κυκλοφορούν 1,5 εκατομμύρια ηλεκτρικά λεωφορεία παγκοσμίως από τα 370.000 που κυκλοφορούσαν πέρυσι.

Πέρυσι πωλήθηκαν περίπου 100.000 ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία και το 99% από αυτά προωθήθηκαν στην κινεζική αγορά.

6. Αυξάνεται η ζήτηση για λίθιο και κοβάλτιο

Το λίθιο και το κοβάλτιο είναι βασικά συστατικά των μπαταριών που χρησιμοποιούν τα οχήματα όπως και τα κινητά και τα λάπτοπ. Η ζήτηση για τα συγκεκριμένα συστατικά θα μπορούσε να σημειώσει περαιτέρω άνοδο. Δεδομένου ότι περίπου το 60% του κοβαλτίου εξορύσσεται στο Κογκό όπου ακόμη καταγράφεται εκμετάλλευση της παιδικής εργασίας, υπάρχει ανάγκη οι κατασκευαστές μπαταριών να αποδείξουν ότι η παραγωγή γίνεται με βιώσιμο τρόπο στα πρότυπα της κοινωνικής ηθικής.

By