Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Uber και Beat αντιδρούν στα σχέδια του υπουργείου Μεταφορών

Την έντονη αντίδραση τους στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ειδικά στους σημαντικούς περιορισμούς που βάζει το άρθρο 12 στην λειτουργία τους εξέφρασαν στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής οι εκπρόσωποι της Beat και της Uber.

Η αρχή έγινε από τον Νίκο Δρανδάκη, διευθύνoντα σύμβουλο της Beat, ο οποίος μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής τόνισε ότι το πνεύμα του νομοσχεδίου έρχεται σε αντίθεση με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο. Και αυτό γιατί οι υπηρεσίες της Κοινωνίας της Πληροφορίας όπως η Beat υπάγονται στην Κοινοτική Οδηγία 2000/31για το ηλεκτρονικό εμπόριο που δεν προβλέπει διαδικασία αδειοδότησης.

Υπενθυμίζεται ότι το νομοσχέδιο που έχει καταθέσει ο υπουργός Υποδομών ρίζει ότι οι εταιρείες που επηρεάζουν την τιμή της υπηρεσίας μεταφοράς, άμεσα ή έμμεσα μέσω εκπτώσεων ή επιδοτήσεων κομίστρου ή θέτουν προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν τα αυτοκίνητα με τα οποία συνεργάζονται εκτός από τις νόμιμες, αντιμετωπίζονται ως εταιρείες που εκτελούν μεταφορικό έργο και όχι ως απλές εταιρείες διαμεσολάβησης. Ο χαρακτηρισμός αυτός έρχεται μια σειρά υποχρεώσεων όπως η υποχρέωσης λήψης ειδικής άδειας και η λειτουργία ειδικού μητρώου.

Αντιδρώντας σε αυτή την ρύθμιση, ο κ. Δρανδάκης ξεκαθάρισε ότι η Beat είναι μια εφαρμογή που λειτουργεί ως διαμεσολαβητής, συνδέοντας επιβάτες με επαγγελματίες οδηγούς ταξί, και δεν είναι εταιρεία παροχής μεταφορικού έργου. Σημείωσε ακόμη ότι θεωρεί αυτονόητο ότι το μεταφορικό έργο (ταξί) και η ενδιάμεση υπηρεσία (εφαρμογή κλήσης ταξί) είναι εύκολα διαχωρίσιμα, ειδικά από τη στιγμή που ο κλάδος του ταξί στην Ελλάδα είναι ήδη αυστηρά ρυθμισμένος.

Σχετικά με το κόμιστρο ο ιδρυτής της Beat σημείωσε ότι η εταιρεία δεν παρεμβαίνει στο κόμιστο των ταξί, το οποίο ορίζεται από το κράτος. Απλά σε μεμονωμένες περιπτώσεις προωθητικών ενεργειών μπορεί να επιδοτεί το κόμιστρο, προσφέροντας ουσιαστικά κίνητρο στον επιβάτη να πάρει ταξί, ενώ ο οδηγός εισπράττει πάντοτε ολόκληρη την αξία της διαδρομής, όπως αυτή αναγράφεται στο ταξίμετρο.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και το υπόμνημα που κατέθεσε η Uber στο οποίο αναφέρει πως οι αυστηρές ρυθμίσεις που προωθούνται καθιστούν την χώρα μας μη ελκυστική για τις εταιρείες διαμεσολάβησης. Ειδικά στην περίπτωση της εταιρείας, το υπόμνημα, το οποίο υπογράφει ο γενικός διευθυντής για την Ελλάδα Μανόλης Μανασσάκης, αναφέρει ότι το νομοσχέδιο μπορεί να οδηγήσει σε κλείσιμο 200 μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων και στην απώλεια 1.300 θέσεων εργασίας.

Η Uber αναφέρει πως τα κριτήρια που ορίζει ο νόμος όπως παρουσιάζονται είναι απόλυτα συνδεδεμένα με την πρόσφατη νομολογία του Ευρωπαϊκού δικαστηρίου. Η απόφαση αυτή όμως του ευρωδικαστηρίου εκδόθηκε σύμφωνα με την εταιρεία επί τη βάσει άλλων πραγματικών περιστατικών και άλλου μοντέλου παροχής υπηρεσίας όπου οι οδηγοί δεν υπάγονταν σε καμία αδειοδοτική διαδικασία».

Τοποθετούμενος στο θέμα των εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτου με οδηγού βάσει της οποίας λειτουργεί η υπηρεσία UberX ο κ. Μανασάκης αναφέρει ότι «αντί η ρύθμιση να καθορίζει με αποτελεσματικότερο και δικαιότερο τρόπο το νομοθετικό πλαίσιο, ο νομοθέτης διατηρεί χρονικό περιορισμό στην παροχή της υπηρεσίας (μία μετακίνηση ανά όχημα ανά 3 ώρες) με παρακολούθηση οχημάτων σε πραγματικό χρόνο. Πέραν του ανέφικτου για τεχνικούς λόγους και του προφανούς κωλύματος της εφαρμογής είναι σαφές ότι ο νομοθέτης δεν επιθυμεί την παροχή της υπηρεσίας».

Στο υπόμνημα του ο γενικός διευθυντής της Uber δίνει για πρώτη φορά και στοιχεία για τους χρήστες της υπηρεσίας στην Ελλάδα. Την εφαρμογή της Uber την χρησιμοποιούν 100.000 Έλληνες ως επί το πλείστον νέοι.

Σύμφωνα με τον ίδιο τα έσοδα του δημοσίου (φόροι και ασφαλιστικές εισφορές) από την δραστηριότητα της Uber και των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων θα φθάσουν φέτος τα 20 εκατ. Ευρώ. Ο κ. Μανασσάκης αναφέρει ότι τα έσοδα αυτά στα τέλη του 2019 θα πολλαπλασιαστούν και θα φθάσουν τα 110 εκατ. ευρώ.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By