Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, διευρύνει συνεχώς τις επενδύσεις του με αγορές πλοίων και παραγγελίες νεότευκτων, σε μια αέναη προσπάθεια ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του στόλου του ναυτιλιακού ομίλου του.
Η Capital Offshore, προσέθεσε στον στόλο της, το πλοίο Songa Discoverer, ενός σκάφους εφοδιασμού πλατφόρμας, χωρητικότητας 4.200 dwt, κατασκευής 2021, από την ναυτιλιακή Songa Offshore, χωρίς να ανακοινωθεί το ποσό αγοράς του.
Η VesselsValue εκτιμά ότι το πλοίο αξίζει 34 εκατομμύρια δολάρια, ενώ η τιμή του πριν δύο χρόνια ήταν 22,5 εκατομμύρια δολάρια.
Το σημαντικό, όμως, δεν είναι η ίδια η αγορά και το ποσό που καταβλήθηκε, αλλά το γεγονός ότι το πλοίο αυτό είναι 146ο του στόλου του ομίλου του Βαγγέλη Μαρινάκη.
Ο αριθμός των πλοίων είναι εντυπωσιακός, δεδομένου ότι ήδη έχει πωληθεί ένας σημαντικός αριθμός πλοίων μεταφοράς κοντέινερ.
Στα 146 πλοία, βέβαια, συμπεριλαμβάνονται και τα υπό ναυπήγηση πλοία, που ανέρχονται σε 46.
Αναλυτικά, ο στόλος όλων των ναυτιλιακών εταιρειών του Capital Group, του Βαγγέλη Μαρινάκη, αποτελείται σήμερα, από 146 πλοία, που περιλαμβάνουν 20 πλοία offshore (PSV), 40 tankers, 20 πλοία LNG, 8 πλοία μεταφοράς υγραερίου (MGC), 4 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου CO2, 2 πλοία μεταφοράς αμμωνίας (VLAC/VLGC), 12 πλοία ξηρού φορτίου και 40 containers.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Forbes, που δημοσιεύτηκε τον περασμένο Ιούνιο, ο Βαγγέλης Μαρινάκης, βρισκόταν στην τέταρτη θέση με 99 πλοία, συνολικής αξίας 8.691,5 δισ. δολαρίων.
Αν σε αυτόν τον αριθμό των πλοίων προστεθούν άλλα 47, τότε η συνολική αξία των πλοίων που βρίσκονται ήδη στις θάλασσες και αυτών που ναυπηγούνται, υπερβαίνει τα 13 δισ. δολάρια, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές της Ακτής Μιαούλη.
Επισημαίνεται ότι η Capital Offshore, του Βαγγέλη Μαρινάκη, παρήγγειλε επίσης τέσσερα πλοία platform supply vessel (PSV) στη Fujian Mawei Shipbuilding. Το κάθε πλοίο αξίζει από 41 έως 43 εκατομμύρια δολάρια.
Ακολούθησαν δύο MPSV στο ίδιο ναυπηγείο, με τιμή 69 εκατομμυρίων δολαρίων το καθένα.
Η Capital Offshore ιδρύθηκε τον Δεκέμβριο για να κεφαλαιοποιήσει τον τομέα υποστήριξης υπεράκτιων πλοίων μετά από εξαγορές αξίας 106 εκατομμυρίων δολαρίων.
Επισημαίνεται επίσης ότι ο Βαγγέλης Μαρινάκης ναυπηγεί 24 πλοία μεταφοράς Gas και είναι ο πρώτος ανάμεσα στους Έλληνες εφοπλιστές στην κατηγορία αυτή των πλοίων.
Πωλήσεις πλοίων
Αξίζει να θυμίσουμε ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο ο Βαγγέλης Μαρινάκης, με την εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία του Capital Clean Energy Carriers (πρώην Capital Product Partners) πούλησε πέντε boxships, μεταφορικής ικανότητας 5.023 teu.
Τα πλοία Hyundai Prestige, Hyundai Premium, Hyundai Paramount, Hyundai Privilege και Hyundai Platinum κατασκευάστηκαν το 2013 από την HHI στη Νότια Κορέα θα παραδοθούν στους νέους πλοιοκτήτες σταδιακά μεταξύ Νοεμβρίου 2024 και Ιανουαρίου 2025.
Το κέρδος από την πώληση των 5 boxships, εκτιμάται ότι είναι 118,4 εκατομμύρια δολάρια. Σημαντικό είναι το στοιχείο ότι και τα πέντε πλοία είναι χωρίς δανειακές υποχρεώσεις.
Επισημαίνεται επίσης ότι ο Βαγγέλης Μαρινάκης, τον μήνα Αύγουστο, εισέπραξε το ποσό του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, για την πώληση εννέα πλοίων VLCC στην ναυτιλιακή εταιρεία Bahri.
Η ναυτιλιακή εταιρεία Bahri είναι ο εθνικός ναυτιλιακός μεταφορέας της Σαουδικής Αραβίας, της οποίας εκπρόσωπος δήλωσε ότι η συναλλαγή αυτή προωθεί σημαντικά τα σχέδια εκσυγχρονισμού του στόλου της.
«Ο κύριος σκοπός αυτής της εξαγοράς είναι να επιτρέψει στην Bahri να εξορθολογήσει τη διαδικασία σταδιακής απόσυρσης παλαιότερων σκαφών του στόλου στο μέλλον», τόνισε στους επενδυτές, ο εκπρόσωπος της εταιρείας.
Η Bahri είναι ήδη ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα στην αγορά VLCC, με στόλο 40 δεξαμενόπλοιων.
Τα δεξαμενόπλοια που περιλαμβάνονται στη συναλλαγή δεν κατονομάστηκαν μεμονωμένα κατά τη δήλωση του εκπροσώπου της Bahri.
Ωστόσο, ανέφερε ότι τα δεξαμενόπλοια εξοπλισμένα με scrubber και ότι τα πλοία κατασκευάστηκαν στη Νότια Κορέα και έχουν μέση ηλικία 5,9 ετών.
Επίσης, η Capital Product Partners L.P του Βαγγέλη Μαρινάκη, τον Μάρτιο πούλησε τα πλοία M/V Athos, M/V Aristomenis και M/V Athenian, χωρητικότητας 10.000 TEU και κατασκευής 2011 και παραδόθηκαν στον νέο πλοιοκτήτη τους τον Απρίλιο του 2024.
Η εισηγμένη εταιρεία εξακολουθεί να διαχειρίζεται τρία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 13.300 teu, τα οποία θα συνεχίσουν να είναι στο στόλο της. Τα τρία πλοία εκτελούν μακροπρόθεσμες ναυλώσεις έως το 2032 και το 2033, με επιλογές που επεκτείνονται έως το 2038 και το 2039.
Οι επιχειρηματικές αυτές κινήσεις ακολουθούν την ανακοίνωση της εταιρείας στις 13 Νοεμβρίου 2023 για τη στρατηγική της στροφή προς τους μεταφορείς LNG.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία ανακοίνωσε την αγορά 11 νεότευκτων πλοίων μεταφοράς LNG, έναντι 3,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Τα συνολικά ακαθάριστα έσοδα μετρητών από την πώληση των πλοίων κοντέινερ εκτιμάται ότι ήταν περίπου 272,5 εκατομμύρια δολάρια. Μετά την αποπληρωμή του ανεξόφλητου χρέους, τα καθαρά έσοδα, κατ’ εκτίμηση είναι περίπου 182,5 εκατομμύρια δολάρια.