Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Βρέθηκαν τα 250 εκατ. για τη μείωση του ΦΠΑ σε εστίαση και τουρισμό – Γιατί αναζητούνται νέα «εφόδια»

Την εξάντληση του δημοσιονομικού χώρου έχει εξαγγείλει εδώ και αρκετές ημέρες το οικονομικό επιτελείο της κ4υβέρνησης, με αποτέλεσμα να έχει κλείσει – προς ώρας – το οποίο παράθυρο για επιπλέον μέτρα στήριξης.

Σε αυτή τη φάση το μόνο μέτρο που αναμένεται να ακουστεί εντός των προσεχών εβδομάδων είναι η επέκταση της μείωσης του ΦΠΑ στο 13% σε τουρισμό, εστίαση και μεταφορές έως το τέλος του έτους.

Υπενθυμίζεται πως πρόκειται για ένα έκτακτο μέτρο, το οποίο ανανεώνεται κάθε 6 μήνες και το κόστος του αγγίζει δημοσιονομικά τα 250 εκατομμύρια ευρώ.

Το συγκεκριμένο κονδύλι φαίνεται πως έχει διασφαλίσει το οικονομικό επιτελείο για την επέκταση του μέτρου, ενώ εξετάζεται και το ενδεχόμενο μονιμοποίησης της μείωσης από το 2023, εφόσον φυσικά το επιτρέψουν οι δημοσιονομικές συνθήκες.

Η μείωση αφορά εισιτήρια σε τρένα, τραμ, λεωφορεία αεροπλάνα και πλοία.

Στον κλάδο της εστίασης από το 24% που ήταν πριν, διατηρείται στον συντελεστή 13% για έξι επιπλέον μήνες ο ΦΠΑ σε καφέ, ροφήματα, μη αλκοολούχα ποτά.

Παράλληλα, το τουριστικό πακέτο διαμορφώνεται ως εξής:

Για τη διαµονή µε πλήρη διατροφή μόνο το 5% της ενιαίας τιµής υπάγεται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ 24%. Το υπόλοιπο 95% επιβαρύνεται με 13%.

Για τη διαµονή µε το σύστηµα all inclusive, στο 90% της ενιαίας τιµής επιβάλλεται ΦΠΑ με μειωμένο συντελεστή (13%).

Αναζητούνται νέα “εφόδια”

Πέραν των 250 εκατ. ευρώ για την επέκταση του ΦΠΑ σε εστίαση, μεταφορές και τουρισμό, το οικονομικό επιτελείο αναζητά νέα εφόδια, προκειμένου να φέρει μόνιμες μειώσεις φόρων το 2023, τους οποίους θα πρέπει να εγγράψει στον προϋπολογισμό που θα καταρτίσει το επόμενο φθινόπωρο.

Μεταξύ των μέτρων, βρίσκεται η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όλους, αλλά δηλαδή των ιδιωτικών υπαλλήλων που ισχύει σήμερα, αλλά και σε δημόσιο και συνταξιούχους.

Παράλληλα, πρόθεση της κυβέρνησης είναι να μονιμοποιήσει τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες, καθώς το μετρό έχει εφαρμοστεί εκτάκτως τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται για δύο παρεμβάσεις που κοστίζουν στον προϋπολογισμό σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ευρώ.

Μεγάλος “πονοκέφαλος” τα καύσιμα

Με τη μέση τιμή της βενζίνης να “ίπταται” στα 2,2 ευρώ το λίτρο πανελλαδικά, τα καύσιμα αποτελούν έναν από τους μεγάλους πονοκεφάλους της κυβέρνησης.

Δεν ήταν τυχαία άλλωστε, η αναφορά του υπουργού ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη σε Επιτροπή της Βουλής, ο οποίος απόρησε πως η τιμή της αμόλυβδης σε άλλα πρατήρια πωλείται προς 2,25 ευρώ και σε άλλα προς 2,5 ευρώ το λίτρο.

Παράγοντες της αγοράς πάντως εκτιμούν ότι δεν αποκλείεται τις επόμενες ημέρες η τιμή της βενζίνης να αυξηθεί εκ νέου κατά 10 λεπτά του ευρώ, μία εξέλιξη που θα «σπάσει» ένα νέο ρεκόρ στην Ελλάδα.

Οι ίδιες πήγες πάντως αναφέρουν πως αιτίες για την εκτόξευση της τιμής στην αμόλυβδη είναι η τεράστια άνοδος στην τιμή του πετρελαίου που διαμορφώνεται πάνω από τα 105 δολάρια το βαρέλι, αλλά και την ενδυνάμωση του δολαρίου έναντι του ευρώ.

Το τελευταίο μάλιστα φέρεται πως αποτελεί έναν ακόμα πονοκέφαλο για το οικονομικό επιτελείο, καθώς η Ευρώπη αγοράζει πετρέλαιο σε δολάρια.

Άλλωστε οι ίδιοι εκτιμούν πώς σε περίπτωση που η ισοτιμία από το 1,03 σήμερα φτάσει στην “απόλυτη ισορροπία” του 1 ευρώ – 1 δολάριο, τότε αυτομάτως η τιμή της βενζίνης θα εκτοξευτεί κατά σχεδόν 20 λεπτά του ευρώ, δηλαδή από τα 2,2 ευρώ το λίτρο, να φτάσει στα 2,4 ευρώ.

Την ίδια ώρα, η αποδυνάμωση του ευρώ διογκώνει και το εμπορικό έλλειμμα της χώρας μας, κάτι που απασχολεί ιδιαίτερα το οικονομικό επιτελείο.

By